EgbertO
MF veteraan
- 23 jul 2002
- 1.539
- 3
Bij mijn zoektocht naar een ander kettingsmeersysteem kwam ik ook bij die van MC Coi uit. Naam klinkt misschien in eerste instantie iets Schots, maar het is een Duits bedrijfje.
McCoi - Kettenöler
Momenteel gebruik ik een Scottoiler en tot op zekere hoogte ben ik zeer tevreden over het apparaat. Ketting wordt goed gesmeerd en gaat dus lekker lang mee, afspattende olie is gemakkelijk van de velg te verwijderen omdat het een vrij dunne olie is. Een nadeel is echter dat de ketting ook gesmeerd wordt als de motor niet rijdt. En het bijstellen met slecht weer of bij kou moet even handmatig. Het systeem werkt op zwaartekracht en dus stroomt de olie wat minder goed als deze wat kouder is. Vooral het terugstellen wil ik nog wel eens vergeten en dan komt er tijdelijk wat extra olie uit.
Dus was ik wat aan het zoeken dat deze problemen niet heeft. Bij de oliesmeerder van MC Coi heeft men dit opgelost. Omdat het stuursignaal komt via een sensor aan het wiel wordt er niet gesmeerd als de motor stil staat, bij regen geeft een regensensor een signaal en wordt er wat extra gesmeerd en in de regelunit wordt er wat extra gemeerd als er hard wordt gereden. Het olieverlies is immers groter want er wordt meer weggeslingerd. En het apparaat werkt met een pompje en is dus niet afhankelijk van de zwaartekracht, maar geeft gewoon wat meer druk bij wat dikkere olie.
Maar het apparaat wordt als bouwpakket geleverd. Printplaat met alle onderdelen los, voorgeprogrammeerde chip, losse pomp en olietank. Nu is men kennis van elektronika niet zo groot en vooral niet als het gaat om uit een aantal losse onderdelen een werkende stuurunit te maken.
Mijn vraag is of er ook mensen die ervaringen hebben met het samenbouwen van de regelunit, maar ook of men ervaring heeft met dit smeersysteem.
EgbertO
McCoi - Kettenöler
Momenteel gebruik ik een Scottoiler en tot op zekere hoogte ben ik zeer tevreden over het apparaat. Ketting wordt goed gesmeerd en gaat dus lekker lang mee, afspattende olie is gemakkelijk van de velg te verwijderen omdat het een vrij dunne olie is. Een nadeel is echter dat de ketting ook gesmeerd wordt als de motor niet rijdt. En het bijstellen met slecht weer of bij kou moet even handmatig. Het systeem werkt op zwaartekracht en dus stroomt de olie wat minder goed als deze wat kouder is. Vooral het terugstellen wil ik nog wel eens vergeten en dan komt er tijdelijk wat extra olie uit.
Dus was ik wat aan het zoeken dat deze problemen niet heeft. Bij de oliesmeerder van MC Coi heeft men dit opgelost. Omdat het stuursignaal komt via een sensor aan het wiel wordt er niet gesmeerd als de motor stil staat, bij regen geeft een regensensor een signaal en wordt er wat extra gesmeerd en in de regelunit wordt er wat extra gemeerd als er hard wordt gereden. Het olieverlies is immers groter want er wordt meer weggeslingerd. En het apparaat werkt met een pompje en is dus niet afhankelijk van de zwaartekracht, maar geeft gewoon wat meer druk bij wat dikkere olie.
Maar het apparaat wordt als bouwpakket geleverd. Printplaat met alle onderdelen los, voorgeprogrammeerde chip, losse pomp en olietank. Nu is men kennis van elektronika niet zo groot en vooral niet als het gaat om uit een aantal losse onderdelen een werkende stuurunit te maken.
Mijn vraag is of er ook mensen die ervaringen hebben met het samenbouwen van de regelunit, maar ook of men ervaring heeft met dit smeersysteem.
EgbertO