Ervaring MCCoi kettingsmeerder

EgbertO

MF veteraan
23 jul 2002
1.539
3
Bij mijn zoektocht naar een ander kettingsmeersysteem kwam ik ook bij die van MC Coi uit. Naam klinkt misschien in eerste instantie iets Schots, maar het is een Duits bedrijfje.

McCoi - Kettenöler

Momenteel gebruik ik een Scottoiler en tot op zekere hoogte ben ik zeer tevreden over het apparaat. Ketting wordt goed gesmeerd en gaat dus lekker lang mee, afspattende olie is gemakkelijk van de velg te verwijderen omdat het een vrij dunne olie is. Een nadeel is echter dat de ketting ook gesmeerd wordt als de motor niet rijdt. En het bijstellen met slecht weer of bij kou moet even handmatig. Het systeem werkt op zwaartekracht en dus stroomt de olie wat minder goed als deze wat kouder is. Vooral het terugstellen wil ik nog wel eens vergeten en dan komt er tijdelijk wat extra olie uit.
Dus was ik wat aan het zoeken dat deze problemen niet heeft. Bij de oliesmeerder van MC Coi heeft men dit opgelost. Omdat het stuursignaal komt via een sensor aan het wiel wordt er niet gesmeerd als de motor stil staat, bij regen geeft een regensensor een signaal en wordt er wat extra gesmeerd en in de regelunit wordt er wat extra gemeerd als er hard wordt gereden. Het olieverlies is immers groter want er wordt meer weggeslingerd. En het apparaat werkt met een pompje en is dus niet afhankelijk van de zwaartekracht, maar geeft gewoon wat meer druk bij wat dikkere olie.
Maar het apparaat wordt als bouwpakket geleverd. Printplaat met alle onderdelen los, voorgeprogrammeerde chip, losse pomp en olietank. Nu is men kennis van elektronika niet zo groot en vooral niet als het gaat om uit een aantal losse onderdelen een werkende stuurunit te maken.
Mijn vraag is of er ook mensen die ervaringen hebben met het samenbouwen van de regelunit, maar ook of men ervaring heeft met dit smeersysteem.

EgbertO
 
Ik weet zeker dat kettingzaag olie uit den boze is, is veel te plakkerig dan kan je net zo goed met kettingvet rijden. Kan je verzekeren dat zand en zooi aan die kettingzaag olie blijft steken en dan rekt je ketting nog op en slijt hij. Als je een gewone ik gebruik gewoon een halfsyntheet die is niet plakkerig en die slingert het zand dan ook van je ketting af. Heb dan wel ervaring met de pro-oiler (5 jaar) maar dat zal echt niet anders zijn voor je ketting.

Dat het zo slecht is voor je ketting lijkt me wat overdreven. Dan moet gewoon vet ook rampzalig zijn. Als je de McCoi en Pro-Oiler sites leest dan zijn die 2 niet echt vrienden en hebben op het gebied van de olie nogal uiteenlopende meningen. McCoi zegt: op de weg heb je nauwelijks last van stof dus dan wil je een schone velg en lang met je olie doen, dus kleverige olie. Voor off-road adviseren ze juist een olie die de ketting schoonspoelt, dus motorolie. Pro-Oiler zegt: altijd motorolie ivm stof. Eerlijk gezegd vind ik de redenatie van McCoi wat completer, ook als je ziet wat er door gebruikers geexperimenteerd is. Misschien een slechte gedachte van me, maar als Pro-Oiler zo overdreven negatief doet over Kettingzaagolie dan vraag ik me af of er niet wat anders achter zit: heeft hun systeem daar meer moeite mee...? Plakkerige olie verpompen stelt wel wat hogere eisen aan het systeem. Goed, 1 punt kan ik nog volgen: de olie moet de x-ringen niet aantasten, maar dat geldt voor motorolie net zo als voor kettingzaagolie, nietwaar?
 
Ja, ik gebruik wel de reed ingang. Alleen moet je die beschermen tegen 12V van de snelheids sensor (die op de sv650 maar 8V geeft). Ik zie in de code dat ik de interrupt 0 ingang heb gebruikt.

Het is al eventjes geleden dat ik dit ding op mijn motor heb gezet, dus ik weet niet meer precies wat ik gedaan heb. Wel weet ik zeker dat die diode nodig is om de hoge spaning uit de processor te houden. Aan de processor kant heb je daarom een pull-up nodig en die wil je uit kunnen zetten omdat er anders een lekstroom gaat lopen als de motor uit staat.

[afbeelding]


hmm... is dat voor mij makkelijk te doen (op hetzelfde printplaatje?) of kan ik beter die reed sensor nemen. Ik heb wel wat ervaring met weerstanden en transistoren, maar ik heb geen electrotechniek gestudeerd. Een processor programmeren dat kan ik weer wel :)

maar, als ik nu even heel simplistisch denk he. Ik heb dus een ground een sensor supply en een signal. moet ik dan niet gewoon de ground en de signal in mijn die reed sensor aansluiting zetten. Ground is dan - en signal is dan + ?

en dan zou ik tussen de + en de mccoi nog een diode moeten zetten? volgens mij zou dat allen beter zijn omdat je dan niet alle stroom aftapt (die moet namelijk ook nog naar de tacho gaan)

ik weet overigens niet wat je bedoelt met een pull up. Ik kan het wel afleiden (namelijk dat de processor het signaal uit de lezer trekt ipv dat het er naar toe gestuurd wordt) maar hoe zou ik dat moeten maken?
 
Laatst bewerkt:
Nog een tip: neem de "luxe" uitvoering. Je krijgt er dan een spuit bij, bevestigingsmateriaal en luchtfiltertje. Hebbie toch nodig. Hij verbruikt overigens 1 tankje a 150ml op zo'n 10.000KM, dus een grotere hoef je niet te bestellen. Hij gebruikt overigens HALF-synthetische SKILL-kettingzaag olie. Kost geen drol (€ 12,50 per 5 liter) en let op:
HALF-synthetisch en geen minerale oid om verstopping van kanalen te voorkomen.

Bedoel je niet Stihl kettingzaagolie? Verder maakt half-syntheet en mineraal niet zoveel uit. Ik denk dat je i.p.v. mineraal BIO kettingzaagolie bedoelt. Dit kan inderdaad gaan rotten in je leidingen en schijnt je o-ringen ook nog eens aan te tasten.

Ik heb ook een PO gehad en met kettingzaagolie haalde ik toch de beste resultaten. Smeerbeeld was veel duidelijker en de motor bleef beduidend schoner, veel schoner en de ketting zag er echt niet uit als een plakkerige bal met zand.

Uiteindelijk heb ik de PO verkocht omdat de fling off toch beduidend meer is dan met bijv. Forte Red Grease of een betere spuitbus. Ik gebruikte een zeer zuinige setting en kon niet zuiniger zonder de ketting te vernielen.

Via m'n airguide (typisch een VFR dingetje) werd ook olienevel richting achterremklauw en schijf geblazen en dit heb ik al bij vele VFR's gezien met PO. Als je zeer regelmatig poetst boeit het niet zo, maar ik ben niet zo'n poetser en dan gaat de olie zich echt ophopen.
 
Ik weet zeker dat kettingzaag olie uit den boze is, is veel te plakkerig dan kan je net zo goed met kettingvet rijden. Kan je verzekeren dat zand en zooi aan die kettingzaag olie blijft steken en dan rekt je ketting nog op en slijt hij. Als je een gewone ik gebruik gewoon een halfsyntheet die is niet plakkerig en die slingert het zand dan ook van je ketting af. Heb dan wel ervaring met de pro-oiler (5 jaar) maar dat zal echt niet anders zijn voor je ketting.

Ik weet zeker dat het niet uit den boze is! Zo! ;)

Wat een kul verklaar je. Ik gebruik zelf kettingzaagolie in mijn osco, is fatastisch en de ketting blijft zelfs schoner dan met originele Ösco-olie!

Waarschijnlijk is het gebruik van kettingzaagolie in een automatisch smeersysteem wel rampzalig! ;)

Ps Ik weet dat je heel gek bent van je systeem! (Het is echter niet het enige ;) )
 
Ik weet zeker dat het niet uit den boze is! Zo! ;)

Wat een kul verklaar je. Ik gebruik zelf kettingzaagolie in mijn osco, is fatastisch en de ketting blijft zelfs schoner dan met originele Ösco-olie!

Waarschijnlijk is het gebruik van kettingzaagolie in een automatisch smeersysteem wel rampzalig! ;)

Ps Ik weet dat je heel gek bent van je systeem! (Het is echter niet het enige ;) )

ik zal gewoon motorolie gebruiken (misschien in het begin dan alleen) redenering? ik heb die fles toch thuis liggen, kan ik meteen voor beide mijn motorblok en de smering gebruiken. hoef ik niet al die spulletjes in huis te halen.

maar heeft iemand nog een antwoord om mijn vraag hierboven ;)
 
hmm... is dat voor mij makkelijk te doen (op hetzelfde printplaatje?) of kan ik beter die reed sensor nemen. Ik heb wel wat ervaring met weerstanden en transistoren, maar ik heb geen electrotechniek gestudeerd. Een processor programmeren dat kan ik weer wel :)

maar, als ik nu even heel simplistisch denk he. Ik heb dus een ground een sensor supply en een signal. moet ik dan niet gewoon de ground en de signal in mijn die reed sensor aansluiting zetten. Ground is dan - en signal is dan + ?
In principe is dat helemaal goed en ook wat ik gedaan heb.
en dan zou ik tussen de + en de mccoi nog een diode moeten zetten? volgens mij zou dat allen beter zijn omdat je dan niet alle stroom aftapt (die moet namelijk ook nog naar de tacho gaan)

ik weet overigens niet wat je bedoelt met een pull up. Ik kan het wel afleiden (namelijk dat de processor het signaal uit de lezer trekt ipv dat het er naar toe gestuurd wordt) maar hoe zou ik dat moeten maken?

Die diode is nodig omdat die sensor 12V geeft en de processor maar 5V aankan. Die diode geleid alleen in de richting van het pijltje. MAW er loopt alleen stroom doorheen als de linkerkant een lagere spanning heeft als de rechter (in mijn tekeningetje natuurlijk ;))

De pull-up weerstand is gewoon een weerstand tussen de 5V voedings spanning en de ingang van de CPU. In de gebruikte CPU zit die intern en is aan en uit te schakelen. Deze pull-up weerstand zorgt ervoor dat er 5V op de ingang gezet wordt als deze nergens anders aanhangt. Die 5V wordt als een 1 op het register gezien.

Als de sensor 12V geeft en de ingang van de CPU 5V, staat de diode gesperd zodat er 5V op de ingang staat. Als de sensor 0V geeft gaat de diode geleiden en trekt de ingang van de CPU ook naar 0V. DMV van de diode zorgen we er dus voor dat de CPU 0 en 5 volt ziet ipv. 0 en 12V.
 
Laatst bewerkt:
In principe is dat helemaal goed en ook wat ik gedaan heb.Die diode is nodig omdat die sensor 12V geeft en de processor maar 5V aankan. Die diode geleid alleen in de richting van het pijltje. MAW er loopt alleen stroom doorheen als de linkerkant een lagere spanning heeft als de rechter (in mijn tekeningetje natuurlijk ;))

De pull-up weerstand is gewoon een weerstand tussen de 5V voedings spanning en de ingang van de CPU. In de gebruikte CPU zit die intern en is aan en uit te schakelen. Deze pull-up weerstand zorgt ervoor dat er 5V op de ingang gezet wordt als deze nergens anders aanhangt. Die 5V wordt als een 1 op het register gezien.

Als de sensor 12V geeft en de ingang van de CPU 5V, staat de diode gesperd zodat er 5V op de ingang staat. Als de sensor 0V geeft gaat de diode geleiden en trekt de ingang van de CPU ook naar 0V. DMV van de diode zorgen we er dus voor dat de CPU 0 en 5 volt ziet ipv. 0 en 12V.

ok, als ik het goed begrijp, gebruik je dan dus de signal als een ground om de 5v op te laten afvloeien (door de diode heen)

heel concreet moet ik dus nog 3 onderdelen kopen een diode (welke? led?) een weerstand en een condensator. kan ik dat allemaal kwijt op de printplaat of moet ik dat met draadjes gaan doen?


Weet jij toevallig ook wat de sensor aansluiting doet die tussen de reed en de regen sensor in staat?
 
ok, als ik het goed begrijp, gebruik je dan dus de signal als een ground om de 5v op te laten afvloeien (door de diode heen)

heel concreet moet ik dus nog 3 onderdelen kopen een diode (welke? led?) een weerstand en een condensator. kan ik dat allemaal kwijt op de printplaat of moet ik dat met draadjes gaan doen?


Weet jij toevallig ook wat de sensor aansluiting doet die tussen de reed en de regen sensor in staat?

Ik zit net even op die site te kijken. Hij heeft een nieuw ontwerp gemaakt, op mijn printje zit die extra aansluiting niet. Ik zie dat je nu ook zelf het aantal pulsen per omwenteling in kan stellen zonder de software aan te passen.
 
maar ik moet nog steeds het voltage omlaag brengen neem ik aan?

ik lees ook dat ik iets met het contact moet doen, maar dat hij de stroom nog steeds van de batterij haalt.

ik weet nog steeds niet wat die sensor nou precies doet. en hoewel ik het wel een beetje kan lezen is mijn duits niet zo goed dat het echt prettig leest :(

//edit.... op het forum lijkt het erop dat de nieuwe mcoi gewoon met een 12volt signaal werkt. Kan iemand dat bevestigen? lijkt me niet zo leuk om de processor naar de filistijnen te helpen.
 
Laatst bewerkt:
Ehm, ik wilde even voor je kijken maar kan het schema nergens vinden. Vroeger had hij dat gewoon op zijn site staan. Ik kan je dus even niet verder helpen.


ik heb het even gevraagd. ze hadden een engelse forum section.

je kunt je eigen tacho aansluiten (12 of 5 volt maakt niets uit) verder werkt alles wel naar behoren dus ik heb het besteld :)

alleen vreemd dat ze in die deluxe versie niet meteen een dual injection system zetten.

weet iemand overigens waar ik een killswitch kan kopen zoals die ik eerder heb gepost? ik kan ze alleen vinden van 13 euro en duurder.... vind ik iets wat veel voor een killswitch.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet zeker dat kettingzaag olie uit den boze is, is veel te plakkerig dan kan je net zo goed met kettingvet rijden. Kan je verzekeren dat zand en zooi aan die kettingzaag olie blijft steken en dan rekt je ketting nog op en slijt hij. Als je een gewone ik gebruik gewoon een halfsyntheet die is niet plakkerig en die slingert het zand dan ook van je ketting af. Heb dan wel ervaring met de pro-oiler (5 jaar) maar dat zal echt niet anders zijn voor je ketting.
Kul-verhaal, sorry. Ik rij nu al een 5 jaar met de McCoi en mijn ketting is keurig geolied, en als je het wiel ronddraait, loopt de ketting als een "naaimachientje". Ik heb geen sporen van zand oid onder aan het zitje of velg zitten die zouden wijzen op aantrekken van zand oid. Mijn ketting heb nog nooit hoeven spannen (behalve bij het wisselen van een bandje, want dan moet de ketting er af) dan zegt dat denk ik wel iets of dat kan of niet kan. Waarom veel geld betalen als het hartstikke goedkoop kan. Van mij mag je.
 
Vwb het aansluiten van een signaal dat reeds van de motor komt, is de nieuwe McCoi (die ik nu ook heb) in voorzien. Het signaal mag tot 12V zijn en je hoeft dus geen speciale dingetjes nog te solderen. Das was bij de oude die ik eerst had niet mogelijk. Je hebt een leermodus voor het aantal pulsen dat wordt gegeven over een bepaalde afstand. Ik heb wel gemerkt dat ik mijn signaal (instrumenten van MotoGadget) niet werken. Op een of andere manier leert ie wel goed, maar uiteindelijk blijkt dat ie veel te snel gaat druppelen als ik harder ging rijden. Volgens het forum zou het moeten kunnen, maar mij is het niet gelukt. Nu moet ik wel toegeven dat de MotoGadget een beetje vreemd met de pulsen zelf om gaat, dus ik ga er van uit dat het normaal gewoon aan te sluiten is.

Nu heb ik de gewone pulsopnemer gebruikt die wordt meegeleverd en het werkt perfect.
 
Laatst bewerkt:
alleen vreemd dat ze in die deluxe versie niet meteen een dual injection system zetten.

Dat dual-injection heb je niet nodig. Had ik eerst er op en is best wel een geklojo. Sinds meer dan een jaar rij ik met 1 naald en ik merk geen verschil. Daar waar je druppelt is de zijn de schakels aan de buitenkant (bovenop de schakels zeg maar, omdat je van bovenaf olie toevoegd) wat meer geolied, maar dat is niet belangrijk. Belangrijk is dat je X-ringen en rollentjes voorzien zijn van een filmpje olie en dat is bij mij.

Ik lijk wel aandelen te hebben, maar ik ben er echt mee in mijn nopjes *O*
 
Dat dual-injection heb je niet nodig. Had ik eerst er op en is best wel een geklojo. Sinds meer dan een jaar rij ik met 1 naald en ik merk geen verschil. Daar waar je druppelt is de zijn de schakels aan de buitenkant (bovenop de schakels zeg maar, omdat je van bovenaf olie toevoegd) wat meer geolied, maar dat is niet belangrijk. Belangrijk is dat je X-ringen en rollentjes voorzien zijn van een filmpje olie en dat is bij mij.

Ik lijk wel aandelen te hebben, maar ik ben er echt mee in mijn nopjes *O*
ik rij ook in de winter met mijn motor. en ik hoorde van iemand die een pro oiler had dat hij na de winter last had van roest. ene kant van de ketting was mooi andere kant (waar geen naald was) was helemaal verroest.

dus ik dnek dat ik toch even dat setje koop, kost toch geen drol.
 
ok ik heb het setje binnen. en gister had ik hem in elkaar gesoldeerd (moet nog even de eindjes wegknippen maar das peanuts.

wat ik me nu dus afvraag is hoe je die luchtfilter voor gebruikt. ik denk dat je die aan je olie reservoir moet vastzetten. Maar bij het vullen, pers je dan de olie door die filter? haal je de filter eraf en vul je hem? en hoe zit het met de afsluiting? moet ik hem dan afsluiten als die tank gevult is? dan trekt hij volgens mij vacuum. maar als je de filter open laat staan, hoe belet je dan dat er geen olie uit komt?
 
Je hebt als het goed is drie aansluitingen in het tankje:

1. Voor de ontluchting, hierop sluit je dus ook het luchtfiltertje aan (die hoeft er niet vanaf en zorg ervoor dat ie hoger komt dan het tankje zelf uiteraard).

2. Vulslangetje voor de tank: hierop komt zo'n rood afdopstukje. Zorg dat die op een wat handige plek zit, zodat je makkelijk met de spuit erbij kunt om een bij te vullen (gemiddeld 1x per jaar ongeveer)

3. Olieaanzuigslangetje die naar het pompje gaat. Hieraan zit dus ook het goudkleurig filtertje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan