Ervaring met aanrijding hert / ree ?

edkedk

MF veteraan
16 okt 2007
1.617
20
Hallo mede forummers.

Is er iemand die een (bijna) aanrijding ooit heeft meegemaakt met een hert of ree ?
Hoe ging dat precies en kon je in een flits het dier van tevoren zien voordat het beest de weg over stak ?
Hoe zit dat met die beesten normaal ? Of zijn ze onvoorspelbaar en kunnen ze zo ineens de weg opspringen ?

Soms op wegen waar waarschuwingsborden staan voor overstekend wild, ga ik automatisch iets voorzichtiger rijden en loer ik goed het bos in ver voor mij uit.
In het donker knijp ik hem wel op sommige stukken waar die waarschuwingsborden staan.
Je weet gewoon dat die borden er niet voor niets staan, alhoewel een aanrijding niet erg vaak gebeurd.
Maar ik heb werkelijk geen idee of je ueberhaupt een aanrijding zou kunnen voorkomen als je op zo'n weg rijd waar wild kan oversteken.
 


full
 
Laatst bewerkt:
Ieee..... pfff wat een mazzel.... kijk hoe hij de motor corrigeert direct na de botsing....

:S niet grappig om mee te maken...
 
Anderhalf jaar terug reed ik over klaverblad Ewijk, de 4e lus is daar imiddels afgesloten, en dat is waarschijnlijk een goede plek voor wild. Ik was in ieder geval lekker aan het sturen toen er opeens een hert/ree van de buiten naar de binnenbocht sprinte.

Heb het gas iets gesmoord, en de motor meer naar buiten gestuurd, gelukkig deed het beest de rest, door een beetje door te lopen O-)
 
Ik heb eens een overstekende haas geraakt. Ik schrok me werkelijk de tering. maar ik viel niet en ik voelde hem zelfs niet. Hij was wel dood. Ik heb er wel van geleerd dat je niet moet proberen uit te wijken oid, gewoon je koers houden. Pas als een dier groter is dan een geit of schaap wordt het een harde klap.
 
In theorie is alles wat onder de as-hoogte blijft zonder gevolgschade te overrijden.... In praktijk is het in dat geval een kwestie van reactievermogen in combinatie met de reactie van de bestuurder.
 
Niet al te veel kans om een ree te raken hier in waterland denk ik.
Met de auto wel 's een ierse setter op de snelweg .Dat is dan rechtdoor ,ogen dicht "boem"ogen open en ruitenwissers aan.
 
Ik ben bij mn monteur een motor zien staan wat onzacht in aanraking kwam met een ree. Dat aangezicht heeft me ook een stuk alerter gemaakt in bosrijke gebieden.

De jongen reed in het donker en had dus beperkt zicht en volgens zijn verhaal stond ineens een hert stil voor hem. Geen tijd om te reageren - boem. Hij kreeg een schop onder zn kont en belande in de berm. Hijzelf is er wonderlijk genoeg afgekomen met wat blauwe plekken, een gebroken enkel en wat lichte kneuzingen. Zijn motor zag eruit alsof het onmogelijk was dat de eigenaar ervan het nog kon navertellen.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week kwam ik deze nog tegen nabij Andorra......
Op een bochtig weggetje.
full


Moet je ook niet tegen aan knallen.
 
Laatst bewerkt:
Enige ervaringen tot nu toe:

In Nederland: Een meerkoet die dacht dat-ie wel tussen m'n voorwiel en m'n achterwiel door kon oversteken.
(Was in zo'n lekkere lange opritbocht naar de snelweg - achterwiel werd even weggezet maar verder niks)

In Griekenland: Af en toe een slang in het voorjaar, het ritselt werkelijk van die beesten.

Wat je hier ook vaak aantreft op de weg zijn kuddes geiten of schapen.
Lijkt me ook niks om tegen op te knallen dus altijd wat voorzichtig al ik niet door de bocht kan kijken.
 
Eén keer in Duitsland stond er een hertje midden op de weg stil, net na een bocht. Gelukkig kon ik op tijd stoppen, want het beest bleef gewoon staan. Pas toen ik er bijna bij was, keek hij mijn kant op en sjokte hij rustig naar de kant van de weg, het bos in... Maar ik denk niet dat het een plezante ervaring was geweest, als ik met dat beest in aanraking was gekomen.
 
Wild kun je helaas niet trainen om uit te wijken, het grote wild wat bij mij voor de auto sprong kwam plotseling uit de bosrand (herten) gelukkig op tijd kunnen remmen.

Laagvliegende vogels al wel meegemaakt (met 120 km/u komt een duif erg hard aan op je hand).
Ongelukken zien gebeuren met groot wild in het buitenland (enorme wilde zwijnen in Polen)

Bij afslag Garderen op de A1 veel reeen gezien dicht bij de snelweg en op een onverwachte plaats, middenin het Stadje Tholen (zeeland) 's ochtends om 6 uur een Ree midden op de weg terwijl Tholen zeer weinig bosgebied heeft.
 
Er is wat verwarring over herten en reeën.
Herten komen alleen voor op de Veluwe in omrasterde gebieden.
Herten zijn ooit eens ingevoerd en komen hier in Nederland dus eigenlijk niet van nature voor.
Reeën daarentegen leven overal in het wild in bosrijke gebieden.
Een hertje en een ree is dus niet hetzelfde.

Gisteren sprak ik iemand die had een kennis in Amerongen en die heeft een aanrijding gehad met een ree., met de motor.
Hij heeft zelf eea gebroken en zijn motor ligt in puin.
Wat ik vreemd vind is dat hij ook nog een bekeuring heeft gehad van de politie vanwege de aanrijding.
Eerder heeft hij ook een aanrijding gehad met een ree en de auto en óók toen heeft hij een bekeuring gehad.

In een vorig leven ben ik poelier geweest en moest dan in het weekend regelmatig aangereden reeën (dood) ophalen bij de politie.
Vooral in weekenden met zonnig weer.
Dan was het druk op de weg en gebeurden er veel aanrijdingen met wild op de Heuvelrug, Lage Vuursche etc.

Maar toen heb ik nog nooit gehoord dat iemand een bekeuring kreeg.
Ik werd dan vaak later gebeld door de automobilist wat de opbrengst van het ree was ivm de schade aan de auto.
Het ree was vaak ook helemaal verkreukeld, ook omdat er soms wel een dag werd gewacht om de poelier te bellen.
Dus de opbrengst was vaak nihil.
Dat werd geregeld via de "voedselcommissaris."
Een ree moet nl direkt na het versterven ontweid worden, dwz de ingewanden moeten er uit.
Als zo'n ree een paar uur in een verwarmde garage had gelegen was het net een ballon.

Maar mijn vraag is dus; "Kan je bekeurd worden voor een aanrijding met een ree?"
 
Laatst bewerkt:
"verhaal"

[b]Maar mijn vraag is dus; "Kan je bekeurd worden voor een aanrijding met een ree?"
~[/b]


Mijn ervaring (buitenland) is dat ik verplicht ben om het te melden aan de plaatselijke instanties, in dit geval was dat de Marechaussee, zodat zij de plaatselijke jachtopzichter konden informeren. Nalaten van melden zou mij een bekeuring hebben opgeleverd.
 
[me="Ted"]heeft wel eens ree aangereden ....[/me]

Was in het donker op een weg door bos (sanatoriumlaan, hellendoorn) . Zag in koplamplicht in de verte wat reeen oversteken, dus ga stilstaan tot de groep over is. Ga daarna weer wegrijden, maar bij voorbijrijden oversteekplaats bijkt er (minimaal) 1 ree weer terug te gaan , dus die botste tegen de motor aan .

later bij daglicht bleek er zo'n 10 meter van de weg af een hekwerk te zitten waar de reeeen niet langs konden, en vermoedelijk uit angst weer terug wilden naar waar ze vandaan kwamen.

Heb de ree echter nooit aan zien komen, het was ook meer dat de ree tegen de motor aanliep (tussen voorwiel en motorblok, gezien de haren). Reed daar ook nog niet hard, iets van 30 ofzo ?

Motor toen omgevallen en wat schuifschade incl. kromme schakelpoot, echter zelf niets aan over gehouden, behalve een voorliefde voor reeënvlees })
 
Laatst bewerkt:
Geit telt ook mee?

Heb daar wel eens over gereden op Rhodos op een gehuurde 125cc scooter :+ ...

Was wel bizar. Zag er 2 langs de weg staan en eentje ging de berm in richting weiland...
toen ik dat zag ging ik er vanuit dat die ander hem/haar zou volgen.. :N
Volgende moment zie ik dat beest voor mij springen... stuur vasthouden en niet remmen was het eerste wat door me heenschoot. En ik had mijn vrouw achterop..
Vervolgens leek het of ik over een hele grote bult reed (ik reed 80 km/h ofzo) en al schokkend en slingerend vervolgde ik zoveel mogelijk de weg.
tiental meter verderop pas tot stilstand en toen maar teruggelopen.
Zag de geit op de grond liggen met een enorme jaap over zijn zijkant. Gaf een licht schopje tegen de kont om te kijken of die nog leefde.
Prompt sprong die overeind, piste over het asfalt en rende een beetje verdwaasd weg :?
Ik had enorm veel geluk gehad want reed in korte broek en t-shirt zonder helm |(

Gelukkig nooit meer zoiets meegemaakt.
 
In een vorig leven ben ik poelier geweest en moest dan in het weekend regelmatig aangereden reeën (dood) ophalen bij de politie.
Vooral in weekenden met zonnig weer.
Dan was het druk op de weg en gebeurden er veel aanrijdingen met wild op de Heuvelrug, Lage Vuursche etc.


:/ WTF?!

Veel gekke dingen gelezen op MF, maar dit slaat echt alles.
 
Terug
Bovenaan Onderaan