Ervaring met banden?

Vuurmesje

2theexperience.nl
16 aug 2005
14.868
1.886
Dronten
Vorig jaar zijn er twee kennissen onderuit gegleden op Zandvoort. De ene op een Ducati en de ander op een Fireblade. Tijdens een praatje hoorde ik het volgende:
Ducati: Ik was hem ineens achter kwijt. Fireblade: Hij begon achter te glijden, dacht het op te vangen en belande in een high-sider.
Banden waren beide voor en achter Michelin PP 2 CT.
Aangezien ik vorig jaar een nieuwere Fireblade heb gekocht die ook op MPP2CT stond, begon ik hem te knijpen. Niemand wil op zijn bek gaan tenslotte.

Inmiddels de vraag over uitwisseling van MPP2CT op diverse topics gezet en daarop reacties gekregen. Allen hebben de ervaring dat zodra de Michelins iets versleten zijn (lees: nog lang niet op en de slijtindicatie nog lang niet bereikt) ze dan gaan glijden.
Dit zou aan een combinatie asfalt op Zandvoort versus rubbersamenstelling kunnen liggen. Ofwel, veel rubber van de auto's, warme temperatuur van het asfalt en samenstelling rubber Michelin. De beide kennissen reden tijdens warm weer, hadden een rondje of 6 gereden (dus geen koude banden) en hebben voldoende circuitervaring. De ene is zelfs marschall.

Mijn ervaring met banden beperken zich tot Metzelers en Pirelli's. Metzelers M3 en Pirelli's Super Corsa's/Diablo's. Zelfs één keer met Pirelli voor en Dunlop Qualifier achter. Geen probleem als het beiden maar racebanden zijn. Met al deze banden geen problemen meegemaakt, ook niet toen ze versleten waren. Geen geglij en altijd vertrouwen.

Wie wil ervaring uitwisselen op deze topic? Vooral ben ik benieuwd naar ervaringen met de MPP2CT zonder deze band te willen afkraken. Het gaat mij niet om de levensduur maar wel over het vertrouwen die een band geeft. Zowel nieuw als een (beetje) versleten. Op het circuit en op de weg.
 
Ik heb (nog) geen ervaring op het circuit maar al wel een paar ton op de weg.
Naar mijn mening is rijden op het circuit rijden op de grens (je hebt er tenslotte de ruimte voor en geen flitspalen).
Als je net iets verder gaat zit je dus over die grens en kan het dus mis gaan
Soms kan je het opvangen en rij je een paar rondjes met het hart in de keel maar soms lukt het ook niet.
Wat de banden betreft, hoe staat je vering afgesteld? De laatste tijd zijn de veringtopics in de mode geloof ik en dat is ook niet het makkelijkste punt.
Voor op de weg heb je een andere veerinstelling nodig dan op het circuit om de beste grip te hebben en ook moet je de bandenspanning wat verlagen (+/- 0,3 bar dacht ik).
Heb je dat allemaal goed dan kan je volgens mij nog maar 1 stap verder (zonder een echte circuitfiets te kopen) en dat is echte circuitbanden eronder leggen en voor michelin is dat volgens mij de Pilot Sport (maar dat moet je maar even nakijken :+ ).
De MPP2CT is voor veel mensen meer dan genoeg (ook al denken ze van niet 8-) ), zelfs de gewone MPP's en de MPR(2) hebben voor op de openbare weg meer dan genoeg grip maar voor op het circuit zal je keuzes moeten maken.
Wil je je gewoon lekker uitleven, de grens op een veilige manier leren kennen of voor de beste rondetijd gaan.
 
Ik heb (nog) geen ervaring op het circuit maar al wel een paar ton op de weg.
Naar mijn mening is rijden op het circuit rijden op de grens (je hebt er tenslotte de ruimte voor en geen flitspalen).
Als je net iets verder gaat zit je dus over die grens en kan het dus mis gaan
Soms kan je het opvangen en rij je een paar rondjes met het hart in de keel maar soms lukt het ook niet.
Wat de banden betreft, hoe staat je vering afgesteld? De laatste tijd zijn de veringtopics in de mode geloof ik en dat is ook niet het makkelijkste punt.
Voor op de weg heb je een andere veerinstelling nodig dan op het circuit om de beste grip te hebben en ook moet je de bandenspanning wat verlagen (+/- 0,3 bar dacht ik).
Heb je dat allemaal goed dan kan je volgens mij nog maar 1 stap verder (zonder een echte circuitfiets te kopen) en dat is echte circuitbanden eronder leggen en voor michelin is dat volgens mij de Pilot Sport (maar dat moet je maar even nakijken :+ ).
De MPP2CT is voor veel mensen meer dan genoeg (ook al denken ze van niet 8-) ), zelfs de gewone MPP's en de MPR(2) hebben voor op de openbare weg meer dan genoeg grip maar voor op het circuit zal je keuzes moeten maken.
Wil je je gewoon lekker uitleven, de grens op een veilige manier leren kennen of voor de beste rondetijd gaan.

We kunnen best wel discussieren over afstellingen enzo, maar wij zijn maar amateurs. Rijden op een circuit doen we met plezier en voor de lol. Er valt niets te winnen, alleen maar te verliezen. Dus afstellen zoals de prof's dat doen? Die rijden heel wat meer rondjes en gaan voor een optimale afstelling. Combi's in geometri, bandenkeuzes, bandenspanningen, veringen etc. En dan zijn zij er met een rondje of 6 (wat wij rijden) nog lang niet uit. Dus afstellingen? Nee, op bandensapnning na beginnen wij er niet aan. Alleen je stuurdemper een tikkie strakker als je die hebt. Wij gaan er vanuit dat je op de baan met dezelfde motor rijdt als op de weg. Dus zoveel mogelijk standaard laten. Alleen dus de bandenspanning die inderdaad ca 0,3 bar lager gezet wordt.
Het gaat er mij om informatie te krijgen over het gedrag en ervaringen die andere motorrijders ook hebben. Hoe gedraagt een band zich op de weg en op het circuit. Wat is je ervaring met een 1000 km oude band. Welk merk beviel jou het best. Ben je een toerrijder, een sporttoerrijder of uitsluitend een sportrijder. Rij je alleen op de weg, alleen op het circuit of doe je beide met dezelfde motor met banden? Meer van dat dus.

Bedankt voor je reactie.
 
Dat klinkt in mijn oren een beetje als de schuld aan de banden geven terwijl het daar misschien niet aan ligt... Ik zeg niet dat het zo is maar mensen zoeken vaak naar een probleem terwijl dat niet aan het asfalt, de banden of de voorganger lag maar aan de berijder...
 
Dat klinkt in mijn oren een beetje als de schuld aan de banden geven terwijl het daar misschien niet aan ligt... Ik zeg niet dat het zo is maar mensen zoeken vaak naar een probleem terwijl dat niet aan het asfalt, de banden of de voorganger lag maar aan de berijder...

Zou inderdaad ook zo kunnen zijn. Vandaar dit topic om ervaring uit te wisselen.
Zelf (nog) geen last met de MPP2CT gehad. Op het circuit doe ik wel voorzichtiger omdat ik de band(en) niet zo vertrouw. Ook door eerdere ervaringen met Michelin. (Cuppen van de voorband) Op de weg echter draai ik wel lekker mijn bochtjes. Mogelijk omdat je er dan niet bij nadenkt en meer op het overige verkeer en de status van de weg let?
 
Powers zijn wel straatbanden he, ook de 2CT.... als je hard op het circuit wilt zijn daar de Pilot Race voor. Die komen overeen met Supercorsa's. De Powers komen overeen met Diablo's.
Dus kan best dat ze op het circuit te warm worden op een gegeven moment. Ze hebben een andere werktemperatuur dan circuitbanden.
En ook stof, autorubber en meer van die ellende kan een oorzaak geweest zijn.
Rijdersfouten ook, eventueel door vermoeidheid.
 
Powers zijn wel straatbanden he, ook de 2CT.... als je hard op het circuit wilt zijn daar de Pilot Race voor. Die komen overeen met Supercorsa's. De Powers komen overeen met Diablo's.
Dus kan best dat ze op het circuit te warm worden op een gegeven moment. Ze hebben een andere werktemperatuur dan circuitbanden.
En ook stof, autorubber en meer van die ellende kan een oorzaak geweest zijn.
Rijdersfouten ook, eventueel door vermoeidheid.

Klinkt heel logisch. Dank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan