Ervaring met breken binnenpoot van de voorvork

Turbo Bul

MF veteraan
25 mrt 2002
1.381
12
Krommenie
Afgelopen week heb ik een toer gereden in het Zwarte Wout in Duitsland .
Een van de jongens waar ik mee reed ging opeens tijdens het remmen op zijn bek.
Ik reed daar 10 mtr achter en tot mijn grote verbazing zag ik dat zijn voorwiel dwars stond tijdens het remmen en hij klapte over zijn motor heen en gleed onder de vangrails en tussen de paaltjes door en 4 meter naar beneden en brak zijn knie en had wat kneuzingen .
Nadat ik hem geholpen had heb ik ff bij de motor gekeken en geconstateerd dat de voorvork was afgebroken .
Hij reed op een Kawa ZRX 1200 van 2-2002 dus een nieuwe motor .
De breuk zit 3 cm onder de onderste kroonplaat en is bijna recht afgescheurd je ziet wel dat het iets is verbogen voor hij afbrak :( .
We reden niet hard ( 50 km/Pu ) de weg liep naar beneden en ging links de bocht in en er lag asfalt.
De weg was 3 mtr breed en er zaten wat hobbeltjes ik denk 3 cm hoog een stuk of 3.
Hij rijdt 25000 Km per jaar en rijd al jaren dus ervaring zat.
Zelf heb ik het niet mee gemaakt dat een voorvork breekt .
En nu vraag ik mij af of er iemand is die het wel eens mee gemaakt heeft dat een binnenpoot is afgebroken?
Wij vinden het onverklaarbaar in deze situatie.
 
Ja, Alfa, door noem je ook een merk zeg. M'n neefheeft ooit eens een nieuw 33 gekocht en na een maand terug gebracht om dat alles los kwam. Verder heb ik ook verhalen gehoord van motoren, die tijdens het inrijden aan puin gaan. Het lijkt er op of Alfa nog steeds niet over het SUD-syndroom heen is... :+

Ja maar ja, vragen ze dan wel bijna 100.000 nederlandse guldens voor voor zo'n auto.
Mag je wel verwachten dat het oke is.
Idem aan de motorfiets.


40 jaar geleden kon zoiets gebeuren, vind het nu uit den boze, maar gelukkig reed ie zachtjes!!
 
40 jaar geleden kon zoiets gebeuren, vind het nu uit den boze, maar gelukkig reed ie zachtjes!!

Ook nu nog kan dit gebeuren, dat zie je maar weer. Alleen is de kans dat zoiets gebeurt veel kleiner dan 40 jaar geleden. Risico's zijn niet voor de volle 100% uit te sluiten. Ook met een goede kwaliteitscontrole kan er een exemplaar doorheen glippen. We hebben nog steeds met techniek te maken.

Hoe groot is de kans dat er een F16 op je huis valt? Niet groot ... maar toch valt er soms een F16 op een huis.
 
was een tijd geleden op de BBC- TOP GEAR

er waren een aantal Opel Vectra's die door hun onderste draagarm zakte.
allemaal hadden 1 ding gemeen ooit was er een draagarm vervangen.
bleek uit onderzoek dat er immitatie draagarmen waren gemonteerd die niet de vereiste aantal laspunten hadden die de orginele wel hadden.
het was wel verbazingwekkend dat er een aantal door een officiele Opel dealer waren gerepareerd
met de veronderstelling dat er dus orginele Opel spullen waren gebruikt.


dat is lekker er wordt konstant door de fabrikant gemeld dat je alleen orginele onderdelen mag gebruiken en vervolgens doet de officele dealer er immitatie spul onder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan