Ervaring met breken binnenpoot van de voorvork

Turbo Bul

MF veteraan
25 mrt 2002
1.381
12
Krommenie
Afgelopen week heb ik een toer gereden in het Zwarte Wout in Duitsland .
Een van de jongens waar ik mee reed ging opeens tijdens het remmen op zijn bek.
Ik reed daar 10 mtr achter en tot mijn grote verbazing zag ik dat zijn voorwiel dwars stond tijdens het remmen en hij klapte over zijn motor heen en gleed onder de vangrails en tussen de paaltjes door en 4 meter naar beneden en brak zijn knie en had wat kneuzingen .
Nadat ik hem geholpen had heb ik ff bij de motor gekeken en geconstateerd dat de voorvork was afgebroken .
Hij reed op een Kawa ZRX 1200 van 2-2002 dus een nieuwe motor .
De breuk zit 3 cm onder de onderste kroonplaat en is bijna recht afgescheurd je ziet wel dat het iets is verbogen voor hij afbrak :( .
We reden niet hard ( 50 km/Pu ) de weg liep naar beneden en ging links de bocht in en er lag asfalt.
De weg was 3 mtr breed en er zaten wat hobbeltjes ik denk 3 cm hoog een stuk of 3.
Hij rijdt 25000 Km per jaar en rijd al jaren dus ervaring zat.
Zelf heb ik het niet mee gemaakt dat een voorvork breekt .
En nu vraag ik mij af of er iemand is die het wel eens mee gemaakt heeft dat een binnenpoot is afgebroken?
Wij vinden het onverklaarbaar in deze situatie.
 
Klinkt niet best, goed te horen dat je vriend het er redelijk goed vanaf gebracht heeft.
Was het een ex-schademotor? Misschien heeft de voorkant eerder een klap gehad.

Volgens mij moet een binnenpoot anders nooit zo snel kunnen breken.

Etienne
 
Dan moet het een constructie fot zijn geweest.
Dat word een rechtzaak waar best wel geld uit te halen is!

Iets van poging tot doodslag ten laste leggen ofzo. :+
Want dat is het, stel je voor dat ie net niet tussen de paaltjes door was gegaan!
 
Laatst bewerkt:
Dan moet het een constructie fot zijn geweest.
Dat word een rechtzaak waar best wel geld uit te halen is!

Iets van poging tot doodslag ten laste leggen ofzo.
Want dat is het, stel je voor dat ie net niet tussen de paaltjes door was gegaan!

Constructiefout OK, 'poging tot doodslag' is belachelijk. Alsof Kawa dit soort constructiefouten (als het dit blijkt te zijn) bewust inbouwt...

Etienne
 
Dan moet het een constructie fot zijn geweest.
Dat word een rechtzaak waar best wel geld uit te halen is!

Iets van poging tot doodslag ten laste leggen ofzo.
Want dat is het, stel je voor dat ie net niet tussen de paaltjes door was gegaan!

We wonen niet in de USA hoor! Hier krijg je hooguit een vergoeding en de schade hersteld.

Gelukkig wonen wij in een nuchter land.
 
Constructie foutkan haast niet, want je schrijft zelf ook al dat de binnenpoot ook ietsje verbogen is.

Als de poot kan verbuigen door een constructiefout moet je waarschijnlijk wel kunnen zien dat het materiaal daar dunner is.

Erg vreemd, en verontrustend.
 
Mijn advies; bel met Kawasaki Nederland, vraag naar de Product Manager Motoren en vraag hem om advies wat hiermee te doen. Duidelijk is dat het hier gaat om een uitzonderlijke situatie.

Waarschijnlijk zal je hem bij je dealer moeten aanbieden voor inspectie. Het kan namelijk zijn dat het hier gaat om een constructiefout. Ook andere ZRX12 rijders zijn hierbij gebaat.

Stel dat zoiets gebeurd bij 200+. Ik moet er niet aan denken...
 
De motor zal eerst in NL moeten komen en dan zal er wel beken worden wat er gaat gebeuren.

In ieder geval de dealer en Kawa Nederland op de hoogte stellen, zoals eerder gezegd. En sterkte gewenst aan je maat!

[zeikmodus-maar wel lollig]
Denk trouwens dat je in het Zwarte Woud hebt gereden ipv. het Zwarte Wout(zie je eerste post) :P :) ;)
[/zeikmodus-maar wel lollig]

Edit: om misverstanden te voorkomen, een wout = bij ons een agent / pliesie / cowboy / juut / enz.
 
Als je al loll heb met een sgreiv voud
Dan zal je wel de helle dag in een deuk laggen als je dit leezt :r

Het gaat trouwens goed met hem.
De schade aan zijn knie is te overzien.
Hij houd er niks aan over.
Evengoed bedankt voor je interesse.
 
Zwarte wout = negroide politieagent. ;)

Enne, blij te horen dat je maat er nog redelijk goed vanaf is gekomen. Recht tussen de paaltjes door zeg...

Maar idd, materiaalbreuk oid kan voorkomen, is wel erg lullig natuurlijk maar helaas. Ik heb ook recent gehoord van een vrouw die een tweedehands auto heeft gekocht, en in de stad rijdend breekt opeens het tandwiel van de nokkenas in 3 stukken. Gewoon zeldzame materiaalpech, volgens mij krijg je de schade wel vergoed.
 
Als je al loll heb met een sgreiv voud
Dan zal je wel de helle dag in een deuk laggen als je dit leezt :r

Het gaat trouwens goed met hem.
De schade aan zijn knie is te overzien.
Hij houd er niks aan over.
Evengoed bedankt voor je interesse.

Lach niet met iedere sgreivvaudt (maak er zelf ook genoeg), maar deze was wel erg leuk, vandaar. Verder niet lullig bedoeld :)

Blij dat het met je maat weer de goeie kant op gaat.
 
Maar idd, materiaalbreuk oid kan voorkomen, is wel erg lullig natuurlijk maar helaas. Ik heb ook recent gehoord van een vrouw die een tweedehands auto heeft gekocht, en in de stad rijdend breekt opeens het tandwiel van de nokkenas in 3 stukken. Gewoon zeldzame materiaalpech, volgens mij krijg je de schade wel vergoed.

Sterker nog , mn pa kocht 2 maanden geleden een bijna nieuwe (20kkm) tweedehandse particuliere alfa spider uit 99.

Na 360km rijden brak de nokkenas ketting spanner, resultaat? 8 krommekleppen en 2000 euro schade.

Sta je dan met je duure auto!!
 
Is goed mogelijk dat die poot gewoon afbreekt, is te zien waartegen hij aanbotst, onder welke hoek, de snelheid, gewicht motor, ...
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog , mn pa kocht 2 maanden geleden een bijna nieuwe (20kkm) tweedehandse particuliere alfa spider uit 99.

Na 360km rijden brak de nokkenas ketting spanner, resultaat? 8 krommekleppen en 2000 euro schade.

Sta je dan met je duure auto!!
Ja, Alfa, door noem je ook een merk zeg. M'n neefheeft ooit eens een nieuw 33 gekocht en na een maand terug gebracht om dat alles los kwam. Verder heb ik ook verhalen gehoord van motoren, die tijdens het inrijden aan puin gaan. Het lijkt er op of Alfa nog steeds niet over het SUD-syndroom heen is... :+
 
Hij is nergens tegen aan gevallen.
Gewoon op straat.
Dat maakt het ook zo raar.

Onderzoek door een metallurg kan uitwijzen of het een materiaalfout was. Een constructiefout lijkt me niet het geval. In het geval van een constructiefout zouden er al veel meer voorvorken gebroken moeten zijn. Van een te licht uitgevoerde voorvork kun je verwachten dat deze buigt of tordeert. En in het geval van falen zal die eerder knikken dan breken.

Succes, ik denk dat Kawasaki ook erg geinteresseerd is in de oorzaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan