ervaring met carburateur reiniger

pegaso-rider

MF veteraan
6 aug 2011
1.051
12
Fryslân
Ik heb last van naverbranding. Een "handige" jongen heeft olie voor mij ververst maar er teveel ingekieperd. Gevolg is dat de overschot aan olie in de luchtfilterbak terecht is gekomen.

Via de luchtfilter werd er een vette mengsel aangezogen en dat geeft/gaf een foute verbranding. Als resultaat staat mij nu de dankbare taak te wachten om de carburateur te reinigen.
En nu las ik iets over handige toevoegingen voor bij de brandstof. Heeft iemand ervaring met een carburateur reiniger?
 
waarom wil je de carb reinigen?
je tapt de vlotterbak af en de rest verdwijnt vanzelf.
olie lost prima op in de benzine.
de motor gaat hoogstens wat roken.
en carburateur reiniger is hier niet voor bedoeld.
denk eerder dat je het luchtfilter moet vervangen en de luchtfilterbak schoon moet maken.
 
Laatst bewerkt:
Een carburateurreiniger is daar inderdaad voor geschikt. enkel kijken hoe de dosering is (1 fles op een 15 liter motorfiets tank of 1 fles op een 80 liter autotank is best een verschik).

dit verhaal zal je wat bijbrengen, en op de lachspieren werken.
 
kan me niet voorstellen hoe de olie IN je carbs terecht moet komen,via je carterontluchting zal het in je luchtfilter komen maar dat slobbert ie zo naar binnen toe gevolg : lekker roken
ik ga dus voor bananeman1001

edit : ook het teveel aan olie er uit halen ,is slecht voor je keeringen.
 
Laatst bewerkt:
Luchtfilterbak heb ik gereinigd. Teveel aan olie heb ik natuurlijk verwijderd. En een nieuwe luchtfilter is inmiddels besteld. Maar tot dusverre blijf ik last houden van naverbranding.
 
kan me niet voorstellen hoe de olie IN je carbs terecht moet komen,via je carterontluchting zal het in je luchtfilter komen maar dat slobbert ie zo naar binnen toe gevolg : lekker roken
ik ga dus voor bananeman1001

edit : ook het teveel aan olie er uit halen ,is slecht voor je keeringen.

niet alleen voor je keerringen...... door het "slagroom klopeffect" van je krukwangen kan er schuimvorming optreden...... en dat komt de smeerkwaliteit niet ten goede
 
Laatst bewerkt:
ik gooi deze in de tank,goed spul en niet te duur ;)
full
 
Alle beetjes helpen. Het nogmaals reinigen van de luchtfilterbak (waar ik niets aantrof) en bovenstaande reiniger moet toch effect hebben. Ik heb in een landrover rondgereden en daar kon je (bij wijze van) pissen in de tank. Dat ding bleef rijden. Maar een motor is toch gevoeliger. Of brand ik mijn vingers aan de verkeerde dingen.

Heb vaker m'n vingers gebrand maar dan ging het vaak om vrouwen :)
 
ik ga ook mee met bananeman, olie lost op in benzine dus dat probleem van naverbranden zou uit zichzelf opgelost worden als je tenminste wel een nieuw luchtfilter plaatst.
vlotters aftappen voor eventueel bezonken olieresten, en op het oog schoonmaken van luchtfilterkast en carbs buitenkant met een remreiniger o.i.d. is altijd een plus

een tankje leegrijden met schoon luchtfilter. dan nog problemen ? dan misschien een wonderbaarlijke reiniger in de tank.

succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan