Ervaring met een Kawasaki GPZ 500S?

Tryton

Rookie
23 aug 2012
28
0
Hallo allemaal,

Sinds 2 weken heb ik mijn motorrijbewijs vandaar dat ik nu op zoek ben naar een geschikte beginnersmotor. Maar aangezien ik zelf de nodige kennis en ervaring mis leek het me verstandig om hier om advies te vragen.

Momenteel ben ik vooral geïnteresseerd in de GPZ 500s omdat de look van sportmotoren me het meeste aanspreekt. Van wat ik heb gehoord is dit een degelijke beginnersmotor die ook nog eens aan de kleine kant is, wat mij wel goed uit komt met mijn lengte van 1,74. Ook is mij verteld dat je het beste kan gaan voor een model van na 1994 omdat het type in dat jaar is geüpgraded. Klopt dit en maakt dit echt zoveel verschil?

Ik heb een beetje rondgekeken op marktplaats en ik kwam deze advertentie tegen: http://link.marktplaats.nl/580984648

Op het eerste oog lijkt mij dit best een goede koop, maar dat is voor een groentje zoals ik natuurlijk moeilijk te beoordelen. De motor is 17 jaar oud, vandaar dat ik me afvraag: hoe gaat dat met het onderhoud en stel er moet wat vervangen worden, zijn onderdelen voor zo'n oude motor dan nog wel te krijgen? En hoe zit het met het verbruik, neemt dat erg toe naarmate een motor verouderd?

Alvast bedankt voor de reacties
 
Over het 1994 verhaal dat klopt, dat model heeft schijfrem achter ipv van een trommel, beter rempartij vooraan, 17inch velgen, andere NAKS en verbeterde dynamo en magneten. De rest van de aanpassingen zijn voor het mooi, volgens mij.

Voor de GPZ500s is alles nog te leveren, het verbruik is als het goed is erg netjes rond de 1:20 of zuiniger, wel zul je de kleppen in de gaten moeten houden, die moeten iets vaker gesteld worden dan bij andere motoren voor de rest is het een heerlijke gooi en smijt fiets.

Ik heb hem zelf ook :+

Voor verder vragen kun je beter hier terecht kawasaki GPZ 500S - deel 9, herrie in de pijpen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een tijdje op een ouder model GPZ rondgereden, maar die trommelrem remt echt als de ziekte hoor! Verder is het echt een heel leuk motortje, ik kan hem je zeker aanraden om mee te beginnen. Mijn motortje deed 1 op 22 qua verbruik, dat bleef netjes zelfs al ging je er hard mee. Zithouding is lekker, stuurt heel leuk. Ik zou zelf alleen kijken naar een motor met wat minder kilometers op de teller, niet dat 70k nou extreem veel is, maar het is zo lullig als je straks meer bezig bent met sleutelen dan met rijden :P
 
Op het eerste oog lijkt mij dit best een goede koop, maar dat is voor een groentje zoals ik natuurlijk moeilijk te beoordelen. De motor is 17 jaar oud, vandaar dat ik me afvraag: hoe gaat dat met het onderhoud en stel er moet wat vervangen worden, zijn onderdelen voor zo'n oude motor dan nog wel te krijgen? En hoe zit het met het verbruik, neemt dat erg toe naarmate een motor verouderd?

Alvast bedankt voor de reacties

Nette prijs denk ik voor kmstand en type fiets.

Waar woon je? Zoek ff het bijbehorende topic op mf op van je regio. Dan post je daar met ''welke persoon met verstand van motoren wil er een kratje bier verdienen door mee te gaan kijken bij deze motor'' et voila het komt goed :)
 
Zijn leuke fietsen, vooral na ,94.
Zwakker punt is de versnellingsbak, wil weleens stuk gaan ( niet vaak hoor ), wel onderhoudsgevoelig, elke 12.000 km kleppen stellen, ze rijden wat wiebelig en is gevoelig voor de bandenkeuze.
Geen bt 45, maar pirelli sport damon en michelin doen het erg goed.
Lopen wel 200 km/u en lekker zuinig, verwacht geen zijdezacht lopende motor.
Prima ding verder.
 
Zijn leuke fietsen, vooral na ,94.
Zwakker punt is de versnellingsbak, wil weleens stuk gaan ( niet vaak hoor ), wel onderhoudsgevoelig, elke 12.000 km kleppen stellen, ze rijden wat wiebelig en is gevoelig voor de bandenkeuze.
Geen bt 45, maar pirelli sport damon en michelin doen het erg goed.
Lopen wel 200 km/u en lekker zuinig, verwacht geen zijdezacht lopende motor.
Prima ding verder.

Overrated gedoe met die kleppen altijd joh. Ze roepen het bij elk merk, maar uiteindelijk hoeven ze meestal pas na 40+ daadwerkelijk gesteld te worden... altijd leuk, op kosten jagen.
 
Overrated gedoe met die kleppen altijd joh. Ze roepen het bij elk merk, maar uiteindelijk hoeven ze meestal pas na 40+ daadwerkelijk gesteld te worden... altijd leuk, op kosten jagen.

Helemaal mee eens, lekker zuinig zeer geschikt voor woonwerk, maar wil je eens lekker uit je dak gaan kan dit ook prima.
En tegenwoordig kosten ze ook nog eens bijna niks meer, dus wat wil je nog meer.
 
[me="HLK"]is ook begonnen op een GPZ500s uit 94 :][/me]

Van wat ik heb gehoord is dit een degelijke beginnersmotor die ook nog eens aan de kleine kant is, wat mij wel goed uit komt met mijn lengte van 1,74.
Klopt, dat gaat goed passen. Het kuipje werkte vrij goed om de wind van je kop te houden op de snelweg, ik heb er hele stukken 140-150km/h mee gereden. Genoeg power om mee te komen.

Het leuke van de GPZ500s vind ik dat de powerafgifte zeker niet saai is...onderin lekker mak en bij 5000-6000 begint ie er enthousiast aan te trekken.

Ook is mij verteld dat je het beste kan gaan voor een model van na 1994 omdat het type in dat jaar is geüpgraded. Klopt dit en maakt dit echt zoveel verschil?
Ja, de tweede generatie (herkenbaar aan de kuip, 17" wielen en schijfrem achter) heeft een aantal verbeteringen. Het meest relevante voor jou zijn waarschijnlijk de verbeterde magneten in het vliegwiel (die bij het oudere type spectaculair kunnen overlijden), de carburateurverwarming en de 17" wielen waardoor je meer bandenkeus hebt.

Ik zie weinig reden om het oudere type te nemen..behalve als je gaat voor die jaren 80 Ninja-look, en de meer comfortabele zit (vanwege de hogere stuurhelften).
Ik heb een beetje rondgekeken op marktplaats en ik kwam deze advertentie tegen: http://link.marktplaats.nl/580984648

Op het eerste oog lijkt mij dit best een goede koop, maar dat is voor een groentje zoals ik natuurlijk moeilijk te beoordelen. De motor is 17 jaar oud, vandaar dat ik me afvraag: hoe gaat dat met het onderhoud en stel er moet wat vervangen worden, zijn onderdelen voor zo'n oude motor dan nog wel te krijgen?
Onderdelen zijn geen probleem, behalve kuipdelen. Blijkbaar crasht men nogal vaak :X
Hier is het onderhoudsschema --> Maintenance Schedule - EX-500.com

En hoe zit het met het verbruik, neemt dat erg toe naarmate een motor verouderd?
Een GPZ is erg zuinig, gemiddeld 1 op 20 of beter. In principe zou het verbruik slechter kunnen worden door slijtage aan de carburateurs...maar dat valt bij de GPZ500s wel mee.


Verder wil ik wel even de volgende nadelen belichten:

De GPZ500s was echt een low-budget model van Kawa. De vering was voor jaren '80 begrippen al ouderwets. De veren zijn erg slap. Als je vlotter gaat rijden, of als je zelf zwaar bent, of als je met zware bagage of een duopassagier rijdt....loop je al snel tegen de beperkingen van het rijwielgedeelte aan. Als je bijvoorbeeld hard remt, zit je aan het einde van de veerweg en zal je voorwiel over het wegdek gaan stuiteren. Het wisselen tussen remmen, insturen en gasgeven is iets waarvoor je de fietspompvering even de tijd moet geven.

Ik ben echt geen Valentino Rossi, maar na een maand of drie begon ik me toch af te vragen of dat allemaal niet beter kon.

Een setje stuggere voorvorkveren a 100 euro met de juiste afstelling (dikte olie, luchtkamer, veervoorspanning) maakt een enorm verschil. Als je dan nog een Wilbers achterdemper (400-500 euro) erop schroeft, heb je opeens een beste stuurfiets. Dat is natuurlijk weer een investering die veel mensen niet zouden doen voor zo'n "goedkope beginnersmotor".

Nogmaals, dit hangt allemaal af van je rijstijl. Lol zul je er zeker mee hebben.

Nog een nadeel:

Het blok is heus niet zo degelijk als iedereen altijd voorspiegelt. Het begon z'n loopbaan ergens in de jaren 80 onder een choppertje met 45pk, als een letterlijk in tweeën gechopte versie van het viercylinder blok uit de GPZ900r. Voor de GPZ500 heeft Kawa het ding flink opgevoerd, teveel eigenlijk.

De constructie van het blok (twee cylinders met de nokkenasketting in het midden, alles uitgevoerd in flinterdun lichtmetaal) is uiteindelijk niet tegen die 60pk opgewassen. Op den duur trekt de cylinderkop krom en lekken er hete verbrandingsgassen het koelsysteem in. Dat is niet te verhelpen met een nieuwe pakking - in feite moet de kop gevlakt worden, wat dan eigenlijk weer niet mag....etc etc.

Om die reden zou ik er eentje kopen met minder kilometers.

Zo'n kromme/lekkende cylinderkop herken je overigens aan borrelende koelvloeistof in het expansietankje rechts van het balhoofd, of als de motor wel erg vaak een plasje doet via de overloop bij de achterbrug. Het is ook niet echt een heel groot probleem, je moet alleen steeds vaker koelvloeistof bijvullen. Ik gooide er op een gegeven moment alleen nog maar kraanwater bij....

Zoals bij alle tweedehands motoren.....let op de staat van onderhoud. Een GPZ die jij als beginner "best aardig" vindt rijden tijdens een ritje door de buurt, kan makkelijk 800-1000 euro aan achterstallig onderhoud hebben (banden, kettingset, balhoofdlager, uitlaatbochten die bijna doorgerot zijn, remmen, accu....).

Veel mensen denken dat "betrouwbaar" hetzelfde betekent als "geen onderhoud nodig". Als de verkoper je schaapachtig aan kijkt als je vraagt wanneer voor het laatst de klepspeling is gecheckt, zou ik em laten staan.....tenzij het echt een lage prijs is en je bereid bent om te sleutelen.

Ze zijn niet zeldzaam. Ik denk dat je voor €1000-1500 eentje kan vinden met veel minder kilometers dan waar je nu naar kijkt.


Om mijn verhaal samen te vatten:
GPZ500s van > 94 als eerste motor? Ja, mits je een mooi exemplaar uitzoekt en je de matige vering voor lief neemt.
 
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Ik heb gebeld met de eigenaar en ik ga deze week langs om de motor te bekijken en een proefrit te maken.

Ik houd jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Mijn GPZ heeft inmiddels ruim 96.000 op de teller en loopt nog makkelijk 1 op 25. Verbruikt overigens ook weinig olie. Wel hebben de remmen regelmatig aandacht nodig en schakelt die van mij niet zo soepel meer.

Maar goed, wellicht is dat ook debet aan de leeftijd (15) icm de kilometerstand.

Ik vind het daarnaast ook een leuke gooi en smijt fiets en hij is lekker laag.
 
Ik moet zeggen, dat HKL het goed omschreven heeft maar de mijne heeft slechts 48000 km.
Ik denk dat de rijstijl ook veel uitmaakt, ikzelf ben ook wat ouder en kom zelde boven de 6000 toeren, in mijn beleving misbruik ik niks .
En het veelvuldig gebruik lijkt mij ook te goede te komen, alles lekker op temperatuur, de uitlaat van binnen lekker schoon en de carbarateurs blijven altijd schoon.
Uiteraard wel op tijd zijn beurten.
Kortom een machine die het zeker waard is.
Oja en zuinig 1op25 is zeer normaal.
 
Gisterenavond even langs geweest om de motor te bekijken en een proefrit te maken. Op het eerste oog zag de motor er goed uit, al had ie wel wat gebruikssporen (krassen over de hele lengte van de rechteruitlaat en lichte schade aan de kuip verrieden dat de motor een keer een slippertje heeft gemaakt)

Ik heb de genoemde punten bekeken en eigenlijk maar weinig kunnen vinden. Tijdens de rit ben ik 1 of 2 keer flink in de remmen gegaan maar ik had zelf geen last van slechte of zwakke vering (kan aan m'n gewicht liggen, ik ben zelf maar 65 kilo). Tijdens het rijden heb ik ook nog een aantal keren het stuur even los gelaten om te zien of de motor een afwijking had naar links of rechts maar dat had ie ook niet. Tijdens de proefrit hebben we zowel stukken door woonwijken gereden als een stuk op de snelweg. En qua rijgedrag sluit het aan bij het verhaal van HKL. In de eerste en tweede versnelling op een laag toerental is het een lekker tam motortje. Maar wanneer je doorschakelt naar de drie en je het gas wat verder open trekt merk je dat ie pit genoeg heeft. Zo hebben we zelfs nog een stukje 150 gereden op de snelweg en ik had niet het idee dat de motor hier moeite mee had.

Het enige wat me wel opviel was dat de eigenaar gebruik moest maken van de choke om de motor te starten. Volgens hem was dat te wijten aan het feit dat de motor al enkele weken stil had gestaan. Nu moet ik wel zeggen dat het motorblok op dat moment koud was (dus de eigenaar had hem niet van tevoren warm laten draaien) en dat de motor bij gebruik van de choke in een keer startte. Dus ik weet niet of dat enige indicatie geeft over de staat van de motor.

En nog iets wat me opviel was tijdens de proefrit toen we net van de snelweg af kwamen en we stonden te wachten voor het stoplicht. Ik hoorde de motor pruttelen maar dit werd steeds minder en op een gegeven moment kreeg ik het idee dat de motor elk moment af kon slaan. Ik heb toen met ingeknepen koppeling even een paar keer gas gegeven. Toen ik de eigenaar hier naar vroeg vertelde hij me dat het waarschijnlijk kwam omdat we net van de snelweg kwamen en dat het toerental dan nog terugloopt.

Wat betreft onderhoud kon hij me helaas maar weinig informatie geven. Hij heeft hem zelf aangeschaft bij Motoport als noodmotor nadat zijn eigen motor beschadigd was geraakt bij een aanrijding. Dus hij heeft de motor nu slechts een paar maanden in bezit. Ik heb natuurlijk wel gevraagd hoeveel hij voor de motor heeft betaald bij Motoport. Dat bleek evenveel te zijn als zijn eigen vraagprijs (750 euro). Wat kan ik verwachten qua onderhoud van een motor van 750 euro van Motoport? Lopen ze een motor van die waarde helemaal na voordat ie weer de verkoop in gaat? Of controleren ze hooguit even de olie?
 
Laatst bewerkt:
Gisterenavond even langs geweest om de motor te bekijken en een proefrit te maken. Op het eerste oog zag de motor er goed uit, al had ie wel wat gebruikssporen (krassen over de hele lengte van de rechteruitlaat en lichte schade aan de kuip verrieden dat de motor een keer een slippertje heeft gemaakt)

Ik heb de genoemde punten bekeken en eigenlijk maar weinig kunnen vinden. Tijdens de rit ben ik 1 of 2 keer flink in de remmen gegaan maar ik had zelf geen last van slechte of zwakke vering (kan aan m'n gewicht liggen, ik ben zelf maar 65 kilo). Tijdens het rijden heb ik ook nog een aantal keren het stuur even los gelaten om te zien of de motor een afwijking had naar links of rechts maar dat had ie ook niet. Tijdens de proefrit hebben we zowel stukken door woonwijken gereden als een stuk op de snelweg. En qua rijgedrag sluit het aan bij het verhaal van HKL. In de eerste en tweede versnelling op een laag toerental is het een lekker tam motortje. Maar wanneer je doorschakelt naar de drie en je het gas wat verder open trekt merk je dat ie pit genoeg heeft. Zo hebben we zelfs nog een stukje 150 gereden op de snelweg en ik had niet het idee dat de motor hier moeite mee had.

Het enige wat me wel opviel was dat de eigenaar gebruik moest maken van de choke om de motor te starten. Volgens hem was dat te wijten aan het feit dat de motor al enkele weken stil had gestaan. Nu moet ik wel zeggen dat het motorblok op dat moment koud was (dus de eigenaar had hem niet van tevoren warm laten draaien) en dat de motor bij gebruik van de choke in een keer startte. Dus ik weet niet of dat enige indicatie geeft over de staat van de motor.

En nog iets wat me opviel was tijdens de proefrit toen we net van de snelweg af kwamen en we stonden te wachten voor het stoplicht. Ik hoorde de motor pruttelen maar dit werd steeds minder en op een gegeven moment kreeg ik het idee dat de motor elk moment af kon slaan. Ik heb toen met ingeknepen koppeling even een paar keer gas gegeven. Toen ik de eigenaar hier naar vroeg vertelde hij me dat het waarschijnlijk kwam omdat we net van de snelweg kwamen en dat het toerental dan nog terugloopt.

Wat betreft onderhoud kon hij me helaas maar weinig informatie geven. Hij heeft hem zelf aangeschaft bij Motoport als noodmotor nadat zijn eigen motor beschadigd was geraakt bij een aanrijding. Dus hij heeft de motor nu slechts een paar maanden in bezit. Ik heb natuurlijk wel gevraagd hoeveel hij voor de motor heeft betaald bij Motoport. Dat bleek evenveel te zijn als zijn eigen vraagprijs (750 euro). Wat kan ik verwachten qua onderhoud van een motor van 750 euro van Motoport? Lopen ze een motor van die waarde helemaal na voordat ie weer de verkoop in gaat? Of controleren ze hooguit even de olie?

Dat chokeverhaal lijkt me wel normaal, dat heb ik ook gehad op al mijn motoren met die handmatige choke. Dat idee dat hij misschien uit ging vallen kan misschien komen omdat hij stationair niet lekker afgesteld staat?
Over Motoport, tja, die zijn wel wat makkelijk met goedkopere motoren, ze geven er dan ook geen garantie meer op dus dat zegt wel genoeg over hoe ze er mee omgaan :N

Maar ja als hij verder goed rijdt ..
 
Het gebruik van de choke hoort bij een koude motor. Op moderne motoren gaat dit automatisch, maar dit is absoluut niets vreemds. Sterker nog, ik zie het liefst een koude start van de motor waar ik in geïnteresseerd ben.

Het pruttelen na de snelweg heeft niets te maken met een toerental wat nog zakt, dat heeft gewoon te maken met het blok wat dan lekker warm is. Hij zal dan waarschijnlijk net iets te lean lopen, of net te laag stationair draaien. In 9 van de 10 gevallen is het een kwestie van stationair toerental een beetje bijstellen met een stelschroefje.

Heb de adverentie gekeken, ziet er nog best mooi uit. Als de motor lekker rijdt zou ik er niet al te lang over twijfelen... je eerste motor moet ook niet té mooi zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag nog lekker gereden op m'n GPZ500S, en ik moest om te starten ook heel even choken. Lijkt me vrij normaal bij een koude start. Misschien dat in de winter de choke er iets langer op moet, kon er nu na het uitrijden van de straat alweer vanaf :)
Maar die van mij heeft 2-3 maanden stil gestaan en die moest toch even tot 2x aangemoedigd worden voordat ie wilde starten :)

Hoe liep de motor verder stationair? Als je net warm bent gereden en je komt de snelweg af kan ie wel iets langzamer gaan lopen ja. Anderzijds zou je altijd eens de carburateurs kunnen synchroniseren en CO/luchtmengsel aanpassen. Daar willen ze nog wel eens beter van gaan lopen (als dat nog nooit is gedaan). Belangrijker lijkt me of de motor verder regelmatig stationair loopt.

En zoals eerder gezegd, een zwak puntje van deze motoren is inderdaad dat kop iets krom kan trekken. Iets wat heel makkelijk te voorkomen is overigens:
Motor altijd netjes warm rijden voor je 'sportief' gaat rijden. En niet tot het rood doortrekken, maar bij ~9.000 toeren ophouden.

En, zoals ook gezegd, het is ook heel makkelijk te zien (als het wat gevorderd is, dat wel). Kijk als de motor koud is naar het koelvloeistof niveau en doe dat nogmaals als de boel lekker warm is. Het vloeistof niveau mag nauwelijks zijn gestegen.

Toen ik mijn GPZ kocht wist ik dat niet. En dacht dat het wel normaal was dat het vloeistof niveau altijd wat steeg (cm of ~2). En als ik lang stil stond, stoplicht of file, dan wilde de motor er nog wel eens wat water uit gooien via overloopje.
Nu ik een nieuwe koppakking heb en de kop weer perfect glad heb gemaakt stijgt het koelvloeistof niveau echt -niks- (ik kan het op het oog in ieder geval niet zien). En ook blijft de motor stukken koeler, vele malen koeler dan eerder (wat ook logisch is).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een tijdje een GPZ 500 EX gehad nadat ik mijn rijbewijs net had gehaald. Heerlijk 15.000km in enkele maanden op gereden zonder technische problemen (ik had €600 voor het ding betaald). Alleen één keer de olipijl iets aan de lage kant en hard optrekken bij het stoplicht betekende het einde van de krukas. Is een bekend probleem van de GPZ 500 dat er soms wat weinig olie ergens op je krukas kan komen en dat hij daardoor vastloopt. Maars als je 'normaal' rijd zal je daar geen last van hebben mits je ook je oliepijl goed in de gaten houd.
 
Vandaag nog bijna 1 op 27 gehaald. Rijd nu even zonder koffers rond, en dat merk je!

Ik zou hem gewoon nemen :Y
Die van mij moet ook altijd met de choke starten, kan dan al wel snel uit trouwens.

Die van mij start na twee weken al lastig trouwens... B|
(boeiend, gebruik hem toch dagelijks)
 
Ik heb er eentje gehad van de eerste generatie. Daarvan waren de voorbochten van de uitlaat redelijk verrot (eigenlijk het tussenpijpje tussen de de beide uitlaatbuizen. Heb je daar nog op gelet?
 
Het enige wat me wel opviel was dat de eigenaar gebruik moest maken van de choke om de motor te starten. Volgens hem was dat te wijten aan het feit dat de motor al enkele weken stil had gestaan. Nu moet ik wel zeggen dat het motorblok op dat moment koud was (dus de eigenaar had hem niet van tevoren warm laten draaien) en dat de motor bij gebruik van de choke in een keer startte. Dus ik weet niet of dat enige indicatie geeft over de staat van de motor.
Dat is normaal. Ieder motorblok heeft een rijker mengsel (relatief meer brandstof) nodig bij een koude start en dat is precies wat je doet met de choke. Zo zomers zou je em snel moeten kunnen uitzetten....na 1-2 kilometer rijden ofzo.

Ik heb ooit een filmpje gemaakt van mijn GPZ, zo hoort het te klinken -->

En nog iets wat me opviel was tijdens de proefrit toen we net van de snelweg af kwamen en we stonden te wachten voor het stoplicht. Ik hoorde de motor pruttelen maar dit werd steeds minder en op een gegeven moment kreeg ik het idee dat de motor elk moment af kon slaan. Ik heb toen met ingeknepen koppeling even een paar keer gas gegeven. Toen ik de eigenaar hier naar vroeg vertelde hij me dat het waarschijnlijk kwam omdat we net van de snelweg kwamen en dat het toerental dan nog terugloopt.
Dat is niet normaal. Een goed afgestelde GPZ hoort gewoon netjes stationair te lopen....wat de eigenaar ook beweert. Als je gas geeft hoort het toerental weer snel terug te lopen tot +/- 1200 toeren.

Met de stelknop tussen de twee carburateurs in kun je het stationair toerental afstellen, bij warme motor en zonder choke uiteraard. Als dat niet lukt....is er iets anders aan de hand.

Wat betreft onderhoud kon hij me helaas maar weinig informatie geven. Hij heeft hem zelf aangeschaft bij Motoport als noodmotor nadat zijn eigen motor beschadigd was geraakt bij een aanrijding. Dus hij heeft de motor nu slechts een paar maanden in bezit. Ik heb natuurlijk wel gevraagd hoeveel hij voor de motor heeft betaald bij Motoport. Dat bleek evenveel te zijn als zijn eigen vraagprijs (750 euro). Wat kan ik verwachten qua onderhoud van een motor van 750 euro van Motoport? Lopen ze een motor van die waarde helemaal na voordat ie weer de verkoop in gaat? Of controleren ze hooguit even de olie?
Ik denk niet dat ze er veel aan doen. Het zou mooi zijn als je wist wanneer het ding voor het laatst een grote beurt heeft gehad, met klepspeling checken en carburateurs afstellen.

Ik ben zelf ook in het diepe gesprongen door, niet gehinderd door enige kennis van motoren, met m'n laatste euro's de goedkoopste GPZ op marktplaats te kopen. Dat is me best goed bevallen....

Een paar motoren (en enige miskopen) verder ben ik een stuk kritischer op de onderhoudshistorie. Als een eigenaar geen moeite heeft gedaan om het ding zelf te onderhouden of ook maar een bon te bewaren....kan je ook verder kijken naar eentje die wel aantoonbaar z'n beurten op tijd heeft gehad. Het ligt helemaal aan je eigen verwachting, denk ik. :)
 
wat ik ten eerste netjes vind, is dat mede m-fers je niet onder de veren schieten. :)

ten tweede; een goed rijdende, goed uitziende, zuinig rijdende, laag in onderhoudskostende fiets.

Als de ketting/kettingwielen en bandjes ok zijn zou ik de man 650 in z'n handen drukken en lekker rijden!
 
Beste mensen,

Allemaal heel erg bedankt voor jullie advies. Donderdagavond heb ik de eigenaar via de telefoon gesproken en toen heb ik er nog 50 euro af weten te praten. Vrijdag ben ik met pa op en neer geweest naar Assen om de motor op te halen. Gedurende de terugweg hield de motor zich goed en kreeg ik ook meteen mijn vuurdoop. Jullie ervaren motorrijders kennen het verschijnsel denk ik wel. Obstakels op de weg die ineens vanonder de auto voor je opduiken. Dit keer een bezem die midden op de weg lag en die ik nog maar net kon ontwijken. Verder een hele goede terugreis gehad en voor ik het wist zaten de eerste 100 km op mijn nieuwe motor erop.

Dit weekend ben ik nog een aantal keren met de motor op pad geweest en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Het kleine windschermpje zorgt op hogere snelheden voor een wereld van verschil als ik het vergelijk met mijn lesmotor waar ik open en bloot op zat. De wegligging en het stuurgedrag zijn erg fijn. En de motor is qua gewicht en omvang prima te handelen voor iemand van mijn formaat. Ook de motor loopt prima. Vanmorgen kon ik hem zelfs starten zonder de choke te gebruiken.

Het enige echte minpuntje ontdekte ik vanmiddag toen ik de motor nog eens grondig bekeek. Toen kwam ik er namelijk achter dat de knop van de claxon ontbreekt waardoor deze niet gebruikt kan worden. Persoonlijk vind ik dat een kleinigheidje en ben ik meer dan tevreden met deze motor.

Motor1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan