Ervaring met het kledingmerk "Course"?

MLC

Die hard MF'er
22 nov 2017
342
87
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje op de web aan het rond kijken voor een textiele broek.
Ik heb momenteel al een goede leren broek, mooi, past prima... Alleen niet ideaal voor woon-werk verkeer, omdat vanwege de smalle broekpijpen, als ik mijn normale broek onder houd eindigt deze echt gekreukeld... En mij twee keer per dag volledig om te moeten kleden in het toilet vind ik een beetje vervelend.

Maar omdat ik al een goede leren pak heb die ik gebruik voor langere ritten wil ik geen vermogen uitgeven aan een tweede broek voor kleine ritten.

Ik heb een broek van "Course" gezien, redelijk betaalbaar, ziet er keurig uit, goede omschrijving, waterdicht, CE-gekeurde kniebescherming...

Heeft iemand enige ervaring met het merk?
 
Ik heb een broek van "Course" gezien, redelijk betaalbaar, ziet er keurig uit, goede omschrijving, waterdicht, CE-gekeurde kniebescherming...
Zo zijn er ook nog wel een hoop van andere merken, dus waarom zou je je vastpinnen op dat ene merk? Of is het net dat ene modelletje dat je zoekt?
 
Zo zijn er ook nog wel een hoop van andere merken, dus waarom zou je je vastpinnen op dat ene merk? Of is het net dat ene modelletje dat je zoekt?

Nouja, tot nu toe is het het merk met de goedkoopste broeken die ik gevonden heb EN waar ik verder niets over heb gevonden, qua reviews...

En op een aantal websites (vooral op dit moment) zijn er broeken van andere merken in de afprijzing, Macna b.v., maar dan is het ook nog een uitdaging om iets in de goede maat te vinden... En van merken zoals Macna heb ik ooit hier en daar goede commentaar gelezen, over Course nog nooit.

Dus het was om in de overweging mee te nemen!

Ik heb ook (nog) niet alle websites ontdekt gok ik...
 
Ik heb een broek van "Course" gezien, redelijk betaalbaar, ziet er keurig uit, goede omschrijving, waterdicht, CE-gekeurde kniebescherming...

Heeft iemand enige ervaring met het merk?

Ik heb geen ervaring met specifiek dit merk. Maar ook ik ben ooit met budget kleding begonnen. En ik weet wel dat dan waterdicht een zeer rekbaar begrip is. Zeker als het geen Gore-Tex broek is.
 
Is waterdichtheid sowieso niet een ding bij textiel broeken? (niet Gore-Tex) Want in de recensies op dit forum heb ik ook wat gelezen over Rev'it! en Macna broeken die lekken bij het kruis...

En ik snap wat je bedoelt met Gore-Tex... Maar dat is misschien een investering voor over een paar jaar, als ik het financieel wat ruimer heb en meer dan 15km op de motor moet zitten naar mijn werk...
 
Ja...ervaring ermee.
Ik heb een volledig pak van Course, gekocht bij XLmoto, de Course 2 Seasons die ze nu
in de aanbieding hebben voor €98,99
Pasvorm is zeer goed, sluitingen van goede kwaliteit, broek met goede zakken en ventilatie
riten erin, behoorlijk waterdicht, de jas zit ook goed, extra vakje met rits voor bv een
telefoon, in mijn geval past het perfect, ben 1.80m met een slank postuur, ik gok dat de
wat stevigere mensen in dit pak niet goed passen, en het voordeel is dat je het pak zelf
kunt samenstellen qua maat.

Ik heb er in gelest, en daarna al 2 jaar ermee gereden, mijn neef heeft toevallig hetzelfde
pak, die is ook nog steeds tevreden, alleen heeft hij hem al gewassen waardoor hij nu niet
meer waterdicht is, waarschijnlijk wasverzachter gebruikt en niet nabehandeld....
 
Ik heb een Alpinestars Ander V2 welke echt gegarandeerd waterdicht is.

Die had ik idd gezien... In de sale valt ie nog mee (ik bedoel, in hoeveel malen duurder dan de Course, want op zich niet al te duur voor een motorbroek), maar vooral nog tussen de 3 en 5 maten te groot te vinden...

Course is toch van XLMoto?

Ik weet niet of het van ze is, maar wel bij XLMoto te koop...
 
Dat soort prijzen zegt mij ook iets over hoe het pak eruit ziet bij een schuiver, laat staan bij een ongeluk.
De prijs van een heel pak inclusief alle aspecten, goedkoper dan een gewone spijkerbroek...yeah right!
Op YouTube vind je wel reviews waarbij ze A-merk-kopie (China) handschoenen open snijden en daar karton uit trekken ipv schokabsorberende schuim.
Iedereen mag van mij kopen wat hij/zij wil en binnen het budget valt maar, wees reëel en denk ook verder dan alleen die tijdelijke waterdichtheid. Daarnaast zijn de meeste mensen die dit kopen toch mooi weer rijders, dus waarom zou je je sowieso druk over waterdicht maken?
 
Ik koop kleding,helm, handschoenen en laarzen bij een motorzaak, zoals motorport,Ten Kate enz. Ik wil het beslist aanvoelen en passen. Mijn textielen broek is inmiddels niet meer waterdicht, dus een regenbroek van de Hema erover en karren met die handel. :]
 
@DexterXL: Thanks voor deze reactie! Daar kan ik wat mee. Ik ben zelf ook slank, een paar centimeter langer... Maar goed om te weten!

@Joostst: Ik snap je punt, daarom is mijn leren pak ook geen B-merkje. En deze zal ik blijven gebruiken voor langere ritten, als ik wat verder ga of ga touren. Dan heb ik ook geen bezwaar tegen of in mijn motorbroek te blijven rondlopen, of me dan om te kleden. Alleen als ik werken ga is het een hele onderneming... En de rit is heel anders... 20 minuutjes, meestal niet eens op de snelweg. Er kan van alles gebeuren, ook op zo'n traject, dat ontken ik niet, maar als mijn tweede broek na een schuiver bij 40km/u overleden is is het dan maar zo...
Ik was toch van plan om over een paar jaar weer echt te gaan investeren om mijn huidige pak te vervangen... Maar tot die tijd overweeg ik een beperkte investering in een tweede broek wat wel over mijn werkkleding past...
 
Auto's word duizenden euro's besteed aan veiligheids voorzieningen zoals rolkooi en kreukelzone e.d., wij hebben alleen ons pak als actieve veiligheids voorzieningen.
Iedereen moet zn eigen risico bepalen, maar ik denk dat bij een broek de kosten echt meevallen, van een budget naar een A merk.

Wat zal zo'n course broek kosten?
Alpinastars heb je al vanaf 180,- geloof ik, koop je bij een outlet store gaat er mee nog 2 tientjes af.

Ik zeg niet dat je gek bent als je die broek koopt hoor, maar bedenk het nog eens extra.
En ik ben er ook van overtuigd dat een A merk langer mee gaat, als je je pak veel gebruikt denk ik dus dat de uiteindelijke kosten voor een A merk lager zijn, omdat je de aanschaf prijs over langere periode kan afschrijven, en course in een kortere periode.
 
Zal ik dan eens van de andere kant kijken?
Hoe vaak gebeurt het niet dat merk kleding in werkelijkheid qua productiekosten helemaal
niet zo duur hoeft te zijn?
Zelfde geld voor helmen, wat 3 jaar geleden een top helm was, waar je bv dik €500,-
moest neer leggen, word de mallen dan door een zuster onderneming gebruikt, en dan
ineens kost zo'n helm hooguit €150,- en omdat er een andere merk en kleurstelling
op staat, word het ineens als een mindere helm beschouwd.

Course is het huismerk van XLmoto, ze kopen het ook weer ergens anders in met hun logo/naam
erop, kwaliteit blijft onbekend, maar als ik mijn pak vergelijk met die van mijn dochter,
(Dianese) dan voel ik niet veel verschil in de stof.

In mijn geval wou ik een pak om te lessen, deze bleek ik zo fijn te vinden, dat ik hem nog
steeds gebruik, ik wil wel wat anders, maar dat heeft met de looks te maken, niet met de
kwaliteit.

Het belangrijkste is, zorgen dat je er nooit achter hoeft te komen wat voor kwaliteit het
is, dus op 2 wielen blijven rijden!!
 
Zou fijn zijn als er een organisatie was zoals SHARP met helmen, die motorkleding test.

Vind het best verleidelijk voor minder dan 100€. Normaal gesproken is het pak 170€, dus ook weer niet ultra low budget.
 
Vaak wordt er gesproken over prijs - kwaliteit verhouding.
Voor de prijs is iets dan best goed maar als het erg goedkoop is dan is de kans groot dat de kwaliteit alsnog erg slecht is.
Het meeste textiel is kapot na een schuiver maar bij de betere is dat alleen de buitenlaag en bij de goedkope zooi is de kans groot dat het doorgaat tot jouw buitenlaag.
Ik hoef maar een klein stukje zijn beroemde laatste woorden.
 
Het meeste textiel is kapot na een schuiver maar bij de betere is dat alleen de buitenlaag en bij de goedkope zooi is de kans groot dat het doorgaat tot jouw buitenlaag.

Ik heb tijdens mijn lessen een kleine schuiver gemaakt, in de goedkope jas die ik toen had, buitenstof op de elleboog was idd helemaal stuk, maar onder zat de harde beschermer... Mijn jas heb ik toen meteen vervangen, ben naar leer overgestapt, ook al was alles behalve de buitenlaag helemaal in orde, maar ik wou niet met een opengescheurde elleboog met lappen stof die gaan waaien en tegen je arm wapperen zodra jij de 25km/u bereikt blijven.

Ik weet niet hoe het zit met het repareren van een kapote buitenlaag op merkkleding, maar ik heb iets van als je buitenlaag toch opengescheurd is, heb jij niet zo veel meer aan je kleding, is het maar qua uiterlijk...
Wat ik bedoel is, wat doe jij met een dure textiel broek na een schuiver? Iig als de buitenlaag open is... Moet die dan ook niet vervangen?

Ik snap wel dat je punt was dat een goede pak waarvan alleen de buitenlaag scheurt je beter beschermt dan eentje die snel door alle lagen heen gaat, en dat snap ik heel goed. Vooral als jij echt naar valt of schuift kan het het verschil zijn tussen wel of niet tot aan je huid.

Ik hoef maar een klein stukje zijn beroemde laatste woorden.

Mee eens.
Wat ik bedoelde met mijn kleine trip is eigenlijk voornamelijk dat het alleen binnen de bebouwde kom is, en dat ik op weg naar mijn werk niet echt de kans krijg om sneller dan 50 km/h te rijden. En volgens mij heeft je snelheid redelijk invloed op hoe naar een schuiver is. Toch?

Hoe dan ook, ik ben er nog niet uit, en blijft het iig nu, en misschien ook nog best een tijd, doen met mijn leren pak. Hiervan weet ik wat die waard is qua bescherming.
 
Ondanks grote verschillen in kwaliteit moet je vooral niet denken dat er zoiets als veilige motorkleding bestaat.
 
Zal ik dan eens van de andere kant kijken?
Hoe vaak gebeurt het niet dat merk kleding in werkelijkheid qua productiekosten helemaal
niet zo duur hoeft te zijn?
Zelfde geld voor helmen, wat 3 jaar geleden een top helm was, waar je bv dik €500,-
moest neer leggen, word de mallen dan door een zuster onderneming gebruikt, en dan
ineens kost zo'n helm hooguit €150,- en omdat er een andere merk en kleurstelling
op staat, word het ineens als een mindere helm beschouwd.

Course is het huismerk van XLmoto, ze kopen het ook weer ergens anders in met hun logo/naam
erop, kwaliteit blijft onbekend, maar als ik mijn pak vergelijk met die van mijn dochter,
(Dianese) dan voel ik niet veel verschil in de stof.

Een mooi verhaal van iemnad die geen geld uit wil geven.
Prijs verschil zit hem natuurlijk niet alleen in de kleur, of dat het een oud modelletje is van een ander merk, in een ander kleur.

Net zo als alles in het leven is ' alle waar naar je geld' , anders hadden we allemaal wel met course gereden. Hip zijn is voor mij niet zo belangrijk.
 
Ondanks grote verschillen in kwaliteit moet je vooral niet denken dat er zoiets als veilige motorkleding bestaat.

Ik zie motorkleding als iets van de schade kan verminderen als het toch al mis gaat...

Tijdens mijn lessen werd gevraagd om een motorjas te dragen, handschoenen, en verder dichte schoenen en een spijkerbroek.. Mijn eerste schuiver heeft mij een paar schoenen, een spijkerbroek en een hele nare wond op mijn knie gekost.

Daarna besloten om voor een hele motorpak te gaan. Mijn tweede schuiver heeft alleen een klein gaatje in mijn tanktas en een amper zichtbare lijn op mijn broek gekost, maar zelf was ik helemaal heel. (Ohja, motor ging total loss... Maar goed... Nare steentjes in Parijs...)

Dus, volledig veilige motorkleding, nee. Jij moet je best doen om te voorkomen dat jij in een nare situatie terecht komt. Maar er zijn wel gradaties in hoe het naarst vermijden of te verminderd kan worden als dat niet lukt.
 
Mooi verwoord, en 100% met je eens....
Alleen na zo'n bericht verwacht ik dat dit een bericht is van iemand die gewoon een goeie broek
Wil, en niet de goedkoopste.
 
Nouja, ik vroeg of iemand er ervaring mee had om een beetje te tasten wat het verschil is tussen goedkopere broeken en de dure merken. Anders verwoord, of het (prijs)verschil alléén in de naam van het merk zit, of ook in de kwaliteit.

Voor andere "objecten" is het soms echt alleen een kwestie van merk. Het ene product kost een paar euro, precies hetzelfde product maar door een bekendere merk ingepakt, en het wordt een goede 4x zo duur...
 
Terug
Bovenaan Onderaan