ervaring met intercom systeem

duibhcek

Die hard MF'er
21 jul 2004
253
0
Leuven (BE)
Aangezien de vraag hier regelmatig terugkomt wil ik toch even mijn ervaringen met iedereen delen.
Vorige week zijn we 3 setjes gaan halen: 1 voor mijn divi6 (waar m'n vriendin binnenkort mee gaat rijden), 1 voor de kwaak van haar schoonbroer en 1 voor de divi9 waar ik mee rijd.
Voorlopig zijn alleen de setjes op de divi6 en de kwaak geinstalleerd en enkel het systeem op de divi is al uitvoerig getest.

We hebben -na wat opzoek- en leeswerk- uiteindelijk gekozen voor een systeem van Starcom ( http://www.starcom1.com ). Het systeem ondersteunt rider-to-pillion, bike-to-bike, beluisteren van muziek en (mits de juiste adapterkabel) telefoneren met de GSM.

de headset:
je kan kiezen uit verschillende types headsets. Voor de microfoon heb je de keuze uit een full face en een open face systeem. Bij het fullface systeem zit de microfoon ingebouwd in het kinstuk, bij een open face zit de microfoon op een staafje dat vastgezet is in het wangstuk van de helm. Wij hebben alledrie gekozen voor een open face systeem aangezien we allemaal een systeemhelm gebruiken.
Voor de speakers kan je kiezen uit earplugs of dunne speakertjes (+- 5mm dik, al heeft Starcom het over 7-8mm, maar zo dik is het niet). Met het oog op gebruiksgemak hebben we gekozen voor de speakertjes.

Installatie was in zowel de Airoh SE500 van mijn vriendin als mijn SV55 echt een piece of cake. Even de stoffen binnenbekleding eruit, de kabeltjes erinleggen, het stikkertje met de velcro ter hoogte van de oren inkleven, de speakertjes eraan vasthechten en de binnenbekleding er weer in. Het microfoontje zit momenteel zelfs niet vastgekleefd ofzo, gewoon geklemd tussen de helm en de binnenbekleding. Zo zit het goed genoeg vast om niet bij het minste te gaan verschuiven, maar je kan toch nog de positie wat aanpassen moest dat nodig zijn. Total time: geen 5 minuten.

installatie van de verdeeldoos:
bij het doosje zitten enkele velcro klevertjes waarmee je de boel kan vastzetten in de motor, maar dat vertrouwde ik niet helemaal. Dus heb ik -na een tip van de verkoper- een stuk kledingelastiek gebruikt om de doos onder de buddie tegen de bovenkant van de buddie vast te hechten (zo zit ie niet in de weg voor al die andere rommel die er nog inzit ;) ). De doos past in de breedte met alle kabels ingeplugd net (al is het toch een beetje krap), maar de divi6 heeft dan ook niet zo heel veel ruimte in haar kontje.

Voor de stroomvoorziening is de doos rechtreeks (wel met een -uiteraard meegeleverde- zekering ertussen) op de batterij aangesloten. Er is geen powerknop voorzien aangezien het systeem enkel aan gaat als de headset van de bestuurder is aangesloten.

Voor de aansluiting van de headset van de bestuurder heb ik een verlengkabel bijgekocht waar op het uiteinde een dikke rubberen dop met een kapje opzit. Mooi waterdicht. De dop heb ik vastgezet in de topkuip, waar ik met behulp van een boor en een dunne ronde vijl een gat had voorzien. Aangezien op de 600 slechts zelden een passagier zal meerijden heb ik niet zo'n dop voorzien voor de bijrijder. Als er een bijrijder is trekken we de kabel waar de headset op aangesloten moet worden gewoon ff onder het zadel door en dat werkt voorlopig erg goed...
Alle andere kabeltjes zijn ook aangesloten op de doos en wanneer ze niet gebruikt worden gaan ze gewoon mooi opgerold in een zakje bij onder de buddie.

rider-to-pillion:
Het systeem is vrij eenvoudig: plug de bestuurder headset in en het systeem springt aan, plug de bijrijder headset in en je kan praten. Rider-to-pillion is full duplex in de starcom dus je kan allebei vrijuit tegelijkertijd praten. Je hebt ook geen vox of PTT nodig hiervoor.
Wel moet je even het volume afregelen, zonder dat de motor draait even het volume opendraaien en weer terugdraaien tot je geen ruis meer hoort en dat is ook weer gebeurd. Je hoeft je geen zorgen te maken dat dit volume te laag zal zijn wanneer je aan hogere snelheid aan het rijden bent. Let me elaborate: bij dit volume kan je gewoon (zelfs redelijk zacht) praten en toch bij alle snelheden (alleszins tot 130, harder heb ik nog niet getest) perfect verstaanbaar blijven doordat de Starcom een ingebouwde actieve ruisfilter heeft. Die filter zorgt er niet enkel voor dat je geen last hebt van de windruis in de speakers, deze past ook automatisch het volume aan naarmate meer ruis gedetecteerd wordt. En dit systeem werkt verbazingwekkend goed.
Wel is het wat aanpassen, want je moet dus zorgen dat je zelfs bij hoge snelheden je stem niet gaat verheffen. Da's namelijk niet aangenaam voor de ander en bovendien gaat het geluid dan vervormen.

muziek:
Uiteraard heb ik de Starcom ook getest met mijn mp3-speler en ook dat werkt goed. Het enige waar ik moest op letten was het volume op de speler zelf en de gevoeligheid van de vox. De muziek valt namelijk automatisch uit zodra je wat zegt. De truuk hier is de vox volledig uitschakelen en dan terwijl je gewoon praat de gevoeligheid verhogen tot de muziek uitvalt. Zo zorg je ervoor dat de muziek niet te pas en te onpas uitvalt als je wat sneller gaat rijden en er dus meer windruis is en als je wat moeite doet krijg je het systeem zo ingesteld dat de muziek gewoon blijft doorspelen als je praat (ik zet de muziek nooit echt luid, eerder gewoon als achtergrond) en uitvalt als je even wat luider praat, handig voor wanneer de ander iets niet goed verstaan heeft.

Bike-to-bike:
Dit hebben we nog niet uitvoerig kunnen testen, aangezien mijn vriendin haar rijbewijs (nog) niet heeft en haar schoonbroer geen winterrijder is. Maar we gebruiken het momenteel wel als mijn vriendin aan het oefenen is, dan kan ik gewoon via de PMR commentaar en tips geven ;)
Het is wel een goed idee om hiervoor een PTT te gebruiken. Aangezien het PMR systeem niet full duplex is en je dus moet wachten tot de ander stopt met zenden voor jij wat kan zenden. Het probleem bij de vox is dat je van het systeem geen teken krijgt dat je aan het zenden bent of dat het zenden gestopt is. Dus als de gevoeligheid van de vox niet helemaal perfect staat ingesteld kan het zijn dat je dus aan het leuteren bent maar dat het systeem niet zendt of dat je gezegd hebt wat je moest zeggen maar dat de vox nog niet uitgeschakeld is en de anderen dus niet kunnen antwoorden. Zonder signaal van het systeem heb je dus geen idee of dit het geval is, met de PTT is dat een stuk eenvoudiger.
De PMR set die wij gekocht hebben is de MT900 pro van Cobra en die doet het voorlopig erg goed, maar je kan uiteraard ook eender welk ander merk/type gebruiken.

nog niet getest:
[*]echte bike-to-bike
[*]GSM (ik heb geen adapterkabel gekocht, want bellen op de motor doe ik toch niet)
[*]performantie boven 130km/u
[*]reikwijdte van de PMR's

nadelen:
[*]Het perfect instellen van de gevoeligheid van de vox vraagt wat trial en error
[*]systeem geeft geen indicatie van de zendstatus van de pmr
[*](nog?) geen mogelijkheid om de pmr via de starcom van stroom te voorzien (wordt volgens de verkoper wel aan gewerkt)

voor de geinteresseerden: het setje heeft me hier in België zo'n 350€ gekost voor het intercomsysteem (inclusief headset, verlengkabels en PTT) en 99€ voor een pmr radio. Voor wie dat wil kan ik ook gerust de gegevens van de dealer doorgeven waar ik het systeem gekocht heb.

Vragen of commentaren altijd welkom :)

En voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkele band met Starcom, deze ervaringen zijn puur informatief *D

toevoeging Bike-to-bike:
Ok, even een updateje...
Gisteren voor het eerst met m'n vriendin een langer ritje gaan doen (ging overigens best wel goed voor haar eerste keer, ben best trots op d'r *D ) en de B2B ook eens goed getest. Zoals hierboven al aangeven gebruiken we de nieuwe PMR radiootjes van Cobra.
... In den beginne... ging het slecht. We waren vertrokken met de beide PMR's onder het zadel weggestoken en het resultaat was dat het bereik echt wel oerslecht was. We konden elkaar enkel bereiken als we héél dicht bij elkaar reden of naast elkaar stil stonden voor een rood licht. En da's nou ook weer niet de bedoeling van zo'n B2B hé.
Dan maar de PMR's in de vest gestoken en toen ging het plots een heel stuk beter. Het extreemste bereik hebben we nog niet getest, aangezien we eigenlijk nooit meer dan 50m uit elkaar gereden hebben, maar binnen die afstand ging alles dus erg goed. Bij Laouenne zat er nog geen PTT gemonteerd dus dat was wel een beetje vervelend: het ding gaat zenden bij het minste wat je zegt en het duurt ook ff voor de VOX uitschakelt, maar verder ging alles echt flex.
Enige echte minpuntje: nadat de ander is gestopt met zenden krijg je kort een luide ruis te horen. Ik zou eigenlijk de handleiding nog eens moeten openslaan om te zien hoe dat komt en of je het kan oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Tijd dat ze 's een paar van die dingen testen en vergelijken bij Motorfreaks
zodat je onder het rijden nogsteeds dat domme gelul van je maat aan kan horen ? ;)

breakie, breakie voor geile freekie, kom er maar uit op kanaaltje dertien, over

`hier radio lady de witte tijger, ff een balletje doen bij de Texaco ?`

copy that, roger......
 
zodat je onder het rijden nogsteeds dat domme gelul van je maat aan kan horen ? ;)

breakie, breakie voor geile freekie, kom er maar uit op kanaaltje dertien, over

`hier radio lady de witte tijger, ff een balletje doen bij de Texaco ?`

copy that, roger......

Eerder:
"Mayday, Mayday, Bogey at three o'clock. I'm going down, repeat: I'm Going down*klap*....."

Weet je in ieder geval dat je niet hoeft te wachten bij de volgende pomp
 
een intercom op de motor! Ik ril bij de gedachte. Buiten handgebaren heb ik niets nodig. Laat mij maar van het geluid van de motor genieten.

Stel je voor, hou je een pauze tijdens een toertje, heb je niets te lullen omdat je de hele weg al zit te lullen. Gezellig!
 
Hoi,

heb net dezelfde set aangekocht vorig weekend.
Vandaag alles ingebouwd en bevestigingen gemonteerd
bij het stuur. Alles is netjes weggewerkt en lijkt te
werken. Heb nog geen tests gedaan met mijn vriendin, maar
belooft veel goeds. MP3-speler, GPS, en beide helmsets
werken perfect. Nu enkel nog rijdende test doen.
 
kheb ff wat toevoegingen gedaan na onze bike-to-bike ervaringen van afgelopen weekend.

twas trouwens erg koud voor de vingertopjes en teentjes gisteren, maar niettemin verder wel prachtig weer om te :]
 
Ben vrijdag bij Louis in Osnabruck geweest. Ik kwam daar om de ALAN 446 te kaufen, maar die was er nog niet in SET verkrijgbaar.

Ze hebben vanaf eind maart / begin april de Alan 446 met lader en de hele toko te koop voor €139.95 :]

Deze hebben wel redelijk goeie recenties.....Tot 120 km/h goed verstaanbaar! En als je loopt te zeiken over het ding is het toch meestal op de 80 wegen en de bebouwde kom. En daar rij ik niet altijd harder als 120 km/h. :X

Die ga ik iig kopen...
 
Waar kun je zo'n starcom kopen en wat kost zo'n kit. Ik heb alles afgezocht. Ik heb een pagina gevonden maar dat was engels en in ponden.
 
Waar kun je zo'n starcom kopen en wat kost zo'n kit. Ik heb alles afgezocht. Ik heb een pagina gevonden maar dat was engels en in ponden.

Ik heb mijn setje gekocht bij http://www.rse-electronics.com/ (RSE Electronics) in Tessenderlo (Belgie). Da's wsch een beetje ver voor je, maar ze staan op de website van starcom vermeld als officiele dealer voor zowel Belgie als Nederland...

Volgens mij valt of staat het intercom gebeuren met de kwaliteit van je headset

deze blijven in ieder geval ook bij hoge snelheden (en met dopjes in m'n oren) goed verstaanbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ben vrijdag bij Louis in Osnabruck geweest. Ik kwam daar om de ALAN 446 te kaufen, maar die was er nog niet in SET verkrijgbaar.

Ze hebben vanaf eind maart / begin april de Alan 446 met lader en de hele toko te koop voor €139.95 :]

Deze hebben wel redelijk goeie recenties.....Tot 120 km/h goed verstaanbaar! En als je loopt te zeiken over het ding is het toch meestal op de 80 wegen en de bebouwde kom. En daar rij ik niet altijd harder als 120 km/h. :X

Die ga ik iig kopen...
Verwacht hier niet te veel van.
Boven de 80 is het eigenlijk al afgelopen met dit setje.
Zolang je geen actieve ruisfilters etc hebt, kun je het met een beetje wind op je helm al snel vergeten.
De set die TS beschrijft is duurder maar zeker beter.
Autocom en Baehr natuurlijk ook, maar dan wordt het misschien al weer wat duurder.
Dan heb je ook nog Veltec ? maar dat is nog duurder.

Weet je wat eigenlijk echt duur is:

Eerst een goedkoop setje kopen en daarna toch maar een echte :+

@TS wat kostte dit setje nu eigenlijk precies?
 
@TS wat kostte dit setje nu eigenlijk precies?

staat in m'n eerste postje ;)
350€ voor de hele set:
- verdeeldoos
- 1 headset
- kabels voor audio-aansluiting, pmr-aansluiting en headset bestuurder
- 2 verlengkabels met waterdicht afsluitbare dop om in te bouwen op de kuip (zal er van't weekend even fotootje van nemen zodat je een idee hebt)
- PTT
Uiteraard waren alle kabels optioneel, dus je kan gewoon kopen wat je echt nodig hebt.

en dan nog 90€ voor de PMR

Het is duur, maar ik heb het me nog geen seconde beklaagd. En ik zal er wsch nog meer plezier van hebben wanneer we richting Normandië trekken en m'n vriendin achterop zit (ze mag namelijk nog niet zelf in het buitenland rijden ;) ). Het is in ieder geval aangenaam dat je af en toe wat kan zeggen en wat naar muziek kan luisteren als je enkele uren autostrade moet doen.

Over de actieve ruisfilter kan ik je overigens alleen maar gelijk geven, voor goede verstaanbaarheid bij hogere snelheden is dat echt een zaligheid.
 
Ik heb zelf de autocom active rider, 230 euro! Ervaring van een vriend van me is dat ie tot 180 nog een goed telefoon gesprek kon voeren. Ik moet hem zelf nog inbouwen..
 
Voor de knutelaars onder ons: ik heb zelf de laatste tijd lopen klooien met een pmr setje (alan 456r). De headsetjes die ik erbij kocht zouden noise-cancelling mic's hebben. Technisch gesproken is dat ook zo, alleen bij 80 kmh was het echt afgelopen met de verstaanbaarheid... Na een hoop probeersels met oa een lowpass filter eens diep nagedacht over dynamische microfoons. Ook geprobeerd, maar ook erg gevoelig. Ik wilde eigenlijk een minder gevoelige. En als je dan kijkt hoe de gemiddelde (alle?) koptelefoonspeakertjes in elkaar zitten: net een dynamische mic. Afijn zo'n ding op de plek van mijn mic gesoldeerd en wat blijkt:

TOT 140 KMH PRIMA TE VERSTAAN!!!!!! :}

Zowel in mijn integraalhelm als met een stuk koperdraad (en wat andere prutsels om het een beetje te doen ogen) aan een jethelm. Bij die laatste wel een stukje plastic aan de voorkant tegen de wind en een dubbele laag fleece eromheengenaaid.

Al die dure setjes gebruiken "speciale" noise cancelling microfoontjes die het gewoon echt niet redden zonder geavanceerde schakelingen om het windgeruis eruit te filteren. De gaatjes aan de achterkant van de speakertjes hebben hetzelfde noise-cancelling effect: alleen geluid dat er van heel dichtbij aan de voor OF achterkant ingaat wordt doorgegeven, dus moet je wel die "mic" pal voor je mond hebben, anders gebeurt er helemaal niets.

Als ik dit van tevoren geweten had, had ik zwaar kunnen bezuinigen op dat malle headsetje.

Als er interesse is wil ik wel eens wat fotootjes plaatsen...
 
Laatst bewerkt:
Het luidsprekertje van een gewone, goedkope hoofdtelefoon.
Deze is te gebruiken als microfoon, en doet het blijkbaar nog
goed ook...

(nu nog wachten op de plaatjes...)

Zou er nog verschil zitten in resultaat als je een hoofdtelefoon van 2 euro
gebruikt, of een van 15 euro?
 
In de Lidl hadden ze gisteren een intercom systeempje in aanbieding voor €8, maar tegen de tijd dat ik er passeerde waren ze al allemaal uitverkocht... :z
 
heeej beste brommeraars,


ik ben ook aan het zoeken geweest naar een goed intercom systeem, eigenlijk meer voor mezelf, omdat ik zowaar verslaafd ben aan muziek.

ik kwam terecht bij een autocom of een starcom.

vanwege de gunstige prijs en de mogelijkheden heb ik gekozen voor een autocom systeem.

niet vanwege het formaat (mijn deauville heeft zeeën aan ruimte, zadel, koffers, topkoffer, handschoenenkastjes) maar vanwege te prijs!!!

de autocom is er in drie verschillende versies, ik heb gekozen voor de active-rider, de middelste van de drie systemen. (helaas zit er geen radio in, maar die nemen we dan op de koop toe...)
er zijn wel systemen die gelijk een radio (scanning, geen voorkeuze!!!) ingebouwd hebben gekregen, echter, de kwaliteit van deze systemen is wat zwakker en ook de verstaanbaarheid (weliswaar als achtergrond muziek) is van dermate kwaliteit dat ik TOCH gekozen heb voor de autocom!

enfin, autocom gekocht, dan begint het feest qua inbouw-werkzaamheden.

ik ben totaal niet handig en heb zelf 3 linkse handen, het beloofde dus nog wat te worden, gelukkig heb ik een ouweheer die weer 10 rechtse handen heeft, dat compenseert de boel weer enigzins.

wat ik dus niet wist en wat overigens wel heeeeel handig is, is dat de deauville 2005 (ik weet niet of eerdere versies dit eveneens hadden/hebben) een aantal stekkertjes ter voorbereiding heeft voor bijvoorbeeld een radio/cd speler/navigatie/intercom.
het is dus niet nodig, zelf draden enz te trekken. (uiteraard wel de plugs voor de headsets, maar dat is logisch)

een voordeel van de autocom is dat het een "automatic power shut off" is, wanneer je de headset uit de centrale stekker eenheid trekt.
je hebt dus geen last van een leeglopende accu, voor zover je dat al hebt, als je er dagelijks mee rond buffelt.

goed, het installeren ging vrij vlot en ook na de eerste tests (windstil weer) klonk het geheel niet verkeerd, ook de ruisfilter deed goed zijn werk, ook het AVOX systeem, soortgelijk aan VOX alleen dan geheel aangepast. doen goed hun werk!

als laatste wilde ik omdat ik dagelijks meer dan 1,5 uur op de brommer door breng bereikbaar zijn.
nu heb ik het geluk dat ik een motorola telefoon heb, het is dus slechts inpluggen en ik heb en handsfree "carkit", ook de verstaanbaarheid vanuit mijn positie naar de beller is prima! zelfs tot 140 km/h !!!

dus wat betreft mogelijkheden en formaat, zou ik persoonlijk wederom een autocom kopen...

maar goed, das mijn persoonlijke opinie.. 8-)

greetz en tot ziens bij één van de toerritjes


Emieliooo / websphinxie

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/244865/4f42d123bc43b1175bc4b0d3f8ab66b0 (autocom_active-7-smart_350px.bmp)​
 
Terug
Bovenaan Onderaan