Ervaring met motoren

Marco V

MF'er
2 okt 2001
130
0
Heb net mijn motorrijbewijs, oh wacht effe kzal me even voorstellen, ik ben Marco en woon in zuid holland en ben 31 jaar en doe woody woodpecker na (LOL)
Nou ik heb dus net mijn motor rijbewijs en wil op zeer kort termijn een motor kopen, twijfel over een

Yamaha R1
Ducati 996
Honda VTR 1000 sp-1

Nu mijn vraag, wat zal mij het best bevallen, mmmm.... ik zal de vraag anders stellen, welke motor heeft volgens jullie het beste en makkelijkste rijgedrag ? Laag zwaarte punt enz enz....

Graag reactie van mensen die hier meer ervaring mee hebben.

cya
 
Starten op dergelijke fietsen met 0 ervaring is mijns inziens |(

Begin op wat lichters, 400 of 600cc bijvoorbeeld, die dingen lopen ook al erg hard. :)
 
Ik rijd op een R1...en hoef nix anders, maar ik kan je zwart op wit meegeven dat je dat ding niet langer als 4000 km houdt....
 
Ik rijd op een R1...en hoef nix anders, maar ik kan je zwart op wit meegeven dat je dat ding niet langer als 4000 km houdt....
Maar zelfs een idioot als jij :P ;) is niet op een 150 PK fiets begonnen maar op een 600cc. :)

Ik zou het persoonlijk echt niet doen, starten op een R1, leer eerst maar eens motorrijden.
 
Hoi Marco V,

Welkom op het forum :)
Maar net als Rev. zegt, het zijn nou niet echt beginners fietsen.
Ik heb zelf een R1 en zweer erbij, maar heb wel eerst wat ander fietsjes gehad, kijk http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=1337 (<b>hier</b>) maar eens.

Ik heb ook eens een verhaal gehoord van iemand die net 2 weken z\'n rijbewijs had en voor 15.000 gulden schade reed tijdens een proefrit op een R6 (en die is tammer dan een R1).

Ik heb laatst een test gelezen in de laatste Fast bikes, ondermeer de 3 fietsen die jij noemt, en ze vonden de Duke toch het meest vertrouwen wekken, aan de andere kant een slippertje met dat ding gaat aardig in de papieren lopen.

Ik zou dan ook zeker ff gaan :] op die dingen, de 2 cil\'s rijden toch anders dan de 4-cil.
 
Was mijn idee ook wel hoor om de 2 en 4 cilinders eerst te testen, wat is jullie ervaring in 2 en 4 cilinders qua rijgedrag ?
 
2 cilinder heeft minder topvermogen, maar meer kracht onderin, die kun je makkelijker zonder terug te schakelen uit een bocht trekken.

4 cilinder, heeft dus meer topvermogen, maar ook pas op hoge toeren.

en in princiepe heeft een 2 cilinder een gunstigere gewichtsverdeling (minder gewicht in de breedte, maar in de lengte) wat bochten stabiliteit en snelheid ten goede kunnen (let op kunnen! dit hang ook heel veel van de motor zelf af) zijn.

dit heeft iemand mij verteld, en volgens mij klopt het ook zo wel een beetje, maar theorie en praktijk kunnen ook heel anders zijn... ik vind 2 cilinder in ieder geval mooier klinken, maar het zou best eens kunnen dat de volgende motor een 4 cilinder wordt, alleen doe ik dat dan in de eerst instantie een beetje tegen mijn zin in... maar ze zijn toch wel mooi :)
 
Maar zelfs een idioot als jij :P ;) is niet op een 150 PK fiets begonnen maar op een 600cc. :)

Jets..ik ben begonne op 34/105 pk op mn zzr....en netjes opgebouwd...
6 weke 34 pk ZZR
11 maanden 105 pk ZZR
6 maanden 122 pk ZX-7R
3 maanden 145 pk ZX-9R
3 maanden 150 pk R1
6 maanden 150 pk Huidig R1
 
Maar zelfs een idioot als jij :P ;) is niet op een 150 PK fiets begonnen maar op een 600cc. :)

Ik zou het persoonlijk echt niet doen, starten op een R1, leer eerst maar eens motorrijden.

Ikke lekker wel (nou ja bijna dan, 145 PK), kijk maar ff naar m\'n sig :9 maar ik trek daar door dus nu nog geen wheelys, shit :(
 
Ach, ook een R1 en aanverwanten zijn door een beginner heel makkelijk te rijden, als hij het gas maar niet verder dan een klein beetje opendraait. En of je dat doet is geheel afhankelijk van de hoeveelheid verstand tussen je oren, en dan met name dat deel dat de rechterpols aanstuurt.

Of het leuk is om een R1 zo te rijden is een ander verhaal. Dan is een sportief 400tje die je zonder gelijk 280 op de teller te hoeven zien, of highsidend een bocht uitkomend lekker tot 14000 tpm kunt uitmelken veel leuker (en goedkoper). Doet het in de kroeg wel wat minder natuurlijk.
 
stupid2.gif


Begin idd met een IETS minder lomp apparaat..
Staat iets minder stoer, maar je leeft wel langer.
 
Mmmmmmmmmmm, misschien hebben jullie wel gelijk, ben trouwens even bij Safe in Zoetermeer geweest en zag daar een leuke Suzuki GSX-R 600 nieuw voor de prijs van 25,000,- Schijnt het goed te doen met zijn 110 pk.... en deze kan ik dan nieuw aanschaffen ipv een 2dehands VTR of R1 !!
Nou ik heb nog een maandje of 4 bedenktijd voordat we ons nieuwe huis betrekken en ruimte heb voor die motor dusssss.......
 
Mmmmmmmmmmm, misschien hebben jullie wel gelijk, ben trouwens even bij Safe in Zoetermeer geweest en zag daar een leuke Suzuki GSX-R 600 nieuw voor de prijs van 25,000,- Schijnt het goed te doen met zijn 110 pk....
Vinnik ook niet heel erg geschikt als beginnersfiets... De \'oudere\' (98-99) GSX-R600 had de neiging nogal fel op het gas te reageren... Weet niet of dit bij de nieuwe eruit is, maar is wel wat moeilijker als beginner...
Als vergelijking: Op een ZX-9R rij ik soepeler weg dan op een GSX-R600... Ook een \'95-er GSX-R750 en een 88-er ZX-10 vind ik makkelijker te beheersen. Kwa vermogen is het een redelijke beginnersfiets, ook al zijn er genoeg mensen hier het niet met mij eens.... :) Alleen de manier waarop het vermogen erin komt is minder, naar mijn mening... Wie weet ben jij daar juist wel weer blij mee, dus maak vooral een goede, lange proefrit voor je een kwart ton naar de motorshop brengt....
 
gaan we weer:

\"Ik heb net mijn rijbewijs, doet u maar een Kamikaze 1200 supersport voor mij!\" :+

Zelfs een 600cc supersport heeft dezelfde PK/KG verhouding als een middenklasse auto met 700PK!

Een 1000cc accelereerd met het gemak waar je wit om je beginners-neus van wordt, met nog hogere topsnelheden. Heb je, als je het nuchter bekijkt, niks aan.

Ga voor een al dan niet sportieve 500/600cc motor met 50/60 PK, (nog steeds gelijk aan een auto met 300PK) dwz kom er achter waar JOUW grenzen liggen zodat je over 2/3 jaar bij een zwaardere motor weet wat JIJ wel en niet kunt.

Bij supersport gaat alles te makkelijk, totdat er WEL hard geremd of gestuurd moet worden omdat het plots te hard gaat.

Ik denk, maar wie ben ik, dat je meer kans hebt om een grijze motorrijder te worden als je begint met een beginnersmotor...

NIET alleen vanwege het gevaar, maar ook omdat je begint met het hoogtepunt... 8-)

welke motor heeft volgens jullie het beste en makkelijkste rijgedrag ?

Suzuki GS500E, Honda CB500, Yamaha XJ600S, Kawasaki ER5, Honda CB1, Yamaha FZR400, Kawasaki ZXR400, Suzuki GSX600, Suzuki Bandit 600...
 
Laatst bewerkt:
zoals ik al eerder heb verteld...

ik had 3 maanden me rijbewijs...en me eerste motor is ook een cbr1000f met 122.7pk op het achterwiel...

gaat ook hard...maar zoals arthur zegt...sluit ik me daar volledig bij aan...

je gaat zohard als je rechterhersenkwab bepaald... :)
 
Slaap jij dan in een tentje? ;)

Ik denk dat als ik een huis zou kopen er bar weinig poen overblijft om er ook nog een motor bij te kopen. Ben namelijk niet echt een spaarder, dus zal toch voor beide dingen ff de bank lief aan moeten kijken. \ '(

ff weer ontopic... Vind dat m\'n 206je met 110 pk al aardig rap is. Wil dus wel eens meemaken hoe het is om op een motor met 110 pk (eventueel meer :9 ) te stappen. Denk dat m\'n rijgedrag aardig wat tammer \"moet\" worden.
 
Laatst bewerkt:
Vind dat m\'n 206je met 110 pk al aardig rap is. Wil dus wel eens meemaken hoe het is om op een motor met 110 pk (eventueel meer :9 ) te stappen. Denk dat m\'n rijgedrag aardig wat tammer \"moet\" worden.
Ik denk dat je de eerste keer denkt,als je het gas opendraait: SHIIIIIIIIIT, wat gebeurt hier???
 
Op Donderdag 04 oktober 2001 14:48 schreef Skoezie het volgende:Ik denk dat als ik een huis zou kopen er bar weinig poen overblijft om er ook nog een motor bij te kopen. Ben namelijk niet echt een spaarder, dus zal toch voor beide dingen ff de bank lief aan moeten kijken. \ '(

90% van nederland kijkt daar de bank lief voor aan. Daar zijn banken toch ook voor ? ;) Alleen durft niemand dat toe te geven })
 
90% van nederland kijkt daar de bank lief voor aan. Daar zijn banken toch ook voor ? ;) Alleen durft niemand dat toe te geven })

Dat geloof ik graag, maar je kan natuurlijk ook spelen met je hypotheek ed, ik heb ondertussen al 2 koophuizen achter de rug en :} overwaarde :} is altijd fijn. BTW niet iedereen heeft een koophuis en ik denk inderdaad dat veel motorrijders :] naar de bankstappen en ik geef ze gelijk ook ook al geven ze het niet toe. Btw in nederland moet je schulden hebben, belastingtechnisch dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan