Ervaring met Nokia autobanden..

NEE :(
Met alle respect maar dit moet je juist niet doen met autobanden. Het is wel een stuk duurder en de bandentoko begint misschien te muiten maar de beste banden moeten altijd achter zitten.

Dit omdat de slechtste banden het eerst blokkeren en als dat de achterbanden zijn dan ga je in een vette spin. Als je slechtste banden voor zijn ga je alleen maar eerder glijden over de voorwielen en daar kan je nog iets mee in een noodsituatie.

Het zal betekenen dat je sneller een keus moet maken om banden te vervangen maar het is wel het meest veilig.

Nee, doormiddel van wisselen slijten de banden ongeveer even hard.
De beste banden voor om de weg bij nat weer droog te rijden en de achterbanden rijden op een relatief droog wegdek.
Zelfde als met motorbanden, de voorband heeft meer profiel om water aftevoeren en de achterband rijd ook weerover dat stukje droger asfalt.

En de eerst blokerende wielen zijn de voorwielen bij een auto met noodstoppen.
 
Laatst bewerkt:
Een oude vuistregel:
Pas de Nationaliteit van de banden aan aan de nationaliteit van het voertuig en je zit goed.
Franse autoos zijn soepel geveerd.., franse banden zijn soepel.
Duitse autoos zijn stug, dito met de banden.
uitzondering: Michelins kunnen overal onder.
Probleem met ex-blik... Was Italiaantje... Pirelli???

Nu Peus met Semperitjes (submerk conti).... Rij goe, hoor....

Nokiannetjes: Niet beroerd qua grip (maar ook niet uitzonderlijk goed), wel wat luidruchtiger (205/60) dan Pirelli\'s (onder een 605, dan) en slijten wat harder bij pittige rijstijl...
 
NEE :(
Met alle respect maar dit moet je juist niet doen met autobanden. Het is wel een stuk duurder en de bandentoko begint misschien te muiten maar de beste banden moeten altijd achter zitten.

Dit omdat de slechtste banden het eerst blokkeren en als dat de achterbanden zijn dan ga je in een vette spin. Als je slechtste banden voor zijn ga je alleen maar eerder glijden over de voorwielen en daar kan je nog iets mee in een noodsituatie.

Het zal betekenen dat je sneller een keus moet maken om banden te vervangen maar het is wel het meest veilig.

Je doet de banden met het meeste profiel voor, dit om aqua-planning te voorkomen.
Een band met minder profiel hoeft niet minder grip te hebben, en idd, je voorbanden voeren al zoveel water af dat je achter nooit aqua-planning zal krijgen als je dit voor ook al niet heb.

Maar waar lul ik over,heb een leasebak, dus pleur en maar lekker nieuwe op.
 
Een oude vuistregel:
Pas de Nationaliteit van de banden aan aan de nationaliteit van het voertuig en je zit goed.
Franse autoos zijn soepel geveerd.., franse banden zijn soepel.
Duitse autoos zijn stug, dito met de banden.
uitzondering: Michelins kunnen overal onder.

Maar Nokia is fins.... Welke auto...is een Fins merk

/Rene
 
Terug
Bovenaan Onderaan