Ervaring met Suzuki GS500?

vortexian

MF'er
27 mei 2007
38
0
Westzaan
Suzuki-rijders,

Binnenkort zal ik de trotse eigenaar zijn van een licht A-bewijs! Maar dat doet er even niet toe :P. Ik wil namelijk als eerste fiets een teruggevoerde GS500 gaan aanschaffen. Maar het enige wat ik weet is dat hij er bijzonder goed uitziet. Kan iemand me inlichten over zijn praktische capaciteiten als teruggevoerde fiets? Wat is zijn topsnelheid? Hoe trekt hij op? Hoe is hij in onderhoud? Makkelijk te berijden? Woon- werkfiets? Mooi bochtenwerk? En zo kan je nog wel een tijdje doorgaan :P Als jullie me kunnen helpen zou dat een hele hoop schelen in het onderzoek dat ik moet doen voor ik mijn zuurverdiende geld besteed aan mijn toekomstige grootste hobby :)

Bij voorbaat dank!
 
Laatst bewerkt:
hee ik zou gewoon even in het gstopic kijken daar vind je heelveel informatie!.
ik heb er zelf ook 1 en ben er zeer content mee.
hij trek goed op (laatst nog zon sjonnie in een golfje eruitgetrokken) en de topsnelheid is ook goed te doen heb hem nu op 160 gehad maar dat is gemiddeld bij 25 kw hoor.
het is een goede beginnersfiets ,ik heb zelf gelest op een cb500 en die was al makkelijk in gebruik maar de gs vind ik nog! fijner sturen.! :]
woonwerk is ook prima te doen weinig verbruik,en lage onderhoudskosten.
ik neem die van mij afentoe mee naar school en meestal als ik terug naar huis rij dan plak ik er meestal een kilometertje of 15 bij :]
het mooie van dat soort fietsen is dat je gewoon een hele leuke beginnersfiets hebt voor relatief weinig geld kijk maar op marktplaats of motoroccasion voor prijsindicaties.
ik zou ook nog de zoekfunctie gebruiken want er zijn al aardig wat topics over de gs en daar vind je ook heelveel informatie.

groeten timon :]
 
Ik overweeg ook ernstig over een maandje als ik mijn lichte rijbewijs ook heb een GS500 te kopen! Hoor eigenlijk alleen maar positieve reacties er over als beginners motor. Bedankt voor de info t.i.m.o.n. O-)
 
Hallo,

Ik heb sinds ongeveer 10jr een GS500E. Deze toen 2e hands gekocht met ongeveer 22000km. Nu ben ik zojuist de 50000km gepasseerd. Mijn GS500 heeft echter wel vol vermogen. Ik ben meer dan dik tevreden met de GS. Mijn GS verbruikt geen olie, is zuinig (1 op 24). Topsnelheid weet ik niet precies, ik heb wel eens 160km\hr gereden. Ik ben niet zo'n hardrijder. Het is mogelijk om fantsoenlijk met duo te rijden. In motorgroepen sla je niet direct een slecht figuur en kun je snellere motoren, met mindere bestuurders, toch partij geven. Nadeel is de matige lak van het frame. Ik heb een deel van het frame en achterbrug opnieuw gespoten. Verder zijn witte wielen wel mooi, echter met kettingvet maar van korte duur.
Onderhoud van de motor is verder eenvoudig en zelf te doen.
Omdat de voorvering matig was, de veren en olie vervangen door WP-examplaren. Hierdoor ging het stuurgedrag ook met sprongen vooruit.
Ik ben meer dan dik tevreden met mijn GS500E. Mocht je nog meer vragen hebben, laat maar weten.
Succes met je keuze.

Groeten
 
Zelf heb ik een weekje geleden een gs500 gekocht als eerste motor. Ze zien er goed uit, zijn niet duur en zijn betrouwaar. Kheb niet lang getwijfeld in ieder geval om hem te kopen! Hoe ze rijden vertel ik je later , eerst lessen volgen :)
 
Me GS rijdt echt heerlijk
top is ongeveer 180 je zit snel op de 160 met 25kw maar die laatst 20 duurt toch effe wat langer.
Kwa optrekken zit het ook wel goed je kan aardig bijblijven als je in een groep rijd en de bochten gaan ook wel lekker.

Heb nu ongeveer 1,5 maand me rijbewijs maar ben erg blij dat ik deze fiets gekocht heb echt een aanrader.

Verbruik bij rustig rijden zit ongeveer bij de 1 op 23/24 bij wat sportiever kom ik uit op 1 op 19/20

Succes met het kopen van je fiets
 
Bedankt voor de reacties! Ik zit nog steeds heel erg te twijfelen. Ik heb laatst een ritje gemaakt op een Suzuki Savage (ik weet het, de GS500 en de Savage kunnen niet minder op elkaar lijken) en die reed ook wel verdomde lekker. Heeft iemand misschien ervaring met beide motoren?
 
Hallo,

Er is een groot verschil tussen een GS500 en een Savage. Ik ken alleen een 650cc 1Cilinder chopper als Savage. Ik weet niet of er nog meerdere uitvoeringen zijn.
De GS500 is een sportieve wegmotor, de Savage een chopper. De GS500E is sportiever, stuurt beter, beter geschikt voor langere afstanden, beter geschikt voor duo en voor het rijden in groepen. Mocht je klein van stuk zijn, wil je flaneren over de boulevard, of rij je alleen zondagmiddag 15km, dan kan de Savage een keuze zijn. Het uiterlijk van de motor is een persoonlijke kwestie.

Succes.
 
Ik wil inderdaad wel langere afstanden gaan rijden, dus dan is de Savage geen goede keuze? Zijn er trouwens nog kwalen aan de GS waar ik rekening mee moet houden? Zoals de Savage na 15000 mls een soort van permanente olielek heeft..
 
Zwakke punten van een GS:
Standaard vering is te zwak. In het begin ben je wel tevreden, maar zodra je wat sportiever gaat rijden, dan wil je wel wat harder voor en achter-vering.
Het frame en de tank zijn nogal roestgevoelig. Verder heeft de gs geen spectaculaire topsnelheid/acceleratie. Voor gewoon stadgebruik ben je snel genoeg. Maar na je 25kw periode sta je wss te trappelen om een snellere fiets te kopen.

Een 25kw GS gaat hooguit 150. Gaat ie harder dan is je motor niet goed teruggeschroefd. Mijn GS reed ook 170km/p en wat bleek: sproeiers van een begrensde motor en de rest van de carburatie was gewoon volvermogen.
Mocht je er over twijfelen, dan moet je de motor eens op een vermogens-testbank zetten, dan ben je er zo achter.

Een goed afgestelde volvermogen GS kan op de tellers de 190 wel halen. Been there done that O-)

Het blok opzich is best goed, mits je het ook goed onderhoudt.
Onderdelen zijn er genoeg te vinden, alleen hier op MF zijn er al 5 topics over ofzo.

En qua sturen...tja, ik vind het de perfecte beginnersfiets! :] *D
 
Laatst bewerkt:
ja net zoals johnn zei de vering is te slap vooral als je iemand achterop neemt en je remt dan ga je helemaal naar voren is niet fijn ( tenzij pamela anderson achter me zit)maar te doen hoor :P verder ben ik er helemaal blij mee.
 
Prima beginnersfiets lijkt me :Y
Zit er eigenlijk nog verschil tussen die nieuwere modellen en die roestige ouwe? O-)
Lijkt me ook dat je wat snel erop uit bent gekeken? maar dat is eignlijk met elke 25kw... :X ik zou ook voor de F gaan, rijd veel lekkerder..

Of een Bandit overwegen!? *D
 
Ik ben nog van plan naar Parijs te gaan met de motor in de zomervakantie. Wat denken jullie? Echt een slecht plan of zal ik het zadel niet eens merken na zoveel kilometers rijden? :]
 
ik ben ermee naar Groningen gereden vanuit Eindhoven. En dat doe ik niet gauw een tweede keer :X

Na een uurtje of 3 dan voel je (althans ik dan) het wel. :W
 
Hallo,

Gewoon een kwestie van vaker rijden. Wordt zadelpijn vanzelf minder. Ik heb in mijn topdagen 600km op 1 dag, door de Eifel gereden . Ik was wel moe, maar zadelpijn viel wel mee. Ritje naar Parijs moet derhalve geen probleem zijn, gewoon doen en lekker over de binnenwegen. Verder meerdere toertochten gereden van dik 200km.
Ik heb zelf de veren en olie, van de voorvork, vervangen door WP-veren. De kosten zijn mij niet meer bekend, maar volgens mij niet wereldschokkend. Resultaat is een erg fijne voorvork. Aan de achterveer heb ik niets gedaan. Mijn GS heeft geen geweldige lak op de framedelen. Deze heb ik inmiddels zelf opnieuw gespoten. Over de lak op de tank en zijpanelen heb ik geen klachten. Ziet er na 16jr nog perfect uit. Ik weet niet of de nieuwere modellen beter lak hebben. Mijn GS is van 1991.
De uitlaat wil ook wel eens roesten. Deze heb ik met zwarte Hamerite behandeld. Ziet er erg mooi uit. Motorisch (inmiddels 50000km) nog geen problemen gehad. (klop klop).
Ik heb in meerdere motorgroepen gereden en ben nooit de remmende faktor geweest. Zelfs hoef ik daarbij de motor niet voorbij de 8000rpm te draaien. Wel zorgen dat je voorin de motorgroep rijdt, zodat je minder vaak gaten hoeft dicht te rijden. Wel leuk als je Pan European en ander groot toerspul, gewoon partij kunt geven. Ik moet wel toegeven, een goede motorrijder op een R1 of iets dergelijks, is voor een GS500 te hoog gegrepen. Maar met 1/3 deel van het vermogen, hoef je je daarvoor ook niet te schamen.
Ik heb mijn GS inmiddels 10jr en ben er nog steeds niet op uitgekeken. Sterker nog, elke verbaas ik me weer hoe fijn deze motor rijdt. Kortom ik kan het iedereen aanbevelen.
 
ik ben ermee naar Groningen gereden vanuit Eindhoven. En dat doe ik niet gauw een tweede keer :X

Na een uurtje of 3 dan voel je (althans ik dan) het wel. :W


dat heb je met elke naked bike ;)

ik heb mijn 25kw tijd uit gereden met een GS500 en heb dr geenb spijt van gehad. tis gewoon een lekkere motor waarmee je prima kunt leren rijden en waar je ook nog eens verdomd snel mee over een dijkweggetje oid kunt racen.

niks mis met een GSje!
 
Ik heb net 2 dagen mijn rijbewijs en een gs500 25kw. De afgelopen dagen heb ik dus natuurlijk op mijn motor doorgebracht. Hij rijd echt geweldig.
 
Enne, hoe past een Honda cb500 in het rijtje? :P Of praat ik nu in heel andere soorten motoren? (niet dat ik dat niet al veel eerder deed met die Savage O-) ) Ik les nu namelijk op een CB500, soms ook op een Revere, en die rijdt wel lekker moet ik zeggen.. Maar is het handig om mee naar Paris te gaan?
 
k heb bijna 3 jaar op een 25kW (naja 27 kW O-) ) gs500e gereden... kan niet anders zeggen dan super stuur fietsje. Tegen de echte motoren leg je het met snel acceleren écht wel af hoor, maar ik maakte t altijd in de bochtjes weer goed :] en nu heb ik een cbr 600 en die leg je ook zo de bocht in. op de GS heb ik echt heerlijk het bochtenwerk kunnen leren.

Motor stuurt lekker, is lekker licht, makkelijk te poetsen aangezien de meesten geen volle kuip hebben en je dus met 1 bus wax wel 2 jaar kunt doen _O- _O- witte velgen gewoon elke week schoonhouden, dan blijven die ook mooi :Y
Zitpositie is lekker rechtop (ben 1.88m), en een goed onderhouden soes gaat gewoon niet kapot he... en voordeel bij veel GS500-jes is dat ze geen kuip hebben dus je kunt goed overal bij zonder kappen eraf te moeten halen. en je kunt dus snel zien of ie goed onderhouden is en offie roest ofzo.

nadeel vond ik persoonlijk dus wel het matige accelereren en uiteraard ook langere tijd snelweg ( ik had nl geen volle kuip) dan is langere tijd 135 - 140 echt geen pretje.

Maar voor de gewone wegen en dijkjes e.d is t een super fiets :} :}

succes met de keuze :W :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan