Ervaring met Tank-Cure ontroester

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.645
113.251
Rèswèk
Vrienden

Ik sta aan de vooravond van het ontroesten van meerdere tanks. Binnewerks

Nu zweven daar toch wat lastige vragen omheen. Allereerst is natuurlijk belangrijk hoever het complete ontroesten lukt. Het gaat mij er om dat er geen residu van roest en ontroester roe(s)t in het eten kan gooien doordat nog half loszittende deeltjes achterblijven die vervolgens de brandstofpomp of stationairsproeiers verstoppen. Hoe helder wordt het oppervlak in de tank?
Dan: Stel ik wil 3 tanks ontroesten, dat is denk ik ongeveer wat het is, kan dat met 1 fles, gooi ik drie flessen in één tank, dan in de volgende en daarna in de laatste of kan ik beter met 1 flesje per tank toe? En als er al nabehandeling noodzakelijk was, wat was dan??
Twee tanks zijn FZR600R tanks, daar kan je bijna met je hoofd in, dus ook met een spuitbus. Stel dat ik die van binnen wil beschermen: Is 2K epoxy daar een goede deklaag voor? Ik heb de tank van mijn RD gerepareerd met 2K epoxylijm en dat zit na 5 jaar nog, dat was een (p)lekje van 2 mm. Dat is als het dus gaat om bescherming als er geen Tank-Cure Coating in gaat. Ik ben overtuigd van de resultaten van Tank-Cure

Ik zou dus graag van U horen wat uw ervaring is met Tank-Cure en vooral waar het te kort schiet
 
Laatst bewerkt:
Roest ??, vliegroest of echt behoorlijk geroest..
Bij t laatste heb ik wel eens de tank gevuld met fijne kiezels, dan de tank in een dikke deken en dan de betonmolen in, uurtje of wat laten draaien en moet je dan eens kijken hoe netjes die wordt.
 
Roest ??, vliegroest of echt behoorlijk geroest..
Bij t laatste heb ik wel eens de tank gevuld met fijne kiezels, dan de tank in een dikke deken en dan de betonmolen in, uurtje of wat laten draaien en moet je dan eens kijken hoe netjes die wordt.
Lijkt me een ultieme manier, de betonmolen ontbreekt.
 
Vrienden

Ik sta aan de vooravond van het ontroesten van meerdere tanks. Binnewerks

Nu zweven daar toch wat lastige vragen omheen. Allereerst is natuurlijk belangrijk hoever het complete ontroesten lukt. Het gaat mij er om dat er geen residu van roest en ontroester roe(s)t in het eten kan gooien doordat nog half loszittende deeltjes achterblijven die vervolgens de brandstofpomp of stationairsproeiers verstoppen. Hoe helder wordt het oppervlak in de tank?
Dan: Stel ik wil 3 tanks ontroesten, dat is denk ik ongeveer wat het is, kan dat met 1 fles, gooi ik drie flessen in één tank, dan in de volgende en daarna in de laatste of kan ik beter met 1 flesje per tank toe? En als er al nabehandeling noodzakelijk was, wat was dan??
Twee tanks zijn FZR600R tanks, daar kan je bijna met je hoofd in, dus ook met een spuitbus. Stel dat ik die van binnen wil beschermen: Is 2K epoxy daar een goede deklaag voor? Ik heb de tank van mijn RD gerepareerd met 2K epoxylijm en dat zit na 5 jaar nog, dat was een (p)lekje van 2 mm. Dat is als het dus gaat om bescherming als er geen Tank-Cure Coating in gaat. Ik ben overtuigd van de resultaten van Tank-Cure

Ik zou dus graag van U horen wat uw ervaring is met Tank-Cure en vooral waar het te kort schiet
Ik heb er goede ervaringen mee. Voorwaarde is wel dat je zorgvuldig werkt, en de handleiding van TankCure opvolgt. Ze zetten daar niks in om je te pesten.....🤭
 
Stel dat ik die van binnen wil beschermen: Is 2K epoxy daar een goede deklaag voor?
Als het niet om dichten van een lek, maar puur om anti-roestbescherming gaat heb ik betere ervaringen met Vinylesterhars dan met epoxy. Zeker als er ook nog wel eens iets met alcoholen (ethanol of methanol) in die tank belandt houdt dat het een stuk beter vol.
 
Het ontroesten gaat prima met een elektronenstroom en om het af te maken heb ik de tank met straalgrit in de wasdroger gestopt, ingepakt in veel textiel. Ik heb dan wel een wasdroger die je op alleen ventileren kan zetten.
 
Goede ervaring met tankcure. Tank honda cb50 uit 1976 zwaar verroest a d binnenkant en wat speldeprikgaatjes onderin. Eerst paar (5) dagen schoonmaakazijn erin. Regelmatig schudden. Door azijn verdwijnt alle roest. Legen en schoonspoelen met water door tuinslang. Goed drogen buiten en met föhn en of bij de verwarming. Dan tankcure erin. Gelijk maakt dat spul de speldeprikgaatjes dicht (ff tape erop a d buitenkant)
Heeft ca 4 jaren gezeten, toen ding verkocht. Tankcure kwam niet zichtbaar los vd tankwand.

O ja, dus geen tank cure ontroester gebruikt. Maar azijn.
 
Heb de tank van m'n XJ900F gedaan. Wel de hele set (ontroester, cleaner en epoxy) gekocht. Eerst zelf de tank zo goed mogelijk schoon gespoeld met tuinslang, zodat alle losse roest wat onderin de tank lag eruit was gespoeld. Daarna de instructie van TankCure strikt opgevolgd. De coating is altijd prima blijven zitten, en ik tank altijd E95. Toen ik de motor zo'n 10 jaar later verkocht zat de coating er nog steeds prima in. Dus mijn ervaring is gewoon goed. Succes!!
 
Probeer het maar met al die zuren, bij mij werkte het niet, dus werd het de acculader:

 
Nog even een nabrander. Het gat van de benzinekraan heb ik afgedicht met een stukje pakking en een plaatje, waarin ik gaten heb geboord met dezelfde afmetingen als de benzinekraan. Dit plaatje met pakking heb ik met dezelfde boutjes als van de benzinekraan op de tank gebout. Een dag na het epoxy gieten nog even de boutjes los en weer vast draaien zodat ze niet te vast komen te zitten. Hetzelfde gedaan met het gat van de niveau vlotter. Voor de vulopening had ik een grote houten prop. Nogmaals, succes!!
 
Het gat van de benzinekraan heb ik afgedicht met een stukje pakking
dat is bij mijn tank ongeveer 10 centimeter in doorsnee

Voor de vulopening had ik een grote houten prop
Dit is een goed idee. Echter, de kraag waar de tankdop overheen sluit moet ook ontroest worden.. Ik zal een beetje moeten expermenteren... Pakking, ik denk van een binnenband knippen, is een goed idee. Een plankie zal het wel worden, was al in gedachten aluminium plaarjes aan het fraisen en boren
 
Terug
Bovenaan Onderaan