Ervaring met Tank-Cure ontroester

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.560
113.009
Rèswèk
Vrienden

Ik sta aan de vooravond van het ontroesten van meerdere tanks. Binnewerks

Nu zweven daar toch wat lastige vragen omheen. Allereerst is natuurlijk belangrijk hoever het complete ontroesten lukt. Het gaat mij er om dat er geen residu van roest en ontroester roe(s)t in het eten kan gooien doordat nog half loszittende deeltjes achterblijven die vervolgens de brandstofpomp of stationairsproeiers verstoppen. Hoe helder wordt het oppervlak in de tank?
Dan: Stel ik wil 3 tanks ontroesten, dat is denk ik ongeveer wat het is, kan dat met 1 fles, gooi ik drie flessen in één tank, dan in de volgende en daarna in de laatste of kan ik beter met 1 flesje per tank toe? En als er al nabehandeling noodzakelijk was, wat was dan??
Twee tanks zijn FZR600R tanks, daar kan je bijna met je hoofd in, dus ook met een spuitbus. Stel dat ik die van binnen wil beschermen: Is 2K epoxy daar een goede deklaag voor? Ik heb de tank van mijn RD gerepareerd met 2K epoxylijm en dat zit na 5 jaar nog, dat was een (p)lekje van 2 mm. Dat is als het dus gaat om bescherming als er geen Tank-Cure Coating in gaat. Ik ben overtuigd van de resultaten van Tank-Cure

Ik zou dus graag van U horen wat uw ervaring is met Tank-Cure en vooral waar het te kort schiet
 
Laatst bewerkt:
Ontroesten van de tank heb ik destijds gedaan met scherp grit. Paar handjes in de tank, koud water erbij (tank niet helemaal vullen met water, ongeveer 5 liter water erin is goed). goed heen en weer schudden links-rechts voor-achter, iets omdraaien en dit weer herhalen.
Doe dit 5 minuten lang, dan alleen het water eruit laten lopen en let op de kleur. zolang het water niet lichtgrijs of helder van kleur is, herhalen met schoon 5 liter koud water erin. Dan goed drogen en tankcure procedure starten. Succes !
 
Ik denk dat ik als voorbewerking eerst naar de aquariumwinkel ga... raak steeds meer overtuigd. Grind van 5 mm????

Resumerend: Alles dat je er uit verwijdert hoef je niet op te lossen
 
Zou vtv wel even nadenken over het verwijderen van het grit uit de tank.
Mijn tank had een opstaande rand bij de vulopening, op zijn kop houden hielp niet.
Uiteindelijk gedaan met een krachtige (wasstraat) stofzuiger :X
 
Zou vtv wel even nadenken over het verwijderen van het grit uit de tank.
Mijn tank had een opstaande rand bij de vulopening, op zijn kop houden hielp niet.
Uiteindelijk gedaan met een krachtige (wasstraat) stofzuiger :X
Ja, daar moet ik ernstig mee oppassen, dat kan nog wel eens een probleem worden :X

20220517_231824.jpg
 
Ik begrijp niet waarom je geen elektrolyse gebruikt. Mijn zeer roestige tank werd er helemaal blank van en het kost je alleen wat soda en de acculader heb je al. En verder heb je geen moeite te doen en kan gewoon een biertje pakken terwijl de elektronen het werk doen.

En vergeet niet dat ook fijn grind niet in de naden komt, de elektronen wel.
 
Ik begrijp niet waarom je geen elektrolyse gebruikt. Mijn zeer roestige tank werd er helemaal blank van en het kost je alleen wat soda en de acculader heb je al. En verder heb je geen moeite te doen en kan gewoon een biertje pakken terwijl de elektronen het werk doen.

En vergeet niet dat ook fijn grind niet in de naden komt, de elektronen wel.
Han, hier heb ik even over na moeten denken...


Stel, er valt een kruiwagen zand om in de huiskamer. Dan heb je wat te doen. Begin je dan met dweilen??? Nee toch? Je bent water naar zee aan het dragen
Je neemt eerst een schep om de berg te verwijderen
Dan een bezem voor de resten
Dan stoffer en blik
Dan dweilen...

Die tank zit vol met schilfers roest die ik er uit wil scheppen, als dat weg is kan ik een vervolgactie doen, hetzij electrolyse, hetzij tankcure.
 
Ik begrijp niet waarom je geen elektrolyse gebruikt. Mijn zeer roestige tank werd er helemaal blank van en het kost je alleen wat soda en de acculader heb je al. En verder heb je geen moeite te doen en kan gewoon een biertje pakken terwijl de elektronen het werk doen.

En vergeet niet dat ook fijn grind niet in de naden komt, de elektronen wel.
Voordeel van tankcure is dat het meteen de hele set is. Bij mij komt de roest terug, tenzij ik ook meteen alles netjes ontvet en in die coating van hun zet.
 
Voordeel van tankcure is dat het meteen de hele set is. Bij mij komt de roest terug, tenzij ik ook meteen alles netjes ontvet en in die coating van hun zet.
Die coating is okee, op het moment dat de tank wat doorzichtiger wordt, daarom had ik al eerder gevraagd wat ik in minder beschermende mate aan de binnenkant kan spuiten om roesten te voorkomen
 
De derde foto is in de wasdroger met fijn straalgrit, voor de rest hebben de elektronen het werk gedaan en je ziet hoe schoon hij werd. Daarna heb ik het proces omgekeerd met een plaatje zink en de binnenkant verzinkt.
 

Bijlagen

  • 164090339_963023561192362_1322067697786908827_n.jpg
    164090339_963023561192362_1322067697786908827_n.jpg
    223,9 KB · Weergaven: 38
  • 164598026_963024037858981_1866439470620564868_n.jpg
    164598026_963024037858981_1866439470620564868_n.jpg
    156,8 KB · Weergaven: 37
  • 166134629_965997884228263_1875283489168694907_o.jpg
    166134629_965997884228263_1875283489168694907_o.jpg
    103,6 KB · Weergaven: 39
  • 166832736_967441740750544_6392315863344052222_n.jpg
    166832736_967441740750544_6392315863344052222_n.jpg
    83,7 KB · Weergaven: 38
Eerlijk is eerlijk: Hij ziet er netjes uit op die laatste foto @Han S . :t
Bij een niet-lekkende tank is de optie om de tank aansluitend gelijk te verzinken van binnen in plaats van coaten met een kunsthars ook wel interessant. Die variant kende ik nog niet. Geen idee of ik ooit iets mee kan doen, maar toch bedankt voor de tip! *D

Ligt het trouwens aan mij of.... Zie ik hierboven een wat merkwaardige discussie ontstaan. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Zowel schuren/grit, electrolyse als zuren icm ontvetters (al dan niet van een merk als Tank-cure)kunnen een bevredigend resultaat geven. Ik zie hierboven diverse mensen proberen elkaar te overtuigen van de eigen methode, maar het is natuurlijk helemaal geen competitie. Meerdere werkzame methoden kunnen ook prima naast elkaar bestaan....
 
Ach, iedereen laat weten hoe hij het heeft gedaan. En denk dat Rob RD oud en wijs genoeg is om voor zichzelf te bepalen hoe hij het gaat doen. Mooi toch dat iedereen zijn ervaringen deelt?
Toch was ik aanvankelijk niet van plan om de voorbewerking met grint te doen. Ik weet de toestand van alle tanks nog niet. De tank van Dimitris YZF750R is er het slechtste aan toe en daar ben ik inmiddels wel geholpen met de tip om er fijn gebroken grint in te gaan doen.
Ons werk, de doelstelling is rijdend in een originele staat, hoeft niet perfect te zijn. De tanks van onze perfectionist @Han S zijn véél te mooi voor onze projecten... Het voorbeeldje met de kruiwagen zand....
 
  • Leuk
Waarderingen: RobD
Terug
Bovenaan Onderaan