Ervaring met VRO3?

remco lieon

MF'er
11 sep 2001
40
0
utrecht
Wie heeft vro3 gedaan en wie vond het leuk of niet en waarom? Is het noodzakelijk om vro2 gedaan te hebben? Heb zelf niet zo\'n zin in al dat langzame gefriemel maar leer liever heel hard een bocht te nemen :)

is vro3 dan wat?
 
Wie heeft vro3 gedaan en wie vond het leuk of niet en waarom? Is het noodzakelijk om vro2 gedaan te hebben? Heb zelf niet zo\'n zin in al dat langzame gefriemel maar leer liever heel hard een bocht te nemen :)

is vro3 dan wat?

Ik neem aan dat je VRO1 wel hebt gedaan!?
Ik heb zelf vorig jaar de VRO1 gedaan en ben van plan om dit jaar VRO2 te volgen. Het lijkt mij niet verstandig om meteen VRO3 te doen omdat je dan toch het een en ander aan techniek niet hebt meegekregen. Volgens mij kan je niet eens met VRO3 meedoen als je VRO2 niet hebt gedaan, maar dat weet ik niet zeker.

Over dat langzame gefriemel... soms is het nodig om goed te kijken hoe je techniek er uitziet en wat er aan moet veranderen. Al doende leert men.

Enne... hard een bocht nemen is geen kunst, er heelhuids uitkomen wel! :]
 
VRO1 inderdaad wel gedaan. Volgens mij vereist het nemen van een snelle bocht andere vaardigheden dan het op en af slalommen via een stoeprand (ik steek wel 2 keer :) ). Volgens de KNMV hoef je geen vro2 gedaan te hebben. Dus het moet wel kunnen. Maar ik vroeg me af of mensen ervaring hadden en of vro3 leuk was om te doen.
 
Ik heb alle drie de vro\'s gedaan. Nummer twee vond ik het leukst en het nuttigst (was in de regen)

Vro 3 zou gericht moeten zijn op de sportieve motorrijder, maar dat valt wel mee. De cursus blijft gericht op veiligheid op de gewone weg. Je kunt beter een CRT doen als je hard wilt gaan, daar mag je tenminste vrij rijden.
 
VRO-1 gedaan, VRO-2 overgeslagen en voorjaar 2001 VRO-3 gedaan. Leuke dag gehad. Toch weer dingen een aantal dingen bijgeleerd en bijgeschaafd. Goede voorbereiding op de betere circuit trainingen. Betere rustig beginnen, dan meteen verzuipen.
Lelystad is een beetje een Mickey Mouse baantje, maar wel mooi om te rijden.

De komende 5 jaar 10% premiekorting op m\'n verzekering. En dat heb je bij veel andere cursussen niet. Voor de VRO-3 is voor 125 piek een dagverzekering af te sluiten.

VRO-2 overgeslagen, omdat me dat meer voor toerrijders leek. Maar Desmo4 denkt daar anders over ... die weet daar dus wel meer over te vertellen.
 
om het makkelijk te maken:

VRO1
De VRO I is de basiscursus van alle voortgezette rij opleidingen van de KNMV. Individueel inschrijven is mogelijk, maar kan natuurlijk ook met een aantal vrienden, relaties of leden van de motorclub.
Als motorrijder wil je in de eerste plaats uiteraard graag rijden en daarvoor krijg je tijdens de VRO uitgebreid de gelegenheid. Onder leiding van een deskundige instructeur verricht je veel oefeningen met als doel je motorfiets nog beter te beheersen en daardoor nog plezieriger en vooral ook veiliger te leren rijden. Zo is er aandacht voor wat je moet doen bij obstakels op de weg, hoe je moet remmen of eventueel uitwijken en hoe je moet reageren als het wegdek is vervuild. Ook let de instructeur op je zitpositie op de motor en of het kijken, remmen en sturen gaat zoals het hoort.
Naast de praktijk is er tevens ruim aandacht voor mentale training. Veilig motorrijden is vooral ook snel en doordacht de juiste beslissingen nemen en vervolgens ook uitvoeren. Je leert ver(der) vooruit te zien en van tevoren te bedenken hoe je in een onverwacht moeilijke situatie moeten handelen.
De meeste oefeningen van de VRO I kunnen met duopassagier worden gedaan. Als je meestal met z\'n tweeën op pad gaat, is het advies dus om ook je duo mee te nemen. Een motor vertoont nu eenmaal een ander gedrag met een passagier. Dus ook voor de duo geldt: welkom op de VRO I.


VRO II, verder waar je gebleven bent

Met het VRO I certificaat op zak staat deelname aan de VRO II open. De VRO II is het logische vervolg. Er worden wat extremere omstandigheden gesimuleerd en geoefend. De snelheden tijdens de oefeningen zijn over het algemeen hoger dan bij de VRO I.
Het verschil met de VRO I blijft natuurlijk niet beperkt tot de snelheid. Onderdeel van de VRO II is onder meer het rijden door een aquaplanebak en vervolgens een obstakel ontwijken. Tevens oefen je de bermvlucht, evenals het remmen in de bocht.
Aan het einde van de cursusdag wordt het hele circuit benut voor het trainen van een gevorderde bochtentechniek.


VRO III, voor sportieve rijders

Zijn de VRO I en de VRO II meer geschikt voor toerrijders, de VRO III is er specifiek voor de liefhebbers van (super)sportmotoren. Voor rijders die daarop optimaal willen leren sturen, is de VRO III een uitkomst. De instructeurs maken je bewust van de stuurkwaliteiten en het vermogen van je machine. Een aangepaste rijstijl en rijtechniek krijgen extra aandacht om zo te ervaren hoe je het motorvermogen zo goed mogelijk op het wegdek kan overbrengen.
Gebleken is dat veel sportieve rijders de mogelijkheden en rijeigenschappen van hun motorfiets niet kennen. Een aantal doet niets met de specifieke kwaliteiten van hun machines maar in de meeste gevallen worden deze kwaliteiten onvoldoende benut. De VRO III richt zich met name op het aanleren en trainen van een bij voorkeur perfecte motorbeheersing. Je leert op een hoger niveau te rijden en om te gaan met hogere snelheden.
Voor een ideale rijstijl op een sportieve machine zijn een goed doordachte zithouding en perfecte stuur- en kijktechniek noodzakelijk. Die aspecten lopen als een rode draad door de oefeningen. Het reageren op onverwachte situaties oefen je bijvoorbeeld bij het maken van een noodstop en uitwijken in een bocht. Hierbij zijn het halen van een hoge vertraging en het onder controle houden van je motor de belangrijkste aandachtspunten. Je leert ook het tijdig herkennen en inschatten van bochten, bijvoorbeeld waar er voor de bocht geremd moet worden en waar in de bocht het gas er weer op kan.
Tijdens de VRO III wordt er bewust gereden met meerdere cursisten om je zo in staat te stellen je rijgedrag af te stemmen op de rijstijl je collega-motorrijders.
Deelname aan de VRO III kan alleen in motorkleding die voldoende bescherming biedt!


bron: www.knmv.nl
 
Laatst bewerkt:
Iedereen kan heel hard een bocht in gaan ... en dan halverwege de bocht om een boom gevouwen zitten. Dus het een hóórt niet altijd bij het ander. ;)

NEE, want dat om de boom gevouwen zitten hoort juist niet.
Mar1tin heeft dus WEL gelijk. :P
 
Ik heb gelijk VRO3 gedaan had net mijn rijbewijs en was goed te volgenen was toch erg leerzaam en vooral de sprintjes zijn leuk aan het eind van de dag ga je rondjes op een hoog thempo rijden.
 
Iedereen kan heel hard een bocht in gaan ... en dan halverwege de bocht om een boom gevouwen zitten. Dus het een hóórt niet altijd bij het ander. ;)

Enne... hard een bocht nemen is geen kunst, er heelhuids uitkomen wel!

Bedoelde dus dat als je de kunst van het hard een bocht uitkomen niet beheerst, je er al helemaal niet aan moet beginnen om HARD een bocht in te gaan! })
 
Die moet een hoop plezier hebben met al die vingers!
Maar op het circuit MOET je juist TE hard de bocht in om er op het gas sturend uit te komen.
 
Laatst bewerkt:
Domme vraag misschien (bestaan die?) maar heeft de Motor Forum Circuit Dag nou ook iets hiermee te maken? Is dat nou gewoon een VRO cursus of niet? :?
 
Wie heeft vro3 gedaan en wie vond het leuk of niet en waarom? Is het noodzakelijk om vro2 gedaan te hebben? Heb zelf niet zo\'n zin in al dat langzame gefriemel maar leer liever heel hard een bocht te nemen :)

is vro3 dan wat?

Als je geen zin hebt in dat langzame gefriemel, is VRO3 zeker niets voor jou. Da\'s in het algemeen belang van iedereen...
 
Ook bij VRO2 is beschermende kleding overigens verplicht, en daar zijn ze erg consequent in.

Bij VRO2 hoorde ik dat je ook met een Pan zonder problemen VRO3 kon doen, dus schijnbaar is het niet alleen voor supersports, maar gewoon voor de wat sportievere rijder, ongeacht de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan