Ervaring met zijspan uit... India, of toch zelfbouw?

Zo, afgelopen weekend ben ik op bezoek geweest bij Richard de Ural/Dnepr specialist. Aardige gozer, thanks voor de tip Ralfie! Dus... thuis gekomen met een Ural span. Die bak staat nu op de aanhanger en na lang staren twijfel ik of ik het frame wel ga gebruiken, of beter een geheel nieuw, lichter frame kan bouwen, of toc de huidige aanpassen..

The saga continues ;)
 
Wat halflive zegt zou ik ook aanraden. De frames zijn degelijk, alles is er nog voor te koop. Rubbers, bussen, enz..

Leuk project, foto's welkom.
 
In het kader "pics or it didn't happen"
full


En omdat er een auto op de achtergrond staat, ook maar even brommers kiek'n in de andere hoek:

full


Het zijspan moet aan de CB550 komen, die prachtig buiten beeld staat links boven.

Wat is een gangbaar (universeel) montagesysteem voor het span? De bovenste twee houders / schoren zijn redelijk makkelijk vast te maken, kwestie van 2 repen staal met 2 gaten er in. Maar de onderste twee bevestigingspunten zijn van die Ural balgewrichten, zal ik zo'n systeem kopiëren of dat hele gebeuren er af zagen en het totaal anders doen?
 
Persoonlijk gebruik ik meestal de ural bevestiging. Door de kogels heb je wat afstel mogelijkheid. Je kunt de vlucht afstellen en het toespoor door de achterste klauw in en uit te schuiven.

Ook die kogels zijn wel los te koop.
 
Dat denk ik wel! Even een ander wieldraagarmpje eraan bouwen met een velg van een Golfje ofzo en gaan met dat ding!

Tja, dan kan ik bijv. ook een leuke ouwe California kopen en een RatSpan bouwen.. Levensgevaarlijk dit soort dingen, want het klinkt wel heel, heel erg leuk (en heeft even wat meer koppel, zo'n 1100cc tweecilindertje)... aiaiaiai
 
Dan gebruik je die kutjap in het vervolg maar om te racen ;)

Graag gedaan hoor, dit volgende goede idee, en aangezien je idee 1 ook al overgenomen hebt snap ik eigenlijk niet dat je nog niet in de werkplaats zit? 8)78)7
 
Mooi plan Mechanism !

Enkele jaren geleden kwam ik met een Kawa, zijspanbak en heel veel losse onderdelen aan bij een loods waar meerdere M-Fers klaar stonden. Aan het eind van de dag stond er een onverwacht ( voor mij dan toch ) zijspan waar ik gelijk mee naar huis kon rijden.
Voor mij werd die dag wel duidelijk dat een zijspan maken om veeel meer gaat dan de boel aan elkaar knopen en klaar. En dat er hier echt wel mensen lezen en posten die er absoluut verstand van hebben.
Gecombineerd met op eoa manier een nog relaxtere levenstijl en gedrag als een gemiddelde solorijder.... betekend dat je hier waardevolle info vandaan kunt krijgen ! :Y *D
 
Wel mooi, maar minder handig met de achterbrug/versnellingsbak. Liever een Tonti of een Spine frame
 
Bij de spine frames zie ik eigenlijk vooral een compleet subframe onder het blok door, die dan weer aan de bak vast zit. Want eigenlijk zit er niet veel onder het blok om de boel aan vast te zetten. Maar ik speel nu wel heel actief met de gedachte om het Honda caferacertje na 15 jaar gewoon weg te doen en er een ouwe Cali 1100 voor in de plaats te zetten. Veel geschikter voor een (al dan niet RAT) span, en dan heb ik gelijk wat meer motor-uniformiteit in huis.
 
klinkt als een goed plan!

reserveer gelijk even wat tijd en ruimte om er een schommel in te bouwen en je hebt gelijk niet alleen maar een stoer span, maar ook eentje die veel rijplezier gaat geven!
 
Terug
Bovenaan Onderaan