Ervaring met zijspan uit... India, of toch zelfbouw?

Die polsplaten geven zijdelings toch geen extra stijfheid, dus als je echt wilt raggen ;)
 
Dan moet je de krachten niet via het (gammel) motorfietsbalhoofd je frame in laten gaan, maar via een fusee/ scharnier ergens ter hoogte van je voorwiel as ;)

Ik denk dat het een goede keuze is om een wat zwaardere motor met een behoorlijk koppel te kiezen. Een motorfiets wordt best rustig van een zijspan dus de kans dat je een cb550 te sloom gaat vinden is vrij groot.
 
Het besef wat het allemaal gaat wegen begon door te dringen ja, veel beter om een luie 2 pitter te gebruiken dan de neurotische 4 pitter.

Ik ben me aan het inlezen en ook al wil ik voor een simpele setup gaan, ik denk dat het beter stuurt als ik de naloop een stukje korter maak. Maar omdat ik de motor wel solo wil kunnen gebruiken, zal ik eens bij onze MF draaibank held Robinjo informeren of hij t.z.t overstock kroonplaten zou kan maken. Volgens mij kan ik i.c.m met het "schoorsysteem" van de Ural bak en een mooi koker frame met balgewrichten onder de motor langs dan best een goed compromis sluiten tussen een span met acceptabel rijgedrag en een (in geval van nood) bruikbare solo motor.
 
Die polsplaten geven zijdelings toch geen extra stijfheid, dus als je echt wilt raggen ;)
Ik kan je vertellen dat als je wilt raggen dat de Pols voorvork niet de belemmering is. Een schommelvork van vele kilo's meer is niet stijver dan Pols platen en een vorkbrug.
Doordat de poten niet meer torderen kan je gewoon driften over je voorband.
 
Het besef wat het allemaal gaat wegen begon door te dringen ja, veel beter om een luie 2 pitter te gebruiken dan de neurotische 4 pitter.

Ik ben me aan het inlezen en ook al wil ik voor een simpele setup gaan, ik denk dat het beter stuurt als ik de naloop een stukje korter maak. Maar omdat ik de motor wel solo wil kunnen gebruiken, zal ik eens bij onze MF draaibank held Robinjo informeren of hij t.z.t overstock kroonplaten zou kan maken. Volgens mij kan ik i.c.m met het "schoorsysteem" van de Ural bak en een mooi koker frame met balgewrichten onder de motor langs dan best een goed compromis sluiten tussen een span met acceptabel rijgedrag en een (in geval van nood) bruikbare solo motor.

er zijn er niet veel die terug naar solo willen met een zijspan. Het ombouwen kost best wat tijd en je rijd met een zijspan heel vlug je banden vierkant waardoor het solo niet goed rijd.

Als je makkelijk wil blijven wisselen tussen solo en zijspan dan vind ik een schwencker de mooiste oplossing. (behalve dan dat dit geen echt zijspan is :+ )
 
Ik ken sowieso niet veel zijspanrijders die regelmatig de boel verbouwen tussen solo/zijspan.

Behalve eigenlijk Hellracer, maar dat is een schwenker, die heeft toch al een "status aparte":+
 
Dan moet je de krachten niet via het (gammel) motorfietsbalhoofd je frame in laten gaan, maar via een fusee/ scharnier ergens ter hoogte van je voorwiel as ;)

Ik denk dat het een goede keuze is om een wat zwaardere motor met een behoorlijk koppel te kiezen. Een motorfiets wordt best rustig van een zijspan dus de kans dat je een cb550 te sloom gaat vinden is vrij groot.
Ik heb een CB550 met MZ bak gehad, dat reed niet verkeerd. Totdat ik een keer op de snelweg over een rand reed. Toen trok hij met zijn enorme vermogen de dogs van de vijfde versnelling. Maar vier versnellingen gaat ook.
 
Zo, de tijd vliegt oma.

Het plan is een oud type Moto Guzzi California aan te pakken en deze aan het Ural span te bouwen. 1100cc en een goede koppeling + sterke bak lijkt me een betere configuratie dan het nerveuze viercilindertje met kwetsbare 3. Nu heeft zo'n fiets wel even meer vermogen dan een Ural.. Is het slim om een ander / breder / auto wiel op de zijspanbak te bouwen? Want de uitstraling van het originele spaakwieltje vind ik wel weer erg leuk.
 
Een autowiel is de simpelste oplossing. Je haalt op de sloop een autwiel met naaf. Een VW gti is het mooist, die hebben achter ook een schijfrem. In 99% van de gevallen zit de hele ankerplaat met alles er aan op een plaat met vier bouten. Je slijpt de as van de zijspan swing arm en last daar een plaat met die vier gaten op. Dan sleutel je zo dat auto wiel er op.
Je kan ook een nieuwe naaf draaien met 20mm lagers waar een auto wiel op kan, dat vraagt wat meer werk.
Op zich heeft het Ural wiel geen moeite met het hogere gewicht en snelheden. Het 19" wiel is alleen raar groot, meestal niet rond, de velg niet en de trommel ook niet, en niet spelingsvrij.
Een mooi compromis is een achterwiel van een Japanse custom. Een CM450 of zo. Dan heb je een dik spaakwiel met redelijke trommel. Helaas hebben de Japanners meestal dunne assen. Je moet dan lagers zien te vinden die in de naaf passen maar ook om de 20mm as.
 
:^ Tamelijk briljant dit.

Als ik nou eens een Honda four achternaaf neem, dan kan ik daar (al eens eerder gedaan) een 16" Harley sportster achterwiel omheen spaken en heb ik ook gelijk een remtrommel. Alleen is dan de asdiameter wel klein idd. Uitstraling lijkt me nogal geweldig:

vincentcafe102.jpg
 
Da's ook mooi ja. Ik ken iemand met een schuur vol Intruders, best handig. Bovendien zat er bij het span al een vrij breed Harley spatbord, dus heb de ruimte voor zon vadzig achterwiel op die plek.

Tegelijk de CB550 aan het verkopen, naar Guzzi's aan het kijken... Het bedrijf runnen, Volvo 1967 restauratie voortzetten, gezin, pff
 
Als je het spatbord gevuld wilt houden kun je ook aan een BMW spaakwiel denken. 18 of 19 inch (voorwiel) en 20mm as of 17 inch (achterwiel) met 4 boutgaten.
 
Ben zelf ook is een tijdje op zoek geweest naar een losse zijspan voor mijn Thruxton nadat ik dit plaatje vond op internet.

1396388


Maar ik wilde eerst is gewoon rijden met ding, maar kom niks vinden in de buurt (of überhaupt in Nederland) waar je een zijspan kunt huren voor een dag of weekend.
Iemand een idee ?
 
Lesdagje nemen bij een van de instructeurs in nederland. Rob Teffers, Anke krol of andere opleidingen, er zijn er nog wel een paar te vinden. Die hebben allemaal een zijspan waar je gecontroleerd een halve of hele dag kunt ondervinden wat het is. De gemiddelde zijspaneigenaar is er niet zo dol op zijn span uit te lenen aan iemand zonder ervaring. Daarvoor zijn er teveel verschillen met een solo.

https://www.advangilsmotors.nl/zijspannen/zijspan-rijopleidinghttps://www.zijspanrijschoolrobteffer.nl/
 
gewoon blijven zoeken, regelmatig hier komen kijken in de verkoophoek en zelf aan elkaar knopen.
 
Lesdagje nemen bij een van de instructeurs in nederland. Rob Teffers, Anke krol of andere opleidingen, er zijn er nog wel een paar te vinden. Die hebben allemaal een zijspan waar je gecontroleerd een halve of hele dag kunt ondervinden wat het is. De gemiddelde zijspaneigenaar is er niet zo dol op zijn span uit te lenen aan iemand zonder ervaring. Daarvoor zijn er teveel verschillen met een solo.

https://www.advangilsmotors.nl/zijspannen/zijspan-rijopleidinghttps://www.zijspanrijschoolrobteffer.nl/

Thx!!
Ga ik een keer doen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan