Ervaring opdoen!!

The Rookie

Die hard MF'er
30 nov 2001
402
0
Zoals misschien al wel bekend heb ook ik sinds november mijn rijbewijs. Nu heb ik alleen de volgende vraag aan jullie.
Ik wil graag zo snel mogelijk zoveel mogelijk ervaring opdoen, wat is dan beter om te doen de VRO1 t/m 3 cursussen of :9~ CRT :9~ dagen (of rijdt ik dan alleen maar in de weg??) of hebben jullie nog andere suggesties.
Kunnen we misschien deze zomer nog een keer verantwoord hard en bocht in :} EN :} ook weer uit. (is ook niet onbelangrijk :+ :+ )
 
Ik heb geen ervaring met de CRT dagen, maar wel VRO 1 & 2 gevolgd. Daarnaast heb ik ook nog twee \'motorbehendigheids\'curcussen (lees: slipcursus) gevolgd in Rijssen. Dat was wel heel erg leerzaam en dus aan te raden!
 
VRO 1 & 2 zijn zeer geschik voor een beginnen de motorrijder met een eigen motor. Dan leer je de motor goed kennen en je mentale grenzen verleggen. Met name 2 zorgt ervoor dat je beter beseft dat zo\'n motor meer kan dan je in eerste instantie zou denken.

Ik was in ieder geval erg tevreden over de cursussen, ook al deed ik ze pas na 13 jaar rijden.

Met wat rijervaring kan je daarna aan circuittrainingen ozd. gaan denken.
 
Zelf vro1 gedaan en wil nu vro3 doen. Had al wat ervaring (4jaar) maar was toch erg leuk en leerzaam. Er waren ook wat mensen die net hun rijbewijs hadden en dat waren degene die er absoluut de meeste moeite hadden. Dus meteen CRT doen lijkt me wat snel. Zou vro1 doen en dan merk je vanzelf hoe je mee kan komen :]
 
Een VRO / MRO zijn welkome aanvullingen maar ook veel rijden is belangrijk. En je gaat nooit een bocht hard in ! Want het gebeurd vaker dat je er ook hard uitgaat maar dan op de verkeerde manier. ;) Maar dat leren ze je op de CRT 8-)
In iedergeval veel plezier op de opleidingen en veel veilige kilometers
 
Ik zou gewoon eerst eens een jaartje of 2 zelf van alles doen en dan pas een vervolgcursus of iets dergelijks gaan volgen. Weet je van jezelf ook beter wat je wel of niet kan en durft. Ga je toch met een wat beter gevoel en een stuk meer ervaring aan zoiets beginnen. :)
 
Slijt je motor niet enorm als je zo\'n cursus volgt :?

Nee, gaat allemaal heel relaxed. Zorg er wel voor dat je een dagverzekering hebt afgesloten, want er zijn bij beide cursussen motoren onderuit gegaan (je je bent er wel om te leren).

VRO2: goede kleding (beschermend)verplicht!. Bij mij zijn er twee weggestuurd vanwege slechte kleding, terwijl net de leuke dingen kwamen (hogere snelheid). Ze zijn hier heel consequent in.
 
Zelf vro1 gedaan en wil nu vro3 doen

Ik zou vooral ook VRO 2 doen. Dat is nog leerzamer en leuker dan VRO 1.

Onderdelen op Lelystad:
- Stoeprandje op en af
- Helling van ongeveer 80% afrijden (ongeveer 40 graden)
- Negatieve wegverkanting: slalom
- Bermvlucht (ongeveer 80 km.)
- Remmen met hoge snelheid (tot 140 km., hoger mag ook)
- Remmen in de bocht
- Waterbak: remmen en uitwijken
- Bochtentechniek
- Achter de instructeur aanscheuren: bochtentechniek

Dacht zelfs dat je eerst 2 moest doen voordat je 3 mag doen, maar dat weet ik niet zeker...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou vooral ook VRO 2 doen. Dat is nog leerzamer en leuker dan VRO 1.

Onderdelen op Lelystad:
- Stoeprandje op en af
- Helling van ongeveer 80% afrijden (ongeveer 40 graden)
- Negatieve wegverkanting: slalom
- Bermvlucht (ongeveer 80 km.)
- Remmen met hoge snelheid (tot 140 km., hoger mag ook)
- Remmen in de bocht
- Waterbak: remmen en uitwijken
- Bochtentechniek
- Achter de instructeur aanscheuren: bochtentechniek

Dacht zelfs dat je eerst 2 moest doen voordat je 3 mag doen, maar dat weet ik niet zeker...

Dit klinkt zo gaaf! Ik heb het nog niet gedaan omdat de kosten behoorlijk zijn.....
 
Ik wil in mei of zo ook nog een keer VRO1 gaan doen maar weet iemand of ze ook echt mensen weg sturen als ze geen goedgekeurde uitlaat hebben ? Denk zelf dat ze dat eerder bij een CRT doen dan bij VRO1 maar kan aan mij liggen....
 
Ik wil in mei of zo ook nog een keer VRO1 gaan doen maar weet iemand of ze ook echt mensen weg sturen als ze geen goedgekeurde uitlaat hebben ? Denk zelf dat ze dat eerder bij een CRT doen dan bij VRO1 maar kan aan mij liggen....

ach..., het zijn smerissen die je les geven...


maar denk niet dat ze je weg sturen, met VRO1 ben je niet hard aan het rijden, meer behendigheid.
 
Op woensdag 16 januari 2002 15:14 schreef AcXeller het volgende:
...weet iemand of ze ook echt mensen weg sturen als ze geen goedgekeurde uitlaat...

Ik weet dat ze er niet al te blij mee zijn. Heeft alles te maken met de geluidshinderwet. Te veel klachten is sluiting van de baan (of van bepaalde tijden). En dat zou zo zonde zijn van dat lekkere asfalt daar in Lelystad :9~ . Wat jammer dat ik daar niet wat vaker kan rijden \ '(
 
- Helling van ongeveer 80% afrijden (ongeveer 40 graden)
????


helling van 80%????
ik denk het niet. 80% houdt namelijk in per 100m vooruit, ook 80 naar beneden!!
da\'s geen 40 graden, maar wel 72°!!!
(80/100 * 90° = 72)


of zit IK ernaast???

lijkt mij anders een mooie oefening voor als je ooit een ravijn zou induikelen :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
80% houdt namelijk in per 100m vooruit, ook 80 naar beneden!!
da\'s geen 40 graden, maar wel 72°!!!
(80/100 * 90° = 72)

of zit IK ernaast???

Jups, jij zit ernaast :9

Als je een helling hebt van 100%, ga je nl. per 100m vooruit ook 100m naar beneden. Kladder maar eens op een papiertje, helling is dan 45°

Dus een helling van 80% = 80/100 * 45° = 36°
 
let op !!

80 / 100 =0.8= tan ( hoek)

hoek =38,6598082540900906040058623351725 graden..


geen gezever !!!!! 8-)
 
rekenen voorkomt inschattings fouten!!!!!


en het hele leven is 1 grote rekensom

of mag jij nooit : delen ??? aftrekken??? vermenigvuldigen???,,,,,,,, ik bedoel maar !!!!
:+
 
Mijn (ex) opleidings instructeur (voor rijbewijs A) is ook zo\'n instructeur bij KMVB (?).
TIP van m:
koop eerst een motor voor jezelf, rijd er een jaartje mee en leer m grofweg kennen.
Daarna ga je met (veel) zelfvertouwen naar zo\'n curcus waar je je eigen motor (kan/) moet gebruiken.
(sla(l)om :P enzo)
 
De vraag met alle rijvaardigheids cursussen, of deze nu voor de motor zijn of voor de auto, is of het zin heeft hem kort na het rijbewijs te volgen. Aan de ene kant leert men er nuttige dingen, aan de andere kant is er de vraag of iemand zonder ervaring alle lessen op hun waarde kan schatten, en of een beginner er mogelijk overmoedig van wordt.

Zelf heb ik VRO I en MRO Circuit A gedaan. Als je moet kiezen uit beiden, zou ik voor de MRO circuit A gaan, hierbij rijdt je meer[1], en de oefeningen zitten tussen VRO I en II in.

Dit jaar in elk geval MRO A weer doen (samen met een vriend, anders hard ik B gedaan), en waarschijnlijk VRO II.


[1] Bij VRO I bleef je op je eigen stukje circuit, en reed je over de andere weghelft weer terug naar de rij. Bij MRO Circuit A is het circuit opgedeelt in sectoren (door de diverse shortcuts te gebruiken), en rijdt je rondjes over een deel van het circuit. Beiden cursussen worden afgesloten met vrij rijden (met bepaalde spelregels) op het circuit.
 
Nee, gaat allemaal heel relaxed. Zorg er wel voor dat je een dagverzekering hebt afgesloten, want er zijn bij beide cursussen motoren onderuit gegaan (je je bent er wel om te leren).

VRO2: goede kleding (beschermend)verplicht!. Bij mij zijn er twee weggestuurd vanwege slechte kleding, terwijl net de leuke dingen kwamen (hogere snelheid). Ze zijn hier heel consequent in.

Hoe / waar / wanneer zo\'n dagverzekering???
 
Op het moment dat je de cursus boekt heb je de mogelijkheid een casco dagverzekering af te sluiten. Die dekt schade aan de motor, meestal met een stevig eigen risico, maar plaatwerk kan hard oplopen.
 
De vraag met alle rijvaardigheids cursussen, of deze nu voor de motor zijn of voor de auto, is of het zin heeft hem kort na het rijbewijs te volgen. Aan de ene kant leert men er nuttige dingen, aan de andere kant is er de vraag of iemand zonder ervaring alle lessen op hun waarde kan schatten, en of een beginner er mogelijk overmoedig van wordt.

Zelf heb ik VRO I en MRO Circuit A gedaan. Als je moet kiezen uit beiden, zou ik voor de MRO circuit A gaan, hierbij rijdt je meer[1], en de oefeningen zitten tussen VRO I en II in.

Dit jaar in elk geval MRO A weer doen (samen met een vriend, anders hard ik B gedaan), en waarschijnlijk VRO II.


[1] Bij VRO I bleef je op je eigen stukje circuit, en reed je over de andere weghelft weer terug naar de rij. Bij MRO Circuit A is het circuit opgedeelt in sectoren (door de diverse shortcuts te gebruiken), en rijdt je rondjes over een deel van het circuit. Beiden cursussen worden afgesloten met vrij rijden (met bepaalde spelregels) op het circuit.

Die MRO cursussen, gaan die ook via de KNMV of waar kan ik hier info over vinden?
 
In oktober 2001 heb ik een VRO 1 cursus gevolgd. Het was heel leuk, gezellig en leerzaam. Ik had eerlijk gezegd ged8 dat het iets moeilijker was kwa oefeningen en zo. Het w88 voordat je weer aan de beurt was bij bepaalde oefeningen vond ik soms lang duren. Naar mijn idee zijn de groepen dan te groot.

Dit jaar ga ik zeker de VRO 2 volgen en misschien zelfs 3 r-8-r aan.

Ik wil in mei of zo ook nog een keer VRO1 gaan doen maar weet iemand of ze ook echt mensen weg sturen als ze geen goedgekeurde uitlaat hebben ?
Wat betreft de uitlaat: ik heb zelf een Vampire. Ik heb wel heel bewust mijn demper er die dag ingedaan, anders was ik denk ik wel weggestuurd. Zonder demper maakt ie echt een klere herrie!!

Hier één van mijn gymnastiekoefeningetjes voor onderweg: handjes en voetjes tegelijkertijd los!!
misc.php
 
Terug
Bovenaan Onderaan