Ervaring progressieve veerkit Hyperpro

Birdboy

MF veteraan
20 jul 2006
1.466
12
Vorige week ben ik naar Hyperpro gegaan voor een voor een progressieve verenkit voor mijn Aprilia Tuono.

Ondanks dat ik later was dan afgesproken hadden ze alsnog tijd voor me, en werd ik vriendelijk geholpen door Paul. Na een kort kijkje te hebben genomen bleek dat er met een nieuw setje veren veel te winnen viel bij mn Tuono.

Paul is een echte vakman met passie voor zijn werk, en wist mij ook van alles te vertellen over zijn werk en vak. Wat ik erg leuk vond is dat ik tijdens het monteren er bij kon komen staan, alles kon zien en horen en tegelijk vragen stellen over wat er nou allemaal veranderd werd. Gezien ik 0,0 verstand had van vering heb ik allemaal nieuwe dingen geleerd; hoe vering gemaakt wordt, wat shims zijn (en doen), waarom vorkolie vervangen moet worden, het nut van negatieve veerweg en nog veel meer.

Na anderhalf uur zat de klus erop en kon ik een proefritje maken. Wereld van verschil!

Het makkelijkst om aan te tonen was de balans tussen de vering voor en achter. Als je naast de motor stond en deze indrukte, zakte ie voorheen vooral aan de achterkant in, en amper aan de voorkant (slecht gebalanseerd dus). Met de Hyperpro veren niet meer, vrijwel gelijke veerweg voor als achter! Bij het rijden viel als eerst op dat ie achter wel erg hard geveerd was, maar dit was een kwestie van wennen, aan het einde van de proefrit viel het me niet meer op. Wat wel opviel is dat alles strakker leek te gaan, de motor lag als een blok op de weg. Wat ik ook opmerkte, is dat bij het gasgeven/remmen de motor nu veel minder duikt of naar achter helt. Dat deed ie vooraf net iets teveel wat erg vervelend was in bochten omdat ie dan een andere lijn ging nemen. Doordat ie minder duikt bij het remmen lijken de remmen nu ook veel directer.

De rit naar huis was een echte eye opener, omdat deze ongeveer een uurtje in beslag nam en ik m eerder al op de heenweg genomen had. Stabiliteit bij 100+ is echt zoveel malen beter dan voorheen! Het is wat moeilijk uit te leggen, maar de motor ligt nu echt als een blok op de weg! Bijna alsof er kwa wegligging 200kg bij is gekomen. De meeste motorrijders van jullie kennen vast wel het gevoel dat je motor geeft op hoge snelheid, waarbij ie een beetje bibbert, zwabbert en wat minder stabiel overkomt en je je afvraagt of je nu wel nog harder moet gaan. Dat is nu weg!

Het verschil in standaard vering en deze kit is best moeilijk uit te leggen als je er nog niet mee gereden hebt. Je kan het tenslotte niet zien of horen zoals een andere uitlaat, en wat je niet hebt mis je meestal niet. Maar echt waar, het transformeert de motor.

Kortom, 385euro zeer goed besteed aan een fantastisch product en zeer goede service. Heb je net een motor gekocht en wil je er meer uit halen, kan je beter je geld aan nieuwe vering uitgeven dan aan een nieuwe uitlaat (ook al is geluid wel leuk natuurlijk). Ik kan nu gemakkelijker hard rijden, remmen, en sturen dan hiervoor.

Paul en Hyperpro, bedankt!

En nog wat foto's (van mn telefoon)

Net de achterveer gedaan (op foto blauw maar eigenlijk paars), nu de voorkant:
img0351fp.jpg


Voorvork eraf:
img0354mn.jpg


Links de progressieve, rechts de standaard:
img0357zw.jpg
 
Dit soort ervaringen heb ik ook met Hyperpro. Er wordt op het gemak gekeken, afgesteld en advies gegeven.
Het advies is ook echt advies, en niet direct met de boodschap "je moet onze producten monteren, anders rijdt je motor niet lekker".

Tevens was bij mij het afstellen en nakijken nog eens gratis ook.
 
De balans qua vering heeft niets met andere veren te maken, meer met een basisafstelling.

Dat het aangepast moest worden zou prima kunnen hoor.... zou je recensie eens op motorshopper plaatsen, is goeie reclame oor die jongens.
 
Vorige week ben ik naar Hyperpro gegaan voor een voor een progressieve verenkit voor mijn Aprilia Tuono.

Ondanks dat ik later was dan afgesproken hadden ze alsnog tijd voor me, en werd ik vriendelijk geholpen door Paul. Na een kort kijkje te hebben genomen bleek dat er met een nieuw setje veren veel te winnen viel bij mn Tuono.

Paul is een echte vakman met passie voor zijn werk, en wist mij ook van alles te vertellen over zijn werk en vak. Wat ik erg leuk vond is dat ik tijdens het monteren er bij kon komen staan, alles kon zien en horen en tegelijk vragen stellen over wat er nou allemaal veranderd werd. Gezien ik 0,0 verstand had van vering heb ik allemaal nieuwe dingen geleerd; hoe vering gemaakt wordt, wat shims zijn (en doen), waarom vorkolie vervangen moet worden, het nut van negatieve veerweg en nog veel meer.

Na anderhalf uur zat de klus erop en kon ik een proefritje maken. Wereld van verschil!

Het makkelijkst om aan te tonen was de balans tussen de vering voor en achter. Als je naast de motor stond en deze indrukte, zakte ie voorheen vooral aan de achterkant in, en amper aan de voorkant (slecht gebalanseerd dus). Met de Hyperpro veren niet meer, vrijwel gelijke veerweg voor als achter! Bij het rijden viel als eerst op dat ie achter wel erg hard geveerd was, maar dit was een kwestie van wennen, aan het einde van de proefrit viel het me niet meer op. Wat wel opviel is dat alles strakker leek te gaan, de motor lag als een blok op de weg. Wat ik ook opmerkte, is dat bij het gasgeven/remmen de motor nu veel minder duikt of naar achter helt. Dat deed ie vooraf net iets teveel wat erg vervelend was in bochten omdat ie dan een andere lijn ging nemen. Doordat ie minder duikt bij het remmen lijken de remmen nu ook veel directer.

De rit naar huis was een echte eye opener, omdat deze ongeveer een uurtje in beslag nam en ik m eerder al op de heenweg genomen had. Stabiliteit bij 100+ is echt zoveel malen beter dan voorheen! Het is wat moeilijk uit te leggen, maar de motor ligt nu echt als een blok op de weg! Bijna alsof er kwa wegligging 200kg bij is gekomen. De meeste motorrijders van jullie kennen vast wel het gevoel dat je motor geeft op hoge snelheid, waarbij ie een beetje bibbert, zwabbert en wat minder stabiel overkomt en je je afvraagt of je nu wel nog harder moet gaan. Dat is nu weg!

Het verschil in standaard vering en deze kit is best moeilijk uit te leggen als je er nog niet mee gereden hebt. Je kan het tenslotte niet zien of horen zoals een andere uitlaat, en wat je niet hebt mis je meestal niet. Maar echt waar, het transformeert de motor.

Kortom, 385euro zeer goed besteed aan een fantastisch product en zeer goede service. Heb je net een motor gekocht en wil je er meer uit halen, kan je beter je geld aan nieuwe vering uitgeven dan aan een nieuwe uitlaat (ook al is geluid wel leuk natuurlijk). Ik kan nu gemakkelijker hard rijden, remmen, en sturen dan hiervoor.

Paul en Hyperpro, bedankt!

En nog wat foto's (van mn telefoon)

Net de achterveer gedaan (op foto blauw maar eigenlijk paars), nu de voorkant:
[afbeelding]

Voorvork eraf:
[afbeelding]

Links de progressieve, rechts de standaard:
[afbeelding]

Leuk he ;) Ja, Paul is een vakman :Y
 
Dit soort ervaringen heb ik ook met Hyperpro. Er wordt op het gemak gekeken, afgesteld en advies gegeven.
Het advies is ook echt advies, en niet direct met de boodschap "je moet onze producten monteren, anders rijdt je motor niet lekker".

Tevens was bij mij het afstellen en nakijken nog eens gratis ook.

Precies,bij mijn srad heb ik de veren laten vervangen,die van mijn daytona 675 heeft ie slecht af hoeven te stellen(standaard al erg goed)
 
De balans qua vering heeft niets met andere veren te maken, meer met een basisafstelling.

Dat het aangepast moest worden zou prima kunnen hoor.... zou je recensie eens op motorshopper plaatsen, is goeie reclame oor die jongens.

Voorvork was op zich niet zo slecht, wel wat ingezakt (veren). Achterveer is wel echt ruk bij deze motoren. Progressief aan de voorkant is altijd een vooruitgang op standaard (is mij verteld).

Dit soort ervaringen heb ik ook met Hyperpro. Er wordt op het gemak gekeken, afgesteld en advies gegeven.
Het advies is ook echt advies, en niet direct met de boodschap "je moet onze producten monteren, anders rijdt je motor niet lekker".

Tevens was bij mij het afstellen en nakijken nog eens gratis ook.

Klopt, als ik terugkom voor nakijken/afstellen is dit kostenloos :)
 
Bij mij gaat er ook binnenkort Hyperpro vering onder :Y

Heb m'n standaard vering al behoorlijk goed afgesteld(denk ik, althans kan er lekker mee gooien en smijten, lekker stug ook vooral achter, hou ik wel van) dus ben benieuwd hoe is met hyperpro vering :)
 
Laatst bewerkt:
Ben er ook al een tijdje blij mee op m'n Blade. Heb het alleen zelf erop gezet en laten afstellen door Bas in Alphen a/d Rijn.
Wereld van verschil.
 
Hier ook een zeer tevreden Hyperproklant.
Bij bas in alphen in de werkplaats zelf de voorvork en achterveer eronder vandaan gehaald.
Bas heeft de veren vervangen enz enz, de boel afgesteld.

Mijn motor is verlengd en heeft best wat vermogen en gewicht erbij aan de voorzijde, hij stuurde en remde voor geen meter !!'

Na een bezoekje aan Bas ging een wereld voor mij open geweldig !

Ik was dacht ik 225 euro kwijt omdat ik zelf de boel erop en eronder schroefde.

VAKMENSEN DAAR :} :} :} :} :}
 
Als ik naar Hyperpro ga zou ik dat ook het liefst in Wijchen willen doen, dit volgens mij het dichts bij mij in de buurt (Ede). Of denken jullie dat je het ook via een goede dealer te doen is met het optimale resultaat?

bigscale
 
zitten er nu net op, 1 circuitdag gedaan en werkelijk wereld van verschil met de oude vering die ook wel aan vervanging toe was. Ik heb geloof ik ongeveer 150 betaald, zelf gemonteerd.
 
Ik heb ook zeer goede ervaringen met HyperPro :}

Op mijn CBR, CBF en nu zelfs op de VFR ook weer HYperPro's gezet, zeer tevreden mee, zelfs de dealer gaf bij de 12K beurt aan, zo die VFR stuurt echt een stuk beter *D

Ik was de eerste VFR1200 in de NL die op Hyperpro's ging.
Ik heb het laten doen bij Bas in Alphen, ook zeer tevreden over de uitleg enz.

Ook maar wat piccies dan:

full


De voorboel uit elkaar.

full


De voorveren liggen klaar op de bank.

full


Bas aan het werk, er komt trouwens speciale olie in, nog beter.

full


De paarse achterveer, een zwarte is er ook, maar deze veer mag best opvallen.

Relatief voor die 380 eur de beste investering die je kunt doen aan je motor. :}

edit: oh ja, wel een nadeeltje, je rijd nu nog makkelijker veel te hard :X :X
 
Laatst bewerkt:
Verleden jaar ook een verenkit besteld bij Hyperpro voor mijn Caponord en ik moet zeggen dat het echt een wereld van verschil maakt.
Ook de bijgeleverde montage-instructies met de instellingen voor mijn model waren heel duidelijk.
Alleen de bijgeleverde 20w olie heb ik niet gebruikt en vervangen door 10w, voor solo gebruik leek die 20w gewoon te dik, dit werd ook beaamd door mijn dealer.

Voor de rest niets dan lof, correcte en vriendelijke antwoorden op mijn mailtjes en ook de bestelling werd op een korte tijd geleverd. :)
 
absoluut goede ervaringen in alphen :Y
destijds vookant van zxr-fighter laten doen en stuurde en remde aanzienlijk beter.
achterkant werd gratis even afgesteld.
Er werd me zelfs aangeboden (omdat dat project niet meer woog wat een normale zxr zou moeten wegen) om eventueel zonder bijkomende kosten een paar speciaal voor mijn motor geschikte veren te fabriceren :}

kregen jullie ook allemaal zo'n mini progressief veertje mee *D

full

:+
 
Had het voor mijn 2003 Tuono ook laten doen, en inderdaad, de fiets reed een stuk lekkerder.
Strakker en comfortabeler! Wat wil den mensch nog meer?
Uiteraard wel vrij snel daarna m'n fiets total loss gereden, altijd prettig om te doen wanneer een fiets net helemaal naar je zin is.
 
Paul heeft ook mijn bandit van nieuwe progressieve vering voorzien. Heb ook voor en achter laten doen en je krijgt een geheel ander weg gedrag van je motor. En dat Paul een heel goede uitleg geeft klopt. Hij weet ook precies wat hij doet dus van mijn kant ook meer dan lof.
 
Ik heb bij mijn FJR de voorveren laten vervangen voor Hyperpro. Ik wil eigenlijk niet anders meer, gewoon fantastisch! *O*
 
Ik heb bij mijn FJR de voorveren laten vervangen voor Hyperpro. Ik wil eigenlijk niet anders meer, gewoon fantastisch! *O*

Ik bij mijn Diversion 900. De voorveren en die buitenveer achter.
Wereld van verschil, niet meer duiken bij het remmen. Geen deinen bij lastwissel, vooral in de bocht fijn.
 
Voorvork was op zich niet zo slecht, wel wat ingezakt (veren). Achterveer is wel echt ruk bij deze motoren. Progressief aan de voorkant is altijd een vooruitgang op standaard (is mij verteld).Klopt, als ik terugkom voor nakijken/afstellen is dit kostenloos :)

progressief is alleen comfortabelervoor op de weg. Lineair is beter voor de afstelling ( maar meer voor op het circuit) een progressieve veer zal namelijk nooit een lineaire veerkarakteristiek vertonen. Dus met licht remmen duikt de motor anders dan met fors remmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan