Birdboy
MF veteraan
- 20 jul 2006
- 1.466
- 12
Vorige week ben ik naar Hyperpro gegaan voor een voor een progressieve verenkit voor mijn Aprilia Tuono.
Ondanks dat ik later was dan afgesproken hadden ze alsnog tijd voor me, en werd ik vriendelijk geholpen door Paul. Na een kort kijkje te hebben genomen bleek dat er met een nieuw setje veren veel te winnen viel bij mn Tuono.
Paul is een echte vakman met passie voor zijn werk, en wist mij ook van alles te vertellen over zijn werk en vak. Wat ik erg leuk vond is dat ik tijdens het monteren er bij kon komen staan, alles kon zien en horen en tegelijk vragen stellen over wat er nou allemaal veranderd werd. Gezien ik 0,0 verstand had van vering heb ik allemaal nieuwe dingen geleerd; hoe vering gemaakt wordt, wat shims zijn (en doen), waarom vorkolie vervangen moet worden, het nut van negatieve veerweg en nog veel meer.
Na anderhalf uur zat de klus erop en kon ik een proefritje maken. Wereld van verschil!
Het makkelijkst om aan te tonen was de balans tussen de vering voor en achter. Als je naast de motor stond en deze indrukte, zakte ie voorheen vooral aan de achterkant in, en amper aan de voorkant (slecht gebalanseerd dus). Met de Hyperpro veren niet meer, vrijwel gelijke veerweg voor als achter! Bij het rijden viel als eerst op dat ie achter wel erg hard geveerd was, maar dit was een kwestie van wennen, aan het einde van de proefrit viel het me niet meer op. Wat wel opviel is dat alles strakker leek te gaan, de motor lag als een blok op de weg. Wat ik ook opmerkte, is dat bij het gasgeven/remmen de motor nu veel minder duikt of naar achter helt. Dat deed ie vooraf net iets teveel wat erg vervelend was in bochten omdat ie dan een andere lijn ging nemen. Doordat ie minder duikt bij het remmen lijken de remmen nu ook veel directer.
De rit naar huis was een echte eye opener, omdat deze ongeveer een uurtje in beslag nam en ik m eerder al op de heenweg genomen had. Stabiliteit bij 100+ is echt zoveel malen beter dan voorheen! Het is wat moeilijk uit te leggen, maar de motor ligt nu echt als een blok op de weg! Bijna alsof er kwa wegligging 200kg bij is gekomen. De meeste motorrijders van jullie kennen vast wel het gevoel dat je motor geeft op hoge snelheid, waarbij ie een beetje bibbert, zwabbert en wat minder stabiel overkomt en je je afvraagt of je nu wel nog harder moet gaan. Dat is nu weg!
Het verschil in standaard vering en deze kit is best moeilijk uit te leggen als je er nog niet mee gereden hebt. Je kan het tenslotte niet zien of horen zoals een andere uitlaat, en wat je niet hebt mis je meestal niet. Maar echt waar, het transformeert de motor.
Kortom, 385euro zeer goed besteed aan een fantastisch product en zeer goede service. Heb je net een motor gekocht en wil je er meer uit halen, kan je beter je geld aan nieuwe vering uitgeven dan aan een nieuwe uitlaat (ook al is geluid wel leuk natuurlijk). Ik kan nu gemakkelijker hard rijden, remmen, en sturen dan hiervoor.
Paul en Hyperpro, bedankt!
En nog wat foto's (van mn telefoon)
Net de achterveer gedaan (op foto blauw maar eigenlijk paars), nu de voorkant:
Voorvork eraf:
Links de progressieve, rechts de standaard:
Ondanks dat ik later was dan afgesproken hadden ze alsnog tijd voor me, en werd ik vriendelijk geholpen door Paul. Na een kort kijkje te hebben genomen bleek dat er met een nieuw setje veren veel te winnen viel bij mn Tuono.
Paul is een echte vakman met passie voor zijn werk, en wist mij ook van alles te vertellen over zijn werk en vak. Wat ik erg leuk vond is dat ik tijdens het monteren er bij kon komen staan, alles kon zien en horen en tegelijk vragen stellen over wat er nou allemaal veranderd werd. Gezien ik 0,0 verstand had van vering heb ik allemaal nieuwe dingen geleerd; hoe vering gemaakt wordt, wat shims zijn (en doen), waarom vorkolie vervangen moet worden, het nut van negatieve veerweg en nog veel meer.
Na anderhalf uur zat de klus erop en kon ik een proefritje maken. Wereld van verschil!
Het makkelijkst om aan te tonen was de balans tussen de vering voor en achter. Als je naast de motor stond en deze indrukte, zakte ie voorheen vooral aan de achterkant in, en amper aan de voorkant (slecht gebalanseerd dus). Met de Hyperpro veren niet meer, vrijwel gelijke veerweg voor als achter! Bij het rijden viel als eerst op dat ie achter wel erg hard geveerd was, maar dit was een kwestie van wennen, aan het einde van de proefrit viel het me niet meer op. Wat wel opviel is dat alles strakker leek te gaan, de motor lag als een blok op de weg. Wat ik ook opmerkte, is dat bij het gasgeven/remmen de motor nu veel minder duikt of naar achter helt. Dat deed ie vooraf net iets teveel wat erg vervelend was in bochten omdat ie dan een andere lijn ging nemen. Doordat ie minder duikt bij het remmen lijken de remmen nu ook veel directer.
De rit naar huis was een echte eye opener, omdat deze ongeveer een uurtje in beslag nam en ik m eerder al op de heenweg genomen had. Stabiliteit bij 100+ is echt zoveel malen beter dan voorheen! Het is wat moeilijk uit te leggen, maar de motor ligt nu echt als een blok op de weg! Bijna alsof er kwa wegligging 200kg bij is gekomen. De meeste motorrijders van jullie kennen vast wel het gevoel dat je motor geeft op hoge snelheid, waarbij ie een beetje bibbert, zwabbert en wat minder stabiel overkomt en je je afvraagt of je nu wel nog harder moet gaan. Dat is nu weg!
Het verschil in standaard vering en deze kit is best moeilijk uit te leggen als je er nog niet mee gereden hebt. Je kan het tenslotte niet zien of horen zoals een andere uitlaat, en wat je niet hebt mis je meestal niet. Maar echt waar, het transformeert de motor.
Kortom, 385euro zeer goed besteed aan een fantastisch product en zeer goede service. Heb je net een motor gekocht en wil je er meer uit halen, kan je beter je geld aan nieuwe vering uitgeven dan aan een nieuwe uitlaat (ook al is geluid wel leuk natuurlijk). Ik kan nu gemakkelijker hard rijden, remmen, en sturen dan hiervoor.
Paul en Hyperpro, bedankt!
En nog wat foto's (van mn telefoon)
Net de achterveer gedaan (op foto blauw maar eigenlijk paars), nu de voorkant:
Voorvork eraf:
Links de progressieve, rechts de standaard: