Ervaringen Airoh SV55

DinX

MF veteraan
26 mei 2003
1.320
0
Zolder (Belgie)
Even kort schetsen :)

Ik rij nu anderhalf jaar motor en heb momenteel een Lazer Tornado Carver integraalhelm. Lazer, goedkoop, maar de helm bevalt me prima. Niet te luid, perfecte pasvorm (dadelijk meer :P ), leuk model. Verder niets op aan te merken dus.
Heel de winter heb ik met een balaclava gereden waardoor hij nog vaster zat, al was dit minder geworden met de week.

Vermoedelijke oorzaak, ik ben 18 kilo vermagerd op 3 maanden tijd. Dus misschien ben ik niet enkel 2-3 broeksmaten kwijt maar ook een maatje van helm. Vandaag zonder balaclava gereden (lekker warm) en ik vind hem vrij los op m'n hoofd zitten. Ik kon hem tot tegen m'n kin duwen, en hij voelde los aan als ik met m'n hoofd van links naar rechts schudde. Ik kreeg zelfs makkelijk m'n hand tussen helm en wang als ik hem tegen de andere kant van m'n hoofd drukte.

Veel te groot dus denk ik.
Nu had ik een tijd geleden eens heel even de Airoh SV55 gepast, een systeemhelm dus. Bij een systeemhelm komt meteen het risico -> meer windruis (behalve dan met enkele Schuberts enzo, maar ik heb echt niet meer dan 400€ over voor een helm).
Ik heb sinds gisteren een job gevonden en leg daarvoor ongeveer 140 km af per dag. 95% snelweg km.
Ik wou deze keer eens een systeemhelm proberen omdat deze een ingebouwd zonnevizier heeft (erg makkelijk), anti-fog (scheelt weer een pinlock kopen, als het al geen pinlock is), systeemhelm (makkelijk als het warm is en je rustig aan het rijden bent, of als je wat moet vragen, bij het tanken,...), ziet er nog best leuk uit in het antraciet.

Ik heb hem toen maar een minuutje opgehad, dus heb nog geen goed idee over dingen als pasvorm, windruis, andere minpunten. Daarom dit topic. Zijn er mensen die deze helm hebben en er wat meer + en -punten over kunnen vertellen.
Dus hoe luid is ie, zit ie lekker, ...

Ik heb de search gebruikt maar kwam maar een paar posts tegen in andere topics.
 
Zelf heb ik de voorloper van de SV55 (was nog niet verkrijgbaar toen ik een nieuwe helm nodig had) en mijn vriendin heeft de SV55. Beiden zijn we er best tevreden over. Zit goed, en het zonnescherm is voor mijn vriendin erg handig. Zelf rijd ik heel veel met mijn zonnebril op dus heb ik hier niet echt een zwaar gemis aan. Windruis ga je in ieder geval meer hebben dan met een integraal helm, maar ik kan er goed mee leven. Wel heb ik afhankelijk van de hoek hoe ik de helm draag en met open vizier soms een fluittoon.

Maar ik kan je 1 tip geven: ga langs bij RAD als je kunt, daar mag je testritten met die helmen maken. Heb ik toen ook gedaan, ff route uitgestippeld die niet al te lang was, maar waarbij ik wel zowat alle soorten van wegen had (klein landelijk, bebouwde kom, autosnelweg) zodat je een goed algemeen beeld krijgt.
 
Ik heb de Airoh Pr2000, ook een systeemhelm. Zonder zonnescherm, maar met een hyper optic. Kleurt mee als de zon staat.

Hiervoor had ik een Shubert systeemhelm met zonneklep.

Er is een duidelijk verschil hoorbaar mbt windruis.
Zitcomfort is ook anders, maar niet minder. Wel even wennen.

En ruis moet je toch uitproberen op je eigen motor.
Elk helm geeft een ander windruis op verschillende motoren.
Zodra het kuipruitje anders staat zijn de gevolgen voor windruis ook anders.
 
Mja, ik zit er aan te denken om later / binnenkort een fjr te kopen (voor die vele snelweg km perfect). Dan zit je toch vrij goed uit de wind als je het scherm p de hoogste stand zet.

Zou me niet verbazen als je dan zelfs bij hogere snelheden met de helm open kunt rijden :)
 
hey Dinx, heb je de helm nog gekocht?
Bevalt hij?
Ik heb hem gisteren gekocht, maar nog niet mee gereden (ik les nog).
 
Beter laat dan nooit!!! Ik ben niet echt tevreden over de SV55. Regelmatig moet ik de schroeven waarmee het kindeel aan de helm vastzit aandraaien, het anticondensvizier is een beetje knullig met die plakkertjes, maar vooral de herrie!!!!. Ik rij een CBF1000, dus met ruit(je), maar desondanks behoorlijke last van herrie. Ik heb in mijn alpine oordoppen de dempers met hoogste dempingwaarde moeten plaatsen om geen gehoorbeschadiging op te lopen.
 
Laatst bewerkt:
Dat met die schroefjes had ik laatst ook. _O-

Heb al twee jaar last dat het vizier bij 170 km/u omhoog klapte als je achterom keek.
De kinsluiting klikte op het laatst ook niet meer dicht.

Van de zomer nog op Zandvoort gereden met deze helm, omdat mijn nieuwe Probiker teveel windruis maakte -en op het rechte stuk te hard op mijn voorhoofd duwde bij +200 km/u. O-)

Loop ik ergens een winkel uit, zie ik dus die hele zijkant over straat rollen.
Maar met een eurocent muntje kon ik alles weer monteren en voelt het weer als nieuw. :} :+

En windruis is ook een kwestie van altijd doppen dragen.
Al zijn die duurdere helmen (Schuberth zeker) wel stiller. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan