Ervaringen: Andere eindoverbrenging KTM 1090 Adventure

Speedy-Gonzalez

Die hard MF'er
23 okt 2019
570
216
Nissewaard
Vanaf het begin had ik het gevoel dat de af-fabriek eindoverbrenging van de KTM 1090 Adventure (17/42/118 schakels) te 'lang' is. Dat uit zich in het bekende bokkige rijgedrag bij lage snelheid en bij manoeuvreren. Ook draait de motor niet echt lekker bij 100km/u in zes. Tenslotte moest de motor echt heel zwaar sjouwen in de eerste versnelling bij krappe, stijgende haarspelden met volle belading en passagier.

BIj de laatste kettingwissel ben ik dus gaan rijden met een iets kortere eindoverbrenging (17/45/120 schakels). Hierdoor wordt de overbrenging iets meer dan 9% korter. Het koppel op het achterwiel wordt dan (als de snelheid verder gelijk blijft) 9% hoger. Maar ook de motor zal 9% meer toeren draaien waardoor je, doorgaans, hoger in de vermogens/koppelkromme zit.

Na een paar honderd kilometer gereden te hebben onder alle omstandigheden (manoeuvreren, 30 km zones, binnenweggetjes, snelweg) kan ik zeggen dat het effect van deze verandering verbluffend is.
Het bokkige karakter bij lage toeren is volledig verdwenen. Op de snelweg kan ik nu prima in zes draaien. En in het algemeen voelt de motor veel lekkerder en levendiger aan. Een heel positieve verandering dus en een aanrader!
Een nadeeltje is wel dat de motor nu (nog) harder afremt op de motor dan voorheen. Daar moet je dus je rijstijl op aanpassen *D...Leve de slipperclutch ;)....

P.S.: Door deze verandering hoef je dus ook niet meer de fuel dongles te vervangen om de 'rideability' bij lage toeren te verbeteren...
 
Laatst bewerkt:
Goeie tip! Ik ervaar hetzelfde bij mijn R. Zodra de kettingset aan vervanging toe is ga ik ook de verhouding veranderen. Heb je ook een 16T voor overwogen?
 
Goeie tip! Ik ervaar hetzelfde bij mijn R. Zodra de kettingset aan vervanging toe is ga ik ook de verhouding veranderen. Heb je ook een 16T voor overwogen?
Yep. 16/42 is bijna hetzelfde als 17/45. Maar een kleiner voortandwiel slijt harder en slijt ook de chainguard harder.

ik heb ook 16/45 overwogen maar dat leek me wat veel in een keer. Daarom heb ik nu als eerste stap 17/45 gedaan. Denk nu dat 16/45 niet echt nodig is…
 
Heeft het nog effect gehad op je brandstofverbruik? Zou opzich niet veel uit mogen maken, maar je weet maar nooit ;).
 
Heeft het nog effect gehad op je brandstofverbruik? Zou opzich niet veel uit mogen maken, maar je weet maar nooit ;).
Yes! Het verbruik is hoger geworden. Ik hou het verbruik niet bij maar hij gebruikt zeker meer. Maar dat komt ook doordat de motor nu nog meer uitnodigd om hem stevig te rijden😁. Het is een heerlijk apparaat nu om in SuMo stijl te rijden (al is ie wat zwaar)…
 
Haha ja, ik reken het elke tank even uit. Afhankelijk van rijstijl varieert het van 1:19 voor lange stukken snelweg tot 1:12 offroad _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan