Ervaringen bij overstappen op zwaarder vermogen

RSV Melano

MF veteraan
9 mei 2004
1.044
0
Adam
Eigenlijk vraag ik me af hoe de overstap ervaren wordt van bijvoorbeeld
400 cc naar 600 cc. Of misschien wel van 400 naar 750-1000.

Om welke overstap het ook gaat, beschrijf hier eens alles wat er door je heen
ging op het moment dat je met meer vermogen ging blazen.
 
ik stapte dus van een 25kw vfr400r naar een 25kw bandit.
nu zullen de meeste wel denken van :z :z :z
maar voor mij ging er een wereld(je) open :)
ineens koppel beneden de 7000 tpm :o !
achterwiel komt van de grond (bij enige koppeling verneuking :X )

ik denk dat er een nog grotere wereld voor me open gaat als die 25kw set er eenmaal uit is :9
 
Opzich niet zo "geweldig", maar als je echt moet gas geven dan is het wel een hele vooruitgang, je voelt je ook beter :P
En vooral als er flikken zijn is dat handig 8-)
 
ben tijdens mijn rijles overgestapt van cb250 naar cb500. ben op de lichte begonnen want: ik ben een meisje, ik ben klein, ik ben niet enorm zwaar (alsdus mijn instructeur)
had in het begin vooral ff moeite met het gewicht van het ding maar vond vond het verschil in vermogen super! t gaat allemaal net ff wat sneller en wat vlugger. nu alleen nog fatsoenlijk ermee kunnen wegrijden uit een pakeervak....
eigenlijk vond ik de overgang naar een zwaardere motor minder moeilijk dan verwacht en het went heeel erg snel.
 
ben na één jaar rbw overgestapt van een cb500 naar een vfr750. dat was best een verschil, maar goed te doen vind ik.
 
Meer trekkracht (koppel) en bij lager toerental flinke snelheid, persoonlijk vind ik 600cc met kuip en tot 120pk meer dan voldoende ;)

Maargoed, de overstap is ook afhankelijk van de opbouw van het motorblok... hoeveel cilinders enz.
 
blabla
ineens koppel beneden de 7000 tpm :o !
achterwiel komt van de grond (bij enige koppeling verneuking :X )
blabla

Dus je achterwiel komt van de grond bij koppeling verneuken????

TEACH ME!!!! (bij mij gaat dat alleen met de voorrem)

on-topic.. NOG geen idee eigenlijk

Groeten GM
 
stapte over van een 600 (100pk) naar een R1 met 150 pk, 1 ding weet ik nog heel goed in het begin, ik moet sneller gaan nadenken.
En daarnaast vaker op me teller kijken hoe hard het gaat, valt namelijk flink tegen als ze voor je stil staan op een 80 km weg en jij komt lekker aan met 160.
 
Ben van een Honda Deauville overgestapt naar een Buell XB12S.
Van 56pk naar 103pk.
Nu moet ik zorgen dat het voorwiel aan de grond blijft.
 
Ik ging van ooit een gsx550 meen ik ..naar een 1100..


En kort samen gevat mamaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa die straat is korter geworden...(vooral omdat ik mijn choke nog aan had)

Remmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnn pheeeeeeeeeeewwwwwwwww shitttttttttttttttttttttttt shit shit shit shit mijn achterwiel komt omhoog...

ff later trillend op de bank...my god ik durf niet meer ff nadenken of ik zon ding nog wil...

nu vind ik hem langzaam...


200cc maakt trouwens een berg verschil
 
Ben begonnen op een honda cb 450 s 50 pk?
daarna jaren gereden op een kawa zephyr 750 met wat
aanpassingen ruim 80 pk, was wel genoeg vond ik.

1 keer gereden op de cbr1000 van een maat, en toen voelde ik
de echte power!

Dat koppel, het vermogen wat er bovenin de toeren nog uitkomt wow!

Nu een fireblade (de eerste) de kick die ik krijg vanaf 7000 tpm
gaat na bijna 2 jaar nog niet vervelen!

kan me wel een beetje voorstellen hoe de huidige supersports
aanvoelen: weer wow!

Je kunt je grens blijven verleggen, alleen jammer dat dit in
dit land steeds minder mogelijk is.
 
Ging van een Fazer 600 naar een Fazer 1000. In eerste instantie had ik iets van: is dat nou alles? Daar kan een beginner ook mee weg.
Dat klopt op zich wel, maar alleen als je totale controle over je gashand hebt. Ook vraagt een zwaardere fiets gewoon meer "input" van de berijder. Hij wil wat minder graag de bocht in.
 
Ik ging van ooit een gsx550 meen ik ..naar een 1100..


En kort samen gevat mamaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa die straat is korter geworden...(vooral omdat ik mijn choke nog aan had)

Remmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnn pheeeeeeeeeeewwwwwwwww shitttttttttttttttttttttttt shit shit shit shit mijn achterwiel komt omhoog...

ff later trillend op de bank...my god ik durf niet meer ff nadenken of ik zon ding nog wil...

nu vind ik hem langzaam...


200cc maakt trouwens een berg verschil


Das ongeveer hetzelfde wat ik dacht nadat mn pa mn standaard scooter
had omgetovert tot een heuze 70cc racert.... zeer herkenbaar, mooi om te lezen ;)

edit: volgens mij went het overigens wel redelijk snel toch?
K bedoel, als je veel kms maakt dan...
 
Van 56 naar 80 pk (Transalp 600 -> TDM 850)
Viel reuze mee... vooral qua stuurgedrag en vermogen (bijv. op autosnelweg) was dit een hele vooruitgang. Je moet enkel wat de pk's leren beheersen - al was het maar ivm de flitstoestanden, maar ik zou niet terug willen...
 
stapte over van een 600 (100pk) naar een R1 met 150 pk, 1 ding weet ik nog heel goed in het begin, ik moet sneller gaan nadenken.
En daarnaast vaker op me teller kijken hoe hard het gaat, valt namelijk flink tegen als ze voor je stil staan op een 80 km weg en jij komt lekker aan met 160.

:^

Had ik ook met de overstap van 25kW ZXR400(wel een fijne stuurfiets trouwens!) naar een 2003 R6. Dat gevoel als je voor het eerst tot +/-15000 rpm doortrekt is geweldig. Maar naderhand wen je er wel aan.
 
Van een Rebel 250 naar een CB-1 (400cc)

WOW, klinkt niet veel, 400cc. Maar als je die Rebel gewent bent......

De eerste bocht stuurde ik nog echt met het stuur, maar de motor legt zich gewoon zelf plat en gaat de juiste kant op zonder dat je "echt stuurt" SUPERVET

En het viel mij op dat de km-teller niet stopte bij 120 km/uur *D (eerste keer op de invoegstrook, WHAAAAAAAAAAAAAAAA :P )
 
rs250 full power naar rsv mille en 't valt reuzegoed mee,bochtensnelheid zat er al goed in,nu gaat 't alleen nog een stapje of 3 sneller :)
accelereren is ff wennen met dat brute vermogen :]
 
ben van een 25Kw gs500 naar een gsx1400 gegaan, maar ik heb hem in moeten rijden dus kon ik geleidelijk aan het vermogen wennen
 
Ben na gelest te hebben op een shadow 500 meteen gestapt op een shadow VT1100,
ging voor mij als een kanon, maar wel stug de bocht in moest hier aan wennen en ben ook een keer gevallen.
Na 5 jaar op een BMW R1200c gestapt, geweldig veel kracht onderin, gaat nog meer als een kanon als je doortrekt en rijdt toch wat sportiever.
Ben na wat jaren een echte "dikke motor" rijder geworden.
Een zware is de ware
Zeker op lange afstanden tuf je op de snelweg met hoge snelheid lekker door
 
Ik ben ban 25 kw overstap naar vol vermogen, in mijn geval 100 pk. De eerste rit als je de begrenzer eruit hebt, kom je met trillende handjes terug. Afijn je rijdt een week en het is gewenning. Afijn je rijdt een maand en dan denk je iets een 750 niet iets voor mij ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan