ervaringen BMW F650CS

Agnes

Rookie
26 nov 2005
1
0
Aanvankelijk ging ik helemaal voor het uiterlijk van een Ducati Monster 620 of S2R, maar het huren van zo'n machine is bij mij in de buurt niet mogelijk en een proefrit lijkt ook niet makkelijk te regelen.
Toevallig stuitte ik op de BMW F650CS. Een BMW?! Ja :Y , een BMW!
Deze heb ik een paar dagen gehuurd en ik ben behoorlijk onder de indruk geraakt:
zithouding, verbruik (1:28), sturen als een scheermes en een heel eigenwijs uiterlijk.

Het is de bedoeling dat ik 'em, naast mijn auto, voor woon-/werkverkeer ga gebruiken: 100 km. v.v., waarvan 70 over de snelweg. Ik schat dat ik er zo'n 10.000 km. per jaar mee ga rijden.

Wie heeft ervaring met de BMW F650CS (onderhoud e.d.)?

Alvast bedankt voor de reacties!!
 
Zal zeker een goede motor zijn voor woonwerk, vooral tussen de files en in het drukke stadsverkeer (en beter voor dat doel dan een monster).
Riemaandrijving betekent ook een minimum aan onderhoud.
Het is alleen meer een stadsmotor dan lange afstand toerbuffel.

Succes en veel plezier met het zoeken en kiezen van een nieuwe motor. *O*
 
ik heb hem nu een paar keer gehuurd en dat is heel goed bevallen }) .
Als je niet te wild aan het gas gaat hangen,dan is ie ook nog eens superzuinig :}
 
sorry ik was nog niet helemaal wakker en voor ik het wist had ik em al gepost!
In totaal heb ik alweer +/- 4500 km op dat ding gemaakt en zowel op de snelweg
maar vooral op secundaire wegen en natuurlijk dijkweggetjes kun je aardig
meekachelen.Ik heb in ieder geval op de Lekdijk een paar supersportjes achter me
weten te houden, van Schoonhoven tot aan Nieuwegein toe.
Heerlijke motor is het, riem gaat 50000km mee, maar als ie dan aan vervanging toe is, heb ik me laten vertellen, dan gaat er ook wat werk c.q arbeidsloon in zitten.
 
sorry ik was nog niet helemaal wakker en voor ik het wist had ik em al gepost!
In totaal heb ik alweer +/- 4500 km op dat ding gemaakt en zowel op de snelweg
maar vooral op secundaire wegen en natuurlijk dijkweggetjes kun je aardig
meekachelen.Ik heb in ieder geval op de Lekdijk een paar supersportjes achter me
weten te houden, van Schoonhoven tot aan Nieuwegein toe.
Heerlijke motor is het, riem gaat 50000km mee, maar als ie dan aan vervanging toe is, heb ik me laten vertellen, dan gaat er ook wat werk c.q arbeidsloon in zitten.
 
Ik heb ooit een F650GS mee gehad als leenmotor, wat een leuke machine is dat!
Rijd heerlijk!! Alleen echt lange afstanden.. dat weet ik zo net nog niet.
Maar voor woon-werk verkeer een ideale machine!

Konden ze al zeggen hoeveel werk /kosten het zou zijn om de tandriem te vervangen?
 
Heb ruim 400km gereden op een 25kW F650CS, en vergeleken met (wijlen) m'n 25kW GS500E.

Mijn ervaringen:

De BMW is veel fijner in de stad, lacht om drempels en stuurt goed bij lage snelheden. Ziet er leuk uit, hoewel de koplamp wat opvallender mag. Lekkere roffel bij het optrekken. Blok is heerlijk bij rustig rijden, maar geeft niet thuis bij doortrekken. Dat stoorde me. De afwezigheid van 'n 6e versnelling vond ik een gemis.

De Suzuki is gevoelsmatig sneller, stuurt fijner bij 'hoge' snelheden en trilt minder. Minder bagagemogelijkheden, wel een veel grotere tank. Om door te rijden moet er veel geschakeld worden, maar de Suzuki geeft wél een flinke snelheidssensatie en bijbehorende grijns.

Benzine-verbruik was ongeveer gelijk. Beide zijn schitterende motoren om mee te spelen. Voor dagelijks woonwerkverkeer zou ik de BMW kiezen. Voor de fun de Suzuki.
 
*O* nog een CS-rijder op M-F.

Eerst maar even :W

Ik heb hem nu een half jaar en heb er nog geen problemen mee gehad. Denk zelf dat 1 maal per jaar een beurt genoeg is. In Amerika is iemand die 100.000 mijl met zijn riem heeft gedaan, dus ondanks het feit dat BMW misschien zegt dat de riem elke 25000 km vervangen moet worden hoeft dat niet zo te zijn.
Voor lange afstand vind ik hem ook geschikt als het zadel je niet bevalt kan je altijd nog bij een andere leverancier kijken (Wunderlich, Corbin of BMW zelf).

Ik vind het een heerlijke motor om flink mee te sturen, want dat doet ie inderdaad als de beste. Je krijgt dan ook vrij snel je steppies aan de grond.
Met 1 ding moet je wel rekening houden, indien je een 2002-2004 model hebt, kan je zo rond de 4000-4500 tpm een soort van inhouding krijgen. Dit is eenvoudig te verhelpen door een Iridium bougie te plaatsen.
Ook is er genoeg aan accessoires te krijgen, ik ben nu zelf aan het kijken voor handkappen van de GS-serie, dan koelen mijn vingers niet zo verschrikkelijk af in het koude weer.
Kijk anders even op Black Belt Gang
 
Laatst bewerkt:
Heb zo'n Scarver een weekje meegehad toen m'n eigen motor total loss was.
Uiterlijk: niet écht m'n smaak, wel apart. Rijden: rijdt verrassend makkelijk. Lekker wendbaar en komt nog prima mee op de snelweg. Zit goed. Windbescherming: beter dan verwacht van zo'n minimaal kuipje, maar niet geweldig.
Wat me op den duur begon te irriteren was het gebrek aan een beetje extra vermogen. Lekker doortrekken is er niet bij. De toerenbegrenzer kwam er elke keer nogal abrupt in, het houdt nu eenmaal op bij zo'n 7000 a 8000 toeren.
Conclusie: prima woon-werkmotor, maar een tikkie saai.

Ik heb ook zo'n 650GS gereden (met ketting) maar dat vond ik een stuk minder. Hij is veel zoekeriger bij snel rijden en deint nogal.
 
Als je zo'n Scarver gebruikt gaat kopen, zorg er dan wel voor dat hij alle modificaties heeft gehad. (uitgaande as, andere riempoelies, achterrem aanpassing etc.)
Oh ja en koop er eentje zonder ABS, dat is echt vreselijk bagger op die fietsen.
 
Ik heb ook zo'n 650GS gereden (met ketting) maar dat vond ik een stuk minder. Hij is veel zoekeriger bij snel rijden en deint nogal.
Maatje van mij heeft ook weleens een 650 gehuurd. Deinen idd. Maar wel erg makkelijk rijden. Was ook een gs geloof ik. Ik vind het altijd wel leuke funfietsen.
 
Kreeg altijd een F650 mee als leenmotor wanneer mijn 1100RT stuk was of in onderhoud. Prima ding, ook op langere afstanden goed vol te houden (deed toen woonwerk tussen Den Haag en Antwerpen zonder centje pijn), niet supersnel maar wel "enthousiast" en levendig dus zolang je niet voortdurend iedereen probeert te passeren of uit te accelereren kom je zelden iets te kort voor je gevoel. 130/140 constant op de snelweg is goed te doen, en tegenwoordig mag je hopen dat je de helft daarvan kunt halen tijden de spits.
In plaats van puur vermogen krijg je weinig gewicht en veel karakter terug en dat is zeker zo leuk.

De latere F650GS met injectie is een stuk gerafineerder en "dus" beter, hoewel ik zelf meer van het rauwere karakter van de oudere carb-versie hield. Afwerking is toen wel erg vooruit gegaan, meer een "echte" BMW dan een Aprilia-met-BMW-badge.

Zodra mijn Africa Twin definitief de geest geeft komt er onherroepelijk een F650 in de garage, ook al weet ik nog niet zeker welk type. De CS moet ik nog probereb. Een soortgelijke Aprilia Pegaso is natuurlijk ook leuk, erg veel overeenkomsten (vooral de oudere modellijnen) maar wel pak goedkoper 2e hands.
 
De afwerking is misschien er wel op vooruit gegaan maar de elektronische probleempjes van de eerste series niet. :N

Dat is nu bij de latere series gelukkig grotendeels wel verholpen. *O*
 
Als je zo'n Scarver gebruikt gaat kopen, zorg er dan wel voor dat hij alle modificaties heeft gehad. (uitgaande as, andere riempoelies, achterrem aanpassing etc.)
Oh ja en koop er eentje zonder ABS, dat is echt vreselijk bagger op die fietsen.

Wat waren dan de problemen van de scarver omdat modificaties nodig heeft?
En ik vraag me af waarom de ABS vreselijk bagger is, BMW heeft veel ervaring met ABS dan mag je toch verwachten dat bij een relatief jonge motorfiets dat wel goed zit?

:?

Toen de Scarver net uit was heb ik er proefrondje mee mogen rijden, en dat reed vele malen lekkerder dan mijn F650 uit 95 van toen.
 
De afwerking is misschien er wel op vooruit gegaan maar de elektronische probleempjes van de eerste series niet. :N

Dat is nu bij de latere series gelukkig grotendeels wel verholpen. *O*

Elektronische problemen heb je vanaf 2001, we hebben zelf een 2000 type met de 1e software versie in de motronic (die eigenlijk geen motronic is) en hebben geen last van inhouden en/of KFR verschijnselen. Nadien teveel geklooi door BMW vermoedelijk mede door emissie eisen en meer van dat soort zaken. Maargoed, KFR kennen we van meer BMW's. Elektra is nou eenmaal niet hun sterkste punt :P

@ TS, ik zou zelf voor de GS gaan, meer smoel, een CS vind ik persoonlijk niks (maar wie ben ik)

[gepost door Giz]
 
Wat waren dan de problemen van de scarver omdat modificaties nodig heeft?
En ik vraag me af waarom de ABS vreselijk bagger is, BMW heeft veel ervaring met ABS dan mag je toch verwachten dat bij een relatief jonge motorfiets dat wel goed zit?

:?

Toen de Scarver net uit was heb ik er proefrondje mee mogen rijden, en dat reed vele malen lekkerder dan mijn F650 uit 95 van toen.

Hi :W
niks mis met de ABS. 1 keer nodig gehad en gelukkig deed 'ie precies wat 'ie moest doen O-)

En als je er eentje via de dealer koopt hebben ze de meeste aanpassingen al gehad of vallen ze gewoon binnen de garantie.
Prima fiets en lekker eigenwijs *O*
 
Ik heb ook een keer een CS als leenfiets gehad. In de stad lijkt het het een ideaal ding. Alleen toen ik er mee over de snelweg moest. Man, wat een irritante trilling. M'n billen gingen d'r eerst van jeuken en daarna van slapen. Niet tof. En met de windbescherming zou ik geen grote stukken snelweg willen rijden eerlijk gezegd.
 
Leuk fietsje. Mooi om te zien. Leuke kleuren en accessoires. Mooie techniek. Nooit op gereden. Misschien ooit als 2e motor. Past netjes naast mijn huidige.
:)
 
Ik heb ook een keer een CS als leenfiets gehad. In de stad lijkt het het een ideaal ding. Alleen toen ik er mee over de snelweg moest. Man, wat een irritante trilling. M'n billen gingen d'r eerst van jeuken en daarna van slapen. Niet tof. En met de windbescherming zou ik geen grote stukken snelweg willen rijden eerlijk gezegd.

DAt had ik ook de eerste keer, maar dat komt omdat je niet gewend bent op een 1 cil. te rijden. Ik heb hem nu een tijdje en ik heb nergens last van als je lange stukken moet rijden. Dan is zelfs de windbescherming goed uitgedacht (ik heb in elk geval weinig last van turbulentie). Al met al is dit een harstikke goede fiets, en deze heeft als voorbeeld gediend voor de F800-serie van BMW. (de aandrijving en wielophanging dan)
 
Ik heb er drie jaar lang een gehad en er 25.000 km mee gestuurd, oa naar Zwitserland en Italië, was er erg tevreden over.

Positief:
Laag benzine gebruik, zeer comfortabele buddy: zadelpijn vrijwel onmogelijk (1000 km op een dag meerdere keren gedaan: geen centje pijn), zeer goed bochtgedrag, lekker flink koppel, loopt 179 echte km/uur (volgens mijn Garmin SP III), met hardcase op de plaats van de tank altijd ruimte om spulletjes mee te nemen, onderhoudsvrije aandrijving dmv riem, zeer handelbare fiets, best functionnerende handvatverwarming die ik ooit had op een motor, fantastische remmen, verhoogde ruit (zie foto) via leverancier "Wunderlich" verhoogt het rijcomfort nog, kofferset van Krauser K5 ook een zeer handig accessoire, ABS werkt perfect. (uitgebreidt getest tijdens motor-slipcursus van een dag, zelfs de instructeurs waren onder de indruk van de stabiliteit en perfectie van de Scarver ABS)

Negatief:
Matige rechtuit stabiliteit, pendelen bij snelheden boven de 160 echte km/uur (=170 op de teller), voor een BMW tegenvallende inruilwaarde.
full
 
Laatst bewerkt:
Ideaale fiets, gewoon kopen!
Of nou ... NEE, doe toch maar niet!
Word't ooit nog zo'n 13 in'n dozijn fiets, ughh!

full


Mooi he, zucht ...
 
u9h0.jpg

GS

ABS niks op aan te merken, uitvoerig getest, en werkt goed. Maar zodra je iets offroad/grind gaat -> Uitzetten.

Mijn GS doet makkelijk 140km/h, en dat rijd ook lekker (ik heb een Dakar ruit erop, want ik ben 1.95)
Begrenzing is bullshit, daar kom je niet bij. Als je bij de begrenzing komt, dan rijd je deze motor compleet verkeerd, en kun je beter een racer komen, het ideale toeren gebied is 2500-4000. Mijn favoriete versnelling is de 4e, want dan doe je 4k RPM op 80km/h, heerlijk :).

Sturen doet hij als de beste, ik liet een boel mensen achter me in Oostenrijk (ook de jappen met mooie uitlaten). Dit komt voornamelijk omdat de motor lekker licht is, en heerlijk trekt in de lage toeren (koppel!).

Wat ik overigens ook vaak hoor is dat mensen die niet dit type motor zijn gewend (maar met kuip rijden) 'van de motor afgeblazen' worden op de snelweg. Hier raak je echt snelzat aan gewend, en ik WIL nu niet meer anders :). Met kuip zit ik gewoon niet lekker, omdat ik niks voel.

Ik hoorde inderdaad dat de CS wat problemen had met de lagers achter of de riem ofzo, dus dat moet je misschien eens navragen, voor de rest rijd hij een heel eind hetzelfde als de GS (alleen wat lager), en het is een heerlijke citybike. Een stuk snelweg kun je er zeker mee doen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Weet iemand waar ik aan een schaalmodel van een scarver kan komen.
Ik zoek er een in de donkerblauwe kleur!!!

gr.Brommert
 
Mooi om te horen dat ABS goed werkt, dat het bagger zal zijn is dus een fabeltje.

Duidelijk commentaar van jullie

@dokkie, die matige rechtuitstabiliteit had ik gemerkt met proefritje, even vol gas op de snelweg, veel zoekeriger dan een Funduro met 19" voorwiel maar das ook wel weer logisch. De positieve punten kan ik me in vinden :) die proefrit was koude natte november en handvatverwarming was top. En geen ketting heerlijk!!

@ Ranz Zal denk nooit een 13 in dozijn fiets worden, ik mag er toch wel een scarver kopen :?

Ik weet waar ik voor aan het sparen ben *D
 
Laatst bewerkt:
@ Ranz Zal denk nooit een 13 in dozijn fiets worden, ik mag er toch wel een scarver kopen :?

Ik weet waar ik voor aan het sparen ben *D
:? Een Scarver??? :?
:Y Tuurlijk ... B|

Goeie keuze , dat kan ik je na zo'n 5 jaar en bijna 40.000 tevreden km's wel zeggen. En ik rij echt het hele jaar door, overal (lokaal, NL., buitenland, tot trappen rijden en dat soort ongein an toe) en altijd --> en zou geen andere willen!

Kom's naar het "Scarver topic & forum" hier op't MF.
Doe je misschien nog ideeen op, voor wanneer't zover is ... :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan