Ervaringen circuit Zolder

HbTps

Die hard MF'er
26 aug 2010
329
0
Brabant
Zijn er mensen die recente ervaringen hebben met het rijden op circuit Zolder met de motor? Na een aantal keren op Zandvoort te hebben gereden wil ik wel eens een ander circuit proberen. Nu weet ik al dat het nogal een 'stop en go' baan is met alleen in het eerste gedeelte een paar vloeiende bochten, verder veel haaks en chicanes.

Waar het mij om gaat is dat er veel mensen klagen over de asfalt kwaliteit en dat er veel valpartijen zijn. Blijkbaar vooral in de laatste chicane opkomend rechte stuk. Zijn er mensen met recente ervaringen?

Dit topic is niet bedoeld om het gevaar van circuit rijden ter discussie te stellen, enkel recente ervaringen over rijden op circuit Zolder te delen. ;)
 
Vorig jaar gereden.
Vind het een echt autocircuit.
Na de 2e chicane een paar bochten met weinig uitloop.
Als je van de baan raakt, hang je in de vangrail.
Maar dat geldt ook voor Zandvoort...

Maar dit is mijn mening.
Er zullen er genoeg zijn die Zolder top vinden.

Toen ik er was is er, wat ik gezien heb, eentje bij de 1e chicane uitgevlogen en eentje bij de 1e linkerbocht na start/finish.
 
Persoonlijk vind ik Zolder een erg leuk circuit. Het zijn eigenlijk 2 circuits, 1e stuk is assen-ish 2e stuk is mettet-ish. Ik blijf het in ieder geval uitdagend vinden en het lukt me elke circuitdag weer om wat tijd te pakken door bochten beter te leren kennen. Zeker het 2e stuk moet je scherp rijden, als je daar te veel snelheid de bocht mee inneemt verlies je heel veel tijd op de exits.

Een nadeel van Zolder is dat motorsportschool.be veel te veel mensen tegelijk op de baan laat en maar 2 groepen heeft snel en minder snel. Hierdoor zit er al snel 15 seconden of meer per ronde verschil tussen de snelle en langzamere in de groep. Met 70 man op een stop en go circuit is af en toe problematisch omdat het moeilijk is in te schatten hoe snel je bij iemand bent die gewoon heel vroeg remt of langzaam rijdt. Daarnaast is het asfalt op sommige plekken matig, bijvoorbeeld bij de 1e linkse. Maargoed het matige asfalt zorgt er ook voor dat we een mooie sprong hebben in de flauwe linkse naar de ziekenhuisbocht :].
 
Ik zelf vind het een mooi circuit. Zoals eerder aangehaald wel lastig met de minder snel en snel groep.. dit zorgt ervoor dat iedereen die geen begeleiding wil automatisch in minder snel zit ( lees tour motoren ertussen :+, en iedereen die daar geen zij in het en sneller is als 2:00 in snel zit.

Het circuit zelf is mooi, je kunt heel snel heel veel progressie maken door andere lijnen te pakken en het is lekker gooien smijten.

Wat betreft de laatste bochten voor start finish, je hebt daar een ruime chicane waar iedereen zo hard mogelijk t rechte stuk op wilt, dan gebeuren er wel eens ongelukjes idvv highsiders.. echter ben ik nu 6 keer geweest dit jaar en heb t twee keer gezien. Op assen heb je t vergelijkbaar met strubben,, ook daar heb je zn punt.


Verreweg de grootste irritatie op zolder is t geluid. Een standaard motor onder de verkeerde omstandigheden ( wind etc ) wordt afgevlagd voor teveel geluid. Kun je gewoon rekening mee houden en dat wordt ook uitgebreid verteld in de briefingc alleen blijft t irritant :+
 
Mijn ervaring (eigenlijk bevestiging van bovenstaande :)):
- Geluid limiet is zeer strikt, met een volledig standaard gsxr600 een zwarte vlag gekregen. Te zot voor woorden dat je er wel mee naar het circuit mag rijden, en daar ervan af geplukt word.
- motorsportschool zijn de sessies overvol met veel verschil qua tijden.
- zoals je zelf al aangeeft is de laatste chicane uitkijken. Zelf enkele jaren geleden met een highsider er af gegaan. Dit lag echter niet aan het circuit zelf, maar aan mij zelf. Zat in een te snel groepje, het was te warm voor de pilot power. Afijn leermomentje zullen we dat maar noemen.....

Ik vind het wel een leuke baan om te rijden.
 
deel meeste ervaringen hier, baan is leuk een soort Zandvoort veel stuurwerk, de heuvel over is even wennen en de chicane voor start/finish heb ik nooit problemen mee gehad kwam er altijd wel lekker uit (zie foto)

1k0.jpg


Nadelen:

Geluid zijn echt streng, zandvoort, assen en mettet geen probleem zolder wel.
Gebeuren redelijk veel val partijen maar mijn mening is dat er te veel verschil in ervaring in de groep rijd en dat MSZ idd veel te veel mensen tegelijk op de baan opstuurt, het is vaak dat mensen met te koude banden onderuit gaan, niet op de juiste lijn rijden enz.

Al met al, leuke baan, erg technisch en goed opletten.
 
deel meeste ervaringen hier, baan is leuk een soort Zandvoort veel stuurwerk, de heuvel over is even wennen en de chicane voor start/finish heb ik nooit problemen mee gehad kwam er altijd wel lekker uit (zie foto)

[afbeelding]

Nadelen:

Geluid zijn echt streng, zandvoort, assen en mettet geen probleem zolder wel.
Gebeuren redelijk veel val partijen maar mijn mening is dat er te veel verschil in ervaring in de groep rijd en dat MSZ idd veel te veel mensen tegelijk op de baan opstuurt, het is vaak dat mensen met te koude banden onderuit gaan, niet op de juiste lijn rijden enz.

Al met al, leuke baan, erg technisch en goed opletten.
Veel rijders op de baan ook in de snelste ;) groepen die ruim onder de 2.00 rijden :?
 
Veel rijders op de baan ook in de snelste ;) groepen die ruim onder de 2.00 rijden :?

Jep in groep Snel rijden gewoon mensen mee die volgensmij nog nooit een circuit hebben gezien, is maar net hoegoed je denkt te zijn en waar je jezelf inschrijft
 
Denk dat alles al zo'n beetje gezegd is.
Baan zelf vind ik echt super om te rijden. Het geluid daar is wel echt een probleem maar er zijn ook aantal open uitlaatdagen dus dan heb je daar ook geen last meer van. En zoals de andere ook al zeggen, de groepen bij MSZ zijn echt veel te groot! Maar er zijn misschien nog wel meer orgnisatie's die er rijden? Baan zelf is in ieder geval echt een aanrader vind ik!
 
Is een technische baan met uitdagingen. Vorig jaar heeft een kennis van mij heeft daar gereden, helaas maar 1 sessie. s'Middags een zwaar ongeluk waar bij er een dode te betreuren was. Gebeurde net over de bult. Dan wordt je ff wakker geschud door deze uitdagende baan.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat alles al zo'n beetje gezegd is.
Baan zelf vind ik echt super om te rijden. Het geluid daar is wel echt een probleem maar er zijn ook aantal open uitlaatdagen dus dan heb je daar ook geen last meer van. En zoals de andere ook al zeggen, de groepen bij MSZ zijn echt veel te groot! Maar er zijn misschien nog wel meer orgnisatie's die er rijden? Baan zelf is in ieder geval echt een aanrader vind ik!

Ik heb er zelf met inter-track gereden.
Het was druk maar naar mijn mening niet te vol, ze hadden de rijders gewoon netjes in 4 verschillende groepen ingedeeld.

De baan vind ik best leuk. Veel vergelijkingsmateriaal heb ik echter niet aangezien dat dat mijn eerste circuitdag was. Daarna nog wel in mettet gereden maar dan heb ik toch liever Zolder met mijn supersport.

Ik heb mezelf toen in de langzaamste groep ingeschreven, 3 sessies met voorrijder en 3 vrij rijden. Enige nadeel was dat deze groep wel echt langzaam is met als gevolg dat het met voorrijder te langzaam gaat omdat de rest anders niet bij kan houden en je de laatste 3 sessies veel aan het inhalen bent.

Filmpje van die dag :
 
Oké dank jullie voor de reacties! Dan weet ik wat ik een beetje kan verwachten. Heb me ingeschreven voor 11 augustus bij MSZ.
 
na een paar sessies her indelen ze de groepen, dus mocht je bij minder snel ingeschreven zijn en in die groep in de top 10 rijden word die groep uitgewisseld met de langzaamste van snel.

Druk vind ik geen probleem, kan ik mooi mee oefenen/spelen met inhalen. Geluidsrestrictie is wel ruk, kan niet meer tellen hoeveel zwarte vlaggen ik al heb ontvangen... succes vrijdag
 
Leuke baan om te rijden. Helaas belachelijk streng op geluid. Ik ga er op dagen met geluidsmetingen zeker niet meer naar toe.
 
Met een v-twin met laser hotcams gereden. Na de 3e sessie de uitlaatpakking van de achterste cilinder er uit geblazen, dus bij gas los flinke knallen.
Geen zwarte vlag gezien.

Er wordt van te voren al aangegeven op welke plek ze meten.
Daar iets eerder opschakelen en aan de andere kant rinden en je hebt nergens last van
 
Met een v-twin met laser hotcams gereden. Na de 3e sessie de uitlaatpakking van de achterste cilinder er uit geblazen, dus bij gas los flinke knallen.
Geen zwarte vlag gezien.

Er wordt van te voren al aangegeven op welke plek ze meten.
Daar iets eerder opschakelen en aan de andere kant rinden en je hebt nergens last van

bij die palen is het altijd gas erop dus je bent er ver van verwijderd als je je gas loslaat. :)
Verder is het meestal het inlaat geluid dat je nekt :')
 
Zolder kent 3 chicanes en doorgaans is het zo dat de mindere goden hun achterstand op,de voorgangers op,het rechte stuk denken goed te maken en vervolgens verremmen ze zich bij de chicanes en belanden ze in de zandbak.

De lange rechtste doordraaier is gaaf. Daar kun je er veel op hoge snelheid zowel via de binnenbocht als buitenbocht inhalen. Voor de rest vind ik er niet veel aan.

Dus hou je van chicanes en krappe bochten dan is zolder leuk. Hou je van hogesnelheidsbochten dan kom je daar niet aan je trekken.
 
bij die palen is het altijd gas erop dus je bent er ver van verwijderd als je je gas loslaat. :)
Verder is het meestal het inlaat geluid dat je nekt :')

Jup, de inlaat tunnels van mijn R1 daarom bekleed met stof, dempt een paar db en kom ik meestal wel door zonder vlag. Zonder DB killers geen kans, meerder malen laatste sessie even getest :+
 
bij die palen is het altijd gas erop dus je bent er ver van verwijderd als je je gas loslaat. :)
Verder is het meestal het inlaat geluid dat je nekt :')

Jup, de inlaat tunnels van mijn R1 daarom bekleed met stof, dempt een paar db en kom ik meestal wel door zonder vlag. Zonder DB killers geen kans, meerder malen laatste sessie even getest :+ (ook niet met shortshiften)
 
Dus hou je van chicanes en krappe bochten dan is zolder leuk. Hou je van hogesnelheidsbochten dan kom je daar niet aan je trekken.

1ste linkse, kanaalbocht, Bianchi en na de sacramentsheuvel : 4 snelle leuke uitdagende bochten. dat is meer dan een gemiddeld ciruit (en dan tel ik de bereikbare vanuit midden Belgie)
 
1ste linkse, kanaalbocht, Bianchi en na de sacramentsheuvel : 4 snelle leuke uitdagende bochten. dat is meer dan een gemiddeld ciruit (en dan tel ik de bereikbare vanuit midden Belgie)

Na de villeneuve/terlamen kun je ook wel lekker vloeiend door (richting bolderberg/jochem rindt) :]
 
Vrijdag niveau 1+ gereden en ik vond het wel heel erg gaaf! Zeker de laatste 2 sessies vrij rijden. De chicanes doen wel echt afbreuk aan het circuit en het is bijna allemaal rechtsaf.

Voor de rest is alles gezegd denk ik over het circuit, ik zou er niet meer snel terug gaan. Dan rijdt ik liever op Zandvoort (mijn enige vergelijkingsmateriaal). Ik heb geen last gehad van de geluidsrestricties, een aantal wel maar die reden ook niet met originele uitlaat.

Dan ook nog iets over de organisatie MSZ, goed geregeld. Goede theoretische ondersteuning tussen de sessies door. Alleen de voorrijders vond ik niet zo enthousiast, als de sessie voorbij was en we weer in de pitlane stonden kropen ze snel bij elkaar of reden weg. Hierdoor was er weinig ruimte voor feedback of vragen. Op een enkele voorrijder na die het wel heel goed deed en met iedereen even een praatje maakte.

Verder echt een superdag gehad en het weer werkte ook mooi mee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan