Ervaringen gezocht met N-com & bluetooth navig

GeeBee

Rookie
2 jul 2003
26
0
Hardenberg
Ik zit er aan te denken om een Nolan n-com helm te kopen en dan via bluetooth te luisteren naar de TomTom aanwijzingen van de Mio P550.
Heeft iemand daar al ervaringen mee? Zo ja welke en indien jullie het afraden, welke alternatieven stellen jullie voor?
Ik wil in elk geval graag van het snoertje tussen mij en m'n motor af.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de N-com, maar heb alleen nog niet mijn navigatie gebruikt op de motor.
Wel de telefoon en dat gaat prima. Zal het binnenkort eens gaan proberen.
 
Lijkt me een goed idee dan.
ALS die Nolan je goed zit natuurlijk.
Want uitgangspunt blijft natuurlijk dat de helm goed moet zitten.

Naast de Nolan met Bluetooth-module, heeft BMW ook zoiets,
en kun je losse Bluetooth modules kopen, die je op vrijwel elke
helm kunt plaatsen.

Volgens mij heet Louis.de zo een op de site staan.
 
Misschien een tip waar je iets aan hebt.Ik heb zelf een Garmin 2720 met een koptelefoontje uit Notter met een draad. Ik moet zeggen dat deze goed werkt, is niet duur en het draadje zit mij absoluut niet in de weg. Wel even proberen onder je helm wat bij sommigen doet het oortje met oordoppen in zeer, ikzelf heb hier geen last van.

Het Nolan systeem heb ik op de beurs gezien maar niet mee gereden. Het ziet er goed uit mooi systeem en goed geluid (zonder windruis getest dus) De Nolan-helm bevalt mij erg goed maar ja je moet dan wel een "Nolan-hoofd" hebben. Een nadeel vind ik dat dit systeem echt afhankelijk is van de helm, je kan het niet overzetten op een andere helm. Voor je GPS is dit niet zo'n probleem maar als je het ook gebruikt als communicatiesysteem dan kun je het niet even makkelijk over zetten op een passagiershelm.
 
Leuk, lees net op Louis.de dat die Nolan-set ook gebruikt kan worden als communicatiesysteem met je bijrijder.

Ze verkopen ook een "vervangingsset" tomtom-bluetooth headset, voor 69 euro.
Scheelt wel een stukje in prijs met de Nolan-set...


De basisset van Nolan is volgens mij vrij eenvoudig in andere helmen in te bouwen,
als je een beetje handig bent... Dan heb je voor 50 euro een headset,
dan nog wat kabeltjes erbij, en de Bluetooth-unit.
Loopt al met al wel aardig in de papieren. -O-
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Heb zelf een Garmin streetpilot 2820, met bluetooth. Werkt PERFECT.
Heb zelf een shoei nogwat helm, (zo'n systeem ding) met daarop een bluetooth kastje, wat je aan de helm vast klemt, BTHelmet heet ie geloof ik. Perfect ding, zowel bellen, mp3, en navigatie gaat als een speer. 7uur gesprekstijd, dus tijd genoeg. Ook ik vond het idee van zo'n kabeltje helemaal niks.
Moet alleen die muts nog africhten, want ze praat teveel, en denkt alles beter te weten.

Ps, check deze site maar: http://www.cardowireless.com/scala_rider/

Ideaal voor als je een andere helm beter past.
 
Volgens mij is een groot nadeel van de Scala en de N-Com dat je maar met één apparaat tegelijk verbinding kan maken via Bluetooth. Of heb ik het fout? Het is of een permanente verbinding met de GSM of met het naviagatie systeem.

Bovendien vindt ik dat bij beide de mogelijkheden om te bellen te beperkt zijn. Dit omdat voor spraak herkenning wordt gebruikt van het GSM toestel. En dat is bij veel toestellen beperkt tot 10 namen.

Ik maak zelf dan ook nog gebruik van een kabel en een ingebouwde carkit. Maar ik heb er veel betere connectors aan gezet en heb er absoluut geen last van. Zit echt niet in de weg en is snel in te pluggen.

Ook geen geklooi met opladen of batterijen.
 
Inderdaad, kan maar 1 ding tegelijk verbinden volgens mij ook ja. Voordeel van mijn navigatie is, dat daar meerdere bluetooth dingen op kunnen, waaronder dus mijn telefoon, en ik via het navigatiescherm in mijn telefoonboek kan komen van mijn gsm, om zo dus een telefoonnummer gemakelijk kan kiezen.
Ook mp3 kan ik op de nav zetten, alleen gebruik ik dit (nog)niet.
 
Volgens mij is een groot nadeel van de Scala en de N-Com dat je maar met één apparaat tegelijk verbinding kan maken via Bluetooth. Of heb ik het fout? Het is of een permanente verbinding met de GSM of met het naviagatie systeem.
Ik ga zeker nooit bellen op de motor of MP3tjes luisteren, dus dat is geen minpunt voor mij.
De Mio gaat in de waterdichte tanktas, of evt in een Brodit o.i.d ivm schokabsorptie. Ik hoef tijdens het touren ook niemand anders te horen, alleen Bram :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan