Ervaringen gezocht over 2 takt cross blokken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bundy112

MF veteraan
20 jan 2013
1.107
1
Gelderland
Ik heb mijn vraag al in het pre90 topic gesteld omdat daar veel mensen met een 2t rond rijden, maar aangezien ik toch op zoek was naar nog wat meer reacties/ervaringen leek het mij een goed idee om nog een eigen topic te openen.

Ik heb samen met een vriend een kartframe gekocht en het leek ons leuk om daar een motorblok van een motorfiets op te bouwen. We denken aan een 2 takt blok, het liefst een een cilinder vanwege de afmetingen, en de simpele opbouw.

Nou mag het natuurlijk allemaal niet te duur worden dus zijn we op zoek naar een wat ouder blok, het liefst wel met waterkoeling. Cilinderinhoud zijn we nog niet helemaal over uit, maar ik zat zelf aan een 250 te denken, ook omdat die wat minder slijten als een hoog toerige 125.

Welke blokken zijn goed, en welke hebben zwakke punten?
En niet onbelangrijk, zijn er nog onderdelen voor te krijgen?
En wat weegt een 2 takt blok ongeveer?
Wat is een redelijke prijs voor een redelijk blok?

Ik zat zelf te denken aan een cr250, rm250, kx250 of yz250
Zelf heb ik nog nooit een 2 takt motor gehad dus ik heb geen ervaring met deze specifieke motorblokken maar wel met 2 takt brommers. Mag natuurlijk ook van een ander merk zijn als de bovengenoemde jappen.

En weet iemand misschien een goed adres voor 2de hands 2 takt blokken? (motorsloop o.i.d.)

Sleutelen kunnen we zelf, ik heb zojuist het hele motorblok van mijn xt550 gereviseerd dus met een 2 takt moet dat goed komen.

Graag hoor ik de mening van mensen die ervaring hebben met deze blokken. En als iemand er een te koop heeft, horen we dat ook graag :)
Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Afmetingen van het blok spelen wel mee, maar daarnaast vind ik 2 takt gewoon een mooi principe en makkelijk om aan te sleutelen. 4 takt heb ik om lange afstanden op de weg te rijden (of off road met de xr) en 2 takt is leuk om mee te racen.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn werk hebben ze een wagen gebouwt, speciaal voor trackdays met een hayabusa kompressor blok. Als je ziet hoe dat gaat, lijkt dat me een beetje overkill in een kart... *D
 
Laatst bewerkt:
dat zal lekker aantrappen worden met een crossblok in een kartframe.
ik zou een dikke 1 cilinder 4takt met een startmotor nemen.
trekt ook een stuk makkelijk op, van lage toeren.
 
Laatst bewerkt:
Lage toeren zijn enigsinds overbodig op een circuit toch?
Aantrappen zal wel gaan denk ik.

Trekkoordje er op bouwen :+

Maar voor het gemak kan je denk ik ook beter een 4takt nemen.
Als je met je uitlaat en met name de expansiebocht weg kan komen maakt het merk blok denk ik niet veel uit, het principe is altijd het zelfde en die dingen hebben altijd veel onderhoud nodig.
En als je een oud blok koopt zal het vaak versleuteld zijn.
 
crf blok is voor mijn gevoel nog kleiner als een cr blok.

ik zou gaan voor een goedkoop japans 2 cilinderblok (van zo een lesmotor)
Heb je altijd meer vermogen als die grasmaaiers op die huur carts en je kunt misschien nog normaal rijden. Donuts zijn wel leuk, maar schiet nie echt op hè.
 
Bedenk wel dat die blokjes gemaakt zijn om schuin door de bocht te gaan. Dwz. dat de olie in het midden van het carter wordt aangezogen. Als de blokjes rechtop door de bocht gaan, dan gaat de olie naar de linker of rechter zijkant en dan zuigt de pomp lucht aan. Met een 4-takt is dat veel erger omdat de olie gebruikt wordt om de nokkenassen te smeren.

Ik weet niet of de olie gebruikt wordt om de krukas te smeren in een willekeurig 2-takt blok. Dwz. of er een holle krukas in zit waar de olie doorheen geperst wordt. Maar ook die wil je niet droog hebben draaien in een bocht.
 
Laatst bewerkt:
Je had eerder bij de karts de zogenaamde F1 klasse en daarin reden ze met rotax 250cc 2takt blokken met meer dan 70pk.
Liepen die dekselse dingen gewoon ver over de 200km/u op het rechte eind van zandvoort dus zo raar idee is het niet om een 2takt blok er op te bouwen dat was nog niet zo lang geleden nog heel normaal.
 
4t blokken, zeker met wet sump zullen meestal problemen krijgen in een kart of auto. Voor de eerder genoemde hayabusa motor moest ook een speciaal smeersysteem gemonteerd worden om hem niet vast te laten lopen in de trackday racer.
gs500 blok o.i.d. heb ik ook aan gedacht, maar 2t vind ik gewoon mooi. Bovendien is een nieuw zuigertje en een cilinder honen een stuk goedkoper bij een 250 2t als een 4 takt blok reviseren.

Die uitlaat komt wel goed denk ik, desnoods lassen we wel iets.
 
Laatst bewerkt:
Bedenk wel dat die blokjes gemaakt zijn om schuin door de bocht te gaan. Dwz. dat de olie in het midden van het carter wordt aangezogen. Als de blokjes rechtop door de bocht gaan, dan gaat de olie naar de linker of rechter zijkant en dan zuigt de pomp lucht aan. Met een 4-takt is dat veel erger omdat de olie gebruikt wordt om de nokkenassen te smeren.

Ik weet niet of de olie gebruikt wordt om de krukas te smeren in een willekeurig 2-takt blok. Dwz. of er een holle krukas in zit waar de olie doorheen geperst wordt. Maar ook die wil je niet droog hebben draaien in een bocht.

jij weet niet veel van 2-takten hè :N

wat je van de 4T zegt is dan weer 100% korrekt.

als het goedkoop moet zijn : neem geen 2-takt, zeker niet als je er geen ervaring mee hebt. blokje mag dan goedkoper zijn in aankoop, zonder ervaring gaat de rekening aan piston's,her-nikkassilen van cylinder en revisie krukas al snel oplopen.

maar ik geef je (TS) wel 100% gelijk , ga voor de 2T, is zoveel leuker :Y
 
Crossmotorblokken worden veel in karts gebouwd, maar meestal zijn dat 125cc's geloof ik.

Die expansiepijpen kun je wel doorzagen, wat verdraaien en weer lassen mocht je niet uitkomen qua bocht.
Ja, de snelle schakelkarts hebben vaak 125cc crossmotorblokken. Dat gaat bizar hard kan ik uit ervaring vertellen.
250cc wordt in de superkarts gebruikt, die dingen zijn totale waanzin :P
Ik zou voor een 125cc gaan
 
Ja, de snelle schakelkarts hebben vaak 125cc crossmotorblokken. Dat gaat bizar hard kan ik uit ervaring vertellen.
250cc wordt in de superkarts gebruikt, die dingen zijn totale waanzin :P
Ik zou voor een 125cc gaan

Ik had ooit een collega die een 500cc crossblok in een kart had gebouwd...
Hij zei dat ie een paar rondjes had gedaan, en toen het blok er maar weer uit had gehaald, het was te veel van het goede volgens hem...
 
Idd,
Vaak worden 125cc blokken hiervoor gebruikt, zoals TM en Rotax.
Een 2 takt rijdt ook net zoals crossers, lichter, leuker en spannender.
Erg jammer dat nu een aantal banen in het westen van het land gesloten zijn, anders had ik wel een kart i.p.v. een enduro denk ik.

Crossmotorblokken worden veel in karts gebouwd, maar meestal zijn dat 125cc's geloof ik.

Die expansiepijpen kun je wel doorzagen, wat verdraaien en weer lassen mocht je niet uitkomen qua bocht.
 
Laatst bewerkt:
Ik had ooit een collega die een 500cc crossblok in een kart had gebouwd...
Hij zei dat ie een paar rondjes had gedaan, en toen het blok er maar weer uit had gehaald, het was te veel van het goede volgens hem...

Die man waar wij het frame hebben gekocht had nog 6 karts staan, waaronder 1 met een 500cc polaris (sneeuwscooters) 2 cilinder 2 takt blok, mét turbo. Vermogen was volgens hem 140/160 pk afhankelijk van de turbodruk met hooguit 9.000 toeren per minuut.

125cc nemen we zeker in overweging, je moet natuurlijk wel af en toe lekker het gas open kunnen draaien. Bovendien zijn deze ook wat goedkoper in de aanschaf, en wat compacter om in te bouwen. Ik zag dat een cr125 uit 1990 ook al 30 pk heeft, en eigenlijk is dat ook al rap zat in een kart.

Maar is er niemand die ervaring heeft met specifieke blokken? Voors en tegens?
 
Laatst bewerkt:
jij weet niet veel van 2-takten hè :N

Nee, inderdaad, ik dacht dat ik dat wel duidelijk had gemaakt in de manier waarop ik over 2T blokken schreef. :)

Ik denk dat de krukas gesmeerd wordt door de 2-takt olie in de benzine. Maar mijn kennis van 2-takt gaat niet verder dan dat van een brommer.

De krukaslagers worden dan weer wel door de carterolie gesmeerd. Bij mijn brommer zat er geen oliepomp op, dus ik neem aan dat de smering gewoon gebeurt door de olie die in het blok wordt rondgeslingerd.

Dat je met een 2-takt vaak de zuigers enzo moet vervangen (elke 10 draaiuren als je hem goed aftrapt, meen ik gelezen te hebben), dat leek me wel vrij algemeen bekend.

wat je van de 4T zegt is dan weer 100% korrekt.

Dank je. ;) Het punt van mijn verhaal was dat je met een 4-takt toch een hoop extra moet toevoegen om hem heel te houden. Met een 2-takt (waarschijnlijk) niet.
 
Laatst bewerkt:
Hoi retepv, bij een 2takt, met of zonder mengolie-oliepomp worden de krukaslagers, big- en small end gesmeerd door het benzine-oliemengsel.
Brommertechniek is wat dat betreft voldoende, 2 takt motoren zijn gewoon grotere brommers..
De versnellingsbak, die van het carter afgesloten is, wordt wel weer door gewone bakolie gesmeerd.
;)
 
Een 125 cc cross blok is genoeg voor een normaal formaat kart, vergeet niet dat de 250cc karts die er zijn( de superklasse) behoorlijk geavanceerde apparaten zijn met heftige remmen en een nog heftiger frame, ze zijn ook behoorlijk veel langer dan de gewone kart(je ligt er bijna in) omdat je anders alle kanten op dwarrelt op topsnelheid, die dingen kunnen dik over de 230 als de baan lang genoeg is, je moet zo'n ding zien als een soort mini-formule1 auto, het hele ding is ook net als een f1 auto te tunen, vering,vleugels,stuurgeometrie enz kun/moet je allemaal afstellen.


125 cc is meer dan genoeg voor een normaal formaat kart frame en voor heel veel fun.
Vergeet niet dat je een grotere radiateur nodig hebt dan het standaard cross radiateurtje, en je het ding een paar maatjes rijker moet zetten aangezien je het blok meer belast.
En starten doe je gewoon met een duwtje.

Je kunt denk ik ook beter op zoek gaan naar een tweede hands TM blok, die worden gewoon nog steeds gemaakt dus onderdelen is geen probleem en zijn gemaakt voor een kart, maw; er zit de juiste versnellingsbak in met de goede verhoudingen, met 2 takt cross blokken(zeker de wat oudere) is dat allemaal niet zo voor de hand liggend.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan