Ervaringen met '04 Husky SM450R

Vissmeister

MF'er
1 jun 2006
172
0
amsterdam
Hallo,

Heb na lang zoeken, wikken en wegen een overjarige SM450R aangeschaft (tegen een aardige prijs *O* ). Als nieuweling in de SM-erij zal ik daar m'n handen wel aardig aan vol hebben voorlopig...

Vroeg me af of er hier mede-MF'ers zijn die na een jaartje rijden (afgaande op oude topics) wat ervaringen kunnen delen.

Heb bv. gehoord dat de accu nogal onbetrouwbaar zou zijn?
Ook zou ik graag willen weten of de beloofde 5000 km onderhouds-intervallen het in de praktijk ook waarmaken of olie verversen/kleppen stellen toch eerder?

Andere ervaringen/wetenswaardigheden natuurlijk altijd welkom en pics volgen uiteraard zo gauw ik hem heb (zaterdag ophalen, wachten duurt zooo lang zeker met dat mooie weer -O- -O- )

Bij voorbaat dank 8-)
 
Onderhoudsinterval aan die bak: 500 tot 1000km, doe er geen 5000 mee, zo rij je em kapot.
 
Onderhoudsinterval aan die bak: 500 tot 1000km, doe er geen 5000 mee, zo rij je em kapot.

Nou nou, die bak (is toch een mooi machientje dacht ik...).
Vraag me wel af waarom ik van iedereen hoor dat het onderhoud om de 1000-1500 km echt moet terwijl Husqvarna zegt om de 5000 km :?
Niet dat het veel uitmaakt voor mij hoor, sleutelen doen we graag ;)
 
Vraag me wel af waarom ik van iedereen hoor dat het onderhoud om de 1000-1500 km echt moet terwijl Husqvarna zegt om de 5000 km :?
Ligt eraan hoe je rijdt he. Beetje truttig door de stad is wat anders dan vol gas op de baan. Bij competitie gebruik zegt Husqvarna ook wel andere dingen. Oil change after every practice bijvoorbeeld.
 
ben jij blij dat jr geen sm570r rijd.
om de 500 kilometer straargebruik of 2 uur competitie olie verversen.
geen oliefilter!

mat gewoon straatgebruik is 3000 km inorde,
zeker omdat er maar 1,5 liter olie in dat blok zit.
ook oliefilter vervangen!
 
Nou nou, die bak (is toch een mooi machientje dacht ik...).
Vraag me wel af waarom ik van iedereen hoor dat het onderhoud om de 1000-1500 km echt moet terwijl Husqvarna zegt om de 5000 km :?
Niet dat het veel uitmaakt voor mij hoor, sleutelen doen we graag ;)
om de garantie te houden wel de beurten laten doen bij een autoriged dealer! :W
 
Ligt eraan hoe je rijdt he. Beetje truttig door de stad is wat anders dan vol gas op de baan. Bij competitie gebruik zegt Husqvarna ook wel andere dingen. Oil change after every practice bijvoorbeeld.

Zal toch wel straatgebruik worden (al dan niet truttig ), moet inderdaad de reguliere beurtjes bij de dealer laten doen de eerste 2 jaar dus zal wel goed komen.

Ander vraagje: hoe zit 't met de garantie als ik besluit om er iets aan te veranderen, noem eens wat bv. een remklauw/schijf, ander uitlaatje oid.?
 
Zal toch wel straatgebruik worden (al dan niet truttig ), moet inderdaad de reguliere beurtjes bij de dealer laten doen de eerste 2 jaar dus zal wel goed komen.

Ander vraagje: hoe zit 't met de garantie als ik besluit om er iets aan te veranderen, noem eens wat bv. een remklauw/schijf, ander uitlaatje oid.?

Kun je beter aan je dealer vragen. Miss dat je gewoon een dealtje kunt maken.
 
'k weet nie
maar als alles orgineel blijft, iz allez OK.
geluid op een husky iz OK.
beter als sxv aprillia, die hoor je niet met earplugs.
|(
 
'k weet nie
maar als alles orgineel blijft, iz allez OK.
geluid op een husky iz OK.
beter als sxv aprillia, die hoor je niet met earplugs.
|(

Tja, het geluid is inderdaad :9~ Heb ik alles een poosje aan mogen horen en dat is geen straf *D
Waar ik me wel wat zorgen om maak is de accu (schijnt erg klein te zijn).. Iemand ervaringen? Misschien een kickstart-kitje d'r op of is dat geen optie? Evt. kosten? Sorry, zoals gezegd redelijk nieuw in deze wereld en dus veel vragen - bear with me ;)
 
Tja, het geluid is inderdaad :9~ Heb ik alles een poosje aan mogen horen en dat is geen straf *D
Waar ik me wel wat zorgen om maak is de accu (schijnt erg klein te zijn).. Iemand ervaringen? Misschien een kickstart-kitje d'r op of is dat geen optie? Evt. kosten? Sorry, zoals gezegd redelijk nieuw in deze wereld en dus veel vragen - bear with me ;)
Kickstart kitje zou ik altijd doen, kun je hem altijd starten als de accu je in de steek laat. Kosten? Geen idee, +/-150 euro?? Bel anders een dealer.
 
Kickstart kitje zou ik altijd doen, kun je hem altijd starten als de accu je in de steek laat. Kosten? Geen idee, +/-150 euro?? Bel anders een dealer.

Zal idd eens overleggen met de dealer als ik hem ophaal. Bedankt dusver voor de reacties, voor meer info hou ik me aanbevolen!!
 
Heb vorig jaar samen met een maat twee stuks smr 450 '04 gekocht in september.
Mijn accu was ruk en in oktober al overleden '( .
Heb inderdaad gehoord dat het vaker voorkomt, aan de andere kant van motor nummer 2 doet de originele accu het nog steeds. Aanduwen is overigens goed te doen, geen kickstarter nodig :P

Wel ff tijdig naar de klepafstelling laten kijken door je dealer. Bij ons allebei stond inlaatklep te strak (komt volgens Paul B. vaker voor).

Olie- en filterwisseling gewoon om de 500 km doen lijkt me. Ik zou het risico niet willen lopen dat ie in de soep loopt, dat kost meer dan paar liter olie en filtertjes. Is goed zelf te doen (en, vergeet niet de zeefjes aan de linkerkant schoon te maken).

Garantie: in de kleine lettertjes staat dat je niks mag veranderen aan de motor, dus andere uitlaat betekent geen garantie meer. Afspraak maken met de dealer is leuk maar weet hij de afspraak over een jaar nog??? Ik ken jouw dealer niet, dus dat kan je zelf het best beoordelen. Ik zou wel de hele afstelling laten bekijken/optimaliseren als je toch kiest voor een andere uitlaat.
 
De accu's van dit soort motoren zijn altijd aan de schrale kant.Ook op mijn Husaberg.Zal wel gewichtbesparing opleverern.Tis ook niet de bedoeling dat je hem ijskoud start via je startmotor maar hij is bedoelt als warmstarter na een valpartij ofzo.Zeker als je boven de 600 cc komt,je moet door een berg compressie heen.
Ik gebruik hem wel ook om koud te starten,maar ik hang de accu wel aan de optimate tussen de ritten om hem op peil te houden.
 
Leuk om te lezen allemaal, Laat je niet gek maken door die NONO's.

Ik heb zelf een Husk 450 SMr. 2004 model.
Ik heb deze bij Bon gekocht en ben tot nu zeer tevreden.

Je hebt er een garantie en onderhoudsboekje bij gehad. Laat het onderhoud dan ook gebeuren bij je dealer en op de juiste KM stand.

ONDERHOUDSINVALLEN:
Om de 5000 km bij straat gebruik. (natuurlijk is de 1ste beurt bij 1000 km na het inrijden vervolgens heb ik al 4000 km getourd zonder onderhoud.)Dit is nogal lastig te verkroppen voor menig sm rijder, maar het is echt zo. Mijne heeft net zijn 5000 km beurt gehad en ik heb 0,0 % last van iets en loopt als een zonnetje. DAt betekend ook olie pas bij de 5000 km word vervangen. Dit alles gebeurd in samenspraak met Bon motoren. Deze 5000 km is geen probleem mits je de motor natuurlijk niet mega belast. Zelf beurten geven betekend einde Garantie.

Sinds modellen 2004 hebben Husk en Ktm bij de meeste modellen dit onderhoudsinterval. Laat je niet gek maken door mensen met een oud model of een oude enduro welke om de 500 km een beurt nodig heeft.

Accu is wat klein, echter de mijne werkt perfect. Nog geen problemen mee gehad.
Standaard achterband is nogal Hard. Komt nu een andere op.

Andere uitlaat. Iets wat het koppel liniar maakt is aan te raden. (ik heb het nog niet) Maar kan je gewoon laten doen bij je erkende Huskdealer geen probleem met de garantie.

Kickstarter heb ik er niet opgezet. Is alleen maar extra gewicht en ik heb hem nog niet nodig gehad.

Ik heb er tot nu toe twee keer een motortocht op gereden. Ben er twee keer mee naar de Eiffel geweest cq 1200 km per rit. Heb in totaal zeker 500 km op de snelweg gereden. Tja ideaal is het niet, maar het is te doen. (gemiddeld 110 km per uur)

Tot nu toe is mijn Husk betrouwbaarder dan mijn oude XR.
Nog meer Vragen?

:9
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen allemaal, Laat je niet gek maken door die NONO's.

Ik heb zelf een Husk 450 SMr. 2004 model.
Ik heb deze bij Bon gekocht en ben tot nu zeer tevreden.

Je hebt er een garantie en onderhoudsboekje bij gehad. Laat het onderhoud dan ook gebeuren bij je dealer en op de juiste KM stand.

ONDERHOUDSINVALLEN:
Om de 5000 km bij straat gebruik. (natuurlijk is de 1ste beurt bij 1000 km na het inrijden vervolgens heb ik al 4000 km getourd zonder onderhoud.)Dit is nogal lastig te verkroppen voor menig sm rijder, maar het is echt zo. Mijne heeft net zijn 5000 km beurt gehad en ik heb 0,0 % last van iets en loopt als een zonnetje. DAt betekend ook olie pas bij de 5000 km word vervangen. Dit alles gebeurd in samenspraak met Bon motoren. Deze 5000 km is geen probleem mits je de motor natuurlijk niet mega belast. Zelf beurten geven betekend einde Garantie.

Sinds modellen 2004 hebben Husk en Ktm bij de meeste modellen dit onderhoudsinterval. Laat je niet gek maken door mensen met een oud model of een oude enduro welke om de 500 km een beurt nodig heeft.

Accu is wat klein, echter de mijne werkt perfect. Nog geen problemen mee gehad.
Standaard achterband is nogal Hard. Komt nu een andere op.

Andere uitlaat. Iets wat het koppel liniar maakt is aan te raden. (ik heb het nog niet) Maar kan je gewoon laten doen bij je erkende Huskdealer geen probleem met de garantie.

Kickstarter heb ik er niet opgezet. Is alleen maar extra gewicht en ik heb hem nog niet nodig gehad.

Ik heb er tot nu toe twee keer een motortocht op gereden. Ben er twee keer mee naar de Eiffel geweest cq 1200 km per rit. Heb in totaal zeker 500 km op de snelweg gereden. Tja ideaal is het niet, maar het is te doen. (gemiddeld 110 km per uur)

Tot nu toe is mijn Husk betrouwbaarder dan mijn oude XR.
Nog meer Vragen?

:9
Lijkt me als je 5000 km met een achterband doet je dan inderdaad niet zo vaak olie hoeft te wisselen.
 
Klopt,

Zoals ik al vertelde mijn band zou volgens Bon 6000 km mee kunnen gaan. (is ook eigenlijk te hard voor een SM)Ik heb er 4500 km mee gereden.

Heb nu een zachtere band moet ongeveer 3000 km mee gaan.

5000 beurt is goed verlopen. Valdoppen en opvangbakje besteld.
Olie was redelijk zwart. Vervolgens doe ik een olie wissel om de 2500 km.

Motortje rijd weer perfecto!!

:9
 
Heb de motor afgelopen vrijdag opgehaald, rijdt top en ben dik tevreden. Even inrijden nu, afgelopen weekend niet kunnen rijden wegens weekendje weg (lekker gepland...).
Laat wel weten hoe het gaat, bedankt voor de reacties tot dusver!!
 
visualiseer die fiets eens van je :Y

Ja, allereerst excuses voor de vertraging met de foto's. Ben net vandaag terug gereden naar A'dam (ritje van 120 km, was alleszins te doen..) en heb hier mijn computer enzo staan.
Zal eens een poging wagen om die pics d'r op te gooien...

full
 
Trouwens, nog maar een piccie..
Kwam deze op het net tegen bij een Duitse Toko, vond hem er erg goed uitzien zo :9~
Is een Delepine-replica, misschien als ik weer centjes heb maar eens kijken hoe ver ik kom 8-)

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan