Ervaringen met BMW F650 GS

5 jan 2005
26
0
Rotterdam
Dag allemaal,

Ik wil als eerste brommert een BMW F650 GS gaan kopen. Wat zijn de ervaringen met deze motor? Ik hoor graag de voors en tegens. :)

Gerard.
 
heb er op gereden en ik moet zeggen dat dat niet tegen viel.moest mijn vtr een paar dagen missen en zodoende kreeg ik er een mee van de zaak.in het begin ff wennen maar eenmaal gewend zijn ze snoeihard over een rotonde hen te jagen.zitpositie is ook errug ontspannen zonder dat ik last kreeg van mijn rug.kon mijn benen ook goed kwijt.is geen supersnelle bike maar je kunt heel aardig meekomen.ik ben niet heel erg klein zo'n 1.87mtr en had comfort genoeg.kijk wel heeeeel goed uit waar je hem aanschaft want ook in nieuwprijs maakt dat heel veel uit.veel op internet rondzoeken bij verschillende zaken kan je veel geld besparen.al met al een leuke fiets
 
ik heb op zo;n motor m'n rijbewijs gehaald. Ik vond het een erg relaxte motor. best snel. Hele relaxte zitpositie. Je hebt echt het gevoel goede controle te hebben in alle situaties. Volgens mij een prima eerste motor.
Alleen op de snelweg was ie iets minder vond ik. En m'n instructeur ook :) Daar is ie eigenlijk niet voor gemaakt. Je hebt dan het idee dat je de motor helemaal moet uitknijpen.
Succes met je keuze en veel plezier bij de proefritjes :)
 
ik vond het eerlijk gezegd niks. éénpitter is gewoon niet mijn ding. dat ie voor mij (173) ook wat te hoog was had er ook wat mee te maken. maar ik geloof dat een aantal rijscholen er mee rondrijden dus een slechte fiets is het niet. ook de abs optie is natuurlijk hardstikke handig.
 
Ik heb er ooit een proefritje opgemaakt. Viel niet tegen. Maar ik heb ook horen zeggen dat deze motor een "dweil" is met bochten. Ik heb er te kort opgereden om dat te bevestigen.
Maak een afspraak bij BMW Nederland, daar kan je wat langer proefrijden dan bij een dealer.
 
Doen, hartstikke Rotax/Pegaso techniek met een BMW prijs, service enzovoorts.

Rijd lekker, verbruikt niet veel, maakt genoeg herrie en als je meer wilt is er genoeg vermogen uit te peuteren als je met carburateurs en uitlaat an de slag gaat.

Absoluut knetterhard de bocht door te jagen en zolang je dat met een sub-terrein-achtige motor subtiel genoeg de bocht instuurt gaat het allemaal erg strak, kon wel eens een hogere snelheid halen in de bocht dan een supersport.

Als je die F650 als een supersport haaks de bocht in trapt zal het waarschijnlijk wat op een hobbelpaard gaan lijken maar daar was het ding ook niet voor gemaakt...ga maar eens een stukkie zandpad doen met gsxrrrrxxxzzz tupperware machine, waarschijnlijk zecht een zandhaas dat zo'n plastic japannees echt helemaal nix is. ;)

Kortom, elke machine een eigen doel, met die 650 is niets mis. Huur er gewoon een bij de eerste de beste BMW motorfiets dealer, niet bij een motoport ofzo. Kijk wat je ervan vindt en voor wat voor prijs je er een kan vinden. :] :]

Veel plezier!
 
Ik heb ook lang een F650 gewild. Prachtfiets!
Tijdens mijn lesperiode werd mij duidelijk dat ik vooral wilde gaan touren en dat de F650 hiervoor niet gemaakt is. Ik zou toch niet in de modder en de bossen gaan rijden en heb nu gekozen voor een BMW met cardan en heel tevreden.

Kortom; weet wat ermee gaat doen voordat je koopt. :9
 
Ik had een pegaso ding heeft goed gereden maar als het verrot gaat ben je behoorlijk aan de beurt.
Wil je een voorbeeld?

bendix 900 euries

Laat dat ding goed nakijken voor je um koopt! Maar hij reed lekker!
 
Ik rij nu 2,5 jaar met een F650 GS, 52000 km tot hiertoe. Het is meer een baanmoto dan een zandstuiver (alhoewel het kan, maar eerder voor asfalt)Hij is 50 kg te zwaar om echt een enduro te zijn. Gaat vlotjes 150 per uur. Kan heel goed mee op de autostrade, tenzij je wil racen. Power genoeg boven de 120 per uur. Eenpitter en dat gromt meer dan een tweepitter,is een kwestie van keuze. Verbruik niet boven de 4,5 liter te krijgen (en dan moet je flink gas geven: 140 per uur met koffers)Normaal een 4 liter. 's Zomers contstant 120 op de autostrade 3,2 liter. Banden Michelin Anakee: de beste, tout court.Met abs gaan mijn banden meer dan 20k km mee.Abs wordt meer dan terugbetaald aan bandenkost. Beginnerfiets? Ok, rijscholen hebben die, maar dan een beginnersfiets waar je heel lang plezier van kan hebben. Op 12 uur van Oostenrijk naar Antwerpen gereden. Zadel van BMW vervangen door harder zadel van Wunderlich, geen zadelpijn voor 1000 km.Bolt altijd, start altijd. Starten is apart en moet je leren of anders valt ie telkens stil: is een weetje: startknop ingedrukt houden tot olielampje uitgaat. Heel handige moto. 50 pk is genoeg voor elke normale rijder.
 
Toen ik mijn eerste fiets wilde kopen is mijn oog ook gevallen op een BMW 650GS. Mooie fiets met lekkere off-road looks. Vond de aanschafprijs wat hoog voor een eenpitter.
Heb er wel mee proef gereden en dat viel mij niet tegen(voor een eenpittertje) maar miste net even dat beetje power.

Ben toen maar voor de TDM gegaan :9~
 
Dag mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Alleen maar positief heb ik kunnen lezen. Mooi. Ik ga dan voor de F 650 GS :] 28ste m'n rijexamen en dan echt een motor kopen. o-)
 
Ik heb zowel de F650 als de Scarver gereden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Scarver een stuk lekkerder vond rijden. De F650 vond ik nogal een deinkasteel op de weg en niet geschikt voor de snelweg. De F650 is dan wel weer geschikt voor het terrein, maar of je dáár gebruik van zult maken?
Mogelijk een proefritje op beide??????
 
Ik heb ook les gehad op een F650 GS. Vond het een heel fijne motorfiets. Goed controleerbaar en heel relaxete zitpositie. En het geluid van die 1 cilinder vind ik ook wel lekker klinken :)

Vind ze alleen wel vrij prijzig nog. Maar het is kwalitatief wel een BMW natuurlijk.

Groeten Tom.
 
Ik heb ook les gehad op een F650 GS. Vond het een heel fijne motorfiets. Goed controleerbaar en heel relaxete zitpositie. En het geluid van die 1 cilinder vind ik ook wel lekker klinken :)

Vind ze alleen wel vrij prijzig nog. Maar het is kwalitatief wel een BMW natuurlijk.

Groeten Tom.

Het zijn niet echt BMW's natuurlijk, (of dat een voor- of nadeel is mag je zelf bepalen), het zijn in basis Rotax klokjes met daaromheen een hoop Italiaanse rommel.
Bij die Scarvers zijn trouwens erg veel problemen met de remmen, ABS, uitgaande as, en riempoelies's, daar zijn allemaal al modificatie's voor bedacht.
Als je dat bedoelde met "het is kwalitatief wel een BMW" dan heb je inderdaad wel gelijk. :)
 
Hoi

Heel even iets typen

idd mijn scarver is binnengeweest voor het nakijken van de aandrijf poelie
maar was volkomen gratis en ik kon men brommert nog eens van stal halen.
Ik ben zeer tevreden van men scarver ik zit rond de 5,0 en de 5,5l/100km
meestal niet meer dan 50km/rit.
stuurt geweldig maar is ietsjes compacter dan een GS ik ben 1,95m en ik zat iets beter op een GS maar de scarver is wat de naam zegt bochten Scarven.

Veel geluk ermee :-).
 
Ik ben zeer tevreden van men scarver ik zit rond de 5,0 en de 5,5l/100km
meestal niet meer dan 50km/rit.

Interessant, ik had vaak gehoord dat een F650 "gemakkelijk" (?) 1:25 zou halen (iets wat Neetsche min of meer bevestigde) Ik gebruik vaak een Africa Twin voor woonwerk, maar die begint toch wat gammel te worden en verbruikt 1:16 wat ik tamelijk veel vind voor wat je ervoor "terug krijgt" (de Buell doet 1:22 bij dezelfde ritten en met pittiger doorscheuren).

Ik zit ook aan een F650 te denken (misschien zelfs het oude carb-model), ik had deze vaak als leen-motor van de dealer en had er altijd veel pret op. Ook verbazend (voor een 1 cilinder iig) dat je gemakkelijk lang achter elkaar met 140 kunt doorrijden op de snelweg als het moet. Maar het verbruik hield ik nooit zo bij, de zaak betaalde toch altijd :o

Iemand enig idee wat een F650 zo ongeveer zal gebruiken bij ritten van 15-20 km over B-wegen (80-90 constant)?
 
wat is nou hoofdzakelijk het verschil in rijden met de f650 ZONDER carbs, en de f650 MET carbs?

en, hoe goed is deze fiets met z'n 2en te berijden?
 
Ook ik heb mijn rbw gehaald op een BMW F650GS. Erg fijne motor moet ik zeggen.
Een nadeeltje vind ik de middenbok. Als je redelijk schuin over een rotonde heen gaat zit die zo aan de grond.

Het is wel een heerlijke wendbare motor. Ideaal voor de 80-km wegen en off-road is er ook prima mee te doen.
 
Ik heb ook lang een F650 gewild. Prachtfiets!
Tijdens mijn lesperiode werd mij duidelijk dat ik vooral wilde gaan touren en dat de F650 hiervoor niet gemaakt is. Ik zou toch niet in de modder en de bossen gaan rijden en heb nu gekozen voor een BMW met cardan en heel tevreden.

Kortom; weet wat ermee gaat doen voordat je koopt. :9

helemaal mee eens ! tis een motor om niet boven de 110-120 te gaan (gaat trilleen, de spiegels zijn niet meer te gegruiken etc..). Dus snelweg is levensgevaarlijk.
voord e rest inde stad : perfect..
dus kijk wat je daarmee doet !!
de groeten
 
Dus snelweg is levensgevaarlijk.
Kom-kom, "levensgevaarlijk" :? ? Ik had vaak een F650 (nog het oudere carb-model) als mijn R1100RT in service of reparatie was en ben er vaak genoeg van Den Haag naar mijn werkplek in Brussel mee gekard met 130-140, geen centje pijn. Er was ook een K75 als leenfiets maar ik hield meer van de "F".
Ik kan alleen maar zeggen dat ik als ex-XT500 eigenaar erg onder de indruk was van de snelweg-kwaliteiten van deze 1-pitter.
 
helemaal mee eens ! tis een motor om niet boven de 110-120 te gaan (gaat trilleen, de spiegels zijn niet meer te gegruiken etc..). Dus snelweg is levensgevaarlijk.
voord e rest inde stad : perfect..
dus kijk wat je daarmee doet !!
de groeten
Bij onderhoud van mijn LT krijg ik ook wel eens een F'je mee. Dan rij ik zonder problemen 130-140 op de snelweg. Gaat prima.


Alleen de fun-factor is op binnenwegen en offroad wel ff wat hoger ;)
 
Misschien is dit wat voor je: Aprilia Pegaso 650 1750E

Te koop aangeboden:

Aprilia Pegaso 650 Bouwjaar 1994. Technisch 100% nagelopen en volledig zomerklaar gemaakt. Optisch zeer netjes. 1750 e vhondebrink@hotmail.com
O.a

Nieuwe banden voor/achter: Metzeler tourance

Nieuwe ketting en tandwielen (evt nog 1x extra nieuwe set bijgeleverd)

Remmen voor/achter gereviseerd: remzuigers/seals/remolie

Voorvork gereviseerd: nieuwe olie, WP voorvering, nieuwe seals

Carburateurs gedemonteerd en schoongemaakt.

Grote beurt: Nieuwe olie (10W40 volsyntheeth), oliefilter, nieuwe koelvloeistof, luchtfilter, bougie, kleppen gesteld.

WP volledig instelbare achterschokbreker


Km stand: 45000


Kortom: Zoekt u een mooie en technisch 100% goede fiets voor nog jaren rijplezier zoek niet verder. Onderhoud kost veel geld, vandaar ook de lage vraagprijzen van sommige andere fietsen met achterstallig onderhoud op marktplaats. Een grote beurt met banden kost snel 500 euro, bij deze dus de eerste 10.000 km geen onderhoud en de eerste 20.000km geen groot onderhoud.

Voor de techneuten:
De Aprilia is de technische evenknie van de BMW F650 funduro. Ze delen het door Rotax ontwikkelde motorblok en frame. Het blok staat bekend om zijn volledige bulletproofheid, 150.000 km zonder revisie is geen uitzondering. Door de harde nikasilwand van de cilinder en vloeistofkoeling komt olieverbruik nagenoeg niet voor, ook bij deze dus niet.

Het is een 650cc eencilinder met 55 pk, maar wel van de gezonde soort, vanaf lage toeren tot aan het rode gebied aan toe, waardoor doortrekken niet nodig is wat de levensduur bevordert. Door de dubbele carburateurs en het dubbele uitlaatsysteem is een optimale verbranding verkregen waardoor een bijzonder zuinig blok is ontstaan. 1:25 is geen probleem.

T.o.v de BMW is de Pegaso nogal wat moderner. Door de toepassing van 5 kleppen per cilinder (net als de Yamaha R1 dus) zijn de prestaties net ff beter (+5pk en zuiniger/makkelijker te rijden). Topsnelheid:
185 km per uur, kruissnelheid van 120 km/h is prima te doen.

Ook de vering is beter met een Up side down vork voor. Door deze te voorzien van WP progressieve veren en een WP achterschokbreker is de wegligging enorm verbeterd t.o.v standaard. Het 19" voorwiel maakt de wegligging af. De concurrentie heeft vaak de smallere 21" (transalp, xt, enz) waardoor de wegligging op de weg negatief wordt beïnvloed.Pas recent gaat de concurrentie ook over op 19"

De gebruikte materialen zijn voor een fiets uit deze klasse super,: Brembo remmen, aluminium frame, aluminium geannodiseerde velgen, usd voorvork. Geen vergelijk met zijn japanse concurrenten, behalve de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid dus van deze oostenrijkse italiaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan