Ervaringen met BMW1200GS

heek

Rookie
11 sep 2006
2
0
heesselt
Beste mederijders,

Vorig jaar (januari 2005) een nieuwe 1200 gs gekocht. Inmiddels 17000 km op de teller. Ben een rustige rijder: de originele Metzeler Tourance zitten er nog om. Ben zeer tevreden over de motor qua handelbaarheid, wegligging, verbruik, enz.
Toch wil ik graag reacties op de volgende zaken:

-De tankmeter gaat niet vloeiend van vol naar leeg, doch in twee etappes: Van vol in een keer naar halfvol. Vervolgens in kleine stapjes naar reserve en leeg. Bij de dealer (Motoport Den Bosch) geweest. Daar kreeg ik te horen dat dit een normaal gedrag van de tankmeter is.
-Gisteren bij schoonmaken bemerkte ik een speling in het wiellager? achter. Duidelijk was het wiel te kantelen, waarbij een zacht knakje hoorbaar werd. Ik schat dat de kanteling bij de achterband ongeveer 1 a 1.5 mm is. Overigens loopt het wiel geruisloos zonder horten of stoten. Ook in bochten (ook platte) geen kwispelgedrag. Maar toch die speling. Kan dat? en is dat niet de aanloop naar echte schade aan het lager?
-Volgens mij is na kilometerstand 10000 een licht gierend geluid in de versnellingsbak en/of cardan ontstaan. Volgens mij alleen maar in de 5 en 6.
-Ik erger mij nogal aan de klappen in de aandrijflijn. Ik bedoel niet de schakelgeluiden, want die zijn niet erg hard. Vooral wanneer ik met niet teveel toeren (tot 3 a 4000) toeren in 2 of 3 rijd treedt bij even iets loslaten van het gas (in de stad) een irritante mechanische klap op. Alsof de vertandingen in de eindoverbrenging veel speling hebben. Soortgelijke klappen hoorde ik ook in het differentieel van mijn oude uitgewoonde Mercedes met 600000 km Ik vind dat niet passen bij een motor die schoon aan de haak € 14000 kost.

Ik wil graag weten of bovenstaand gedrag van mijn 1200 gs normaal is en of ik naar mijn leverancier terug moet. Ik heb nu nog garantie.

Ik hoop dat iemand reageert

groeten

Rinus
 
Terug
Bovenaan Onderaan