Niet vaak besproken in het topic toermotoren, dus hier enkele ervaringen met de 2010 Electra-Glide van Harley davidson.
Gezien mijn goede ervaring met het 2004 voorganger model van de E-glide, waar ik 52000 km probleemloos mee door Europa heb getoerd, heb ik 2010 toch weer dezelfde motor aangeschaft die technisch wel fors verbeterd is sinds 2007.
Bij de pre-2007 modellen waren de remmen onder gedemensioneerd en de wegligging in de bochten riep meer het gevoel op van een kermis attractie. Ik had echter nooit een moment het gevoel de controle te verliezen, maar het was duidelijk dat er veel aan het frame en wegligging verbeterd kon worden. Bij de nieuwere modellen is de stijfheid van het frame ernorm verbeterd, is er gebruik gemaakt van betere bredere banden, en hebben de motoren af fabriek een erg goede ABS. Dit in combinatie met de nieuwe Brembo remmen werkt dit perfect.
De E-glide is nu ook voorzien van een 6-bak, waarbij de 6e versnelling als overdrive functioneert. Ik heb er af fabriek nog een cruise-control op laten zetten, die ook erg goed werkt.
Gezien de constructie van deze HD's, waarbij het balhoofd VOOR de vorkpoten staat, is het natuurlijk duidelijk dat je de motor niet door de bocht krijgt zonder ervoor te werken. Het is meer een vrachttrein die alsmaar rechtdoor wil, dus het blijft oppassen
Met de betrouwbaarheid van de E-glide zit het goed. De bike start en loopt altijd onder alle (weer)omstandigheden. Er goed zijn de grote stuurkuip en ruit. Je zit lekker uit de wind en alle instrumenten zijn goed bereikbaar en afleesbaar. De grote afsluitbare koffers zijn nu ook zonder gereedschap in 10 seconden te verwijderen. De vering van de motor is in orde en met het handpompje kan je even snel de luchtvering bijstellen, al naargelang de belading met vrouw, vriendin of bagage.
Zithouding en comfort is geen thema. Op het brede tractor zadel zit iedereen goed en een aftermarket zadel kopen of liggen klooien met gelkussens, schapenvachten, schuimrubber en andere zooi is niet nodig. Zelfs na een rit van 10 uur heb je nog geen kont als een baviaan.
Verbruik is circa 1:18 en je komt een kleine 360 km op een volle tank.
De E-glide is uiteraard lucht gekoeld en in vergelijking met z'n voorganger wordt hij lang niet meer zo heet. Reden hiervoor is het sterk gewijzigde 1600 cc blok, waarbij men olie tegen de onderkant van de zuigers spuit om deze te koelen. Wordt de motor op een hete zomerdag toch een keer echt heet, in een stilstaande file of bij het stoplicht in de bebouwde kom, schakel je gewoon tijdelijk de achterste cilinder uit en loopt de motor in de 'parade Mode' als eenpitter. Draai je weer aan het gas begint de 2e pot weer lekker mee te werken.
De E-glide is op z'n Amerikaans robuust gebouwd en hem een paar keer (bij stilstand) uit je klauwen laten vallen is ook geen probleem. Hij blijft gewoon op zijn 2 valbeugels liggen, zonder schade aan de motor.
Onderhoud beperkt zich meestal tot een paar liter ( goedkope ) minerale olie en een oliefiltertje. Hier en daar wat doorsmeren en klaar is Kees.
Nadeel is zeker de forse prijs voor deze motor, en sinds dit jaar is het standaard FLHT model niet meer te krijgen. Je moet nu al gauw een €25.000,- aftikken om in bezit te komen van een E-glide. In 2004 koste de standaard Electra-Glide (FLHTI) nog circa €18.000,- Daarentegen blijft de motor wel erg waardevast in vergelijking met andere merken en zijn onderdelen voor je bike ook over 50 jaar nog volop te krijgen.
De E-glide is duidelijk gebouwd voor de Amerikaanse Highway, met niet al te veel bochtenwerk. In vergelijking met renpaardjes als een Pan of FJR blijft het echter een Belgische boerenknol, die erg zwaar is en weinig PK's heeft, maar na alweer 10500 km op deze motor wil ik geen andere. Als je niet beslist met 200 km/hr over de Deutsche Autobahn wil knallen of met de knieen aan de grond door de bocht, is het een schitterende motor en bijna onverwoestbaar. Enne...... er rijden nu nog E-glides rond van net na de oorlog, dus zeer waarschijnlijk rijden je kleinkinderen later nog op jou E-glide rond.
Gezien mijn goede ervaring met het 2004 voorganger model van de E-glide, waar ik 52000 km probleemloos mee door Europa heb getoerd, heb ik 2010 toch weer dezelfde motor aangeschaft die technisch wel fors verbeterd is sinds 2007.
Bij de pre-2007 modellen waren de remmen onder gedemensioneerd en de wegligging in de bochten riep meer het gevoel op van een kermis attractie. Ik had echter nooit een moment het gevoel de controle te verliezen, maar het was duidelijk dat er veel aan het frame en wegligging verbeterd kon worden. Bij de nieuwere modellen is de stijfheid van het frame ernorm verbeterd, is er gebruik gemaakt van betere bredere banden, en hebben de motoren af fabriek een erg goede ABS. Dit in combinatie met de nieuwe Brembo remmen werkt dit perfect.
De E-glide is nu ook voorzien van een 6-bak, waarbij de 6e versnelling als overdrive functioneert. Ik heb er af fabriek nog een cruise-control op laten zetten, die ook erg goed werkt.
Gezien de constructie van deze HD's, waarbij het balhoofd VOOR de vorkpoten staat, is het natuurlijk duidelijk dat je de motor niet door de bocht krijgt zonder ervoor te werken. Het is meer een vrachttrein die alsmaar rechtdoor wil, dus het blijft oppassen
Met de betrouwbaarheid van de E-glide zit het goed. De bike start en loopt altijd onder alle (weer)omstandigheden. Er goed zijn de grote stuurkuip en ruit. Je zit lekker uit de wind en alle instrumenten zijn goed bereikbaar en afleesbaar. De grote afsluitbare koffers zijn nu ook zonder gereedschap in 10 seconden te verwijderen. De vering van de motor is in orde en met het handpompje kan je even snel de luchtvering bijstellen, al naargelang de belading met vrouw, vriendin of bagage.
Zithouding en comfort is geen thema. Op het brede tractor zadel zit iedereen goed en een aftermarket zadel kopen of liggen klooien met gelkussens, schapenvachten, schuimrubber en andere zooi is niet nodig. Zelfs na een rit van 10 uur heb je nog geen kont als een baviaan.
Verbruik is circa 1:18 en je komt een kleine 360 km op een volle tank.
De E-glide is uiteraard lucht gekoeld en in vergelijking met z'n voorganger wordt hij lang niet meer zo heet. Reden hiervoor is het sterk gewijzigde 1600 cc blok, waarbij men olie tegen de onderkant van de zuigers spuit om deze te koelen. Wordt de motor op een hete zomerdag toch een keer echt heet, in een stilstaande file of bij het stoplicht in de bebouwde kom, schakel je gewoon tijdelijk de achterste cilinder uit en loopt de motor in de 'parade Mode' als eenpitter. Draai je weer aan het gas begint de 2e pot weer lekker mee te werken.
De E-glide is op z'n Amerikaans robuust gebouwd en hem een paar keer (bij stilstand) uit je klauwen laten vallen is ook geen probleem. Hij blijft gewoon op zijn 2 valbeugels liggen, zonder schade aan de motor.
Onderhoud beperkt zich meestal tot een paar liter ( goedkope ) minerale olie en een oliefiltertje. Hier en daar wat doorsmeren en klaar is Kees.
Nadeel is zeker de forse prijs voor deze motor, en sinds dit jaar is het standaard FLHT model niet meer te krijgen. Je moet nu al gauw een €25.000,- aftikken om in bezit te komen van een E-glide. In 2004 koste de standaard Electra-Glide (FLHTI) nog circa €18.000,- Daarentegen blijft de motor wel erg waardevast in vergelijking met andere merken en zijn onderdelen voor je bike ook over 50 jaar nog volop te krijgen.
De E-glide is duidelijk gebouwd voor de Amerikaanse Highway, met niet al te veel bochtenwerk. In vergelijking met renpaardjes als een Pan of FJR blijft het echter een Belgische boerenknol, die erg zwaar is en weinig PK's heeft, maar na alweer 10500 km op deze motor wil ik geen andere. Als je niet beslist met 200 km/hr over de Deutsche Autobahn wil knallen of met de knieen aan de grond door de bocht, is het een schitterende motor en bijna onverwoestbaar. Enne...... er rijden nu nog E-glides rond van net na de oorlog, dus zeer waarschijnlijk rijden je kleinkinderen later nog op jou E-glide rond.
Laatst bewerkt: