Ervaringen met de 2010 Harley Davidson Electra-Glide

HD4ever

Die hard MF'er
27 mrt 2005
278
5
NL
Niet vaak besproken in het topic toermotoren, dus hier enkele ervaringen met de 2010 Electra-Glide van Harley davidson.
Gezien mijn goede ervaring met het 2004 voorganger model van de E-glide, waar ik 52000 km probleemloos mee door Europa heb getoerd, heb ik 2010 toch weer dezelfde motor aangeschaft die technisch wel fors verbeterd is sinds 2007.
Bij de pre-2007 modellen waren de remmen onder gedemensioneerd en de wegligging in de bochten riep meer het gevoel op van een kermis attractie. :X Ik had echter nooit een moment het gevoel de controle te verliezen, maar het was duidelijk dat er veel aan het frame en wegligging verbeterd kon worden. Bij de nieuwere modellen is de stijfheid van het frame ernorm verbeterd, is er gebruik gemaakt van betere bredere banden, en hebben de motoren af fabriek een erg goede ABS. Dit in combinatie met de nieuwe Brembo remmen werkt dit perfect.
De E-glide is nu ook voorzien van een 6-bak, waarbij de 6e versnelling als overdrive functioneert. Ik heb er af fabriek nog een cruise-control op laten zetten, die ook erg goed werkt.
Gezien de constructie van deze HD's, waarbij het balhoofd VOOR de vorkpoten staat, is het natuurlijk duidelijk dat je de motor niet door de bocht krijgt zonder ervoor te werken. Het is meer een vrachttrein die alsmaar rechtdoor wil, dus het blijft oppassen :Y
Met de betrouwbaarheid van de E-glide zit het goed. De bike start en loopt altijd onder alle (weer)omstandigheden. Er goed zijn de grote stuurkuip en ruit. Je zit lekker uit de wind en alle instrumenten zijn goed bereikbaar en afleesbaar. De grote afsluitbare koffers zijn nu ook zonder gereedschap in 10 seconden te verwijderen. De vering van de motor is in orde en met het handpompje kan je even snel de luchtvering bijstellen, al naargelang de belading met vrouw, vriendin of bagage.
Zithouding en comfort is geen thema. Op het brede tractor zadel zit iedereen goed en een aftermarket zadel kopen of liggen klooien met gelkussens, schapenvachten, schuimrubber en andere zooi is niet nodig. Zelfs na een rit van 10 uur heb je nog geen kont als een baviaan. _O-
Verbruik is circa 1:18 en je komt een kleine 360 km op een volle tank.
De E-glide is uiteraard lucht gekoeld en in vergelijking met z'n voorganger wordt hij lang niet meer zo heet. Reden hiervoor is het sterk gewijzigde 1600 cc blok, waarbij men olie tegen de onderkant van de zuigers spuit om deze te koelen. Wordt de motor op een hete zomerdag toch een keer echt heet, in een stilstaande file of bij het stoplicht in de bebouwde kom, schakel je gewoon tijdelijk de achterste cilinder uit en loopt de motor in de 'parade Mode' als eenpitter. Draai je weer aan het gas begint de 2e pot weer lekker mee te werken. :}
De E-glide is op z'n Amerikaans robuust gebouwd en hem een paar keer (bij stilstand) uit je klauwen laten vallen :Y is ook geen probleem. Hij blijft gewoon op zijn 2 valbeugels liggen, zonder schade aan de motor.
Onderhoud beperkt zich meestal tot een paar liter ( goedkope ) minerale olie en een oliefiltertje. Hier en daar wat doorsmeren en klaar is Kees.
Nadeel is zeker de forse prijs voor deze motor, en sinds dit jaar is het standaard FLHT model niet meer te krijgen. Je moet nu al gauw een €25.000,- aftikken om in bezit te komen van een E-glide. :( In 2004 koste de standaard Electra-Glide (FLHTI) nog circa €18.000,- Daarentegen blijft de motor wel erg waardevast in vergelijking met andere merken en zijn onderdelen voor je bike ook over 50 jaar nog volop te krijgen.

De E-glide is duidelijk gebouwd voor de Amerikaanse Highway, met niet al te veel bochtenwerk. In vergelijking met renpaardjes als een Pan of FJR blijft het echter een Belgische boerenknol, die erg zwaar is en weinig PK's heeft, maar na alweer 10500 km op deze motor wil ik geen andere. Als je niet beslist met 200 km/hr over de Deutsche Autobahn wil knallen of met de knieen aan de grond door de bocht, is het een schitterende motor en bijna onverwoestbaar. Enne...... er rijden nu nog E-glides rond van net na de oorlog, dus zeer waarschijnlijk rijden je kleinkinderen later nog op jou E-glide rond. :]
 
Laatst bewerkt:
Leuke motor idd :Y

Heb zelf net een road king uit '99 gekocht. erg fijne motoren. De glide heeft wel betere wind bescherming en koffers natuurlijk.

Nog vele plezierige Km toegewenst. :]
 
Leuke motor idd :Y

Heb zelf net een road king uit '99 gekocht. erg fijne motoren. De glide heeft wel betere wind bescherming en koffers natuurlijk.

Nog vele plezierige Km toegewenst. :]

Je had natuurlijk kunnen kiezen voor de standaard RoadKing. Volgens mij heeft die dezelfde Lexan koffers als de E-glide. Heb eigenlijk geen idee of die standaard nog wel leverbaar is. :X
Ik vind hem mooier dan de RK's met die leren tassen, die zowiezo niet afsluitbaar of waterdicht zijn. En er past niet eens zoveel bagage in. Na een ritje van 800 km door hevige regen ga je het E-glide 'batwing' windscherm en de waterdichte koffers wel waarderen. Lekker uit de wind en redelijk droog. Ben alleen nog op zoek naar 2e hands 'lowers' kappen voor op de valbeugels, want dan zit je pas echt 'droog'. :]
 
Electra2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, mooi hoor. :} De mijne,

Nette bike !!, Ik zie dat hij verder orgineel is, behalve de handgrepen en de floorboards covers. Meer bling bling moet er ook niet op. Zo'n sissybar en bagagerek heb ik er ook op gezet met zo'n 4 punts docking systeem. Handig om je bagage op reis mee te nemen. Ik heb zelfs de orginele HD tassen, die je gewoon over de sissybar kan schuiven, dus geen spanbanden en riemen meer hoeft vast te zetten. Op- en afladen van de motor duurt nu nog maar 10 seconden. Zie de foto's:

DockingSystem.jpg
 
Dat is wel een goed idee!! zo'n docking ding.
Vind het namelijk zelf niet bepaald mooi zo'n rugleuning en bagagerek :') Dus als ik die er makkelijk af kan halen en er weer op als ik het nodig heb, zou dat wel makkelijk zijn.

Meer bling bling komt er inderdaad niet op. TZT andere koffers (harde) en misschien een ander windscherm of fairing. De originele geeft nogal wat turbulentie om m'n hoofd.

Dat is het wel een beetje. Oh ja, andere remmen. :+
 
Dat is wel een goed idee!! zo'n docking ding.
Vind het namelijk zelf niet bepaald mooi zo'n rugleuning en bagagerek :') Dus als ik die er makkelijk af kan halen en er weer op als ik het nodig heb, zou dat wel makkelijk zijn.

Binnen 1 minuut zet je er een bagage rek en sissy-bar op, maar dezelfde tijd hebben dieven ook nodig om het er af te halen, dus op vakantie gooi ik dat spul liever snel even in mijn tent of motelkamer. Wel zo veilig ! :Y
Er schijnen ook afsluitbare sloten voor dit docking systeem te zijn. :}

grtz HD4ever.
 
Vraagje aan de electra glide rijders. is deze motor ook geschikt voor praktisch dagelijks gebruik? Ik rijdt nu een suzuki V-strom, waar naast vakantie ook veel snelwegwerk in de spits gemaakt wordt :-(. En vervolgens parkeer ik hem ergens op de stoep. Prima motor zo'n V-strom, maar als ik dan een electra glide zie: waaw! dat is even wat anders! En daar mee te gaan toeren lijkt me super. Maar ik moet helaas ook regelmatig gewoon de A1 oid op een druilerige dag op. Doen jullie dat ook met je Harley en ben je niet continu bang voor diefstal of vandalisme.
 
Vraagje aan de electra glide rijders. is deze motor ook geschikt voor praktisch dagelijks gebruik? Ik rijdt nu een suzuki V-strom, waar naast vakantie ook veel snelwegwerk in de spits gemaakt wordt :-(. En vervolgens parkeer ik hem ergens op de stoep. Prima motor zo'n V-strom, maar als ik dan een electra glide zie: waaw! dat is even wat anders! En daar mee te gaan toeren lijkt me super. Maar ik moet helaas ook regelmatig gewoon de A1 oid op een druilerige dag op. Doen jullie dat ook met je Harley en ben je niet continu bang voor diefstal of vandalisme.

De HD touring modellen Roadking en Electra-Glide zijn uiteraard ook te gebruiken voor dagelijks gebruik. Een hele dag door stortregen doet een moderne HD niets. Ze starten en lopen altijd. Bedenk echter dat HD's heel erg diefstalgevoelig zijn, dus ergens een dag in de stad parkeren en achterlaten is vragen om een enkeltje met de bus. _O-
Tevens zijn er enkele aandachtspunten waar je op moet letten. Roestvorming is niet onbekend bij HD, zeker bij de standaard uitlaten. Gezien de vrachtwagen lading aan chroom van bedenkelijke kwaliteit aan een HD is roest zowiezo iets wat je wil vermijden. Je moet vaak en veel willen poetsen om hem mooi te houden !! :Y
Tevens zijn de touring modellen erg breed, dus tussen de file doorrijden is niet gemakkelijk. Ik zou je niet echt een touring HD adviseren voor woon-werk verkeer, aangezien je dan ook snel aan ( duur ) onderhoud toe bent. Een HD is nou eenmaal geen probleemloze Jap of BMW. Het blijft aandacht nodig hebben. :X
 
Dank voor je info HD4ever. Ik was er al een beetje bang voor. Het is nog niet zo makkelijk om een mooie combinatie te vinden tussen emotie/karakter enerzijds en verstand/praktisch anderzijds. Tenzij je er 2 motoren op nahoudt natuurlijk, maar dat wordt mij wat te gortig.
 
1 mooie motor en 1 pekelfietsie van een paar honderd voor woon-werk. ;)
Niet dat ik dat heb maar ik heb een bus van m'n werk. (kun j ook niet mee tussen de file heb ik gemerkt)
:W
 
Verbruik is circa 1:18 en je komt een kleine 360 km op een volle tank.

Mooie beschrijving van deze HD. Op toergebied. Wat me dan erg meevalt is het verbruik. Ik ben bepaald geen milieu-egel maar blijf het genant vinden dat motoren met een bepaalde cilinderinhoud soms (of meestal....) gebruiksonvriendelijker zijn dan auto's.
 
Hoe is't met de electra?

Bedoel je nu de electrische delen of de electra-glide zelf? :)
Momenteel is de E-glide net 1 jaar oud, en heeft meer dan 13000 km probleemloos gelopen. Hij heeft Europa vanaf de Middelandse zee tot aan de Oostzee gezien.
Technisch werkt alles nog steeds 100%.

Grtz HD4ever. :]
 
Even weer een korte update.
Inmiddels alweer de nodige kilometers gevreten met de HD. Net terug van een 3300 km ritje richting de Italiaanse Apenijnen en Toscana. Kilometerstand na 14 maanden is nu iets meer dan 16000 km. Zoals altijd heeft de HD probleemsloos gelopen, alhoewel ik op de terugweg lichte trillingen voelde in de voorparty tijdens het remmen. Thuis aangekomen moest de E-glide toch voor de 10000 mijl onderhoudsbeurt, dus gelijk alles goed laten nakijken.
Het bleek dat mijn remblokken tot op 2 mm versleten waren, en mijn 180er achterband niet meer jofel uitzag. Profiel plaatselijk weg tot op 1,8 mm maar ernstiger was dat het rubber naast de groeven van het profiel omhoog was gekomen. Hat was net berg en dal. :? Oorzaak waarschijnlijk het voortdurend forse remmen in de bergen met een 380 Kg bike inclusief 130 kg berijder en 50 kg bagage. Totaal dus 560 kg dat zich de berg af stort. _O- De achterband was dus na 16000 km al versleten terwijl mijn vorige E-glide zeker 20000 km met een achterband deed :Y
Momenteel is alles weer top en zijn tevens de orginele roestige HD uitlaten, vervangen door RVS uitlaten van S&S type SPO, met het geluid van een 60's musclecar :}

Exhaust-02.jpg


grtz HD4ever :W
 
Leuk man :Y aardig tochtje geweest :} Leuke piepen ook :9

Inmiddels alweer wat ritjes achter de rug. Sound van de nieuwe S&S pijpen is perfect en iets harder dan de orginele uitlaten. De motor trekt nu veel forser op en is niet meer zo afgeknepen. EFI van de injectie en luchtfilter zijn nog standaard en de motor blijft volgens mij ook iets koeler, dus ik ben tevreden.
 
Na 1,5 jaar weer even een kleine update betreffende de betrouwbaarheid van de Harley Davidson Electra-Glide.
Het probleem dat ik had met de banden in 2011 was het 'cuppen' van de achterband door mogelijk iets teveel lucht in de achtervering. :X
Inmiddels staan er sinds 2010 zo'n kleine 33000 km op de teller. Na 22000 km een kleine lekkage gehad aan de bak, maar dat was niet meer als een lekkende pakking die niet meer erg jofel was. Verder heeft de E-glide vanaf de Oostzee tot aan de Middenlandse zee zo'n beetje heel Europa gezien zonder ook maar 1 slag verkeerd te hebben gedaan. Onderhoud zover was niet meer dan een paar bougies, een paar oliefilters en wat ( minerale ) olie. Het is geen snelheidsmonster maar een hele dag op kruissnelheid van 145 km/uur is echt geen probleem. Ook bij een meerdaagse tocht langs de noordelijke Oostzee bij een buitentemperatuur van circa 35°C tot 38°C bleef de luchtgekoelde V2 perfect draaien, en had alleen de piloot een ernstig thermisch probleem _O- Kortom, de Harley-Davidson Electra-glide blijkt nog steeds een erg betrouwbare tourmotor voor de lange afstanden te zijn en ben ik nog altijd erg tevreden. :}
 
Hierbij weer een kleine update betreffende de Harley Davidson Electraglide
Inmiddels is de E-glide bijna 6 jaar oud en heeft nu circa 45000 km op de teller. Afgelopen jaar viel me op dat de wegligging in de bochten niet meer zo jofel was. Aan zich is een matige wegligging niet zo verwonderlijk voor een zware HD, maar toch opvallend. :?
Aangezien ik ook nieuwe bandjes nodig had, dus gelijk maar eens naar de wiellagers laten kijken. Deze bleek inderdaad de boosdoener te zijn, dus deze maar laten vervangen, aangezien de wielen er toch uit moesten voor de nieuwe bandjes.
Hierna was de wegligging weer als vanouds. Behalve standaard onderhoud was dit dus het eerste echte 'technische probleem' wat ik had met de motor.

Tevens is de motor toen direct voorzien van een Amerikaanse Kuryakyn trekhaak, aangezien mijn tochten steeds langer worden en ik meer rommel wil meenemen.

Het massieve subframe van de trekhaak ziet er erg degelijk uit, dus die trekhaak veroorzaakt in de toekomst echt geen problemen. Daar kan ik een paard aan ophangen.


Het bleek dat de Amerikaanse Kuryakyn kogel een kleinere maat had dan de 50 mm kogel die wij in Europa gebruiken, dus de aanhanger zat te los op de koppeling, maar deze was dus snel vervangen. ( rechts de orginele en links op de foto de nieuwe 50 mm kogel )


Het geheel ziet er nu dus zo uit. De kleine 5 polige stekker is dus ook niet volgens Europese standaard, aangezien we hier 7,9 of 13 polige gebruiken, maar is wel mooi weggewerkt onder het frame. Deze houden we dus !


Inmiddels worden mijn schijfremmen ook al wat dunner, zijn nog net binnen de tolerantie, en zullen in 2016 moeten worden vervangen. De slijtage is opvallend, dus mogelijk spelen hierbij de gemonteerde aftermarket remblokken nog een rol. :?
De onderhoudskosten voor de HD lopen hiermee binnenkort weer flink op.
Wordt dus vervolgd !
 
Terug
Bovenaan Onderaan