Ervaringen met digitale tellers?

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Heej,

Ik zit er aan te denken mijn Suzuki GSX uit '95 om te gaan bouwen tot streetfighter.
Als ik de kuip eraf gooi zit ik dus ook met de tellers waar ik iets anders op moet vinden.
Een vet alternatief is dan natuurlijk zo'n compleet digitaal tellertje op de kroonplaat te monteren :)

Nu heb ik wel hier en daar al een beetje zitten orriënteren op dit soort spul en is me opgevallen dat er afhankelijk van de functies ook heel wat sensortjes e.d. meegeleverd worden. Zoals b.v. een reedcontakje voor aan de remschijf.

Zijn deze onderdelen noodzakelijk om aan te sluiten of kan men bijvoorbeeld ook gewoon de bestaande bekabling en componenten gebruiken? b.v. door het aansluiten van de speedometer aan de vooras, wat dacht ik in principe ook gewoon een reedcontact is?

En hoe zit het hierbij met de aansturing van de toerenteller?

En als slot... Iemand misschien nog een leuk idee voor een betaalbaar digitaal tellersetje?
Functies die ik graag zou kunnen aflezen zijn: snelheid, toerental, richtingaanwijzer, oliedruk en neutraalstand.
 
Laatst bewerkt:
Twee weekenden terug een Trailtech Vapor geïnstalleerd op mijn motor. Aansluiten is prima te doen.

Toerenteller kan je aansluiten door om de bobinekabel een bijgeleverd draadje te wikkelen of rechtreeks op de stekker op de bobine waar de CDI op aangesloten is. Dat heb ik ook gedaan.

Ik heb wel een magneetje op de remschijf moeten lijmen voor de snelheidsmeter, maar dat werkt ook prima.

Moet alleen nog even een keer de temperatuursensor tussen de waterslangen monteren. Teller is verder heel helder en overzichtelijk.
 
Ik ben zelf ook bezig met een motor om te bouwen/renoveren. Dus ook digitellers erop. Oh ja voor de duidelijkheid het gaat bij mij om een Yamha XT 600 uit 1987. Ik heb een Koso type weet ik niet uit mijn hoofd (de nieuwste). En op de site van koso zelf kwam ik een pick sensor tegen en die zet je op de oude aansluiting van je kabel, dus op de naaf van je wiel. Zit een vierkant pikje op die draait dus en die wordt meteen omgezet naar een digitaal signaal voor je digi teller. En dat heb je dus ook voor je toerenteller. Dus dan zit je niet met magneet sensortjes op je wiel en dat soort dingen.

Ps: zal even kijken voor je op de site of ik ze nog kan vinden.
 
Ik ben zelf ook bezig met een motor om te bouwen/renoveren. Dus ook digitellers erop. Oh ja voor de duidelijkheid het gaat bij mij om een Yamha XT 600 uit 1987. Ik heb een Koso type weet ik niet uit mijn hoofd (de nieuwste). En op de site van koso zelf kwam ik een pick sensor tegen en die zet je op de oude aansluiting van je kabel, dus op de naaf van je wiel. Zit een vierkant pikje op die draait dus en die wordt meteen omgezet naar een digitaal signaal voor je digi teller. En dat heb je dus ook voor je toerenteller. Dus dan zit je niet met magneet sensortjes op je wiel en dat soort dingen.

Ps: zal even kijken voor je op de site of ik ze nog kan vinden.

Ah relax! :)
Lijkt me wel handig als de "bestaande aansluitingen" gewon aangepast kunnen worden of kunnen blijven zitten. Lijkt mezelf allemaal wel wat weg te hebben van hetzelfde principe...
Vind zo'n magneetje net zoals bij een fietscomputertje er altijd maar provosorisch uitzien :P

En he betrouwbaar zijn de af te lezen waardes eigenlijk bij zo'n aangesloten digitale teller? Kan me voorstellen dt het wel wat Km/u kan schelen als het niet goed afgesteld staat enzo. Kun je dit nog ergens laten calibreren/ testen? :?
 
Ja ik ben nog niet zover met mijn eigen motor, helaas met veel frustraties. Zit namelijk te wachten op onderdelen.
Maar een maat van me heeft ook zo'n ding en je kan ze inderdaad calibreren. Lees het boekie door en dan vertellen ze je wel hoe en wat. Je kan alle instellen aanpassen op je motor.
 
Als de originele bekanbeling voorzienend is in bepaalde functies, kan je beter van je kabelboom het signaal halen dan het meegeleverde adaptertje gebruiken. Is vaak een stuk nauwkeuriger (toerenteller, snelheidssignaal, etc.).
 
Heb zelf ook een koso op mijn fighter gehad , zat een magneetje bij die precies in het gaatje van de bout past waar je remschijf mee vast zit.
Aansluiten was een eitje maar het afstellen dat je de goede snelheid krijgt , dat was denk ik meer geluk dan wijsheid.
Snelheid was toen perfect , reed precies hetzelfde als de twingo van mijn vrouw ( ook digi )
Alleen als je volgas weg trok kon hij de snelheid niet bijhouden en sprong op 0 , als je weer iets constanter reed was hij weer bij de les :) .....
 
Laatst bewerkt:
Heb dus ook een Koso RX1N en die voldoet mij prima voor het geld wat ik ervoor betaald heb.
En ook redelijk eenvoudig aan te sluiten.
Instellingen voor het toerental is even proberen maar dat lukt ook redelijk snel.
 
Als de originele bekanbeling voorzienend is in bepaalde functies, kan je beter van je kabelboom het signaal halen dan het meegeleverde adaptertje gebruiken. Is vaak een stuk nauwkeuriger (toerenteller, snelheidssignaal, etc.).

Dit is dus ook een beetje mijn uitgangspunt hierop...
Vind het dan ook bijvoorbeeld raar een kabel met reedcontact naar het voorwiel te brengen terwijl de betreffende speedometer dacht ik ongeveer dezelfde functie vevuld. Zou ik echter eerst even moeten controleren maar mij dacht zoiets opgevallen te zijn bij demontage van de voorband.

Heb ook eens zitten orriëneteren op de site van KOSO, maar hier staat inderdaad wel leuk spul op wat digitale tellers betreft :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan