Ervaringen met het (laten) ombouwen van een motor

Erasmos

MF veteraan
26 jan 2014
1.544
5
Ik heb sinds begin dit jaar een Zero DS en ben er hartstikke blij mee :)
kOjoitc.jpg

De voorkeur was eigenlijk uit gegaan naar een motor met kuip voor wat meer comfort op de snelweg maar helaas die zijn er nog niet :P

Nu woon ik vrij ver van mijn werk(250km) en dat is nog iets te ver om op één lading te halen... Is niet erg want ik heb er gewoon nog een benzine fiets naast om mee te forensen maar als ik het met de Zero zou kunnen zou dat natuurlijk perfect zijn :]

Het is sowieso mooi om wat meer er mee te kunnen toeren enzo dus ik heb besloten om vanuit de VS de "Supercharger" te bestellen, een externe lader waarmee je zo weer vol zit:
Hier zie je een van de prototypes op de grond staan:
12165948_10205088498913069_676712125_n.jpg


Het tweede wat moet gebeuren om de motor wat toervriendelijker te maken is het plaatsen van een kuip. Nu is dat al eens gedaan met een Aprillia kuip:

X8N9y3n.jpg


Maar ik zoek persoonlijk wat groters, is iets comfortabeler voor de langere afstanden :P

Door de kuip zit je niet alleen wat comfortabeler op snelheid maar het vergroot ook nog eens flink je range, als je de eerste foto uit de post bekijkt dan zul je zien dat het nou niet echt een heel aerodynamisch wonder is.

Nu kun je vanuit de fabriek af al flink wat extra dingen aanschaffen om je fiets mee te pimpen:

4STNZY6.jpg


Wat gelijk als bijkomend voordeel heeft dat er al wat montagegaten aanwezig zijn waar je ook prima je eigen spul aan kan hangen.


Vroegah was het natuurlijk veel normaler om een standaard motor te kopen en daar je eigen kuip op te monteren, je kon vaak niet anders. Dat is tegenwoordig (gelukkig) anders maar heeft ook als effect dat het aanbod van aftermarket universeel kuipwerk minder is, vrijwel alles wat ik kan vinden zijn dozenschuivers die allen sets hebben voor de motoren die het meest populair zijn.

Het idee is nu om een jonge gebruikte kuip ergens op te snorren en die met de juiste montagebeugels pas te (laten) maken voor op de Zero. Welk model hangt af van hoe het pas te maken is en of ze überhaupt wel beschikbaar zijn.

Dan de Supercharger, het is geen licht ding met 9 kilo, eigenlijk te zwaar om in een monokey topkoffer te kunnen stoppen. Nu rij ik eigenlijk toch altijd alleen op de motor dus is het geen probleem om een gedeelte van de duozit op te offeren om de lader netjes weg te werken zodat je gelijk aan de buitenkant een mooie Mennekes aansluiting hebt om de laadkabel op aan te sluiten:
20130828162116563.jpg


Hoe dat eruit gaat zien ben ik nog over aan het nadenken, het makkelijkst is om stel BMW hutkoffers oid te gebruiken en die stevig monteren op de achterkant, maar dat is toch wel erg lomp en hoekig.
Het beste zou dan toch zijn om een nieuw custom aerodynamisch kontje te plaatsen waar de supercharger mooi in kan maar dat zoeken we later wel uit.


Anyway, heel verhaal maar wie heeft er ervaring met het (laten) plaatsen van een toerkuip op een moderne fiets? Ik heb al gezocht maar het meeste wat ik tegenkom zijn toch oude fietsen of bouwverslagen waar ze de kuip juist eraf slopen :P

Ook suggesties voor bedrijven die zoiets zouden kunnen uitvoeren zijn welkom. Ik vind eigenlijk alleen maar bedrijfjes die van alles tot bobber verbouwen en een enkele rallybouwer.
 
Rijdt zoveel lekkerder nu :]

ZCtiTMY.jpg


En ook de range knapt er flink van op:

NJdlLpB.jpg


Bovenstaande is voornamelijk snelweg met 95km/h(wou dezelfde condities creëren als de heenweg) en met de eerste 10 km file.
 
Terug
Bovenaan Onderaan