Ervaringen met kiepbare, kantelbare of verlaagbare aanhangers

ex-motorloos

MF veteraan
28 aug 2013
2.608
1.246
Deventer
Wintertijd, voorbereidingstijd.

En omdat het prettig zou zijn om tijdens de vakantietrip wat meer bagage OP de aanhangers (waar nu nog enkel de motor op staat) mee te kunnen nemen ben ik me aan het oriënteren op een vervangende aanhanger. De huidige aanhanger is prettig handelbaar compact (binnenmaat minimaal 83 cm) en simpel (niet geremd, wel v-dissel). Maar laat hierdoor, naast de motor die in een steady-stand staat en met spanbanden is gezekerd, te weinig ruimte over om kunststof kratten te plaatsen voor het vervoer van bagage.

En daarbij kom ik naast de reguliere, vlakke aanhangers nu ook kiepbare/kantelbare en verlaagbare aanhangers tegen. Tegen een enige (kiepbaar) tot pittige (verlaagbare) meerprijs, dat dan weer wel.

Ik ben nu op zoek naar de ervaring van mede MF-ers of de meerprijs ook voldoende meerwaarde biedt.

Welke aanhangers kom ik zoal tegen?
- Blyss Speed 165 (kantelbaar)
- Trigano multy 2014 (kantelbaar)
- Erde/Daxara CH751 (standaard)
- Cochet XL (zakbaar)

De aanhanger die ik nu gebruik heb ik speciaal gezocht vanwege de geringe "laadhoogte"(heet dat zo?) van ca 38 cm. Toen zat ik wel vast aan 10 inch banden. In het begin voelde dat een beetje spannend, maar na een x-tal buitenlandse vakanties maak ik me daar geen zorgen meer over. 130 km/u op de peage bij +40graden leverde nog steeds enkel maar handwarme banden op, en een nog steeds zeer correcte stabiliteit.
13 inch banden hebben dan weer het voordeel dat bij een eventuele lekke band de vervanging makkelijker verloopt. Een reserveband voor de aanhanger neem ik al jaren niet meer mee...

Concrete vragen nu:
- meerprijs kantelbaar of zakbaar de moeite waard?
- v-dissel erg belangrijk of rechte dissel ook ok?
- ik zie bij veel aanhangers beugels voor het voorwiel. Is het dan wel mogelijk om in je 1-tje de motor op de aanhanger te zetten? Of is mijn oude vertrouwde steady-stand de way-to-go hiervoor.
- is de meerprijs voor een geremde aanhanger (ook al is max massa <750 kg) in de praktijk een nuttige extra?
- beter een kaal frame kopen en zelf naar wens afwerken (betonplex plaat, nieuwe steady-stand, etc) of gereed product
- info over overwegingen of do`s/donts die ik misschien vergeten ben.
 
Ik heb een Erdé pm310. Ik durf mijn motor niet los te laten als ik hem in de beugel heb geduwd.
In mijn andere aanhanger heb ik 2 steady stands. Die vertrouw ik wel.
 
Ik rij mijn motor op een gewone aanhanger waar ik zelf een goot op heb gemaakt waar de wielen in staan.
Dan heb je wat aan de aanhanger als je wilt verbouwen of zo.
Ervaring met een kantelbare kar of iets anders heb ik niet.
 
Ik rij mijn motor op een gewone aanhanger waar ik zelf een goot op heb gemaakt waar de wielen in staan.
Dan heb je wat aan de aanhanger als je wilt verbouwen of zo.
...
Ik kan mijn steady stands ook eenvoudig verwijderen. Handig als ik de aanhanger ergens anders voor wil gebruiken.
 
Ik rij mijn motor op een gewone aanhanger waar ik zelf een goot op heb gemaakt waar de wielen in staan.
Dan heb je wat aan de aanhanger als je wilt verbouwen of zo.
Wij hebben ook een gewoon karretje met dezelfde gedachte.
Aan onderzijde vloer 2 hoeklijnen gemaakt met aan iedere hoeklijn 3 moeren gelast. In de vloer dus 6 gaten voor bevestigingsbouten voor 2 goten.
Voor 1 motor geleidegoot precies in midden te monteren. Voor 2 motoren 2 geleidegoten op goede afstand van elkaar te monteren.
Voor verbouwing gaan de goten eraf en hebben we een prima klusbakkie.
 
Ok, dank aan allen voor de reacties.

Samenvattend tot nu toe:
- steady-stand is een must
- vanwege het multi-use uitgangspunt is een standaard aanhanger makkelijk (is dan niet de laadhoogte ongemakkelijk hoog?)
- nog geen reacties van gebruikers van kantelbare of zakbare aanhangers. Die reacties zouden wel door me gewaardeerd worden.
 
ik kan een hydraulisch zakbare 750kg ongeremde v-disssel Humbauer gebruiken wanneer ik wil. Geweldige aanhanger, motoren op/af is super makkelijk. Maar aanhanger is groot en zwaar, (250kg) zet je niet opzij tegen garage muur, en neemt plaats in

Ik haal het hydraulische ventiel eruit tegen diefstal, en vervang het met een afdicht plug. dan ligt de aanhanger op de grond en pompje werkt niet meer. Ik ben al een goedkoop aanhangertje kwijt.:(

Wat ik zou willen:
- plat platform voor twee motoren dat wel tegen garage muuur kan
- aanhangertje dat gewoon een V-dissel is met as en wielen en niets meer, kan ook tegen de muur. Kun je elk bakje erop zetten
- een (container?) systeempje om platform op aanhangertje te trekken
- oploop schijfremmetjes? lijkt me zoveel meer beter dan roestige kabel trommel remmem
 
Ok, dank aan allen voor de reacties.

Samenvattend tot nu toe:
- steady-stand is een must
- ... (is dan niet de laadhoogte ongemakkelijk hoog?)
- ...
Als je het neuswiel wat uitdraait, dan komt de achterkant van de kar naar beneden.
 
Ik gebruik een paardentrailer, die hebben standaard een brede oprijplaat, lage vloer en het spul staat mooi beschermd binnen.
Nadeel is dat het behoorlijk wat ruimte inneemt. ( Is een tandemasser)
 
Hmmm... De truck met het hoog draaien met het neuswiel lijkt nog niet zo gek. Op voorwaarde dat je het beheerst doet: hoe groot is het risico dat trekhaak losschiet van de kogel?
 
Ik gebruik een paardentrailer, die hebben standaard een brede oprijplaat, lage vloer en het spul staat mooi beschermd binnen.
Nadeel is dat het behoorlijk wat ruimte inneemt. ( Is een tandemasser)
Een paardetrailer is in mijn geval overkill. Ik krijg zo`n trailer nooit netjes gekanteld in een hoekje opgeborgen bij het niet gebruiken :X.
 
Ik heb de van vossen trailer voor één motor .
Inrijklem erop gemaakt
Zit een luchtbal op .
Plat op de grond, ik rol me harley erop in de klem
Autocrompressor erop en omhoog .
Niet nodig, de garage in dubbelvouwen en omhoog zetten .
Rijd heerlijk, van de zomer nog mee door franrijk gereden met 140, zonder problemen.

Wil hem niet meer kwijt
 
juist vanwege de vele eisen ga ik er zelf 1 gaan maken . moet nog wel beginnen en kon het niet vinden in de bestaande waar je te veel aan te moeten verhap stukken of te ver weg
of te duur of een complete revisie moet doen dus dan zelf maken 8-) en dit dan even als voor beeld zoals die zou kunnen gaan worden tzt .
 

Bijlagen

  • DSC_0014.jpg
    DSC_0014.jpg
    128,6 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
juist vanwege de vele eisen ga ik er zelf 1 gaan maken . moet nog wel beginnen en kon het niet vinden in de bestaande waar je te veel aan te moeten verhap stukken of te ver weg
of te duur of een complete revisie moet doen dus dan zelf maken 8-) en dit dan even als voor beeld zoals die zou kunnen gaan worden tzt .


Waarom maak je dan niet gelijk een afzinkbare .
Zoek eens op hoghauler .
Makelijk zelf te maken .
 
Ik heb een Van Vossen zakbare. Handig, maar wel een gedoe. Ik ben meestal nog bezig met de motor vast te binden als mijn vriendjes met gewone aanhanger en oprijgoot al klaar staan om weg te rijden :P
Maar voor een onhandig iemand als ik is zakbaar wel beter :+
 
Waarom maak je dan niet gelijk een afzinkbare .
Zoek eens op hoghauler .
Makelijk zelf te maken .
Makkelijk zelf te maken is een ding, een (te) hoge kogeldruk is een ander ding. Als ik het zo inschat is de kogeldruk van zo een hoghauler veel hoger dan bij een wat meer reguliere trailer. Waarbij de motor veel meer midden boven de as staat.

Wel weer een heel mooi gemaakte aanhanger, waarbij het lijkt of het op de aanhanger krijgen van de motor kinderspel is.
 
Makkelijk zelf te maken is een ding, een (te) hoge kogeldruk is een ander ding. Als ik het zo inschat is de kogeldruk van zo een hoghauler veel hoger dan bij een wat meer reguliere trailer. Waarbij de motor veel meer midden boven de as staat.

Wel weer een heel mooi gemaakte aanhanger, waarbij het lijkt of het op de aanhanger krijgen van de motor kinderspel is.


Zou dat zo zij .
Als ik de foto's en filmpjes bekijk lijken de motoren redelijk met het gewicht boven de as te staan .
 
Ik heb een Van Vossen zakbare. Handig, maar wel een gedoe. Ik ben meestal nog bezig met de motor vast te binden als mijn vriendjes met gewone aanhanger en oprijgoot al klaar staan om weg te rijden :P
Maar voor een onhandig iemand als ik is zakbaar wel beter :+

Geen problemen mee .
Is zo gebeurtrij hem erop in de inrijklem .
2 spanbanden eraan .
Compressor erop
 
Kantelbaar en zakbaar vind ik persoonlijk niet nodig,misschien bij een hele zware motor.
Het maakt hem alleen veel duurder.
Ik heb er zelf één gemaakt met een verlaagde Knott as,met een oprijplaat van 2 meter bol ik elke motor er vanzelf (alleen) op.
Een wielklem is extra handig.
Het nut van een V-dissel zie ik ook niet in.
Net als op mijn vorige aanhangwagen waar ik heel wat mee gereden heb,heb ik een vierkante buis van 60 mm gebruikt.
 
Kantelbaar en zakbaar vind ik persoonlijk niet nodig,misschien bij een hele zware motor.
Het maakt hem alleen veel duurder.
Ik heb er zelf één gemaakt met een verlaagde Knott as,met een oprijplaat van 2 meter bol ik elke motor er vanzelf (alleen) op.
Een wielklem is extra handig.
Het nut van een V-dissel zie ik ook niet in.
Net als op mijn vorige aanhangwagen waar ik heel wat mee gereden heb,heb ik een vierkante buis van 60 mm gebruikt.
Hoe laag is jouw eigen gemaakte aanhanger? ik kom niet veel relevante informatie tegen bij het google zoekresultaat knott verlaagd.
 
De laadvloer is 36 cm hoog,met chassisbalken van 70 mm hoogte,vloerplaat van 18 mm en 13 inch wielen.
Ik heb ook lang gezocht naar die verlaagde as nadat ik hem op een aanhangwagen gezien had.
De meeste verkopers kenden het niet maar dan ontdekte ik dat Knott ze maakt op bestelling.
Er zijn wel minder verschillende breedtes leverbaar dan bij gewone assen.
Hier heb ik de mijne gekocht : Torsie-as 750kg Knott pad 1150 SPECIAL verlaagd speciale bestelling | Trailerplus.nl
 
Klassieke aanhangwagen, ongeremd, 110 breed op 310 lang. Gebruik een oprijplaat van 2m en rij de motor er met trekkende motor op (loop zelf ernaast). Gebruik ook een steady stand.
IMG_20180714_205052.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20180714_205105.jpg
    IMG_20180714_205105.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 7
Aaaah vervoeren, mijn afdeling :)

Ga je de ahw puur en alleen voor de motoren gebruiken? Want 1x een ladder/deuren/kast/what ever ophalen en je bent blij met je normale ahw.

Persoonlijk zou ik dan ook een gewone aanhangwagen aanraden. Gooi er voor 2 losse wielklemmen/steadystands in (zonder kan prima, maar het is gewoon vele malen makkelijker met, ook qua vastsjorren) dan nog een goeie oprijplaat en je rijd de motor in z'n 1 met een beetje gevoel zo de ahw op.
Deze ahw is binnenmaat +-130cm, afhankelijk van de motoren krap door de opstaande kanten, maar ze bestaan ook met afneembare zijkanten of gewoon een bredere ahw. Ook word het makkelijker als je achter 1 inrijklem een opvulling maakt zodat ze motoren iets vertand staan, maar dan zou je weer minder achter de motoren kunnen leggen (afhankelijk van lengte van de AHW natuurlijk)
IMG_2774.JPG


Ook kan je hier op de dissel nog een mooie opbergbox maken maar hou wel je kogeldruk in de gaten.
IMG_2772.JPG



Ik heb hier naderhand nog steunpoten op laten maken zodat ik ook kan opladen zonder aan de auto vast te zitten, je zou zoals al genoemd idd je zwenkwiel zo hoog mogelijk kunnen opdraaien en de steunpoten laten zakken. Vond ik zelf geen toegevoegde waarde qua opladen.

Oh, en knoop er een reservewiel aan/onder afhankelijk van waar je ruimte hebt. Kost niet maar 1x met een platte staan en je rijd net zoals ik na 15min weer:
IMG_2785.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan