ex-motorloos
MF veteraan
Wintertijd, voorbereidingstijd.
En omdat het prettig zou zijn om tijdens de vakantietrip wat meer bagage OP de aanhangers (waar nu nog enkel de motor op staat) mee te kunnen nemen ben ik me aan het oriënteren op een vervangende aanhanger. De huidige aanhanger is prettig handelbaar compact (binnenmaat minimaal 83 cm) en simpel (niet geremd, wel v-dissel). Maar laat hierdoor, naast de motor die in een steady-stand staat en met spanbanden is gezekerd, te weinig ruimte over om kunststof kratten te plaatsen voor het vervoer van bagage.
En daarbij kom ik naast de reguliere, vlakke aanhangers nu ook kiepbare/kantelbare en verlaagbare aanhangers tegen. Tegen een enige (kiepbaar) tot pittige (verlaagbare) meerprijs, dat dan weer wel.
Ik ben nu op zoek naar de ervaring van mede MF-ers of de meerprijs ook voldoende meerwaarde biedt.
Welke aanhangers kom ik zoal tegen?
- Blyss Speed 165 (kantelbaar)
- Trigano multy 2014 (kantelbaar)
- Erde/Daxara CH751 (standaard)
- Cochet XL (zakbaar)
De aanhanger die ik nu gebruik heb ik speciaal gezocht vanwege de geringe "laadhoogte"(heet dat zo?) van ca 38 cm. Toen zat ik wel vast aan 10 inch banden. In het begin voelde dat een beetje spannend, maar na een x-tal buitenlandse vakanties maak ik me daar geen zorgen meer over. 130 km/u op de peage bij +40graden leverde nog steeds enkel maar handwarme banden op, en een nog steeds zeer correcte stabiliteit.
13 inch banden hebben dan weer het voordeel dat bij een eventuele lekke band de vervanging makkelijker verloopt. Een reserveband voor de aanhanger neem ik al jaren niet meer mee...
Concrete vragen nu:
- meerprijs kantelbaar of zakbaar de moeite waard?
- v-dissel erg belangrijk of rechte dissel ook ok?
- ik zie bij veel aanhangers beugels voor het voorwiel. Is het dan wel mogelijk om in je 1-tje de motor op de aanhanger te zetten? Of is mijn oude vertrouwde steady-stand de way-to-go hiervoor.
- is de meerprijs voor een geremde aanhanger (ook al is max massa <750 kg) in de praktijk een nuttige extra?
- beter een kaal frame kopen en zelf naar wens afwerken (betonplex plaat, nieuwe steady-stand, etc) of gereed product
- info over overwegingen of do`s/donts die ik misschien vergeten ben.
En omdat het prettig zou zijn om tijdens de vakantietrip wat meer bagage OP de aanhangers (waar nu nog enkel de motor op staat) mee te kunnen nemen ben ik me aan het oriënteren op een vervangende aanhanger. De huidige aanhanger is prettig handelbaar compact (binnenmaat minimaal 83 cm) en simpel (niet geremd, wel v-dissel). Maar laat hierdoor, naast de motor die in een steady-stand staat en met spanbanden is gezekerd, te weinig ruimte over om kunststof kratten te plaatsen voor het vervoer van bagage.
En daarbij kom ik naast de reguliere, vlakke aanhangers nu ook kiepbare/kantelbare en verlaagbare aanhangers tegen. Tegen een enige (kiepbaar) tot pittige (verlaagbare) meerprijs, dat dan weer wel.
Ik ben nu op zoek naar de ervaring van mede MF-ers of de meerprijs ook voldoende meerwaarde biedt.
Welke aanhangers kom ik zoal tegen?
- Blyss Speed 165 (kantelbaar)
- Trigano multy 2014 (kantelbaar)
- Erde/Daxara CH751 (standaard)
- Cochet XL (zakbaar)
De aanhanger die ik nu gebruik heb ik speciaal gezocht vanwege de geringe "laadhoogte"(heet dat zo?) van ca 38 cm. Toen zat ik wel vast aan 10 inch banden. In het begin voelde dat een beetje spannend, maar na een x-tal buitenlandse vakanties maak ik me daar geen zorgen meer over. 130 km/u op de peage bij +40graden leverde nog steeds enkel maar handwarme banden op, en een nog steeds zeer correcte stabiliteit.
13 inch banden hebben dan weer het voordeel dat bij een eventuele lekke band de vervanging makkelijker verloopt. Een reserveband voor de aanhanger neem ik al jaren niet meer mee...
Concrete vragen nu:
- meerprijs kantelbaar of zakbaar de moeite waard?
- v-dissel erg belangrijk of rechte dissel ook ok?
- ik zie bij veel aanhangers beugels voor het voorwiel. Is het dan wel mogelijk om in je 1-tje de motor op de aanhanger te zetten? Of is mijn oude vertrouwde steady-stand de way-to-go hiervoor.
- is de meerprijs voor een geremde aanhanger (ook al is max massa <750 kg) in de praktijk een nuttige extra?
- beter een kaal frame kopen en zelf naar wens afwerken (betonplex plaat, nieuwe steady-stand, etc) of gereed product
- info over overwegingen of do`s/donts die ik misschien vergeten ben.