Ervaringen met koffers op een Div?

Visje

MF'er
9 mrt 2002
82
0
Eindhoven
Ik rij dagelijks met m'n motor (Yamaha diversion 600) naar het werk.
Ik wil graag nette schoenen en een paar boodschappen ed mee kunnen nemen. Ik heb een tanktas maar die vind ik erg onhandig (niet waterdicht, en ik durf 'm er niet op te laten zitten).

Dus ik dacht aan een koffer. Maar zijkoffers lijkt me erg breed, en ik wil nog wel met een confortabel gevoel tussen de dagelijkse file door. Volgens mij bestaan daar geen smalle van (ik heb ze niet gevonden). En van een topkoffer had ik (hier ergens) gelezen dat het de stabiliteit van de motor niet echt ten goede komt. Maar dat laatste werd door een verkoper (jaja) hevig ontkend.

Wat nou? Is er iemand met ervaring met een divje met een topkoffer? Merk je die instabiliteit? En hoe/wanneer merk je dat?
 
op mijn 600 had ik een 34l topkoffer en nooit problemen gehad tot en met snelheden van ongeveer 150 km/h terwijl koffer vol zat. Wel merk je bij het nemen van bochten ietwat instabiliteit maar dat is te verwaarlozen.
Inmiddels zit er op mijn 900 een 45 l topkoffer en hetzelfde verhaal, maar dan met nog hogere snelheden. Beide koffers zijn overigens van GIVI.
 
Wat nou? Is er iemand met ervaring met een divje met een topkoffer? Merk je die instabiliteit? En hoe/wanneer merk je dat?

Zijkoffers zijn inderdaad niet handig als die niet af-fabriek op de motor zitten. Die koffers die je er los op zet zijn inderdaad veel te breed.

Maar een topkoffer gaat prima. Je merkt wat instabiliteit vooral als je spullen er in hebt liggen die kunnen schuiven (schuiven ze in de bocht opeens naar de zijkant en dat voel je). Maar verder is het ideaal voor de laptop, extra kleding, schoenen, etc. En mocht je eens een keer ergens zijn waar je niet met al je kleding en helm aan wilt komen dan laat je die mooi in de koffer.
 
Ik rij dagelijks met m'n motor (Yamaha diversion 600) naar het werk.
Ik wil graag nette schoenen en een paar boodschappen ed mee kunnen nemen. Ik heb een tanktas maar die vind ik erg onhandig (niet waterdicht, en ik durf 'm er niet op te laten zitten).

Dus ik dacht aan een koffer. Maar zijkoffers lijkt me erg breed, en ik wil nog wel met een confortabel gevoel tussen de dagelijkse file door. Volgens mij bestaan daar geen smalle van (ik heb ze niet gevonden). En van een topkoffer had ik (hier ergens) gelezen dat het de stabiliteit van de motor niet echt ten goede komt. Maar dat laatste werd door een verkoper (jaja) hevig ontkend.

Wat nou? Is er iemand met ervaring met een divje met een topkoffer? Merk je die instabiliteit? En hoe/wanneer merk je dat?

ik heb een givi topkoffer 52 ltr. en idd dit is een grote wat ik merk is dat als ik de koffer beladen heb de motor voor nogal (lees behoorlijk) licht wordt en bij stuur loslaten een tankslapper het gevolg is hoever ik naar voren gaa zitten heeft geen invloed dus dan is het rijden met bijde handjes aan het stuur en goed vasthouden.


grtz roddy
 
Ik rij dagelijks met m'n motor (Yamaha diversion 600) naar het werk.
Ik wil graag nette schoenen en een paar boodschappen ed mee kunnen nemen. Ik heb een tanktas maar die vind ik erg onhandig (niet waterdicht, en ik durf 'm er niet op te laten zitten).

Dus ik dacht aan een koffer. Maar zijkoffers lijkt me erg breed, en ik wil nog wel met een confortabel gevoel tussen de dagelijkse file door. Volgens mij bestaan daar geen smalle van (ik heb ze niet gevonden). En van een topkoffer had ik (hier ergens) gelezen dat het de stabiliteit van de motor niet echt ten goede komt. Maar dat laatste werd door een verkoper (jaja) hevig ontkend.

Wat nou? Is er iemand met ervaring met een divje met een topkoffer? Merk je die instabiliteit? En hoe/wanneer merk je dat?


Ik heb nog wel een GIVI topkofferrek liggen van een XJ600S, misschien iets voor jou?

Mail me anders maar.

:)
 
Ik denk dat ik overtuigd ben. Klinkt alsof ik een kleine topkoffer moet hebben. En een givi-(top)kofferrek is daarbij een goed begin.
Dus ik ga nu maar eens naar bed, en als ik weer wat wakkerder ben dan ga ik eens wat mailtjes sturen. :)
 
Volgens mij is het niet het volume van de koffer die de mate van instabiliteit bepaalt, maar het gewicht van wat je er in stopt.
Doordat het zwaartepunt van een topkoffer acher de achteras ligt, levert dit een negatieve druk op het voorwiel op (ga maar eens op het kofferrekje leunen, komt het voorwiel van de grond). Zwaardere spullen kun je daarom beter in zijkoffers of in een tanktas vervoeren.

Givi rekje op Div 600:
257342

Dat lelijke witte is in werkijkheid gewoon alu.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is het niet het volume van de koffer die de mate van instabiliteit bepaalt, maar het gewicht van wat je er in stopt.
Doordat het zwaartepunt van een topkoffer acher de achteras ligt, levert dit een negatieve druk op het voorwiel op (ga maar eens op het kofferrekje leunen, komt het voorwiel van de grond). Zwaardere spullen kun je daarom beter in zijkoffers of in een tanktas vervoeren.

Givi rekje op Div 600:
(Afbeelding)
Dat lelijke witte is in werkijkheid gewoon alu.


Zo 1tje heb ik nog liggen.

:)

Volgende week ben ik op vakantie, dus als je dan mailt, krijg je geen reaktie :z
 
Volgens mij is het niet het volume van de koffer die de mate van instabiliteit bepaalt, maar het gewicht van wat je er in stopt.
Doordat het zwaartepunt van een topkoffer acher de achteras ligt, levert dit een negatieve druk op het voorwiel op (ga maar eens op het kofferrekje leunen, komt het voorwiel van de grond). Zwaardere spullen kun je daarom beter in zijkoffers of in een tanktas vervoeren.
Oke, goede tip. Dus als ik nog wat badkamertegels moet hebben dan kan ik beter met de auto gaan en als ik chips en cola haal dan kan het wel in de koffer.

Mooi rekje trouwens!
 
Humzzz, ik heb gisteravond me eerste bike opgehaald, en dit is ook een Div XJ600S.
Vandaag had ik me rugzak op me rug, en werkt ook aardig goed.
Heb regelmatig een laptop bij me, en die wil ik eigenlijk niet in me rugzak drukken ofzo.
Zat te twijfelen tussen koffers aan de zijkant of een topkoffer.
Zoals ik het nu lees, is een topkoffer het beste/makkelijkst.

O-) iemand nog een rekje/koffer liggen voor een Divje O-)
 
Ik heb zelf een topkoffer van Hepco & Becker het voordeel hiervan vind ik dat als je eens zonder topkoffer wilt rijden ziet het er nog altijd sportief uit wat ik bij die andere met plaat minder vind. Wat betreft het rijden merk je niets van tot ongeveer 150 k/uur. Alleen als je je handen loslaat merk je het wel.


Greeeeeeeeeeeetz

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/393494/b454313a509d2e4d572b24eadf908f16 (IMG_2669.jpg)​
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan