Ervaringen met Motoport's Flexlease gezocht

KinanEldari

Die hard MF'er
19 mei 2008
846
0
omgeving Hilversum
Gegroet motorrijders. Ik ben een jongeling die uiteraard graag een motor wil kopen en kwam al snel tot de ontdekking dat het ding in één keer kunnen betalen vele maanden aan geduld gaat kosten. Ik heb dat soort geduld liever niet. ;)

Zoals een aantal (misschien allemaal) van jullie weten, motoport bied dus de mogelijkheid om het gespreid te betalen. Maar dan vroeg ik me af of dat A) wel te vertrouwen was en B) wat mensen er eventueel voor ervaring mee hadden. Want als het werkt zoals ik denk dat het werkt, dan lijkt het allemaal best ideaal. Want mijn plan is namelijk dan een paar maanden dus dat maandbedrag te betalen tot ik het volledige bedrag bij elkaar heb om mn motor in 1 keer af te betalen.

Dus... is dit te vertrouwen en werkt het ook, of is het gewoon allemaal geld-uit-de-zak-klopperij?
 
Iedere lening is geldklopperij, jij wordt er slechter van en de financier beter, anders zouden ze het niet doen....

Als je toch van plan bent om hem over een paar maanden te betalen, ben dan verstandig en wacht een paar maanden langer....
 
Ik ben niet bekend met deze constructie alleen over het algemeen lenen ze je het geld niet voor niks. Er zit dus altijd een bepaald rentepercentage aan vast.

Kun je het geld niet van je ouders lenen en dat je die terugbetaald kost het je iig geen rente en je zit niet vast aan boeteclausules etc.

Overigens ben ik van mening dat het nooit goed is om dit soorten leningen etc. voor dit soort dingen af te sluiten.
 
Motoport flexlease loopt via Primeline. Dat zijn een stelletje oplichters. Je krijgt een creditcard in je maag gesplitst en dat kost je ook nog eens 40 euri. Bovendien, als je je laatste termijn betaalt heb je grote kans dat je nog niet van ze af bent omdat zij er een creatieve renteberekening op na houden (in hun voordeel natuurlijk).

Heb je uiteindelijk alles betaald, dan moet je ze nog smeken om de rekening (en daarmee je BKR registratie) te laten vervallen.

Primeline is alleen via een heel duur 0900 nummer te bereiken (minstens 15 minuten wachttijd), als ze al te bereiken zijn. Via e-mail zelden antwoord.

Mijn advies: NIET DOEN. Kijk dan liever naar een doorlopende lening via je bank of zo.
 
ff een rekenvoorbeeldje. Ik ben uitgegaan van een motor van € 6000.
Na 36 maanden blijft er dus € 1500 over. Je betaald 10.95 % rente. Bij een gemiddelde bank betaal je tussen de 6.5 % en 7 % rente. Zoals IT! al schreef niet doen dus.

Aanbetaling: € 0,00
Aankoopbedrag: € 6.000,00
Effectief kredietvergoedings-percentage op jaarbasis: 10,95 %
Aflossingsvrij bedrag: € 1.500,00
Kredietvergoeding: € 1.230,14
Totaal bedrag:
inclusief kredietvergoeding, exclusief aflossingsvrijbedrag € 5.730,14
 
Dit soort constructies is meestal alleen goed voor de geldverstrekker en voor Motoport. Ze zijn vooral bedoeld voor de jonge ongeduldige koper..... In principe ben je altijd voordeliger uit met een persoonlijke lening.

Wat je wél zou kunnen doen, nu je weet hoeveel meer deze constructie je kost, is dat in de deal mee te nemen. Een verkoper zal happig zijn op z'n commissie en je mogelijk wat meer korting geven.......
 
Pas op dat je niet uitkomt op zulke hoge maandlasten dat je alleen voor je motor moet werken. Houdt er ook rekening mee dat je een nieuwe motor toch graag All-risk verzekert, wat ook niet goedkoop is.
De meeste financieringen gaan zoals gezegd uit van 9% rente of meer, of soms zelfs variabele rente wat nog ongunstiger is voor de lener. Wat dat betreft kan je het geld nog beter van de bank lenen.
 
Gegroet motorrijders. Ik ben een jongeling die uiteraard graag een motor wil kopen en kwam al snel tot de ontdekking dat het ding in één keer kunnen betalen vele maanden aan geduld gaat kosten. Ik heb dat soort geduld liever niet. ;)

Zoals een aantal (misschien allemaal) van jullie weten, motoport bied dus de mogelijkheid om het gespreid te betalen. Maar dan vroeg ik me af of dat A) wel te vertrouwen was en B) wat mensen er eventueel voor ervaring mee hadden. Want als het werkt zoals ik denk dat het werkt, dan lijkt het allemaal best ideaal. Want mijn plan is namelijk dan een paar maanden dus dat maandbedrag te betalen tot ik het volledige bedrag bij elkaar heb om mn motor in 1 keer af te betalen.

Dus... is dit te vertrouwen en werkt het ook, of is het gewoon allemaal geld-uit-de-zak-klopperij?
Ze adverteren ook met een uitgestelde betaling van 11 maanden. Heb je het complete bedrag nog niet bij elkaar, dan is dat misschien een optie.

Je moet wel een goede zelf discipline hebben om die 11 maanden flink door te sparen.
 
Mijn advies:

Koop een motor die je zelf kunt betalen. Dat zal dan waarschijnlijk niet de mooiste of modernste worden, maar hij is wel van jou en als je jezelf in de schulden gaat storten voor een fiets betaal je niet alleen veel meer, maar zul je hem ook all risk moeten verzekeren. Je zou niet de eerste zijn die 'n geleende fiets kort rijdt en nog jarenlang mag afbetalen terwijl Corus het wrak al lang heeft omgesmolten.

Als je voor weinig een oudere fiets koopt kun je lekker leren rijden zonder al te bang te zijn voor schade en ben je bovendien qua verzekering voor 'n paar geeltjes klaar (WA). En zolang je het op deze oude fiets aan het leren bent kun je het geld dat je anders naar de bank en verzekeraar had geschonken op je spaarrekening zetten, zodat je over 'n paar jaar geld genoeg hebt voor een mooiere, nieuwe(re) eigen fiets.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik was al van plan om een tweedehands fiets te kopen (Thundercat als eerste keuze overigens) en die zijn niet zo extreem duur vergeleken met een nieuwe fiets. Dus ik kijk hooguit tegen een bedrag van 3 a 4000 euri aan. Maar ja, ik moet al op alles wachten en voor alles geduld hebben dus ik ben naar manieren aan het zoeken om in ieder geval hier niet op te hoeven wachten.
 
Nou ik was al van plan om een tweedehands fiets te kopen (Thundercat als eerste keuze overigens) en die zijn niet zo extreem duur vergeleken met een nieuwe fiets. Dus ik kijk hooguit tegen een bedrag van 3 a 4000 euri aan. Maar ja, ik moet al op alles wachten en voor alles geduld hebben dus ik ben naar manieren aan het zoeken om in ieder geval hier niet op te hoeven wachten.
Zoals al meerderen het hier gezegd hebben: Dit is niet de goede manier. Als je nu al problemen hebt je geduld een paar maanden te bewaren ga je het de rest van je leven nog knap lastig krijgen...
En nee, dat is niet lullig bedoeld maar welgemeend advies.
Van lenen wordt er echt maar 1 partij wijzer, en dat is de partij die het geld beschikbaar stelt.
 
Ik snap dat het niet lullig bedoeld is, TDM. Geen zorgen daar. :) En ik ga niemand verder vervelen met wat er in mn hoofd allemaal omgaat. In ieder geval allemaal bedankt voor het advies. Het praktisch unanieme "nee" zegt genoeg.

Mods, van mijn part mag er een slotje op. Ik ga een andere manier verzinnen. :)
 
het hangt er maar net vanaf hoe je financiele situatie er uit ziet.

Ik ben misschien een van de weinigen die er anders over denkt, maar als je binnen enkele maanden tot een jaar een budget bij elkaar kan sparen zodat de fiets in zijn geheel afbetaald kan worden, dan zie ik het probleem niet.

Tuurlijk betaal je daar rente voor, maar, als het zou betekenen dat je NU kan rijden, in plaats van pas over een jaar, dan is zoiets best te verantwoorden.

Waar je in iedergeval zeker van moet zijn, dat je het je kan veroorlofen om niet de gehele looptijd uit te zitten, en het geld snel bij elkaar kan hebben, naast de kosten die je hebt om een motor te bezitten, verzekeren, te onderhouden, en te rijden.
 
het hangt er maar net vanaf hoe je financiele situatie er uit ziet.

Ik ben misschien een van de weinigen die er anders over denkt, maar als je binnen enkele maanden tot een jaar een budget bij elkaar kan sparen zodat de fiets in zijn geheel afbetaald kan worden, dan zie ik het probleem niet.

Tuurlijk betaal je daar rente voor, maar, als het zou betekenen dat je NU kan rijden, in plaats van pas over een jaar, dan is zoiets best te verantwoorden.

Waar je in iedergeval zeker van moet zijn, dat je het je kan veroorlofen om niet de gehele looptijd uit te zitten, en het geld snel bij elkaar kan hebben, naast de kosten die je hebt om een motor te bezitten, verzekeren, te onderhouden, en te rijden.
Dat was in principe mijn idee ja, maar aangezien iedereen daar -los van dat idee- zo tegen blijkt te zijn ben ik aan het nadenken over andere opties.
 
Ik wilde dat ook doen.. Heb toch maar een paar maanden verder gespaart, en in de tussentijd een aantal keer een motor gehuurd. Nu heb ik de motor die ik graag wilde helemaal zelf betaald. Dat is veel fijner, ben er nu klaar mee.
 
Dat was in principe mijn idee ja, maar aangezien iedereen daar -los van dat idee- zo tegen blijkt te zijn ben ik aan het nadenken over andere opties.

Het is geen probleem als je zeker weet dat je het af kan betalen. Het belangrijkste is dat het niet neerkomt op dat je alles wat je verdient in je motor moet stoppen, dus goed doorrekenen wat het je per maand gaat kosten. Zowel in afschrijving/financiering als in onderhoud, verzekering en wegenbelasting.
Weet wel dat je gewoonweg 10% meer betaalt voor je motor dan als je het geld gewoon hebt.
 
Het is geen probleem als je zeker weet dat je het af kan betalen. Het belangrijkste is dat het niet neerkomt op dat je alles wat je verdient in je motor moet stoppen, dus goed doorrekenen wat het je per maand gaat kosten. Zowel in afschrijving/financiering als in onderhoud, verzekering en wegenbelasting.
Weet wel dat je gewoonweg 10% meer betaalt voor je motor dan als je het geld gewoon hebt.
Dat de motor dan simpelweg meer kost wist ik al ja. Simpelweg noem ik dat de prijs die ik betaal voor mijn (zeer grote) tekort aan geduld. ;)

Het onderhoud en dergelijke moet ik nog even over doorrekenen, maar het is nog lang niet zover dat ik de motor meteen morgen wil gaan halen. Deze topic was ook meer bedoeld om info in te winnen over een eventuele manier om sneller motor te rijden dan 6-7 maanden nadat ik mn rijbewijs ervoor gehaald heb.
 
Het scheelt dat jij je er iig al in verdiept. Er zijn helaas teveel idioten die voor vanalles en nog wat een lening afsluiten.

Met alle gevolgen van dien.

(Mede mogelijk gemaakt door die waardeloze reclames zoals van www.lenen.nl etc. WSX vraagt zich af wanneer ze daar nou eens banden aan gaan leggen.)
 
Laatst bewerkt:
Motoport flexlease loopt via Primeline. Dat zijn een stelletje oplichters. Je krijgt een creditcard in je maag gesplitst en dat kost je ook nog eens 40 euri. Bovendien, als je je laatste termijn betaalt heb je grote kans dat je nog niet van ze af bent omdat zij er een creatieve renteberekening op na houden (in hun voordeel natuurlijk).

Heb je uiteindelijk alles betaald, dan moet je ze nog smeken om de rekening (en daarmee je BKR registratie) te laten vervallen.

Primeline is alleen via een heel duur 0900 nummer te bereiken (minstens 15 minuten wachttijd), als ze al te bereiken zijn. Via e-mail zelden antwoord.

Mijn advies: NIET DOEN. Kijk dan liever naar een doorlopende lening via je bank of zo.
Als het via primeline loopt zou ik het ook zeker niet doen. Ik heb ook slechte ervaringen met Primeline (koop nu, betaal later.) Ik was optijd met betalen, maar het duurde een poos voor zij het verwerkt hadden. Gevolg? rente bij 19% over een paar dagen en een kaart, die je een hoop centen kost. Ik ken deze "lease" constructie niet, dus in details kan ik niet treden.

Algemeen: Waar je ook voor moet oppassen is de eventuele aflossing: is dat rechtstreeks? Of bouw je "kapitaal" op. Dan loop je extra risico. Vraag bij elke lening of er een financiele bijsluiter is.
 
Primeline zuigt hard. In 2000 hadden mijn ouders wasmachine, droger en andere witgoed gekocht. Ook alles netjes op tijd betaald, maar ze kwamen er moeilijk van ze af en primeline stuurde ook nog eens van die vage rekeningen.

Ik heb zelf 8 maanden gespaard (rijbewijs en motor kleding inc.) en de helft van het bedrag voor de motor van mijn bank geleend. Vaste rente en via inet bankieren altijd goed overzicht en geen onverwachte bedragen. *O*
 
Gegroet motorrijders. Ik ben een jongeling die uiteraard graag een motor wil kopen en kwam al snel tot de ontdekking dat het ding in één keer kunnen betalen vele maanden aan geduld gaat kosten. Ik heb dat soort geduld liever niet. ;)

Zoals een aantal (misschien allemaal) van jullie weten, motoport bied dus de mogelijkheid om het gespreid te betalen. Maar dan vroeg ik me af of dat A) wel te vertrouwen was en B) wat mensen er eventueel voor ervaring mee hadden. Want als het werkt zoals ik denk dat het werkt, dan lijkt het allemaal best ideaal. Want mijn plan is namelijk dan een paar maanden dus dat maandbedrag te betalen tot ik het volledige bedrag bij elkaar heb om mn motor in 1 keer af te betalen.

Dus... is dit te vertrouwen en werkt het ook, of is het gewoon allemaal geld-uit-de-zak-klopperij?


Duidelijk ik weet hoe je je voelt ;) hah ! ik was van plan te wachten tot mijn begrenzer niet meer nodig was, maar met dit weer en dan de geluiden van je naaste motorrijders maakt het wachten onverdraagzaam!

Leen van je ouders indien mogelijk, en kijk hoelang het duurt voor je het terug kan betalen, hoe sneller hoe beter! let erop als je een motor koopt ben je al gauw voor beurtjes zo'n paar honderd euro kwijt bent!

Tip : terugbetalen duurt altijd langer dan je denkt ;)

Groetjes Bart
 
Gegroet motorrijders. Ik ben een jongeling die uiteraard graag een motor wil kopen en kwam al snel tot de ontdekking dat het ding in één keer kunnen betalen vele maanden aan geduld gaat kosten. Ik heb dat soort geduld liever niet. ;)

Tsjah, jammer dan, misschien is motorrijden dan pas iets voor wanneer je wat ouder bent..

Beter neem je uberhaupt nooit een lening op iets
 
Tante van me heeft ook alleen maar ellende gehad met PrimeLine.

Het liefst spaar je uiteraard het bedrag zelf bijelkaar, maar uit jouw verhaal begrijp ik dat geduld niet je beste eigenschap is. Praat anders eens met jouw bank ipv Motoport/PrimeLine. Spaar de helft en de andere helft met hulp van de bank. Hou inderdaad rekening mee dat rijden ook geld kost. Heb je straks een kickass motor en kan je er nog niet mee rijden -O-

Zet alles goed op een rijtje voordat je een beslissing neemt :)
 
lenen van je ouders is een goeie mogelijkheid. Je kunt ze ook nog even wijzen op de mogllijkheid van schenken. Dat scheelt belasting betalen. Voor je 35e mogen ze iets van 17 millebelasting vrij (wie o wie roept ff het juiste bedrag) schenken en daarna iets van 16 of 1700 euro per jaar.

Als je ouders het kunnen missen en iets van belastingen weten is dit wellicht een optie. Consumentenbond heeft er een mooi boekje over. Ook met tips als ze het niet kunnen missen en je het toch wilt regelen :Y

Mijn ouders willen er niet over nadenken want die denken alleen dat ìk op hun geld uit ben. Ben ik ook maar zij snappen niet dat ik niet de enige ben, de overheid loert ook mee. :( Hoe ouder hoe achterdochtiger :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan