Ervaringen met motorit naar noordkaap

Rommelrijder

Die hard MF'er
12 mei 2002
395
0
Ik ben zelf 2 keer naar de noordkaap geweest met de auto.
Een keer ben ik met de motor (CB750) niet verder gekomen dan Bodo.
Mijn vraag is
Wie zijn er wel gekomen en wat zijn hun ervaringen.
Welke motoren zijn er geschikt voor.
Ik heb onderweg wel met motorrijders gesproken.
Een arvan was bv onderweg met een Honda 250.
Hij stelde,ik mag en kan meestal toch niet harder als 80 en het rijd lekker zuinig.
Ik weet niet of hij er gekomen is in zijn strijd tegen regen muggen en kauw.
Ik zou het nog wel eens willen proberen op de motor.
Gaarne reacties.
Ook waarom je deze rit misschien juist liever aan andere overlaat.
 
Ben er vorig jaar eind juni geweest.
Ik reed op een '00 CBR 600, m'n maten op resp. '98 CBR 900, VFR800 en R1150GS.
In een van bovengen.topics zie je de route die we gevolgd hebben.
Verschrikkelijk genoten van de wegen in Noorwegen, al is het voor mij onmogelijk om me aan de max snelheid (90 km/u) te houden,je verpest err zulke lekkere bochtjes mee }) .
Bij Trondheim zijn we danook aangehouden door een burgerauto met oom agent die ons een mooie video liet zien van de laatste 20 km.
Onze snelheid lag tussen 100 en 140 (gem.120 volgens hem), maar we werden gematst aangezien onze rijstijl verder netjes was: geen gevaarlijke inhaalacties e.d. *D
Buiten de gebieden rond de steden bijna geen politie gezien dus lekker door kunnen rijden. :]

Wat wil je nog meer weten?

Paar interessante sites:


http://www.norway.org/
http://www.nordicbike.no/3wknrcap.htm
http://www.geocities.com/stefanj71/travel/
http://www.nordicbike.no/index.htm
http://folk.uio.no/joakimt/nam/namkart.html
http://home.online.no/~storerud/travel.htm
http://www.gonorway.no/
 
Laatst bewerkt:
Ik ga over 2,5 weken op pad naar de noordkaap. Als wapen heb ik een AfricaTwin gekozen. Enige minpunt van deze motor is dat het zadel een beetje smal is. Gelukkig ben ik zelf ook niet al te breed, dus ik hou het nog wel vol over lange afstand.

Waarom heb jij het niet gehaald?

Ervaringen kun je over een maand op het forum lezen.
 
Ik ga over 2,5 weken op pad naar de noordkaap. Als wapen heb ik een AfricaTwin gekozen. Enige minpunt van deze motor is dat het zadel een beetje smal is. Gelukkig ben ik zelf ook niet al te breed, dus ik hou het nog wel vol over lange afstand.

Waarom heb jij het niet gehaald?

Ervaringen kun je over een maand op het forum lezen.
De eerste keer dat ik naar Noorwegen ben geweest was met de CB750 en dat was rond 1973 denk ik.
We wisten nog niet precies wat ons te wachten stond.
Heen en terug met de boot van amsterdam naar Kristiaansand.
De wegen waren nog lang niet allemaal verhard maar van een soort met olie vermengde gruis waar wel redelijk op terijden was.Alleen op bochtige hellingen ontstond een soort wasbordachtig oppervlak waar je wielen op gingen dribbelen.
De gemiddelde snelheid lag dus laag en de vacantie was niet zo lang en we hebben een paar honderd kilometer boven de poolcircel bij een temperatuur van 30 graden maar besloten om lekker
aan zee te gaan liggen en daarna terug te rijden.
 
Ben er vorig jaar eind juni geweest.
Ik reed op een '00 CBR 600, m'n maten op resp. '98 CBR 900, VFR800 en R1150GS.
In een van bovengen.topics zie je de route die we gevolgd hebben.
Verschrikkelijk genoten van de wegen in Noorwegen, al is het voor mij onmogelijk om me aan de max snelheid (90 km/u) te houden,je verpest err zulke lekkere bochtjes mee }) .
Bij Trondheim zijn we danook aangehouden door een burgerauto met oom agent die ons een mooie video liet zien van de laatste 20 km.
Onze snelheid lag tussen 100 en 140 (gem.120 volgens hem), maar we werden gematst aangezien onze rijstijl verder netjes was: geen gevaarlijke inhaalacties e.d. *D
Buiten de gebieden rond de steden bijna geen politie gezien dus lekker door kunnen rijden. :]

Wat wil je nog meer weten?

Paar interessante sites:


http://www.norway.org/
http://www.nordicbike.no/3wknrcap.htm
http://www.geocities.com/stefanj71/travel/
http://www.nordicbike.no/index.htm
http://folk.uio.no/joakimt/nam/namkart.html
http://home.online.no/~storerud/travel.htm
http://www.gonorway.no/
Ik kan me voorstellen dat je met zulke motoren wat problemen met het rechterhandje hebt in Noorwegen.
De laatste keer dat ik er was(3 jaar geleden) waren de wegen in prima staat.
Het is echter wel zo dat je een eland op de weg tegen kunt komen.
Ik heb een VW busje gezien die een eland tegen was gekomen.
Het busje lag op zijn zijkant naast een dode eland en dat wil je met de motor al helemaal niet meemaken.
Ik hoop wel weer eens met de motor naar noorwegen te gaan maar dit jaar zal het er nog niet van komen.
De meesten schijnen van veer diensten gebruik te maken maar tegenwoordig is de rit bijna helemaal te rijden.Alleen in het noorden nog enkele over tochtjes.
In Sweden is tegen woordig een soort campingvignet verplicht wat overigens op de camping verkrijgbaar is.Dat is voor een enkele overnachting niet zo leuk.
Wie heeft daar ook ervaring mee.
Overigens vast bedankt voor de reacties. *D
 
Op donderdag 20 juni 2002 23:17 schreef Rommelrijder het volgende:In Sweden is tegen woordig een soort campingvignet verplicht wat overigens op de camping verkrijgbaar is.Dat is voor een enkele overnachting niet zo leuk.
Wie heeft daar ook ervaring mee.
Een jaar of wat geleden, met een groepje daar geweest & ook idd vignet moeten aanschaffen. Als je met een groepje bent, hoeft er maar 1tje zo'n vignet te hebben & dan valt de prijs wel mee. Volgens mij is 't zodat ze kampeerders kunnen achterhalen, omdat je dan geregistreerd staat.

Kweet niet zeker, maar volgens mij is 't voor 't kamperen in 't vrije veld niet verplicht. Dus als je alleen bent & nauwelijks een camping wilt 'gebruiken', zou je de druk-bevolkte gebieden snel voorbij moeten rijden. :]
 
Ik kan me voorstellen dat je met zulke motoren wat problemen met het rechterhandje hebt in Noorwegen.
De laatste keer dat ik er was(3 jaar geleden) waren de wegen in prima staat.
Het is echter wel zo dat je een eland op de weg tegen kunt komen.
Ik heb een VW busje gezien die een eland tegen was gekomen.
Het busje lag op zijn zijkant naast een dode eland en dat wil je met de motor al helemaal niet meemaken.
Ik hoop wel weer eens met de motor naar noorwegen te gaan maar dit jaar zal het er nog niet van komen.
De meesten schijnen van veer diensten gebruik te maken maar tegenwoordig is de rit bijna helemaal te rijden.Alleen in het noorden nog enkele over tochtjes.
In Sweden is tegen woordig een soort campingvignet verplicht wat overigens op de camping verkrijgbaar is.Dat is voor een enkele overnachting niet zo leuk.
Wie heeft daar ook ervaring mee.
Overigens vast bedankt voor de reacties. *D


Je hebt idd een campingkaart nodig, kost maar een paar tientjes en eentje per gezelschap is genoeg. Kun je daar ter plekke aanvragen, is geldig (en verplicht!) in heel Scandinavië. Je krijgt een papieren versie mee, later wordt de "echte" kaart naar je thuisadres opgestuurd. De kaart is een jaar geldig.
 
lysebotn.jpg


Hiervoor ga ik dus naar Noorwegen... :9~
 
Noorwegen is errug mooi :} , alleen de drank is zo verrekte duur.... En je moet puur mazzel hebben met het weer.
 
Noorwegen is errug mooi :} , alleen de drank is zo verrekte duur.... En je moet puur mazzel hebben met het weer.
Bij slecht weer heb je niet zo snel dorst :+
De hutten die je er op elke camping vindt zijn een prima oplossing als het weer tegen zit.
Ze zijn sober maar goed bruikbaar en niet te duur.
Wij reden bij drijging van slecht weer niet lang door.
Om een uur of 5 waren er meestal nog wel hutten vrij.
Meestal is er op kleine campings geen receptie en dan stap je gewoon zo een hut binnen.
Later op de avond komen ze dan wel een keer om geld vragen. :)
Die hutten zijn meestal 4 en soms 6 persoons en je huurd natuurlijk per hut.
 
Terug
Bovenaan Onderaan