Ervaringen met motorscooter

Als je een goede koopt, valt dat hartstikke mee. Je moet goed letten bij een koop op roest en of er olie-aanslag op het blok zit. Zo ja, dan niet kopen..

Een nette Lead rijd in principe altijd. Maar als je een betrouwbaar ding zoekt, dan kan je beter iets "nieuws" kopen. Oude motoren hebben vaak kuren.. Niet dat die ernstig zijn, maar kennis van zaken is dan wel meegenomen.

Iedere keer de wegenwacht bellen als je bougie vet is, staat ook zo onnozel.

Het blok is bij zo'n scooter altijd wat moeilijk zichtbaar, haal je de kappen eraf of kan je die olie aanslag ook al zo zien? En waar dan precies?

Ik ben niet echt technisch, maarre bougietje, accuutje dat soort dingen zijn geen probleem.
 
zo'n eind '80 of jaren '90 zijn helemaal niet duur kan best leuke dingen kopen voor onder de € 1500
 
Ik heb een GILERA RUNNER 180cc SP (2-takt) gehad.

Super fijn, ideaal voor woon-werk-stads verkeer.
Je pakt hem toch iets vlugger als een gewone motor.
(Fietspadje hier, snelwegje daar)

Maar let wel op ! Zeer DIEFSTAL gevoelig !
Al die jeugd willen onder hun eigen scooter graag jou motorblok hebben!

Mijn scooter was 2 x weggehaald.
eerste keer bij de dealer (toen ze hem rij-klaar aan het maken waren)
teruggevonden bij een jochie van 15. Tweede keer bij me uit de garage en nooit meer teruggevonden.
---------------------------------------------------------------------------
(p.s. dit was natuurlijk voor mijn XENA-tijdperk, met andere ( :X ) sloten)
 
Ja hier een blauwe 2004 scv 100 lead 8-) waar ik al een half jaar op rond kachel.. kleine stukjes in de buurt en naar het werk, alles erg dichtbij moet ik zeggen,ben ook een tijdje met de cbr naar het werk geweest,maar ik ben er al voor m'n olie goed verdeeld is in het blok :X

Ideaal zo'n motor scootertje kost nieuw geen drol ziet er niet eens zo beroerd uit, is zo goed als onderhouds vrij, verzekering is belachelijk laag. benzine verbruik is idioot weinig.. volle tank 6 pleuro's *D

Alleen de top van het apparaat is echt heel erg laag, 80 windje mee wat mij overigens niet boeit,want als ik hard wil rijden of grote afstanden ruk ik m'n cbr wel uit de schuur.

nee ik heb dit ding echt voor het makkelijke hop drop! korte draaicirkel, hyper wendbaar,een dief zal nog een paar keer op z'n kop krabbelen voor hij hem steelt,lekker over de weg rijden ipv fietspad,lekker wijzen naar agenten met rollerbanken, ik kom gewoon lekker vlot met het verkeer mee,weinig snelheids bekeuringen, kortom ik lach echt iedereen uit qua kosten en gemak,strax lekker door de pekel met dat ding ik verheug me er nu al op :]


Dit ding is absoluut niet geschikt voor de snelweg! dus een echte motor erbij is een must!
 
Ik denk er over om een motorscooter aan te schaffen. Handig voor erbij. Nu ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die er één hebben.

Ik wil een lichte scooter, zo rond de 125cc. Hij moet in het schuurtje passen.
Dus waar ik vooral graag zou willen weten is het volgende:

Kan je goed meekomen op B-wegen(80km/u)?
Heb je een 2 of 4 takt? Wat zijn de voor of nadelen van 2 of 4 takt?
Waarom heb je voor deze motorscooter gekozen?
Hoe zit het met het onderhoud? Kan je gewoon bij een motorzaak terecht?
Zijn de rij-eigenschappen vergelijkbaar met een gewone bromscooter?

Hoop reacties van jullie te krijgen!

Heb naast mijn motor nog een motorscooter voor woon-werk (Honda Phanteon 150cc 4takt, en het bevalt me uitstekend.Deze motorscooter kon ik voor heel weinig kopen bij een motordealer.Ik weet niet wat de voor of nadelen zijn van een 2 of 4 takt motor zijn.De onderhoud laat ik meestal 1x per jaar (voor de winter) doen bij een motordealer.Ik kan op de snelweg en B wegen makkelijk meekomen zijn topsnelheid van deze motorscooter ligt rond de 125 km p/u.En kwa rijeigenschappen kan je hem denk ik niet vergelijken met een gewone bromscooter.
Veel succes met het vinden van een motorscooter :)
 
vampire ff een vraagje aan jou. Is dat wat die oude Honda Lead? Of moet je zelf heel handig zijn om ze een beetje rijdend te houden?

Hij doet het eigelijk altijd, nog geen problemen mee gehad.

Alle onderdelen zijn nog gewoon te krijgen, ze liggen alleen nergens op voorraad *D
er staat nu 24000 km op waarvan ik er zelf 7000 van heb gereden.........
een keertje de V-snaar en koppelings-rollen vervangen(onderhoud)en nieuwe banden

Hij is wel een beetje aan het roesten omdat ik hem vorige winter zo de schuur in heb gereden met alle pekelbende e.d. erop. |(

mischien een beetje late reactie

Testosteroni en ik liggen helemaal op een lijn wat de scooter betreft :}
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb eens op een 125 of 250 cc scooter gereden en die begon bij 140 helemaal te zwabberen best eng als je er met een T-shirtje op zit zijn top was 160 geloof ik toch maar liever een licht motortje instead.
 

De scv 100 lead heeft gewoon niet die dingen die ventjes van 16/17 VET vinden aan een scooter, zoals schijfremmen,olie gedempte telescoop vork,brede giet wielen,en zo'n ultra vet leovince expansie uitlaatje,vandaar dat een eventuele dief die bij de scooter staat ff na moet denken of hij wel de moeite zal nemen om hem te jatten,en tijdens dat denken krabbelt hij een paar keer op z'n hoofd :P
 
hmm,en ik maar denken dat ik de enigste motorscooter had op MF.
Maar goed er zijn er dus meerdere.
Ik rij zelf al 2 1/2 jaar zomer en winter naar mijn werk 20 km verderop,s'morgens door de polder en s,middags door de file om de automobilisten te pesten. }) Hij is wel groter dan een bromscooter maar heeft nagenoeg dezelfde rijeigenschappen. Houd er wel rekening mee dat een motorscooter zijwindgevoeliger is dan een motor(kleinere wielen,meer plastic)

Vorige week heb ik 'm weggebracht voor een 24000 km beurt (€407,- :) )en heb ik een leenmotor gehad voor 2 dagen,dat dus nooit meer ik ga nog liever lopen.
In ieder geval wens ik je succes met je zoektocht naar het beste vervoermiddel wat ooit is uitgevonden.
 
ik denk dat een 250 niet groter hoeft te zijn dan een 125 ,,, alleen die hele dikke <400 + dat die flinkere buiten maten heeft ,,, ..

als ik ruimere financiele middelen had zou ik graag een lichte 250 4 takt als pekel/stads ragger ernaast te gebruiken , en met die lage kosten heeft ie niet snel schuld.....

en als die Tmax echt zo goed is , (testrit) zou ik die ook wel als eerste motor willen en een xr er naast....
 
Grappig, ik had de Domi ff voor nieuwe banden weggebracht en kreeg een Yamaha T-max 500 mee van Motoport Hengelo. Deze paste zelfs in mijn berging (schuurtje mag ik t niet noemen)

Aparte ervaring om zoiets te rijden, wel erg comfortablel en ook best rap van z'n plek.
full
 
Laatst bewerkt:
De scv 100 lead heeft gewoon niet die dingen die ventjes van 16/17 VET vinden aan een scooter, zoals schijfremmen,olie gedempte telescoop vork,brede giet wielen,en zo'n ultra vet leovince expansie uitlaatje,vandaar dat een eventuele dief die bij de scooter staat ff na moet denken of hij wel de moeite zal nemen om hem te jatten,en tijdens dat denken krabbelt hij een paar keer op z'n hoofd :P

Ik dacht dat alle nieuwe scooters wel goed in de markt lagen bij de diefjes :X
Maar bij de nieuwe Lead valt dat dus wel mee. Zijn ze niet geinteresseerd in het blokje?
 
Grappig, ik had de Domi ff voor nieuwe banden weggebracht en kreeg een Yamaha T-max 500 mee van Motoport Hengelo. Deze paste zelfs in mijn berging (schuurtje mag ik t niet noemen)

Aparte ervaring om zoiets te rijden, wel erg comfortablel en ook best rap van z'n plek.
(Afbeelding)

Leuk ding, maar in mijn schuurtje past hij echt niet. Ik woon in een appartement en die hebben beneden de bergingen. Het gangetje is slechts 1.10m breed, dus kan met een grote scooter de draai niet maken. Helaas ;(
 
Grappig, ik had de Domi ff voor nieuwe banden weggebracht en kreeg een Yamaha T-max 500 mee van Motoport Hengelo. Deze paste zelfs in mijn berging (schuurtje mag ik t niet noemen)

Aparte ervaring om zoiets te rijden, wel erg comfortablel en ook best rap van z'n plek.
(Afbeelding)

Ik vind dit echt een mooie motor, allen jamer dat ze behoorlijk aan de prijs zijn ,, denk wel dat je na hogere kans op diefstal wel veel voordelen heb ,, maar tegen een buget 125/250 word het moeilijk :]

Heb net zitten kijken op markplaats ,, valt me op dat veel van die 2 t vaak gereviseert zijn ,, of getuned ,,,,, klinkt als veel onderhoud=kosten .....
sommige zijn net bromscooters,, het gele sticker/plaatje ontbreekt..... word je volgens mij als je in een woonwijk (normaal) rijd samen met de brommers van de weg gehaald voor controle tot ze je kenteken zien , en je papieren kan laten zien,,,,, lache een 17 jarige die een 70 cc heeft een kentekenplaat er op kan niet makelijker door de controle rijden 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat alle nieuwe scooters wel goed in de markt lagen bij de diefjes :X
Maar bij de nieuwe Lead valt dat dus wel mee. Zijn ze niet geinteresseerd in het blokje?

Nee hoor... kunnen ze nix mee,past nergens onder,en is nog 4takt ook(vinden ze niet genoeg knetteren)is heel lastig op te voeren ook trouwens.

>>hier<< heb ik de mijne vandaan,gloedje nieuw.. en voor die prijs kreeg ik hem ook mee trouwens... echt duur lijkt me anders *D

Is overigens al een half jaar geleden,ik denk dat je hem nu voor nog heel wat minder mee kan krijgen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een tijdje geleden voor woonwerkverkeer een motorscooter gekocht.
Had eerst een Aprillia brommer scooter gekocht, maar dat schiet echt niet op en zeker niet met die controles.

Nu rij ik op een Italjet Dragster 190. Ja, ja 190. Hij was 180cc, maar er is een Malossie cylinder opgekomen en deze is getuned naar 190cc. Alle andere onderdelen inclusief uitlaat ook Malossie.

Rijdt echt super. Is waanzinig snel. Ik heb nog geen auto gevonden die me bij kan houden. Altijd lache want ze denken dat je op een brommer rijdt.

Soms kijken mensen je wel raar aan als je op een 80km weg rijdt. Al gehad dat mensen achter je beginnen te drukken omdat ze vinden dat je niet doorrijdt,maar een keer gas geven en dat probleem is ook weer opgelost. Ik weet niet precies hoe hard dat ie loopt. Ik heb er zelf al 160 op gehad en had nog plenty gas over.

Maar hard rijden doe ik wel met mijn Duc.

Ik vind deze scooter een echte aanrader. Je ziet ze ook bijna nooit rijden. Ik heb een zwarte met rood frame en volgens mij de enige in deze kleur stelling in NL. Wel zeeeeeeer jat gevoelig goede sloten gebruiken!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan