Ervaringen met motorscooter

hornetgirl

MF'er
22 aug 2004
67
0
Utrecht
Ik denk er over om een motorscooter aan te schaffen. Handig voor erbij. Nu ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die er één hebben.

Ik wil een lichte scooter, zo rond de 125cc. Hij moet in het schuurtje passen.
Dus waar ik vooral graag zou willen weten is het volgende:

Kan je goed meekomen op B-wegen(80km/u)?
Heb je een 2 of 4 takt? Wat zijn de voor of nadelen van 2 of 4 takt?
Waarom heb je voor deze motorscooter gekozen?
Hoe zit het met het onderhoud? Kan je gewoon bij een motorzaak terecht?
Zijn de rij-eigenschappen vergelijkbaar met een gewone bromscooter?

Hoop reacties van jullie te krijgen!
 
Scooter !!! :r ;)

Voor een 125 cc ken je het best 2 takt hebben maar dan heb je weer veel onderhoud.

125cc 4takt rijd meestal niet erg soepel.
 
Zuigers?
Valt allemaal wel mee denk ik zo..Dingen zijn niet gebouwt om veel vermogen te leveren lijkt mij.
 
Gilera Runner 180 ofzo :?
Yamaha Aerox 100 is er ook , maar dan kan je net zo goed je bromfiets Aerox opvoeren :X
 
Gilera Runner 180 ofzo :?
Yamaha Aerox 100 is er ook , maar dan kan je net zo goed je bromfiets Aerox opvoeren :X

Opvoeren vind ik niks, woon in Utrecht dus telkens brommer controles :X . Daarom wil ik een motorscooter geen gezeik, en de verzekering is ook nog goedkoper :)
 
Lache!
Scootertje erbij als boodschappenbrommer :}

Stap eens bij een dealer naar binnen of doe gek en klop iets in op
een of andere verkoopsite, weet je meteen wat je kwijt bent.
En wat betreft de lolbroeken die op alles commentaar hebben:
Lekker laten l*llen, als je er de lol van ziet ... waarom niet?
Succes met zoeken en mocht je er een kopen ... fotootje :P

grtz.
Dr.@
 
vriend van mij heeft nieuwe retro vespa 200cc als ik het goed heb
heb ik hier en daar wel op gereden rijd wel erg lekker (leuk)maar niet veel harder dan 110 120 kmpu was ook nog maar 800km oud ik vind het wel wat maar moet je echt ff zelf proberen stuk zwaarder dan bromscooter
veel geluk er mee
groet engel
 
Hoi,

Rij nu zelf ff een paar dagen op Yamaha Tmax, errug relaxed.. Stuurt niet zo strak als een motor en is uiteraard ook minder snel..

Maar...

- je zit zo goed als droog (droge voeten etc)
- Je kan eindelijk je boodschappen gewoon meenemen.
- Je hoeft je helm niet mee te sjouwen als je even de stad in gaat.

Wat een 125 betreft: zou denk ik persoonlijk voor iets gaan dat ff een tikkie meer vermogen heeft.. 125 gaat iets te langzaam om af en toe eens een klein stukkie snelweg mee te pakken.
 
vriend van mij heeft nieuwe retro vespa 200cc als ik het goed heb
heb ik hier en daar wel op gereden rijd wel erg lekker (leuk)maar niet veel harder dan 110 120 kmpu was ook nog maar 800km oud ik vind het wel wat maar moet je echt ff zelf proberen stuk zwaarder dan bromscooter
veel geluk er mee
groet engel

Ging afgelopen zomer naar Zeeland met de motor stond er ook een engelsman met zo'n vespa 200 met pech langs de snelweg, d8 dat er een gat in de zuiger zat, dingetje was ook maar een jaar oud :)
 
heb zelf een gilera runner 180 als bij fietsje en dat is voor
woon/werk verkeer echt ideaal hoor.
top ligt rond de 148kmh en is ook lekker fel bij stoplichten.
maar als je een tweedehandsje op de kop wil tikken.
kijk eens op marktplaats daar staan er een paar tekoop.
 
Ik heb met een Gilera Runner gereden.
Het was een 2 takt 125cc de top lag rond de 115km/u, maar heb de meter ééns bergaf achter een bestelbus op 130km/u kunnen zetten.
Autosnelweg kun je redelijk goed rijden, 100 kun je gemakelijk volhouden zonder het blokje zeer te doen.
Ik rijd nu met een Yamaha 125cc 4 takt, dat is de rede waarom ik overgestapt ben, heb daar ook veel plezier op maar de kwaliteit is een heel stuk lager dan die van de Gilera.
In onderhoud is een 2 takt wel duurder in gebruik (olie aanschaffen) en onderhoud.
Mijn Gilera moest om de 2000km binnen, de 4 takt waar ik nu oprijd om 4000km en kost een heel pak minder. (kan ook aan de dealer liggen)
 
Laatst bewerkt:
Motorscooter? Vooral doen..

Ik rijd zelf rond op meerdere motorscooters.. deze en degene uit mijn fotootje.. En het bevalt prima. Met 125CC kom je makkelijk door de stad heen. De top ligt rond de 100 en de acceleratie is meer dan die van een auto.

Wil je af en toe ook de snelweg op? Dan zou ik gaan voor een Yamaha Tmax of een Gilera Nexus. Deze scooters rijden rond de 180 km/h maximaal en komen ook lekker mee op de snelweg. Maar ze zijn dan ook 500 CC.

Als je een stadscooter zoekt, dan ben je met 125CC helemaal klaar. Het verbruik ligt rond de 1 op 40 en de "bagageruimte" is groot genoeg voor drie kratjes bier en een boodschappentas.

Wil ik wel eens zien waar jij drie kratten bier laat!
 
Een scooter met wat meer cc zal inderdaad wel beter rijden. Maar ik zit met de ruimte, een 125-tje zal ik al moeilijk kunnen stallen.

Heb ook niet echt veel budget, dus het zal een wat oudere worden. Zo'n Honda Lead (wel erg lelijk :r ) lijkt me wel wat, wordt ook regelmatig aangeboden op de 2ehands sites. Iemand hier misschien ervaring mee?
 
Ik heb 2 jaar op een 150 cc Yamaha maxster gereden, en dat was echt een heel leuk ding. Alleen hadden sommige auto imbicielen niet door dat het een motor was en kreeg regelmatig heel erg agressieve mensen tegenover me. Toen ik weer eens opzettelijk de weg afgereden werd en daarna ook nog eens een brake test (op nat wegdek) voor mijn kiezen kreeg was voor mij de maat echt vol. Aangift bij de politie haalde niet veel uit. Toen heb ik hem maar verkocht, maar toch heb ik er nog wel eens spijt van, vooral in de stad was het reuze handig. Jammer dat scooters zo'n slecht imago hebben in Nederland, in het buitenland zie je veel meer.
 
lijkt me een serieuze oplossing voor file & parkeer probleem in de grote steden ,,, alleen de gemiddelde muts/suffert ziet het verschil niet tussen een plasticke raceplee met 50 cc of een moderne motorscooter die wel voor rood stopt en normaal rondrijd , jammer eigenlijk...
 
Ik rij zelf op een oud barrel (Honda Lead 125) in de winter, maar om ff snel de stad in te gaan wil ik hem ook wel eens pakken.
Zo'n kleine motorscooter is ideaal voor in de stad. Lekker fietspaadjes pakken, je trekt auto's eruit bij het stoplicht, eikeltjes op brommertjes verbaasd achterlaten. :9

Maar het grootste voordeel vindt ik zelf dat je geen gezeik hebt met rollenbanken e.d.
De topsnelheid is hetzelfde als een (onbegrensde) bromscooter nl. 70 a 85 km/pu

70 km wegen zijn niet aan te raden , omdat je van je sokken gereden wordt door de anderen (want wie rijdt er nu 70 op een 70 km weg :X )

Als ik nu zou mogen kiezen zou het een runner 180 zijn : niet te groot en toch lekker rap

Verder heeft 4 takt t.o.v. 2 takt het voordeel dat hij zuiniger is in verbruik.

De lead is 2-tact by the way
 
Ik rij zelf op een oud barrel (Honda Lead 125) in de winter, maar om ff snel de stad in te gaan wil ik hem ook wel eens pakken.
Zo'n kleine motorscooter is ideaal voor in de stad. Lekker fietspaadjes pakken, je trekt auto's eruit bij het stoplicht, eikeltjes op brommertjes verbaasd achterlaten. :9

Maar het grootste voordeel vindt ik zelf dat je geen gezeik hebt met rollenbanken e.d.
De topsnelheid is hetzelfde als een (onbegrensde) bromscooter nl. 70 a 85 km/pu

70 km wegen zijn niet aan te raden , omdat je van je sokken gereden wordt door de anderen (want wie rijdt er nu 70 op een 70 km weg :X )

Als ik nu zou mogen kiezen zou het een runner 180 zijn : niet te groot en toch lekker rap

Verder heeft 4 takt t.o.v. 2 takt het voordeel dat hij zuiniger is in verbruik.

De lead is 2-tact by the way

zou voor een 250 gaan net wat sneller 15 a 25 pk ,,, haal je altijd wel 100 mee maar 120 a 130 onder gunstige omstandigheden haalbaar , kan je ook op ringwegen gewoon mee
 
zou voor een 250 gaan net wat sneller 15 a 25 pk ,,, haal je altijd wel 100 mee maar 120 a 130 onder gunstige omstandigheden haalbaar , kan je ook op ringwegen gewoon mee
Maar TS wil een lichte/kleine die in de schuur past..........

en een runner 180 heeft 20 Pk en kan op 80 km wegen nog normaal auto's inhalen.......

Ik heb er zelf op proefgereden, heerlijk.
 
Ja, het is net wat mxtr en DJ.Verhulst zeggen, in Nederland hebben motorscooters een slecht imago. Eigenlijk best raar want in ons dicht bevolkte landje is het toch een heel handig vervoersmiddel.

vampire ff een vraagje aan jou. Is dat wat die oude Honda Lead? Of moet je zelf heel handig zijn om ze een beetje rijdend te houden?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan