MyRouteApp, navigatie app voor motor

Webinar 20-3-2018

Routes gelijk maken voor TomTom & Garmin ! ! en exporteren!

20.03.2018 20:00

Na de kennismakingswebinars gaan we in dit webinar dieper in op de vraag "Hoe zorg ik dat de route die ik gemaakt heb in MyRoute-app, precies zo in mijn TomTom en in de Garmin van mijn maat komt?" Aan de hand van een voorbeeld-route laat ik zien hoe je de route controleert op foutjes, hoe je deze herstelt en hoe je de route kunt vergelijken op verschillende kaarten. Als de route dan klaar voor gebruik is, laat ik zien hoe eenvoudig je deze kunt exporteren en gebruiken op diverse merken navigatiesystemen. Uiteraard is er ruimte voor vragen via de chat en zullen de nodige handige tips gedeeld worden. Tot dinsdag!

Inschrijven : Facebook wordt afgesloten

Even de link zonder facebook: Routes gelijk maken voor TomTom & Garmin en exporteren!
 
En als een Garmin gebruiker deze GPX inlaad, dan wordt automatisch de track gekozen (hoop ik..)?

(Ik ga dinsdag dit maar eens volgen.....https://www.myrouteapp.com/nl/webinar/register)
Edit: vanishingpoint was me net even voor...)
 
Laatst bewerkt:
Dat hangt van het toestel af. Een Zumo 220 kan bv niet met tracks omgaan.
Bovendien moet je denk ik kiezen: Ga je via een route of een track. Dat zijn twee verschillende gebieden in het toestel.
 
MRA heeft een interessante tool waarmee het makkelijker wordt een route in zowel navteq als TomTom kaart gelijk te laten lopen.

Toch zijn er twee redenen die deze methode minder relevant maken:
a. het is een misvatting dat een route in MRA in de Navteq kaart in het toestel exact gelijk blijft. de route zal immers in het toestel (vaak een zumo) herberekend moeten worden en dan afhankelijk zijn van routeringsinstellingen van het toestel. De veronderstelling dat die instellingen in MRA per definitie gelijk zijn is ietwat naief.
b. bovendien is het overbodig: maak de route gerust op de TT kaart, inclusief scenic routing met slechts een gering aantal viapunten. Als je die route 1op1 als track naar de zumo exporteert is de kans op een constistente route groter dan wanneer je gaat stoeien met de vergelijking TT/Here kaart. Dat laatste is alleen echt nuttig als je belang hebt bij viapunten op de route danwel als je een toestel hebt dat niet met tracks overweg kan, zoals de zumo200.

Voor het gros van de gebruikers is het echter verstandiger gewoon te werken met de track.

Toch is er wel degelijk een goede reden om de vergelijking teleatlas/Here te maken. Sommige wegen staan immers in de teleatlas kaart bijv ten onrechte als onverhard/toegankelijk; of juist andersom. Door verschillen in beide kaartversies (in landen waar dat kan) in streetview nader te onderzoeken kun je juist dat soort problemen onderweg voorkomen. In dat kader zou ik zeer aanraden met deze opties te spelen; echter niet vanuit oogpunt van 'routesconstentie'. Gaat het je daar om: werk dan met de track en de 'basiskaart' is niet werkelijk van invloed. Zie ook De MrGPS-methode - voor routeuitwisseling — MrGPS
 
Nog even in het kort, ik begin langzaam te verdwalen in het grote GPS bos.....

Ik zoek een mooie route in MRA. Die ga ik aanpassen op de TomTom kaart en vergelijk deze als ik klaar ben met de Here kaart. Ik zorg dat deze twee (nagenoeg) gelijk zijn. Daarna kies ik in MRA bij Opslaan als voor de GPX1.1 die ik dan zou kunnen verspreiden. Ik stuur de track (route?) via MRA rechtstreeks naar MyDrive.
Als ik de Garmin onder handbereik heb zou ik de route kunnen inladen met de MRA Converter.

Is dit nu de juiste manier? (Ik hoop dat MRA Webinar mij a.s. dinsdag hier ook wat duidelijkheid in kan scheppen.)

En Hans, ik heb de MrGps methode filmpjes allemaal bekeken. Volgens mij heb ik deze methode hierboven geschreven.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de GPX gewoon rechtstreeks via USB in de Garmin laden.
Je hebt deze immers klaar gezet voor meerdere personen. Hierdoor geef je iedereen een identieke track en sluit je de mogelijkheid tot fouten/verschillen voor een deel uit. Apparaat/gebruikers verschillen zijn lastig te voorkomen. Alleen ervaring kan je hierbij helpen
 
En Hans, ik heb de MrGps methode filmpjes allemaal bekeken. Volgens mij heb ik deze methode hierboven geschreven.

Min of meer.

Als je route 'lenterit' heet dan krijg je bij export als gpx 1.1. één gpx bestand met daarin een route en een track. De één heet route-lenterit, de ander track-lenterit.

Als je de eerste gebruikt vereist dat dat de positie van de routepunten zeer gedegen is gecontroleerd in de Here kaart. De route zal met rechte lijnen zichtbaar zijn in de zumo en moet in het toestel herberkend worden om de wegen te volgen. Is in mijn ogen een onnodig riskante en complexe methode en alleen relevant voor de toestellen die geen track aankunnen, zoals een zumo220.

Gebruik je echter de track dan mag die route zelfs gewoon op de TT kaart gemaakt zijn; eventuele kablibratieverschillen tussen de here en tt kaart worden door projectie vanzelf gecorrigeerd.

In de MrGPS methode is mijn advies om één gpx te verspreiden, met daarin alleen de track. Dat voorkomt verwarring.

Het is jammer dat MRA dat laatste niet als optie biedt; je kunt echter eenvoudig via basecamp alsnog een gpx-bestand exporteren met daarin alleen een track.
 
Ik begreep al niet hoe ik de track uit de GPX bestand moest halen. Maar dat kan dus niet bij MRA....
Moet ik toch maar Basecamp eens gaan gebruiken.
Jammer, want je kunt eigenlijk allles met MRA. Behalve dit toch wel belangrijke item dus!
 
In de GPX staat zowel de route als de track. Ik weet helaas niet meer waar je deze kan vinden n de verschillende Zumo's.

Hans bedoelde dat MRA niet alleen de track kan opslaan. Omdat beide er in staan, is de kans nog zeer reëel aanwezig dat mensen de route i.p.v de track gaan starten en dat wil je liever niet.
 
Nog erger, je kunt eigenlijk niet met goed fatsoen uitdragen dat je de Mr GPS methode aanhangt en tevens MRA. Want dan kun je aan de slag, lees: uitgebreid de boel je eigen maken:

Route in MRA -> Opslaan als naar je PC en dan krijg je routenaam.gpx.gpx. Sorry? gpx.gpx. Ja, dat krijg je. Waarom? Ik zou het niet weten. Niks van aantrekken dan maar.

De gpx zitten een route en een track, dus eerst route opladen in ....

Basecamp om de de track eruit te halen? OK, dan moet ik ook leren met BC om te gaan of ...

Route opladen in mydrive.tomtom.com en dan de track naar je TomTom sturen ....

O ja, als je een Garmin hebt, dan de track weer downloaden naar je PC, etc.
Tenzij je zo slim was niet mydrive te gebruiken, maar Basecamp.

90% van de gebruikers vraagt in maart/april steeds maar weer hoe het ook alweer zat. Toch?
Ik vind dit niet verwarrend, maar verschrikkelijk.

Doe iets van Opslaan als -> met keuze tussen route en track en haal die dubbele .gpx eruit.
 
Je omschrijft precies wat ik bedoel!

Ik heb MRA nu redelijk onder de knie, MyDrive ook maar nu moet ik me weer gaan verdiepen in BC...
Niet dat ik daar niet uit kom maar het is zo dubbelop allemaal! Drie verschillende progjes om met z'n tweeën een route te kunnen rijden...

Ik heb zelf een TT450, mijn motormaat een Zumo 500.
Via MRA kan ik de route eenvoudig via MyDrive naar mijn TT sturen waar ik dan op zeker de track krijg (toch..?)
Voor de Zumo moet ik dus eerst het opgeslagen GPX bestand in BC bewerken totdat ik alleen de track overhoud. Om die vervolgens in de Zumo te laden. Hoe omslachtig kan het zijn.
Dat moet toch ook gewoon mogelijk kunnen zijn in MRA?
 
Nog erger, je kunt eigenlijk niet met goed fatsoen uitdragen dat je de Mr GPS methode aanhangt en tevens MRA. Want dan kun je aan de slag, lees: uitgebreid de boel je eigen maken:
Van die eerste regel begrijp ik werkelijk geen snars. Van wat daarna staat wel:

Als je een route maakt in MRA staat er slechts eenmaal gpx achter, NIET tweemaal.

Dat jij het tweemaal ziet komt vermoedelijk doordat je een gpx-bestand hebt geupload. De routenaam wordt dan automatisch dezelfde als de bestandsnaam. Dus: route.gpx. Als je die vervolgens opslaat komt er weer gpx achter te staan en krijg je dus route.gpx.gpx.

In dit geval komt het dus gewoon doordat je route 'route.gpx' heet, en niet 'route'.

Wat ik wél met je eens ben is dat het handiger zou zijn als MRA bij import alleen de bestandsnaam en niet de extentie zou gebruiken voor de routenaam.

Waar het gaat om de MrGPS methode:
Dat is niet meer en minder dan pleidooi voor het gebruik van de track als routeuitwisselingsbasis, en uitleg over hoe dat te doen. MRA leent zich bij uitstek voor deze methode; je moet alleen even weten hoe.
 
Laatst bewerkt:
Dat moet toch ook gewoon mogelijk kunnen zijn in MRA?

Mee eens.

Met de 'MrGPS methode' adviseer ik bij routeuitwisseling uit te gaan van één bestand met daarin slechts één track'. Basta. Voor iedereen duidelijk.

MRA zet bij gpx echter zowel de route als track in de gpx. Dat zou ik graag anders zien, maar ik kan dat slechts aan MRA adviseren, als ze niets met dat advies doen houdt het voor mij op.

Vervolgens geef ik aan dat je met basecamp eenvoudig de gpx kunt openen en vervolgens weer exporteren als gpx, waarbij je dan alleen de track selecteert en alsnog het beoogde doel (een bestand met alleen de track) bereikt. Daarvoor hoef je absoluut basecamp te te 'kennen', je hoeft zelfs geen kaarten in Basecamp te installeren.
 
Waar het gaat om de MrGPS methode:
Dat is niet meer en minder dan pleidooi voor het gebruik van de track als routeuitwisselingsbasis, en uitleg over hoe dat te doen. MRA leent zich bij uitstek voor deze methode; je moet alleen even weten hoe.
Deze regel snap ik dan weer niet. Met alleen MRA ben je er dus niet als je een Garmin van een track wilt voorzien. Dan heb je toch ook BC weer nodig....
 
Van die eerste regel begrijp ik werkelijk geen snars. Van wat daarna staat wel:

Als je een route maakt in MRA staat er slechts eenmaal gpx achter, NIET tweemaal.

Dat jij het tweemaal ziet komt vermoedelijk doordat je een gpx-bestand hebt geupload. De routenaam wordt dan automatisch dezelfde als de bestandsnaam. Dus: route.gpx. Als je die vervolgens opslaat komt er weer gpx achter te staan en krijg je dus route.gpx.gpx.

In dit geval komt het dus gewoon doordat je route 'route.gpx' heet, en niet 'route'.

Wat ik wél met je eens ben is dat het handiger zou zijn als MRA bij import alleen de bestandsnaam en niet de extentie zou gebruiken voor de routenaam.

Waar het gaat om de MrGPS methode:
Dat is niet meer en minder dan pleidooi voor het gebruik van de track als routeuitwisselingsbasis, en uitleg over hoe dat te doen. MRA leent zich bij uitstek voor deze methode; je moet alleen even weten hoe.
Dat 'je' ben jij niet. :) Is in zijn algemeenheid. Veel mensen vinden jouw methode prima en ook MRA prima. Maar veel te veel handelingen als je alleen de track wilt hebben. En dat moet 'je' dan ook nog eens uitleggen. In spreektaal aan de tafel zou je dan zeggen: "dat kan je met goed fatsoen eigenlijk niet promoten".
En die dubbele gpx? Irritant en makkelijk op te lossen. Met name twee punten in een filename is wat mij betreft not done.
Met Riders gewoon MyDrive gebruiken; meteen in opslaan als of via de PC als beide (route en track) wilt.
Maar goed, dat is mijn mening.
 
Met alleen MRA ben je er dus niet als je een Garmin van een track wilt voorzien. Dan heb je toch ook BC weer nodig....

Nee, dat is niet waar. Graag beter lezen wat ik schrijf, anders blijf ik hetzelfde uitleggen...

Punt is:
- als je een gpx van MRA 1op1 naar de Zumo zet dan zit daar zowel een route als een track in. Het is de track die je wilt gebruiken
- echter: de meeste gebruikers zullen in het toestel meteen naar de routplanner gaan. Daar staat op dat moment wél de route, maar niet de track
- die track moet eerst via 'sporen' geconverteerd worden naar een route; pas dan zal hij in de routeplanner in de lijst staan, met het woord 'track' voor de routenaam

Ergo: het kán ook prima zonder basecamp. En als je gewoon zelf een route wilt laden en bent bekend met bovenstaande dan is het geen probleem en heb je basecamp volstrekt niet nodig.
Ga je die route echter versturen naar 20 anderen dan is de kans dat er daar een paar bij zitten die toch de route activeren levensgroot. En om dat te voorkomen adviseer ik in die situatie de route even uit het gps bestand te sleutelen. En dat kan heel makkelijk met basecamp.
 
We bedoelen hetzelfde. (heb het toch goed gelezen...:-) )

Om bij een groep motorrijders ervoor te zorgen dat iedereen gebruik maakt van de track is het advies om dat via BC te doen. Tenzij ze allemaal van jouw omschreven methode op de hoogte zijn, wat niet aaneemlijk is.
Ik ga maar eens even met BC aan de slag!

Edit, inmiddels alles gelukt. Het MRA bestand in Basecamp ingeladen, de route weggemikt en de track in de Zumo geplaatst. Werkt prima zo.
Dank allen voor de uitleg!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben gewoon eigenwijs: ik stuur ze de gpx uit MRA, vertel dat daar 2 dingen inzitten (track en route) en hoop iedereen te verwelkomen op het evenement.
Ik ben te lang missionaris geweest :)
 
Ik deel ook de mening dat wanneer je een product gebruikt je er ook wel enige kennis van mag hebben.
 
Als dat zou was zou de MrGps Methode overbodig zijn...

Als ik in mijn omgeving kijk gebruiken veel bezitters van deze navigatieapparatuur deze slechts voor een route van A naar B. Er zijn er niet zo heel veel die zich er zo in verdiepen zoals jullie (en ik nu een beetje...) Die willen graag aan het handje worden meegenomen en alles liefst voorgekauwd krijgen.
 
Niet negatief bedoeld maar dan zijn het waarschijnlijk mensen die hun navigatie niet veel gebruiken.
Ik ben de afgelopen paar jaar met meerdere groepsreizen op motorvakantie geweest. Je krijgt daarbij de routes in GPS formaat aangeleverd van de reisorganisatie daar.

Wat ik daar gezien heb, is dat 90% van de mensen dermate voldoende kennis van hun navigatie hebben dat ze de aangeleverde routes nagenoeg probleemloos konden rijden. En de paar problemen die er waren konden aan de hand van de navigatie en laptop (die reisleiding standaard mee heeft) vrij eenvoudig uitgelegd en opgelost worden.
 
Mijn proef periode van MyRouteApp loopt bijna af, ik moet zeggen, ik ben onder de indruk en ga het aanschaffen. Iemand nog ergens korting codes liggen?


Is er een mogelijkheid om alle routes in 1 route te importeren? Dit wil ik doen om een indicatie te geven waar ik mijn routes tot nu te heen gepland heb om zo nog niet bereden wegen te zoeken. Hoe doen jullie dit?

Verder is het nog een beetje zoeken maar het gaat steeds beter!
 
Mijn proef periode van MyRouteApp loopt bijna af, ik moet zeggen, ik ben onder de indruk en ga het aanschaffen. Iemand nog ergens korting codes liggen?


Is er een mogelijkheid om alle routes in 1 route te importeren? Dit wil ik doen om een indicatie te geven waar ik mijn routes tot nu te heen gepland heb om zo nog niet bereden wegen te zoeken. Hoe doen jullie dit?

Verder is het nog een beetje zoeken maar het gaat steeds beter!


Hi hhhh
Als je morgen het Engelstalig webinar of donderdag mijn webinar over Groepen en Evenementen volgt, krijg je automatisch een link voor 30% korting ;-)
Schrijf je in via de webinar room op MRA website. MyRoute-app: De #1 alles-in-een routetool
Groetjes Serge
En ja je kunt alle routes in 1 route importeren, ik zal er donderdag aandacht aan besteden
 
Hi hhhh
Als je morgen het Engelstalig webinar of donderdag mijn webinar over Groepen en Evenementen volgt, krijg je automatisch een link voor 30% korting ;-)
Schrijf je in via de webinar room op MRA website. MyRoute-app: De #1 alles-in-een routetool
Groetjes Serge
En ja je kunt alle routes in 1 route importeren, ik zal er donderdag aandacht aan besteden

Hi Redmanta,
Dat is wel een leuk idee, niet eerder opgekomen nog. Ik heb voor beide ingeschreven!

:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan