Ervaringen met reisgenoten met verschillend niveau

Xorbit

Die hard MF'er
18 jun 2006
375
100
Vlierzele
Iedereen,

Deze zomer ga ik lekker met de motor naar Frankrijk. Iemand die ik goed ken heeft nog niet zo lang een motor en wil graag meerijden. Leuk!

Het is een opperste beste kerel en ik kijk er naar uit om samen met hem op de camping te zitten enzovoort. Maar het probleem is dat ik jaren motorervaring heb, ook op circuit, en dat ik véél sneller rijd dan hem. Voor hem is het zijn eerste motorreis. Mijn motor is ook iets sneller. Yamaha Tracer versus TDM900...

Ik ben een varken: 600km per dag in de bergen al gedaan. Ik hou van doorrijden af en toe.

Dus ik ben bang voor het volgende:
  • Ik frustreer mij omdat ik trager moet rijden
  • Hij frustreert zich omdat ik altijd wegrij.
  • Hij wordt oververmoeid door het aantal kilometers. Gevaarlijk.
  • Hij zet zichzelf onder druk om sneller te rijden dan dat hij comfortabel mee is. Gevaarlijk.

Hoe zouden jullie dat aanpakken? Apart rijden en 's avonds rendez-vous houden?

Bedankt voor de inzichten! :W
 
lijkt een beetje op naar een pretpark gaan met iemand die in een rolstoel zit. Ge kunt zelf helemaal niks :+
 
I know. Gewoon niet bullshitten en eerlijk zijn.

Maar misschien kunnen we apart rijden en 's avonds meeten op een camping? Iemand dat al gedaan?
 
Het gaat om je vakantie. Die valt (gedeeltelijk) in het water als je je heel erg moet aanpassen aan je reisgenoten wat rijstijl betreft.
Ik heb ook ooit op een reis in Italië een hele goede vriend verteld dat het geen goed idee was om met ons mee terug naar Nederland te rijden. Hij is uiteindelijk met anderen meegereden. En het is nog steeds een goede vriend gebleven. Dat had anders uit kunnen pakken als de terugrit voor hem of voor ons een teleurstelling was geworden.

Afspraken over plekken waar je elkaar treft/overnacht lijkt me een heel goed alternatief.

Maar daarnaast zijn er op facebook heel veel lokale motorgroepen met veel verschillende rijders van verschillende nivo's die via facebook weekenden en weekjes weg organiseren. Erg leuke initiatieven om meer rijervaring op te doen.
 
Eerst eens rijden op proef wie weet onderschat je hem.......of overschat je jezelf wel. Als je besluit om samen te gaan dan zou een dagmaximum aan rijtijd ipv afspreken en als je passen gaat rijden dan gaat eenieder in zijn eigen tempo omhoog en omlaag. Bovenop en onderaan de pas even op elkaar wachten. En om te zien waar je maat is zou je allebei een GPS-tracker app kunnen installeren. Zo hou je elkaar toch een beetje in de gaten.
 
Laatst bewerkt:
Hij wil graag meerijden en jouw voorstel zou zijn om apart te rijden en op bepaalde plekken te meeten?

Ik zou maar eens goed overleggen. Het is zijn eerste motorreis, dus waarschijnlijk vindt hij het wel een prettig idee dat hij samen met iemand kan rijden. Samen op een camping staan hoef je geen motorreis voor te maken.
 
Zinnige suggesties allemaal. We hebben al eerder eens een ritje gemaakt en dat was een beetje traag voor mij ja...

De opmerkingen over het feit dat die persoon verwacht dat er iemand meerijdt is uiteraard ook helemaal terecht. Ik wil hem niet teleurstellen. Maar ik wil hem ook geen teleurstellende reis doen meemaken.

Ik ga gewoon eerlijk zijn tegen hem en zeggen dat het waarschijnlijk niet leuk zou zijn...
 
Zinnige suggesties allemaal. We hebben al eerder eens een ritje gemaakt en dat was een beetje traag voor mij ja...

De opmerkingen over het feit dat die persoon verwacht dat er iemand meerijdt is uiteraard ook helemaal terecht. Ik wil hem niet teleurstellen. Maar ik wil hem ook geen teleurstellende reis doen meemaken.

Ik ga gewoon eerlijk zijn tegen hem en zeggen dat het waarschijnlijk niet leuk zou zijn...


Dat is gewoon t beste.
 
Dus ik ben bang voor het volgende:
  • Hij wordt oververmoeid door het aantal kilometers. Gevaarlijk.
  • Hij zet zichzelf onder druk om sneller te rijden dan dat hij comfortabel mee is. Gevaarlijk.

Dit dus. Heb ik zelf ook meegemaakt als beginnend rijder. Het samenzijn was erg leuk, het rijden beduidend minder.
 
Sowieso vind ik alleen op reis leuker,lekker zelf bepalen wat je wel of niet doet,heerlijk :t
 
Alleen reizen heeft ook de voorkeur. Zeker voor het rijden. Maar ergens wou ik hem een plezier doen en het zou fijn zijn om hem te helpen een betere rijder te worden.

Bedankt voor de inzichten jongens (of meisjes). :Y
 
Iedereen,

Deze zomer ga ik lekker met de motor naar Frankrijk. Iemand die ik goed ken heeft nog niet zo lang een motor en wil graag meerijden. Leuk!

Het is een opperste beste kerel en ik kijk er naar uit om samen met hem op de camping te zitten enzovoort. Maar het probleem is dat ik jaren motorervaring heb, ook op circuit, en dat ik véél sneller rijd dan hem. Voor hem is het zijn eerste motorreis. Mijn motor is ook iets sneller. Yamaha Tracer versus TDM900...

Ik ben een varken: 600km per dag in de bergen al gedaan. Ik hou van doorrijden af en toe.

Dus ik ben bang voor het volgende:
  • Ik frustreer mij omdat ik trager moet rijden
  • Hij frustreert zich omdat ik altijd wegrij.
  • Hij wordt oververmoeid door het aantal kilometers. Gevaarlijk.
  • Hij zet zichzelf onder druk om sneller te rijden dan dat hij comfortabel mee is. Gevaarlijk.

Hoe zouden jullie dat aanpakken? Apart rijden en 's avonds rendez-vous houden?

Bedankt voor de inzichten! :W

Al jouw veronderstellingen zijn waar!!
Ik heb onlangs hetzelfde gehad en conclusie is dat we grote reis niet meer samen (kunnen) doen. Ik rijd een bejaarde 1985 FZ die er voor zo'n oudje nog best zin in heeft. (of ligt dat aan de bestuurder?) Mijn maat heeft onlangs een BMW R1200RT gekocht, dus in principe zouden we aan elkaar gewaagd moeten zijn.

Dat ik meer rijervaring heb en iets sneller zou gaan rijden dat was vooraf al duidelijk. Net zoals jij aangeeft 600km door hooggebergte of in één ruk van Genua naar huis, is mij niet onbekend. Oke, je gaat met z'n twee en dan is het voor mij geaccepteerd dat ik iets langzamer ga rijden. Voor mijn gevoel reed ik echter 3/4 van de dag als een oude oma, maar oke, zo hebben we het afgesproken. Tot hier geen probleem.

Helaas, helaas bleek de RT op de kronkelweggetjes in de Harz meer op een Deutsche Pantzer dan op een motorfiets. Man, dat ding wil absoluut niet door een bocht! Het ergste was wel dat mijn maat zich de hele dag de blubber aan het werken was om mij bij te houden. Ik had dat zelf helemaal niet in de gaten, voor mij was ik lekker bochtjes aan het draaien in kalm toertempo waarvan je niet verwacht moe te worden. Na een dagafstand van zo'n 200km raakte mijn maat steeds verder achterop. Dan stopte ik weer om te wachten, maar 3 bochten verder weer flink achterop. Uiteindelijk stopt ie naast me en geeft aan om geen meter meer te rijden omdat ie compleet stuk zat en zichzelf niet meer vertrouwt om veilig verder te rijden. Dan sta je dus plots ongewild helemaal stil!! :?

Ons doel was om ook samen in Noorwegen te gaan rijden. Dat is na de test in de Harz op deze manier een onmogelijkheid. Noorwegen is veel bergen en dus vol met bochten, veel goeds is er dus niet te verwachten voor hem. Vakantie is op bonnefooi, dus is slaapplaats niet altijd direct te vinden, kan gebeuren dat je mss nog wel 100km verder moet. Dat zal hem nooit gaan lukken. Deze 100km is voor hem meerdere dagen achter elkaar in (echte) bergen al bijna zijn dag-max. Harz is leuk, maar voor sturen niet extreem.

Duidelijk is dat die dikke Bayer-RT meer geschikt is voor de snelweg. 'Nur geradeaus'!!
Toen we in Duitsland een lang stuk snel wilden overbruggen hebben we 150-160 kruis gereden op de Autobahn. Dat gaat goed met de RT achter dat brede scherm. :t

Conclusie: Als stuurmanskunsten (of motoreigenschappen) ver uiteen liggen is er flinke kans op verveling van de één en op de tenen lopen (rijden) van de ander. Gevaar is dan heel dicht om de hoek!
Ik ben toch blij dat we een week hebben kunnen proefdraaien in de Harz en dat we niet ergens in midden Noorwegen tegen onoverkomelijke problemen zijn opgelopen. Dat zou voor ons beiden een heel slechte vakantie-ervaring zijn geworden. Een lange reis samen is dus (voorlopig?) onmogelijk gebleken..... :N
Voor hem geldt veel meer km's draaien en mss een motor die wél een bocht kan nemen?

We waren goede vrienden en zijn 't nog steeds.
Toch heeft onze vriendschap in die week Harz wel een flinke deuk opgelopen ........en da's jammer!! '(
En of die RT nog steeds een leuke motor is, dat is ook een vraag. Wel heel sneu voor hem. Hij was super-enthousiast over dat ding, maar na onze trip is dat flink getemperd. Ook da's jammer!! '(
 
Laatst bewerkt:
Ik ga gewoon eerlijk zijn tegen hem en zeggen dat het waarschijnlijk niet leuk zou zijn...

Dat vooral doen, een weekendje oké maar een lange vakantie, dat gaat hem waarschijnlijk niet worden. Nog los van de risico's die hij loopt door boven zijn kunnen te gaan rijden, ontstaan er ook irritaties. Jij, hij of jullie beiden gaan zich zitten irriteren, dat kan je een paar dagen misschien nog wel van elkaar hebben, maar er komt een moment dat de bom barst en dat is voor niemand leuk!

Ik ga jaarlijks met een groep collega's een weekendje met de motor op pad, meestal richting Luxemburg of Ardennen. Omdat het een bedrijf is waar de doorgang soms vrij groot is gaan regelmatig nieuwe gezichten mee. Soms zijn we maar met 5 man, soms met 15, waarbij de niveaus nogal uiteen lopen. Ik zit jaarlijks ruim 50.000km op de motor, anderen vinden een uurtje al lang. Ik rij het liefst zo snel mogelijk het land uit, en ga dan lekker binnendoor. Dan wordt het voor mij pas leuk, maar tegen die tijd zijn een aantal anderen het vaak al zat. Voor hun is 2 dagen Luxemburg al een heel avontuur, terwijl dat voor mij een rondje om de kerk is. De ervaren rijders proberen de mindere goden zoveel mogelijk tips mee te geven, en na afloop geven ze meestal aan ontzettend veel geleerd te hebben. Ik ga mee voor de gezelligheid met de groep, eventueel nog iemand wat extra tips of ervaring mee te geven, maar niet voor het motorrijden, daarvoor is het verschil meestal te groot. Dat geeft niet, ik ga dat weekend met een andere insteek op pad als ik alleen zou doen. Maar dat hou ik een weekend vol, paar dagen langer misschien, maar dan houdt het echt op. Een hele vakantie, nog niet misschien!

Kortom, als jij diegene wat van jouw ervaring wilt overbrengen, ga dan lekker een weekendje wat dichter bij huis rijden. Accepteer dat jij dat weekend motortechnisch gezien waarschijnlijk wat minder aan je trekken zal komen, maar dat je iemand anders er wel een groot plezier mee doet en hem na afloop misschien meer ervaren en zelfverzekerd op de motor zal zien zitten. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon heel gezellig, en misschien kom je wel tot de conclusie dat het allemaal wel meevalt en dat een langere reis er op een later moment misschien toch wel inzit.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de uitgebreide reacties. Bedankt. Ik denk dat veel rijders het al eens hebben meegemaakt. Het lijkt er een beetje op dat ik een gevoelige snaar heb geraakt.

Mede dankzij jullie kan ik nu een goede beslissing nemen voor mezelf én ook voor die andere persoon.

Een gedeukte vriendschap is niet fijn. Maar beeld je eens in dat je een goede vriend van het asfalt mag rapen gewoon omdat die wanhopig probeerde mee te komen. Ik moet er niet aan denken. :/
 
Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de uitgebreide reacties. Bedankt. Ik denk dat veel rijders het al eens hebben meegemaakt. Het lijkt er een beetje op dat ik een gevoelige snaar heb geraakt.

Mede dankzij jullie kan ik nu een goede beslissing nemen voor mezelf én ook voor die andere persoon.

Een gedeukte vriendschap is niet fijn. Maar beeld je eens in dat je een goede vriend van het asfalt mag rapen gewoon omdat die wanhopig probeerde mee te komen. Ik moet er niet aan denken. :/
Nog even een vervolg op het vorige verhaal.
Gelukkig heb ik ik 'm niet van het asfalt hoeven halen. Dat is wel 't laatste wat je wil.
Bij thuiskomst bleek dat ie daar soms heel dichtbij is geweest.

In de Harz bleef ie dus flink achter. Ik heb 'm aangegeven dat ie de motor meer moest leren beheersen en vooral km's maken voor ervaring. Dat was ook niet een goed advies!
Hij is zelf gaan rijden en kwam op de Veluwe op de weg van Hoenderloo naar Schaarsbergen. Voor degenen die daar bekend zijn zullen weten dat je bij de Kop van Deelen ineens scherp naar rechts moet. In zijn overmoed en drang om met die RT een bocht eens een keer stevig door te gaan is ie helemaal aan de linkse kant van de weg gekomen. Daar kwamen toevallig motoren aangereden. Het geluk is geweest dat die 3 tegenliggers het goed hebben ingeschat, zodat ze elkaar op de Engelse manier zijn gepasseerd.

Gelukkig ook goed afgelopen maar sindsdien is zijn zelfvertrouwen helemaal op punt ZERO gekomen!!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben voor oerhollands polderen....

Ga voor een weekend en hou de lange vakantie voor jezelf.


Overigens ken ik beide situaties.
Een weekend waarbij echt na drie bochten iemand 300 meter achter lag.
En de situatie waarbij een ander echt na een week zoveel beter reed door de lange stuurdagen in de bergen. Het kan dus verschillen.
 
Laatst bewerkt:
Niet een optie om gewoon heel rustig op te bouwen en veel tips te geven om de snelheid er wat in te krijgen? Zo leert je maat er ook wat van in plaats van dat hij direct op/over zijn grens gaat rijden.
En dan voor de snelheid na paar dagen ook tijdje apart rijden?
Voordeel is wel dat je dan verder gewoon samen op vakantie kunt en doordat je maat beter geoefend raakt hij je misschien jaar daarop wel goed bij kan benen.
Mijn voorkeur zou sowieso uitgaan naar samen i.p.v. alleen, ook al moet ik daar het doorrijden voor opgeven (in het begin).
 
Ik denk dat het er vooral aan ligt wat je zelf wilt. Een (leuke) vakantie met een maatje, waarbij je je op diverse momenten aan hem zult moeten aanpassen, of een vakantie in je ééntje waarbij je de hele tijd kunt gassen.
 
Ik ben voor oerhollands polderen....

Ga voor een weekend en hou de lange vakantie voor jezelf.


Overigens ken ik beide situaties.
Een weekend waarbij echt na drie bochten iemand 300 meter achter lag.
En de situatie waarbij een ander echt na een week zoveel beter reed door de lange stuurdagen in de bergen. Het kan dus verschillen.
Ik zeg dan altijd:
Sommige mensen kunnen op een stuk van 100m een km achter raken............... :?

Niet een optie om gewoon heel rustig op te bouwen en veel tips te geven om de snelheid er wat in te krijgen? Zo leert je maat er ook wat van in plaats van dat hij direct op/over zijn grens gaat rijden.
En dan voor de snelheid na paar dagen ook tijdje apart rijden?
Voordeel is wel dat je dan verder gewoon samen op vakantie kunt en doordat je maat beter geoefend raakt hij je misschien jaar daarop wel goed bij kan benen.
Mijn voorkeur zou sowieso uitgaan naar samen i.p.v. alleen, ook al moet ik daar het doorrijden voor opgeven (in het begin).
Dit jaar wordt de vakantierit meer dan 10k. Met hem erbij en dan rustig opbouwen kan ik wel een maand extra vakantie erbij vragen. Wellicht omdat de verschillen te groot zijn gaat ie het NOOIT bijbenen. Ook niet na wat meer ervaring. Òf ligt de schuld bij die lompe BMW........?

Het is idd gezelliger met twee. Toch heeft alleen rijden ook zijn voordeel. NIET de hele dag in spiegel kijken of ie voor de zoveelste keer weer achter raakt. Gewoon de hele dag je eigen tempo rijden, of plots een stop maken voor een fotootje op een mooie plek.

Voorlopig doe ik met hem korte ritjes over de Veluwe. (extra opletten dan bij de Kop van Deelen!) Als het beter wordt kunnen we altijd nog een keer proberen in bijv de Eifel.
Mss heeft ie dan al die paarden die nu staan te slapen in de stal wakker kunnen krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Nog even een vervolg op het vorige verhaal.
Gelukkig heb ik ik 'm niet van het asfalt hoeven halen. Dat is wel 't laatste wat je wil.
Bij thuiskomst bleek dat ie daar soms heel dichtbij is geweest.

In de Harz bleef ie dus flink achter. Ik heb 'm aangegeven dat ie de motor meer moest leren beheersen en vooral km's maken voor ervaring. Dat was ook niet een goed advies!
Hij is zelf gaan rijden en kwam op de Veluwe op de weg van Hoenderloo naar Schaarsbergen. Voor degenen die daar bekend zijn zullen weten dat je bij de Kop van Deelen ineens scherp naar rechts moet. In zijn overmoed en drang om met die RT een bocht eens een keer stevig door te gaan is ie helemaal aan de linkse kant van de weg gekomen. Daar kwamen toevallig motoren aangereden. Het geluk is geweest dat die 3 tegenliggers het goed hebben ingeschat, zodat ze elkaar op de Engelse manier zijn gepasseerd.

Gelukkig ook goed afgelopen maar sindsdien is zijn zelfvertrouwen helemaal op punt ZERO gekomen!!


Dat is ook een mooi stiekum bochtje :Y al wel meer de fout in zien gaan daar :X
 
als je toch besluiten om samen te gaan, dan zou ik sowieso hem veel voorop laten rijden.

Als hij telkens moeite moet doen om jouw bij te houden, dan rijd hij voortdurend op het scherpst van (zijn) snede, dat gaat op den duur fout.

Aan de andere kant is het ook goed als hij achter jou rijd in bochtig gebied, zodat hij kan zien welke lijnen je volgt etc. Alleen moet jij dan wel voldoende zelfbeheersing hebben om niet te hard te gaan.

Je kan in berg/bochtgebied ook afspreken dat je telkens op hem wacht, zodat je ook af en toe los kan.

Heb ik vorig jaar ook met vrienden gedaan in Oostenrijk (weliswaar met de auto), ik was hem in no-time kwijt, maar op den duur wel even wachten. (en sowieso op den duur wat rustiger vanwege klachten vanaf de achterbank :+ )
Ook handig met navigatie, dan zie je hoe de bochten ongeveer gaan lopen.
 
Òf ligt de schuld bij die lompe BMW........?

Maak je je daar maar geen zorgen over. Zo'n RT gaat als een scheermes in bergachtig gebied. Heb zowel op de RDGA als op de Zwitserse passen achter zo'n 'lompe RT' gereden. Ik moest flink poken om die bij te houden, zo vloeiend door haarspeldbochten en doordraaiers, en dat met de vrouw achterop! Wel locals, dat wel. Ik ben er wel achter gekomen dat de fiets niet de factor is, maar de persoon die erop zit.... Laatst reed ik op de Veluwe op die slingerweg langs de kazerne (De Dellen), onderweg naar huis. Ik reed achter een Harley-achtig bobbertje met zo'n hoog stuur. Die man hing eraan als een spin in het web. Maar bochten pakken van heb ik jou daar, daar kunnen menig racertjes wat van leren :)

Ik rij dus ook graag met vrienden met wie ik goed 'match' qua rijstijl. Als ik met iemand ga die niet zoveel van tempotoeren houdt, dan ga ik puur voor het samen-zijn, ook gezellig, maar niet langer dan een weekend. De echt extreme ritten doe ik het liefst alleen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan