Ervaringen met sloten

Kire

MF veteraan
7 aug 2003
1.281
82
Rotterdam
Hallo allemaal,

Afgelopen periode is mijn motor weer eens gestolen (nr 3), dus ik ben op zoek naar een nieuw slot. Tot nu toe heb ik steeds gebruik gemaakt van sloten van de 'bekende' motormerken. Ik denk dan aan Oxford, Abus en Kryptonite.

Googelend kwam ik op de site van de Slotenspeciaalzaak. Deze site biedt ART5 sloten aan van - voor mij - onbekende merken als Protect en SPX en het fietsenmerk AXA. Het prijsverschil is groot: In hun collectie is de ABUS ART5 ca eur 240 en schommelen de andere merken rond de eur 75.

Er van uitgaande dat prijs kwaliteit bepaald, zouden dat flutsloten moeten zijn. De vraag is of dat ook zo is of dat je gewoon extra betaald voor de naam. ART5 = ART5, zou je zeggen. Is er hier iemand die daar ervaringen mee heeft e/o wel eens ergens over een test op dit onderwerp gestruikeld is?

Ik ben benieuwd...
 
een slot zet je er op om aan de verzekeringseisen te voldoen. als die art 5 sterren vragen is elk slot met art 5 goed. Check het wel even op de site van de stichting ART Stichting ART – Blijf dieven een stap voor want de reclame op de verpakking is niet altijd actueel en de verzekering vraagt wel een actuele goedkeuring op het moment van aanschaf (bonnetje bewaren). en het is niet voor niks dat je moet checken of de waardering actueel is want op het moment dat er een zwak punt wordt gevonden en de kraaktijd dus omlaag gaat dan wordt ook de waardering aangepast. en die zwakke punten en nieuwe kraaktechnieken wordt voortdurend naar gezocht door zowel criminelen als de mensen die de sloten keuren.
en als het de 3de motor binnen relatief korte tijd was zal het waarschijnlijk erg lastig worden om de volgende ook weer tegen diefstal te verzekeren.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook die sloten, zijn zware kettingen en lijken qua constructie erg op de bekende merken. ART-5 geeft aan dat het op veiligheid wel goed zit, maar afwerking enz kan natuurlijk minder zijn.

Belangrijker vraag: zet je je motor wel écht vast? Mijne staat vast met 1 ketting om wiel, 1 kabel aan beugel slot door wiel en natuurlijk stuurslot, plus alarm. Zowel ketting als kabel zitten aan zwaar muuranker bevestigd.

Verder: sterkte, diefstal van je motor zuigt :(
 
ART2, 3, 4 of 5 .... ze gaan allemaal open en je motor kan meegenomen worden. Het enige verschil is de vertragingsfactor. Een ART5 van merk X zit om en nabij dezelfde vertragingsfactor als een ART5 van merk Y dus als er eentje duurder is dan zou ik het er alleen voor uitgeven als dat slot functioneel beter/handiger is.

Kijk wat je verzekering eist en koop een slot dat daaraan voldoet en voor jou handig is.....
 
Ik denk dat je beter kan kijken HOE je de motor afsluit.

Doe je dat in een (deels) openbare garage (al zijn het enkel de bewoners die toegang hebben) dan kan je er 30 sloten omheen binden, maar dat gaat weinig uitmaken.

Toen ik nog geen eigen ruimte had in Amsterdam zette ik mijn motor zo opvallend in de straat aan een paal vast dat diegene die hem wilde jatte wel heel veel zin moest hebben om zo vol in het zicht aan de gang te gaan (je hebt ze er natuurlijk tussen zitten). De motor was wel afgedekt met een hoes zodat je niet kon zien wat er precies stond.

Nu heb ik een eigen tuin met schuur. Soms zet ik hem niet in de schuur. Alle buren kunnen dat zien. Ik woon in het midden van rijtjeshuizen dus zowel de linker als de rechter buren kunnen vanaf boven mijn tuin in kijken. Daarom doe ik de poort deur op slot wanneer de motor buiten de schuur blijft staan.

Heb ik weer hetzelfde effect gecreëerd. Je moet wel héél veel zin hebben wil je hem dan uit de tuin komen halen, want die poort krijg je niet stilletjes van het slot af zonder sleutel en ten tweede moet je hem maar uit de tuin de steeg in zien te krijgen.

Ik had de poort ook groter kunnen maken of weg kunnen laten. Dan had ik weer 3 sloten nodig gehad. :)

Misschien heeft het dus meer zin om te kijken naar de omgeving \ manier waarop je de motor op slot zet in plaats van 30 sloten op dezelfde foute plek te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Dank allemaal!

Het is overigens de 3e op het 3e adres. Wel 2e keer in een gezamenlijke parkeergarage: Misschien lastiger om bij te komen dan 'buiten', maar eenmaal binnen kun je redelijk ongestoord te werk gaan (weinig toezicht).

De motor stond met het frame aan een stalen beugel vast en had daarnaast een schrijfremslot. Alarm niet (hoefde niet van de verzekering en geeft altijd gedoe met de accu). Misschien nu maar weer wel doen. Ik overweeg ook zo'n GPS-verklikker. Nog niet gekeken wat dat kost e/o wat de ervaringen er mee zijn.

Dank voor de tip van het checken van de keuringen. Dat wist ikniet (dat dat kon en verstandig is)!
 
alarm is in een paar seconden stil dus verwacht daar niet al te veel van (en ook al maakt hij herrie er kijkt niemand naar om) en een GPS tracker werkt niet tegen diefstal en kan de politie alleen in de buurt brengen maar als ze niet precies weten in welk schuurtje hij staat kunnen ze niks doen. en met de normale nauwkeurigheid van een paar meter in open lucht (en alleen maar slechter onder dak) weet je nooit of je het juiste schuurtje hebt. en als criminelen vermoeden dat er een tracker op zit zetten ze hem binnen en dupliceren even een signaal van ergens anders en dan wordt de tracker daarna uitgeschakeld. en dan kan je misschien de laatste positie zien maar dat kan in een heel ander land zijn als de werkelijkheid. ook daarvan zou ik me dus niet al te veel voorstellen. permanent toezicht (of de mogelijkheid daarop) liefst uit meerdere richtingen is de beste optie om het voor criminelen onaantrekkelijk te maken om jouw motor te stelen samen met goede sloten.
 
Hoe hard klinkt zo'n alarm eigenlijk? Gewoon een claxon?

Ik heb een alarm in mijn huis, en dat is zo ongelooflijk hard! Dat moet je echt horen om daar een voorstelling van te krijgen, dat gaat letterlijk door merg en been.
Daar zit zo'n druk achter dat je een soort van gedesorieteerd raakt, je gaat gewoon naar buiten omdat het zo oncomfortabel is. (Ik zag een knopje aan de muur, en ik dacht, what does that button do? ;))

Zou zoiets met een motor ook haalbaar zijn?
 
Hallo allemaal,

Afgelopen periode is mijn motor weer eens gestolen (nr 3), dus ik ben op zoek naar een nieuw slot. Tot nu toe heb ik steeds gebruik gemaakt van sloten van de 'bekende' motormerken. Ik denk dan aan Oxford, Abus en Kryptonite.

Googelend kwam ik op de site van de Slotenspeciaalzaak. Deze site biedt ART5 sloten aan van - voor mij - onbekende merken als Protect en SPX en het fietsenmerk AXA. Het prijsverschil is groot: In hun collectie is de ABUS ART5 ca eur 240 en schommelen de andere merken rond de eur 75.

Er van uitgaande dat prijs kwaliteit bepaald, zouden dat flutsloten moeten zijn. De vraag is of dat ook zo is of dat je gewoon extra betaald voor de naam. ART5 = ART5, zou je zeggen. Is er hier iemand die daar ervaringen mee heeft e/o wel eens ergens over een test op dit onderwerp gestruikeld is?

Elk slot krijg je open de een wat moeilijker dan de ander.

Ik ben benieuwd...
 
Hoe hard klinkt zo'n alarm eigenlijk? Gewoon een claxon?

Ik heb een alarm in mijn huis, en dat is zo ongelooflijk hard! Dat moet je echt horen om daar een voorstelling van te krijgen, dat gaat letterlijk door merg en been.
Daar zit zo'n druk achter dat je een soort van gedesorieteerd raakt, je gaat gewoon naar buiten omdat het zo oncomfortabel is. (Ik zag een knopje aan de muur, en ik dacht, what does that button do? ;))

Zou zoiets met een motor ook haalbaar zijn?
nee. ruimte heb je niet om het weg te bergen (voor veel herrie heb je grote apparatuur nodig) en het volgende probleem wordt de voeding. voor veel herrie heb je veel vermogen nodig en dan is je accu zo leeg. en ook dat herrie apparaat bij jouw thuis heeft een voorbereid persoon binnen een paar seconden zo stil dat hij er geen last meer van heeft zolang als hij er bij kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan