Ervaringen met sodablast ?

KwaSuz

MF veteraan
Donateur
20 aug 2006
10.012
9.914
Het mooiste stukje Friesland
Heeft iemand ervaring met de sodablast of vergelijkbaar product?

JWL Soda 5 Liter

Aangezien ik regelmatig aan het rommelen ben met die ouwe vieze brommers lijkt dit mij wel wat.
Schoonmaken van aludelen of verf eraf stralen voor het spuiten.

-geen grit of glasparel restanten in de cylinderkop of remklauwen
-geen grote straalkast nodig
-kan in de buitenlucht cq tuin

-wel compressor met voldoende luchtopbrengst nodig
-Rotzooi/verf/vet toch opvangen in bak? Speciekuip oid
-Straalmiddel kan niet hergebruikt worden, dit verdwijnt...... word het dan een duur geintje?
Heeft iemand ervaring of ideeën erover?
Ik lees het graag.
 
Laatst bewerkt:
Ik help wel eens mee in een motorzaak en onlangs zijn er na elkaar een paar klanten geweest met een blok dat ze hebben laten stralen met soda. In het blok kwamen we die zooi werkelijk waar overal tegen, in kanaaltjes, in lagers etc. Ik denk dat je er in ieder geval heel goed voor moet zorgen dat het spul aan de buitenkant van het blok blijft, maar dat zal lastig zijn.
 
Soda straalt vrij matig.
Een goede stevige lak of coating gaat er dus erg moeilijk af.
Doordat het langzaam gaat verbruik je redelijk veel soda.

Doe het ook niet binnen want echt alles is wit erna. De buren zullen er waarschijnlijk ook niet blij mee zijn, maar dat is een probleem voor later :+
 
Soda straalt vrij matig.
Een goede stevige lak of coating gaat er dus erg moeilijk af.
Doordat het langzaam gaat verbruik je redelijk veel soda.

Doe het ook niet binnen want echt alles is wit erna. De buren zullen er waarschijnlijk ook niet blij mee zijn, maar dat is een probleem voor later :+

Voordeel van sodastralen is dat je zeker weet dat het onderliggende metaal niet aangetast wordt doordat het soda uit elkaar spat op de lak en te zacht is om (niet geoxideerd) metaal te vergruizen, iets wat met bijvoorbeeld glasparel óf grit stralen wél gebeurd. Bij het restaureren van een échte oldtimer wil je dus eigenlijk altijd soda stralen....

Er zijn overigens maar weinig bedrijven die soda stralen als dienst leveren en het is ook een heel stuk duurder dan bijv. glasparel of grit stralen vanwege de extra tijd welke het in beslag neemt.
 
Laatst bewerkt:
mmmh, niet echt enthousiaste reacties :+ maar wel zo'n beetje in de lijn die ik verwacht had.
Niet dat ik meteen zo'n apparaat zou aanschaffen, je kan je geld maar één keer uitgeven tenslotte.
Ik zet dit idee even op een laag pitje, bedankt tot zover voor de reacties.
Mag natuurlijk altijd aangevuld worden :Y
 
Zo'n "blaster" is eenvoudig zelf te maken.
Hiervan heb ik wel voorbeelden op internet voorbij zie komen.
(ik ga er van uit dat je wel een compressor en zo'n luchtpistooltje hebt)

Schrik wel een beetje van de prijs (25 euro) voor een jerrycan soda.
In mijn beleving spuit je dat in een half uurtje tot een uurtje weg.
Ik zou het dan pas gaan gebruiken als echt elke andere oplossing zou falen.

Vraag mij af of je die soda niet veel voordeliger ergens anders kunt kopen.
Dus niet als "straalproduct" maar gewoon als grondstof.
Op internet zie je filmpjes waarbij gewoon uit een papieren "kilo-pak", afkomstig uit de supermarkt, wordt gespoten. (dan heb je het vast over andere prijzen)

Deze zijn wel gaaf.
(maar er staan heel veel filmpjes over dit onderwerp op het internet)
 
Ik help wel eens mee in een motorzaak en onlangs zijn er na elkaar een paar klanten geweest met een blok dat ze hebben laten stralen met soda. In het blok kwamen we die zooi werkelijk waar overal tegen, in kanaaltjes, in lagers etc. Ik denk dat je er in ieder geval heel goed voor moet zorgen dat het spul aan de buitenkant van het blok blijft, maar dat zal lastig zijn.
Kan je dan niet beter met droogijs (CO2) stralen?
De reinigingssterkte is niet groot, maar dat lijkt me van soda ook niet (??)
 
Het fijne van Soda ten opzichte van gritstralen of glasparelstralen is dat het oplost in water maar ook olie. Daarmee heb je veel minder risico op schade door achterblijvend straal medium
 
Ik heb dit ding een keer voor 5 euro gekocht bij de LIDL, misschien maar eens met soda proberen
1318860.gif
 
Die heb ik ook maar eigenlijk nooit goed getest. Had er zilverzand voor gehaald, schijnt vaker gebruikt te worden door de amateur straler. Je moet het alleen wel goed drogen.

Ja heb m ook alleen maar meegenomen omdat hij maar 5 euro was, daarvoor kan ik wel ns een beetje aanklooien. Binnenkort dus maar eens soda halen om dit te testen.
 
Hallo.

Ik heb er ook ongeveer zo een als in de openingspost staat.
Werkt goed!

Let wel op je hebt een HELE grote compressor nodig, ik denk dat de gemiddelde 50 liter compressor het niet aankan.

En je hebt absoluut een vocht/olieafscheider nodig want anders koekt je pistool heel vlug dicht.

Gewoon straalgrid is best goedkoop maar glasparel is behoorlijk prijzig.

Groeten en succes ermee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan