Ervaringen met ZZR 1200 / FJR 1300

Mofo

MF'er
11 mei 2008
37
0
Allen, de allerbeste wensen en natuurlijk heel veel plezierige kilometers in 2014!

Mijn goede voornemen voor dit jaar is mijn CBR1000F te vervangen door 1 van de 2 bovenstaand genoemde fietsen. Alle specs zijn overal te vinden op 1 ding na, te weten gebruikerservaringen mn die met de ZZR 1200. Ik rij ongeveer 12000 km per jaar, veelal dagjes/weekenden/korte vakanties. Rij het hele jaar door.

Waar specifiek op te letten bij aanschaf van een ZZR 1200 of FJR 1300? Welke onderdelen zijn mn gevoelig voor onderhoud? Hoe hoog zijn de onderhoudskosten? In hoeverre zijn je verwachtingen bij de fiets ook uitgekomen en waarom? Wat zijn hele sterke en minder sterke punten? Is het wijs mij op bepaalde bouwjaren te richten mbt de aanschaf?

Kortom als je iets kan vertellen uit eigen ervaring...alvast bedankt!!

Groeten,

Mofo
 
FJR1300: linksysteem is een belangrijk aandachtspunt. Daarnaast zijn er een aantal terugroepacties voor de verschillende bouwjaren, website met overzicht kan ik echter niet meer vinden.

Voor de rest is het een fijne motor, hoewel de grondspeling aan de lage kant is.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Picaroon! Wist het nog niet van dat linksysteem, er staat gelukkig het nodige over op Internet.
 
Op de Kawasaki merkclub site stond altijd wel info hierover
Ik herinner me dat deze vrij zuinig en soepel te bereiden was wat dan het voordeel van carburateurs is t.o.v. injectie bij de fjr ? kijk ook eens op de site van motorfreaks waar een test van beide te vinden is.
 
@henzel: dat is niet geheel waar. Een carb rijdt m.i. altijd soepelder dan een injectie, mede vanwege de aan-uit reactie van een injectie. Laatstgenoemde hoeft ook niet zuiniger te zijn. Kijk maar eens naar de 1e generatie injectie van Honda...

Ik rijd gemiddeld 1:16,2 (veel snelweg).
 
Geen rijervaring met beide fietsen, maar het grappige is dat ik bijna dezelfde zoektocht ben gestart toen ik een opvolger voor mijn CBR 1000F zocht. Ik heb uiteindelijk een BMW K1200RS gekocht, het kan verkeren... *D


Het eerder genoemde artikel op Motorfreaks is wel een leuke...

Motorfreaks

Deze heb ik ook nog gevonden...

Honda CBR1100XX vs. Kawasaki ZZ-R1200

...een vergelijk tussen de Blackbird (stond ook op mijn lijstje) en de Kawa.

De FJR heb ik me niet echt in verdiept. Staan er redelijk veel van te koop en wat ik er van gelezen heb is/zijn het grootste minpunt de OEM schokkers. Maar ik praat hier anderen na, want zoals gezegd geen rijervaring.
 
Ik zou inderdaad ook eens naar de Blackbird kijken. Volgens mij de beste motor in deze (prijs)klasse......
Maar aangezien ik er zelf 3 heb moet ik dat ook wel zeggen, natuurlijk.
 
Helaas pas ik niet op de BB. Wat mij betreft een van de allermooiste fietsen, en natuurlijk de opvolger van de 1000F. Ik ben vrij lang (1,92) en heb vooral lange bovenbenen, de kniehoek op de BB is voor mij veel te krap voor echt lange ritten. De BB is volgens mij ook nooit gewijzigd op dit punt?
De ZZR en FJR zijn beide ruim genoeg.
 
Allen, de allerbeste wensen en natuurlijk heel veel plezierige kilometers in 2014!

Mijn goede voornemen voor dit jaar is mijn CBR1000F te vervangen door 1 van de 2 bovenstaand genoemde fietsen. Alle specs zijn overal te vinden op 1 ding na, te weten gebruikerservaringen mn die met de ZZR 1200. Ik rij ongeveer 12000 km per jaar, veelal dagjes/weekenden/korte vakanties. Rij het hele jaar door.

Waar specifiek op te letten bij aanschaf van een ZZR 1200 of FJR 1300? Welke onderdelen zijn mn gevoelig voor onderhoud? Hoe hoog zijn de onderhoudskosten? In hoeverre zijn je verwachtingen bij de fiets ook uitgekomen en waarom? Wat zijn hele sterke en minder sterke punten? Is het wijs mij op bepaalde bouwjaren te richten mbt de aanschaf?

Kortom als je iets kan vertellen uit eigen ervaring...alvast bedankt!!

Groeten,

Mofo

Je kunt dit toch beter doen op de topics van beide merken/modellen?
Is dat nou pure luiheid?
 
@henzel: dat is niet geheel waar. Een carb rijdt m.i. altijd soepelder dan een injectie, mede vanwege de aan-uit reactie van een injectie. Laatstgenoemde hoeft ook niet zuiniger te zijn. Kijk maar eens naar de 1e generatie injectie van Honda...

Ik rijd gemiddeld 1:16,2 (veel snelweg).

Hoi picaroon,dat zeg ik ....... .
Haal met eigen injectie aprilia 1:15 voorheen met mijn kawa met carb. 1:18 met een plompere moto, affijn leve de Carberateurs!
 
Laatst bewerkt:
@henzel: ah, excuus... nu dat ik je bericht teruglees heb ik het inderdaad verkeerd begrepen ;)
 
Helaas pas ik niet op de BB. Wat mij betreft een van de allermooiste fietsen, en natuurlijk de opvolger van de 1000F. Ik ben vrij lang (1,92) en heb vooral lange bovenbenen, de kniehoek op de BB is voor mij veel te krap voor echt lange ritten. De BB is volgens mij ook nooit gewijzigd op dit punt?
De ZZR en FJR zijn beide ruim genoeg.
Ik heb een paar honderd klanten met Blackbirds, waarvan de grootste ruim boven de 2 meter lang is. Ritten van ver boven de 1000km per dag zijn prima te doen (zelf al eens 1400km in 15 uur gereden).
De kniehoek is ook vrij gemakkelijk aan te passen door ofwel een iets hoger zadel te nemen, of een verstelbare rem/schakelset te plaatsen. Ik heb de mijne zelfs verhoogd i.p.v. verlaagd voor nog meer grondspeling.........
 
Helaas pas ik niet op de BB. Wat mij betreft een van de allermooiste fietsen, en natuurlijk de opvolger van de 1000F. Ik ben vrij lang (1,92) en heb vooral lange bovenbenen, de kniehoek op de BB is voor mij veel te krap voor echt lange ritten. De BB is volgens mij ook nooit gewijzigd op dit punt?
De ZZR en FJR zijn beide ruim genoeg.

Hallo Mofo,heb zelf hiervoor een zzr 1200 gehad ging met mijn lengte goed 1.91 een vriend heeft een fjr,met onze lengte ziet het er echt niet uit als je daar op zit.
 
@edpa97: en bedankt... ik kan je alleen zeggen dat het verder prima zit en 't me een worst zal wezen wat een ander er van vindt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan