ervaringen motortoerisme tsjechie??

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.111
8.242
Assen
hoi mensen, ik heb bgrepen dat tsjechie helemaal niet zo link is als soms wordt beweerd, maar aan de andere kant heb ik ook veel gelezen over motor-en autodiefstallen..
wat zijn jullie ervaringen/indrukken?
kan je daar veilig je fiets bij een stadje neerzetten om dan het stadje te verkennen o.i.d.?
enne, tips over waar het 't mooist is daaro?
 
Ik ben net met de pasen in het buurland slowakije geweest.. had me koekblik (seat ibiza fr) daar in 1 van de betere straten staan (hemelsbreed 200 meter van het huis vd president) recht voor het raam van ons appartement en pal voor het politiebureau.. de 2e ochtend dat ik wakker werd was ie weg.. zou dus wel heeeeel goed op me motortje letten..
 
Hey Sammie, ik ben een jaar of 4 geleden naar Tsjechië geweest, heel erg mooi land met prachtige natuur. Ben alleen rondom Praag geweest, daar vind ik het echt ontzettend meevallen qua 'linkheid'. Er zijn genoeg parkeergarage's (vind ik al veiliger dan parkeren op straat) en het is er echt niet duur. In Praag zijn de prijzen wel een beetje omhooggeschroefd voor de toeristen, maar daarbuiten kost het echt nix.
Leuke/fijne wegen ook, snelwegen zijn inmiddels tiptop in orde (strak asfalt), van de snelwegen af zijn de 'provinciale' wegen goed te doen, kleinere wegen kunnen wel eens slecht(er) zijn.
Dit jaar gaan we weer, dan richting Brno, zodat we meteen de GP daar mee kunnen pikken. Daar zijn ook meer bergen dan in 't westen.
Aanrader is zeker Cesky Krumlov, prachtig middeleeuws stadje!
Note: wij gaan wel in koekblik, dus geen motor-ervaring.
 
Wij zijn al 4 jaar achter elkaar naar Tsjechië geweest met een bijna nieuwe Honda Accord en een nieuwe kip caravan
en er is bij ons nog nooit iets vanzelf weggelopen.

Ik zeg dan wel, je moet niet met alles te koop lopen.

Maar alles wat hier te koop is, is in Tsjechië ook te koop,
alleen de mensen verdienen ongeveer 1/3 van wat wij hier verdienen.
 
Ik ben afgelopen jaar naar Siofok geweest... maten gingen met een busje en ik alleen op de motor. Had alleen een tanktas bij me en heb onderweg de motor eigenlijk altijd ergens geblokkeerd neer kunnen zetten. De motor stond in Siofok naast het huisje dat we gehuurd hadden.

Alleen de wegen daar zijn wel zo fokking slecht. Echt verschrikkelijk. Alleen de grote wegen waar elke toerist over rijd zijn oke. Dus weet niet of je er lekker wil gaan toeren, dat kan ik je afraden dus.
 
Ik ben afgelopen jaar naar Siofok geweest... maten gingen met een busje en ik alleen op de motor. Had alleen een tanktas bij me en heb onderweg de motor eigenlijk altijd ergens geblokkeerd neer kunnen zetten. De motor stond in Siofok naast het huisje dat we gehuurd hadden.

Alleen de wegen daar zijn wel zo fokking slecht. Echt verschrikkelijk. Alleen de grote wegen waar elke toerist over rijd zijn oke. Dus weet niet of je er lekker wil gaan toeren, dat kan ik je afraden dus.

Volgens mij ligt Siofok niet in Tjechie maar in Hongarije
 
gezien ik de dnepr met span moet verkopen(ook traag) en we nu met een 10 pk enfield diesel gaan(eigenbouw) zullen we snelwegen niet zien..
ben benieuwd of we alle benodigde bagage mee kunnen nemen. afgelopen 5 jaar zijn we met de dnepr met span geweest en dan kan je errug veel meeneemen, aan trekkracht in de berge ook niet direct gebrek..
 
Hi Sammie;

Vorig jaar hebben we met de cabrio een rondreis gemaakt door Tsjechie.
Het was voor ons: "Eens, maar nooit meer".
Het volk kan afgunstig reageren op een BMW-cabrio 3-serie, ook al is het een verouderd model vandaag de dag. Verschillende keren zijn we uitgejouwd ondanks netjes verkeersgedrag. (middelvingers e.d.)

In de buurt van Praag werden we bij aankomst bij het hotel gesommeerd ogenblikkelijk de auto achterom te rijden: meteen de auto af te grendelen parkeerplaats van het hotel oprijden. Ritsratsklik! Achter ons werd meteen het hek op slot gedraaid.
We mochten de auto onder geen voorwaarde buiten het hek laten staan. (...)

Qua infrastructuur valt er ook nog voldoende te verbeteren, sommige wegen hebben flinke gaten in de weg. Op sommige plekken is het niet verantwoord om te rijden met de motor,
tenzij je zeker weet van jezelf dat je een echt ervaren motorrijder bent.

Voor de omgeving viel het mij tegen; sommige stukken natuur zijn mooi, maar die moet je wel bewust opzoeken.

Met Duits en Engels kun je je goed verstaanbaar maken, maar laat wel merken dat je geen Duitser bent.

Enne...Ik ben als vrouwtje errug naief geweest:
Net over de grens van Tsjechie aangekomen zag ik een vrouw lang de kant van de weg staan. Nogal schamel gekleed.... Ik dacht, dat ze pech had met haar auto o.i.d.
Nouuuuu........ uhhh... geen pech dus... Verderop stond er nog een, en weer 100 meter verder nog een..... |(

Ik laat Tsjechie in elk geval voor wat het is.
 
Zo'n BMW cabrio is dus behoorlijk fout in Tjechie....

daar zul je met dnepr weinig last van hebben denk ik en die enfield diesel ook niet.

duidelijk laten merken dat je uit NL komt! dan word je een stuk respectvoller behandeld.
Dit geldt trouwens voor een hoop landen....
 
klopt, in denemarken mogen ze duitsers ook niet zo..
'helaas'ziet de enfield er vrij mooi en gelikt uit(eigenlijk helemaal nix voor mij)

op een ratbike zou ik me veiliger voelen...
 
Vorig jaar zomer met de motor naar Tsjechie geweest (Praag, Reuzengebergte, Karlovy Vary e.o.). Afgezien van het weer weinig negatieve ervaringen. De wegen zijn er niet altijd van topkwaliteit, maar over het algemeen goed te rijden. De mensen zijn vriendelijk.

Ik heb me geen moment zorgen gemaakt over de motoren; maar toegegeven, dat waren ook niet de allernieuwste modellen. Het was ergens wel grappig om met mijn Bandit uit '98 nog 'ns een keer een bewonderend woord of goedkeurende knik te krijgen voor een stoplicht of bij een terrasje. Overigens hebben wij ze wel steeds aan elkaar vast geketend als we ergens iets gingen bekijken, maar daarna ook niet meer naar omgekeken.

Sommige stukken van Tsjechie zijn erg mooi, sommige iets minder; maar ook de mindere stukken vond ik nog wel fascinerend, omdat je met name in de meer afgelegen dorpen het verleden nog zo goed ziet. Zo'n beetje ten noorden van Praag is een heel stuk vlak en nogal industrieel; dat vond ik zelf minder aantrekkelijk. Daarentegen zijn er enkele natuurreservaten en het Reuzengebergte etc. die erg mooi zijn. Over het algeheel niet direct de meest luxe en glamoureuze omgeving, maar daar zul je ook niet voor naar Tsjechie gaan.

De campings varieerden van heel erg gezellig (rockbandje op de camping en veel bier in de buitenlucht) tot best oke (schone verwarmde toiletten, maar een beetje kaal) tot nogal dramatisch (een afgetrapt veldje naast een barak met sanitair uit de jaren '40), dus dat is volgens mij gewoon een kwestie van orienteren en uitzoeken.

En wat betreft die dames; tja, het is eventjes net alsof je over de wallen o.i.d. rijdt (en weg gedoken in een motorpak en regenjas werd ik op mijn motor ook als potentiele klant gezien volgens mij), maar dat is eigenlijk alleen bij de grens en ik heb er weinig hinder van ondervonden.

Tenslotte. Toen wij er waren reden er niet veel andere motoren (maar het was dan ook erg regenachtig weer); de rijders die we tegen kwamen zwaaiden wel erg enthousiast, blij om een zeldzame andere motorrijder te zien.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan