Ervaringen nodig van doorgewinterde rijders voor een waterdichte rugzak

Flaco707

MF'er
5 dec 2016
32
3
Eindhoven
Beste MF-ers

Slecht weer is weer in aankomst maar mijn motor blijft toch mijn nummer 1 vervoer zoals bij vele anderen.
Ik ben daarom op zoek naar een waterdichte rugzak met laptop vak voor een goede prijs.
Hopelijk hebben andere doorgewinterde rijders hier tips voor mij! Welk merk/type zou ik naar moeten kijken?

alvast bedankt!
 
Heb er een van XLmoto, kostte 10 euro. Vervoer er dagelijks m’n laptop en randapparatuur in, door weer en wind en geeft geen krimp.
 
Die van 10 euro had ik idd gezien, maar durfde daar natuurlijk niks van te verwachten 🙈. Ook al een flinke regenpartij meegemaakt?

topkoffer is geen optie voor mij

Nog andere ideeën?
 
Ik verwachtte er ook helemaal niks van, maar voor die 10€...
Al een paar flinke stortbuien meegemaakt, geen lekkage.
 
Thanks Frankem voor de input!

Martijn76, prijs is oké en ongeveer mijn Max. Welke heb jij, want is bv de r15 ook waterdicht of verwacht je dat alleen bij de duurdere?
 
Kijk even bij Bever, die hebben heel veel goee rugtassen.
Kosten wel wat meer dan een tientje, maar wel goed spul.

Overweeg trouwens eens om een bagagenetje te kopen, en de rugzak achterop te knopen.
Daar ligt ie dan heel veilig, en geen belasting voor je rug.
 
Thanks Frankem voor de input!

Martijn76, prijs is oké en ongeveer mijn Max. Welke heb jij, want is bv de r15 ook waterdicht of verwacht je dat alleen bij de duurdere?
Ik wilde een grote tas voor een weekend weg en woon-werk, dat is de R35 geworden.
Tot nu toe in regen geen druppel naar binnen, maar wordt niet omschreven als waterdicht.
Het belangrijkste vond/vind ik het draagcomfort, vergeleken met een normale rugzak is het verschil echt groot, slingert niet, geen drukpunten en geen gewicht op de schouders.
Qua maat had ik achteraf liever een 30 gehad, de 35 is echt groot.
 
Heb hier een gewone huis tuin en kuiken rugzak..
Blijft lekker droog, ook alles wat er in zit.

Moet er dan wel bij vermelden dat deze onder het regenpak verstopt zit,
en hopend op geen hoosbui onderweg als het regenpak in de zelfde rugzak zich bevindt:+
 
Die van 10 euro had ik idd gezien, maar durfde daar natuurlijk niks van te verwachten 🙈. Ook al een flinke regenpartij meegemaakt?

topkoffer is geen optie voor mij

Nog andere ideeën?

In anderhalf jaar 2 keer een vervangende gekregen omdat de ritsen het telkens begaven.. dagelijks woonwerk verkeer gebruik. Schijnt zelfs daar bekend om te staan volgens hun.. Dat had ik in een van hun mails teruggekregen.

Nu heb ik deze gekocht via mijn werk.

Samsonite

en ook al zal deze prima voldoen om het water tegen te houden, voor de zekerheid bij declathon zo'n regenhoes voor de rugzak erbij gekocht, just to be sure.

Tot nu toe nog niet in een zware bui hoeven te rijden, maar alleen lichte buitjes, tas voldoet er al prima aan.

mocht je nog interesse hebben in mijn oude rugzak, die heb ik ook nog te koop staan.
 
Thanks allemaal voor de tips!
Ik denk dat ik toch een gok ga wagen met de tas van 10eu en die een bad ga geven om te testen (wat kan er mis gaan voor 10 eu 😝).
Mocht dat hem niet zijn ga ik voor de Kriega kijken gezien de reacties hier!
 
Jakkes😝

Is dat niks
1574694755621.jpeg

kompleet met knotje :+
 
Ik gebruik nu mijn 'gewone' dagrugzak voor op de motor. Rijd goed en werkt prima. Alleen is deze niet volledig waterdicht.
Wat ik zelf fijn vind is een (simpele) heupband. Geeft een net iets stabieler gevoel op de rug. En let op de lengte van de schouderbanden (lengte van loshangende deel) want die kunnen heel irritant gaan klapperen. Al is daar ook wel iets op te bedenken om deze vast te zetten.

@Blackbandit4@ dat lijkt een Ortlieb, zeker goed waterdicht en goede kwaliteit. Als ze goed zitten zeker een degelijk alternatief voor de standaard motor merk rugzakken. Maar mooi zal het nooit worden vrees ik ;-)

Wat ik mij in het algemeen afvraag. De 'echte motorrugzakken', voegen die iets toe aan veiligheid tov een gewone rugzak?
 
Ik heb ook die van XLmoto van een tientje. Verbazingwekkend goede kwaliteit en nu al 2 jaar echt waterdicht.
 
Even off-topic:
Weet dat een rugzak waarin zich harde materialen als een laptop zich bevinden tot ernstige schade aan de rug kan leiden in geval een een crash. Een kennis van mij brak zelfs ribben door een mobieltje in de zak van zijn jas.
Er zijn betere oplossingen!
 
Voor de zekerheid heb ik altijd een plastic boodschappentas om mijn laptop incl. sleeve in mijn rugzak. De rugzak van XL Moto is in sommige gevallen niet waterdicht. Nooit kunnen uitvinden wat nu precies de oorzaak was. Mijn vermoeden is filerijden, langzaam rijden, met regen op de rug. Bij mij zijn ook de ritsen kapot gegaan en rij ik nu met een The North Face rugzak met heupband.
 
Hoeveel waarde je hecht aan de inhoud. Die van €10 heeft een stoffen aanhechting van de hengsels naar het kunststoffen gedeelte. Daar scheurt ie/laat stiksels los en water kan van die kant in de tas lopen (is precies bovenop). Kan, is mij nog niet merkbaar gebeurd. Ik gebruik hem dagelijks met mijn niet gemotoriseerde tweewieler door weer en wind. Met de motor zal je zelf de meeste regen opvangen. Zelf met lage snelheid is hij maar enkel 1x doorweekt. En nog een keer na het neerzetten op de grond door weekt. Hij is dus niet rondom waterdicht.

Negatief:
Past een 15" macbook in, niet een 15" HP elitebook. (moet een kleintje zijn dus)
Niet volledig waterdicht
Stiksels niet 100%
Goedkoopi
Weinig ruimte, adapter, boekjes, schriften + laptop wil wel. Maar kleren erbij is moeilijk.
Ritsen moet je met beleid doen, mijn eerste tas heeft de ritsen na 1,5 jaar heel veel beleid opgegeven, met een sleutelringetje opgelost (scherp, dus gebruik ik niet meer icm motorpak)

Postief
Heeft een fiets valpartij met vlag en wimpel doorstaan door de kunststof schildpad.
Spullen 99% heel en droog over.

Voor een 10tje een goede om er naast te hebben. Heb er 2, waarvan er 1 nu kapotte ritsen heeft.

Had hiervoor een OGIO rugzak, die heeft de verlijming na 2 jaar opgegeven. Door de grote pakhoeveelheid was ie vaker heftiger gevuld.
Het rol systeem is waterdicht van boven, belangrijk.

Persoonlijk zou ik voor intensief gebruik wat extra investeren.

Maar je doet geen miskoop met die van 10 euro.

Oh en een valpartij.... verzekering. Ik zou er van uit gaan dat je apparatuur sws een klap krijgt. Gelukkig gaat een hardeschijf niet zo snel stuk.
En @Sphyrnidus heeft wel gelijk. De tas doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed bij een echte valpartij voor je rug.
 
Laatst bewerkt:
Als het in de eerste plaats goedkoop en makkelijk moet zijn kun je natuurlijk ook gewoon een ghetto oplossing gebruiken en een vuilniszak meenemen. Als het dan regent, doe je voor je vertrekt:

1) Haal alles uit je tas en stop de vuilniszak erin, zoals je in een lege vuilnisemmer doet.
2) Stop al je spullen in de vuilniszak.
3) Draai de vuilniszak goed dicht, en prop de bovenkant langs de zak naar beneden, zodat er geen water meer in kan lopen. Sluit de tas.

Dan ben je met een minuut werk en een paar eurocent kosten al zover dat je spullen netjes droog blijven.

Wil je dan ook nog de buitenkant van je tas enigszins droog houden, neem dan nog een minuutje en een tweede vuilniszak, en:
4) Haal de hengsels los.
5) Trek vuilniszak ondersteboven over tas heen.
6) Prik hengsels door de zak en sluit ze weer aan. (Plak eventueel de zak bij de hengsels dicht met duct tape als je lang moet rijden.)
7) Knoop de vuilniszak onder de tas dicht.

Totale kosten: een paar dubbeltjes.

Al die dure rommel... Nergens voor nodig, en het gaat allemaal uiteindelijk wel weer ergens lekken of er laat iets los. Als ik toch aan de gang blijf, dan liever bijna gratis :)

Zelf heb ik een paar jaar terug een American Kargo Trooper backpack gekocht. Mooie tas hoor! En er komt geen druppel doorheen. Maar ik gebruik 'm bijna nooit meer, vind 't gedoe, want a) het ding is veel te zwaar en b) mijn meeste regenritten zijn als ik juist onverwacht in buien terechtkom. Ik heb nou gewoon mijn ouwe vertrouwde super lichtgewicht rugzakje met twee vuilniszakken in het bovenvakje.

P.S. Ik heb ook nog een enorme topkoffer op mijn FJR. Dat blijft toch de handigste oplossing. Hoewel daarin spullen wel ook echt vochtig kunnen worden als het goed regent, en er is altijd dat moment waarop je je spullen eruit moet halen. Als het echt niet nat mag worden kies ik toch voor de rugzak.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan