Ervaringen: Vering upgrade voor de KTM 1090 Adventure

Speedy-Gonzalez

Die hard MF'er
23 okt 2019
547
206
Nissewaard
Recent heb ik de vering van mijn KTM 1090 Adventure ge-upgrade. Hieronder beschijf ik waarom ik dat gedaan heb, wat de upgrade precies was en wat mijn ervaringen ermee zijn.

Waarom upgraden?
Ik rij nu ruim een jaar op mijn KTM 1090. En vind het een geweldig fijne fiets. Zozeer zelfs dat ik er maar liefst 23.000 km onder allerlei omstandigheden mee gereden heb. Toen ik eenmaal helemaal vertrouwd was met de KTM merkte ik dat de vering van de KTM niet onder alle omstandigheden top-notch was.
Zo kwam er weinig feedback van de wielen en de feedback die er kwam was niet altijd consistent. Hierdoor was er niet het vertrouwen om door te duwen terwijl zowel de motor als ikzelf dat wel zouden kunnen. Dat kwam nog het beste naar voren tijdens een circuittraining op Lelystad, afgelopen zomer; ik zat in de snelle groep, reed prachtige lijnen (zei de instructeur) maar verloor terrein op de meesten van mijn groep in de bochten. Ik durfde, onbewust, niet steviger op het gas.
Ook dook de motor flink bij hard remmen, deinde hij enigszins in snelle en lange bochten, bleef hij niet geheel strak op de lijn bij een kuil in een bocht en gaf hij korte dwarsrichels erg hard door. Daarnaast was de vering erg slap waardoor rijden met passager en volle belading (wat ik met enige regelmaat doe) resulteerde in een erg laag liggende motor. En de 1090 heeft standaard alleen maar voorspanning en rebound verstelling op de shock waardoor je de vering niet goed kunt aanpassen aan de verschillende omstandigheden waaronder je rijdt.
Dat moet beter kunnen dacht ik. En dus heb ik een aantal veringspecialisten in Nederland gebeld en hen gevraagd hoe zij dit zouden verbeteren.

Wat was de upgrade?
Grof gezegd waren er drie opties om de vering te verbeteren:
1) 'revalve' en 'reshimmen' van de demping van de bestaande (WP) vork/shock en het monteren van veren op gewicht.
2) monteren van een nieuwe vork cartridge en een nieuwe shock met kwaliteitscomponenten
3) als optie 2 maar dan met top-notch componenten (Ohlins, Tractive)
Uiteindelijk ben ik in zee gegaan met HK Suspension en zij hebben een Andreani Misano Evo cartridge kit (hier)en een Wilbers 642 shock met Hydraulische pre-load adjuster (hier) gemonteerd.
Beide componenten zijn volledig verstelbaar: de voorvork kit is instelbaar voor voorspanning, demping (niet H/L afzonderlijk) en rebound. De Wilbers 642 is hydraulisch te verstellen voor voorspanning, demping (H/L afzonderlijk) en rebound. Hiermee is de 1090 volledig verstelbaar geworden op de vering wat me helpt om haar aan te passen aan de verschillende manieren waarop ik ermee rij (en waar ik ermee rij). Tevens worden deze componenten speciaal voor je afgesteld met veren- en standaard settings voor alle instellingen die passen bij je gewicht en gebruik.

Ik moet ook zeggen dat ik lang getwijfeld heb om de Andreani kit te kopen. Op internet zijn best veel wisselende ervaringen met deze kit te lezen en er is zelfs een bedrijf die claimt dat de hydraulische valves in de kit te klein gedesigned zijn en die een 'upgrade' valve verkoopt. Uiteindelijk heb ik maar besloten om op HK Suspension te vertrouwen en niet af te gaan op internet 'heresay'.

Wat zijn mijn ervaringen?
Na de montage van de nieuwe vering heb ik ca. 1000 km gereden met de nieuwe vering. In die 1000 km heb ik de afstelling waarmee ze van HK Suspension kwam wat aangepast aan mijn eigen rijstijl (sportief en snel) en rij omstandigheden. Het is echt geweldig om de vering van je fiets zo fijngevoelig te kunnen afregelen op de manier waarop je de motor gebruikt.

Mijn ervaring met deze vering setup is werkelijk geweldig! De fiets rijd totaal anders en heeft een complete transformatie ondergaan. Het eerste dat je merkt is dat je zoveel meer vertrouwen hebt met sturen. Ik merk bijv. dat ik mijn vaste stuurrondje nu ca. 20% sneller rijdt. En dat zonder dat ik erop uit ben om sneller te rijden. Het grotere vertrouwen in je fiets vertaald zich dus direct in meer snelheid op een onbewust nivo. Ook merk ik dat het TC regelmatig ingrijpt om het voorwiel op de grond te houden bij het uitaccelereren van bochten. Dat gebeurde voorheen nooit. Bij vol op het gas gaan blijft de machine ook veel stabieler dan voorheen en ik geef ook meer gas dan eerder want de motor loopt sneller dan eerst in de begrenzer. En ook bij downshifts wordt de motorrem beter gecontroleerd en wordt de machine niet instabiel zoals eerst.
Kort gezegd zorgt deze upgrade ervoor dat je het 'hooligan' karakter van de fiets veel beter voelt en ook, onbewust, gaat uitbuiten. En dat leidt tot zere kaken: die smile waarmee ik altijd al afstapte is minstens twee keer zo groot geworden! Dit is de 1090 zoals die vanaf het begin had moeten zijn!

Een echte aanrader voor eenieder die het geld ervoor over heeft dus!
 
Zoals ik het begrijp heb je van een adventure nu een circuitmotor gemaakt?
 
Gaaf hoor zal idd wel een verschil zijn. Heb je een paar foto's van het porno spul ..... Daar houden we van 😎😛
 
True, maar altijd leuk om te zien

Ouwe voyeur dat je d’r bent 😏

Koop nou gewoon die 1090... je wilt h’m... doe eens gek... althans, gekker dan normaalgesproken... we hebben er vandaag lang genoeg voor gewerkt, jij om die 1090 te bekostigen en ik om mijn 1290 te verantwoorden 😂
 
Goed om te lezen dit! Ik wil begin 2021 mijn Tracer 900 GT laten voorzien van Andreani’s :)
Hahaha, nou nee hoor. De veerwegen zijn nog hetzelfde. Alleen is de vering een heel stuk beter waardoor ie veel beter rijdt. En gezien ik heel veel rij heb ik daar heel veel plezier van.
 
Ouwe voyeur dat je d’r bent 😏

Koop nou gewoon die 1090... je wilt h’m... doe eens gek... althans, gekker dan normaalgesproken... we hebben er vandaag lang genoeg voor gewerkt, jij om die 1090 te bekostigen en ik om mijn 1290 te verantwoorden 😂
Als je die 1090 koopt krijg je zeker geen spijt!
 
Goed om te lezen dit! Ik wil begin 2021 mijn Tracer 900 GT laten voorzien van Andreani’s :)
Mss goed om te weten dan:
Andreani’s worden op maat besteld voor je. Je leverancier hoort te vragen naar je gewicht, rijomstandigheden (alleen of duo en hoe vaak met duo) en rijstijl. Op basis daarvan worden de (lineaire) veren op gewicht geleverd.
Daarnaast zal een leverancier ook de goede vorkolie gebruiken. Hierdoor zal de kit qua demping zacht genoeg zijn om naar wens (harder) afgesteld te worden (mbv de afstelmogelijkheden).

Maar ik dacht eigenlijk dat de GT al betere vering had dan de eerdere versies?
 
Mss goed om te weten dan:
Andreani’s worden op maat besteld voor je. Je leverancier hoort te vragen naar je gewicht, rijomstandigheden (alleen of duo en hoe vaak met duo) en rijstijl. Op basis daarvan worden de (lineaire) veren op gewicht geleverd.
Daarnaast zal een leverancier ook de goede vorkolie gebruiken. Hierdoor zal de kit qua demping zacht genoeg zijn om naar wens (harder) afgesteld te worden (mbv de afstelmogelijkheden).

Maar ik dacht eigenlijk dat de GT al betere vering had dan de eerdere versies?
Thanks voor de info. De GT heeft inderdaad betere vering maar het kan altijd beter :D
 
wat voor bedrag moet je ongeveer aan denken bij deze upgrade ?
Ik denk dat dat ligt aan wat je wil: alles volledig verstelbaar is het duurste (bij mij >2k). Maar dan heb je wel topspul. Ga je voor het optimaliseren van de standaard veren en dempers dan ben je hooguit een paar honderd kwijt. En als je alles zelf doet en je via ebay besteld kan het nog goedkoper...

Maar ik heb er nu een paar duizend km mee gereden en ik vind het nog steeds elke cent waard!
 
O er komt ook een Wilbers 641 schokdemper onder. Laat alles bij HK doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan