Ervaringen verschillende motorhelm merken

Brian96

Rookie
1 okt 2018
3
3
Hallo allemaal! Allereerst zal ik mij even voorstellen.

Ik ben Brian en heb afgelopen zomer mijn motorrijbewijs gehaald. Na lang zoeken heb ik een mooie (tweedehands) motor kunnen kopen. Ook de kleding heb ik na wat adviezen te lezen op dit forum aangeschaft. Nu ben ik alleen nog op zoek naar een goede helm.

Al mijn motorkleding heb ik bestelt bij Motorkledingstore, ik zou dan ook graag de helm hier kopen. Ze hebben zo een groot assortiment (zie hier) dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Heeft iemand advies over het beste merk of zelfs een specifiek model dat goed is? Voor mij is vooral de ventilatie erg belangrijk.

Verder nog de vraag: is het verstandig om de helm online te bestellen? Of in een fysieke winkel te passen?

Ben benieuwd naar de reacties. Alvast bedankt voor de hulp!

(Motor)groeten,
Brian
 
Ga eens langs bij de betere zaken waar ze tig verschillende motorhelmen hebben.
Zit er ene in Nijmegen, is ook een Yamaha dealer en die weet verdomde goed wat ze kunnen aanbieden zolang jij je wensen daar maar kenbaar maakt. (vind het een topzaak en kom er al meer dan 15 jaar)
Kopen via internet zonder te passen is kansloos, tenzij jij de helm al voorheen ergens hebt kunnen passen.
Succes.
Vr Gr
 
Altijd eerst passen. Ieder hoofd is verschillend, en wat bij ene geweldig zit is voor de ander een drama. Let goed op de maat, want te klein is niet goed, maar te groot ook niet. Eigenlijk moet je dus een helm hebben die precies goed zit, waarbij de duurste ook niet altijd het beste hoeft te zijn. Een goedkope helm waarvan de pasmaat perfect is, is beter dan de duurste helm die te groot is. Vraag gewoon advies in de winkel en neem de tijd, loopt het liefst gewoon even door de winkel met die helm op want pas na langere tijd merk je of hij goed zit of niet.

Het enige wat je eigenlijk vooraf kunt bepalen is wat voor type helm je zoekt, integraal of systeem.
 
Zoals gezegd: passen!!! het gaat niet alleen om de maat, maar ook de vorm. Sommige hoofden zijn wat ronder, sommige wat ovaler. Zelfs binnen één merk kan de pasvorm per model nog varieren. Als je niet weet wat je wilt, kan je beter niet online bestellen. (Persoonlijk vind ik het ook niet zo netjes om bij de plaatselijke motorzaak uitgebreid te passen en te laten adviseren om vervolgens het gekozen modelletje online te bestellen, maar dat is mijn mening).

Dan zijn er nog een aantal variaties. de belangrijkste keuzes:
- model: integraal: simpel, veilig, sportief of systeem: zwaarder maar wel erg handig als je toevallig een bril hebt. Populair bij tourders. Of jet, maar die zie je vooral bij choppers; afgezien van minder bescherming bij slecht weer niet fijn. (en dan heb je nog de modulaire helm; die hebben een los kindeel dat je er naar believen aan kan klikken.)
- materiaal: composiet (goedkoper, levensduur max 5 jaar) of glasvezel (duurder, levensduur max 8 jaar) . Qua veiligheid zijn ze allebei goed. in jouw geval zou ik kiezen voor composiet, omdat je nog niet weet wat je wilt. De kans dat je van gedachten verandert, is nog behoorlijk groot en dat houdt de schade dan weer beperkt.
- sluiting heeft ook nog wat variaties; de dubbel D is niet de handigste (met handschoenen aan) maar wel de veiligste, maar deze zit eigenlijk alleen op de sportievere (circuit-)integraalhelm. De meeste helmen hebben een gesp of ratelsluiting waarbij de ratelsluiting de voorkeur heeft, omdat je die gemakkelijk wat strakker of losser kan doen.
- de prijs: afgezien van het verschil in materiaal, zit het hem vooral in comfort en afwerking en bijv. hoe stil hij is. Een goedkopere helm hoeft niet minder veilig te zijn. En een duurdere helm is niet per definitie veiliger. Wat wél fijn is, is dat een duurdere helm in meerdere maten buitenschaal wordt geleverd. Dat heeft bijv. effect op het gewicht.
- de accessoires: wil je pinlock (tegen beslaan) of een ingebouwd zonnevizier? Heeft de helm goede ventilatiemogelijkheden?

Zoals gezegd: de pasvorm is het allerbelangrijkst. Veel mensen kopen hun helm te groot. Als je hem past, mag je hem niet kunnen draaien op je hoofd, mag je hem met kinband vast niet voorover kunnen kiepen en moeten je wangen zo klem zitten, dat kauwgum kauwen niet gaat zonder je wangen mee te kauwen. Probeer dus altijd ook of een maatje kleiner ook nog gaat. Houd de helm gewoon een minuut of 10 op want dan pas merk je of hij niet knelt. Dat mag natuurlijk niet want dan krijg je koppijn. Ook als je bovenop je hoofd ruimte hebt, is de helm waarschijnlijk te klein of deugt de pasvorm niet.

Als je de goede helm hebt, voelt hij om een handschoen om je hoofd!
 
ik zou ze eerst is passen,of was dat al gezegd?
 
De pasvorm is echt belangrijk, dus sowieso even twee verschillende merken proberen zodat je zelf kan voelen hoeveel verschil er in de pasvorm kan zitten.

Grof gezegd, maar dat geldt lang niet voor alle types, zijn de Aziatische merken meer gericht op ronde hoofden en de Europese merken meer op iets ovalere hoofden.

Als je, net als ik, een behoorlijk langwerpige kop hebt dan heb je pech want de meeste modellen neigen naar een rondere pasvorm. Even Google en je kan wel vinden of een model helm meer rond of ovaal is. Op Revzilla kun je ook wat pasvormen opzoeken, maar het assortiment komt niet echt overeen met wat wij hier hebben.

In tegenstelling tot wat anderen zullen zeggen, ben ik van mening dat je helmen prima op internet kunt bestellen, mits je gedegen vooronderzoek doet en niet lukraak iets besteld. Dus zoek eerst je maat en pasvorm uit, zoek daarbij een paar passende helmen, bestel en pas ze, retour alles wat niet past. Maarrr, naar de winkel gaan is een stuk makkelijker :P
 
Helemaal eens met de opmerkingen hierboven dat je moet passen, maar ik heb zelf ook goede ervaringen met Motorkledingstore.
Heb er al meerdere dingen in de winkel in Eindhoven gekocht en er goed en eerlijk advies gekregen. Prijzen zijn ook scherp.
7 dagen per week open, dus ik zou er gewoon eens langs gaan.
(Maar mijn Shoei helm wilden ze liever niet in het weekend op maat maken, want te druk in de winkel)
 
:^

En zelfs als je een helm gepast hebt in de winkel kan je er tijdens het rijden achter komen dat het een rot helm is (voor jou).

Pasvorm is 1, maar dan komt nog de ventilatie, windruis!!!!!!, zicht van het vizier, functioneren van het pinlock, etc. etc.
Allemaal dingen die heel persoonlijk zijn.

Zo heb ik mij vergist in de HJC RPHA11. Word veelal de hemel ingeprezen op het internet, maar wat vind ik het een rot helm!
Vele denken daar anders over. De helm zit super goed op mijn hoofd en is erg licht, maar zo veel dingen die mij storen met als toppunt de enorme windruis.

Al met al te veel factoren om maar gewoon online te bestellen. Tenzij je een helm opnieuw koopt en zodoende weet wat je koopt.

Na een paar maanden met de RPHA 11 gereden te hebben (die ik in de winkel heb gekocht) heb ik mijn vorige helm opnieuw gekocht. Online, omdat ik er al jaren mee gereden had.
 
(Persoonlijk vind ik het ook niet zo netjes om bij de plaatselijke motorzaak uitgebreid te passen en te laten adviseren om vervolgens het gekozen modelletje online te bestellen, maar dat is mijn mening).
ook niet mijn favoriete hobby maar heb het toch gedaan op aanraden van de motorzaak waar ik was. ik had de helm gevonden die ik zocht maar ze hadden geen mooie kleuren in mijn maat op voorraad. en toen ik dat tegen de verkoper zij kreeg ik als antwoord dan bestel je hem toch in de webshop in de kleur die je hebben wilt dan hoef je niet nog een keer op en neer te rijden en opsturen is dan gratis maar vanuit de winkel niet.
maar verder is een helm kopen zonder passen vragen om teleurstelling en persoonlijk gun het het bedrijf waar ik kan passen en vinden dan ook de winst als ze het niet al te belachelijk maken met de prijs.
 
Niemand die denk dat dit verkapte spam is??:?
Nee, waarom? Omdat een van de grotere kledingzaken wordt genoemd? Als het Motorport was geweest had je het dan ook verdacht gevonden?

Bovendien lijkt het me niet echt reclame om te zeggen dat het assortiment zo groot is dat je door de bomen het bos niet ziet.
 
Helm is zéér persoonlijke zaak.
Wat voor jou prima gaat zijn is mss voor vele anderen een ramphelm. Als hierboven al gemeld: Passen-passen-passen............................

Paar jaar terug ook op zoek gegaan naar een helm.
Ik heb er wel 100, ook van de betere merken, op mijn hoofd gehad, maar blij werd ik er niet van.
Uiteindelijk 1 gevonden. Merk hoef ik niet te noemen want jouw hoofd is toch altijd anders van vorm. Succes!!!

Wat ik trouwens heel raar heb gevonden, dat was verschil in maat.
Bij het ene merk was XL mijn maat, en bij andere merk was dat XXXL. Maatvoering is dus ook niet alle gelijk.

Kleding en schoenen passen is zeker niet mijn hobby. Trauma overgehouden als kind dat ik met mijn moeder vroeger halve stad door moest.
Maar helm passen is bijna nog een stapje erger. Soms bij afdoen van de pashelm werd zo'n beetje je neus van je kop getrokken.....Brrrr :X:X:X
 
Allemaal erg bedankt voor de uitgebreide reacties! En mijn excuses voor de late reactie. Ik ben inderdaad afgelopen week naar een motorkledingzaak geweest voor het passen van een motorhelm, dit bleek inderdaad nog niet zo gemakkelijk te zijn. Uiteindelijk een Shoei helm gekocht waar ik erg tevreden mee ben, tot nu toe.

Allemaal bedankt voor de moeite en het advies waar ik zeker wat aan gehad heb.
 
Beetje mosterd na de maaltijd, maar nog even mijn 2 cents voor andere geïnteresseerden:
Los van alles dat al genoemd is, vind ik het persoonlijk ook belangrijk dat het ook daadwerkelijk een veilige helm is.
Ik kijk zelf dan graag op Sharp voor de veiligheidstest. Zo is bijvoorbeeld de geroemde Schuberth C4 en C3 maar 3 van de 5 sterren qua veiligheid en is de Shoei Neotec (kostprijs vanaf 500 euro) hartstikke shit op 2 belangrijke veiligheidsgebieden van de helm: kin en zijkant aldus deze review
 
Beetje mosterd na de maaltijd, maar nog even mijn 2 cents voor andere geïnteresseerden:
Los van alles dat al genoemd is, vind ik het persoonlijk ook belangrijk dat het ook daadwerkelijk een veilige helm is.
Ik kijk zelf dan graag op Sharp voor de veiligheidstest. Zo is bijvoorbeeld de geroemde Schuberth C4 en C3 maar 3 van de 5 sterren qua veiligheid en is de Shoei Neotec (kostprijs vanaf 500 euro) hartstikke shit op 2 belangrijke veiligheidsgebieden van de helm: kin en zijkant aldus deze review
Huh?
Shoei Neotec - SHARP Toch 4 sterren.
Maar ik zie het al; jij hebt gelinkt naar een of ander youtubefilmpje. Geen idee wie Fortnine is; ik ga wel op de Sharp rating af.
 
Dit is al zo vaak besproken:
De meest veilige helm, is de helm die je goed past. Ze zijn allemaal ECE goedgekeurd.

Ik had zelf helemaal uitgezocht welke helm ik moest hebben: een X-lite, lekker licht en goede Sharp rating.
Dus ik naar een winkel die die helm verkocht en dat past op mijn hoofd gewoon niet.
Nu heb ik een Shoei GT Air, die als gegoten zit.
Kan Sharp wel zeggen dat hij maar 3 sterren is, maar toch is dit voor mij de meest veilige helm die ik gepast heb.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het zit met de pasvorm van helmen op de proefopstelling van Sharp.
Ik kan mij zo voorstellen dat helmen die toevallig goed passen op de proefopstelling hoger scoren dan helmen die daar minder goed passen.
 
Huh?
Shoei Neotec - SHARP Toch 4 sterren.
Maar ik zie het al; jij hebt gelinkt naar een of ander youtubefilmpje. Geen idee wie Fortnine is; ik ga wel op de Sharp rating af.

Klopt. Shoei Neotec heeft weliswaar een SHARP rating van 4 sterren, maar kijk voor de gein eens dat filmpje af en vraag jezelf af of het idee van een (weliswaar goede) systeemhelm het waard is.

Daarnaast is het ook wel een degelijke helm hoor, als je kijkt naar enkel al het zonnevizier: dat ding houdt gewoon een luchtbuks patroon tegen, dat is best indrukwekkend.

Wil alleen maar zeggen: er kunnen heel veel factoren bij het kiezen van een helm komen kijken, maar het deert zeker niet om wat research te doen en eventueel wat filmpjes te bekijken waarin bepaalde helmen aan verschillende tests onderworpen worden. Extra kennis kan nooit kwaad.

En verder helemaal eens met hehe.
 
  • Leuk
Waarderingen: hehe
1 luchtbuksen hebben geen patronen want een patroon is huls (plus slaghoedje) plus kruid plus kogel. luchbuksen hebben alleen maar pallets of kogels.
2 het zegt helemaal niks want luchtbuksen zijn er in heel veel soorten en maten met zeer uiteenlopende kracht. en voor de lichtste buksen is een laagje stevig karton al genoeg om de pallet te stoppen en ga je naar de krachtige kant van de markt dan gaat hij dwars door elke motorhelm heen of er nu een hoofd in zit of niet. en het is leuk dat hij het over 500 FPS heeft maar dat zegt hoegenaamd niks over over de energie omdat hij geen gewicht opgeeft van de pallet. en een stofje heeft met de zelfde snelheid een heel ander effect als een fatsoenlijke kiezelsteen. maar als jij je vertrouwen in dat soort onzin testen wilt leggen ga lekker je gang. ik hou het wel bij wetenschappelijke testen die herhaalbaar en reproduceerbaar zijn. en dan nog moet je je afvragen of dat ook voor jouw helm geld. het is leuk dat 1 model 1 keer een sterrenrating krijgt maar met welke maat was dat en zit er om jouw hoofd meer of minder schuim omdat hij groter of kleiner is als het testhoofd. en heb je überhaupt wel het zelfde formaat buitenkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan