Ervaringen Yamaha FZR 600

Nessy

MF veteraan
25 okt 2004
2.294
0
Hallo,

Ik ben nog bezig met mijn motorrijbewijs, en nu mijn eerste examen dichtbij komt ben ik al druk aan het orienteren welke motor ik ga kopen. Nu is mijn oog gevallen op een mooie FZR 600 uit 92.

Nu wil ik graag wat meer weten of dit type motor, hoe rijdt een FZR en hoe ligt ie op de weg e.d..
Ik hoor het graag!

Groetjes Fanny
 
heej, heb je mijn motor gezien ? :+

anyway, korte samenvatting:

+ voor zijn leeftijd een sterk sturende motor,
+ redelijk zuinig en
+ toch behoorlijk pittig.
+ ZEER betrouwbaar

- spanningsregelaar is vrij gevoelig voor oververhitting, dus met 40 graden in de schaduw en dan filerijden is niet slim.
- originele achterband is een 'vreemde' maat... in 1992 en omstreken vrij standaard, hedendaags niet meer.
 
Ik heb er eentje gehad, een 93-er. Al na vrij korte tijd voelde ik wat speling op het koppelingshandle. Als je je vingers erop hield en je accelereerde, voelde je de handle naar voren bewegen (net of de kabel werd strakgetrokken) en bij gas loslaten voelde je ruimte komen (kabel werd weer losgelaten) na eerst te hebben gedacht aan een koppelingslager, bleek ook de versnellingsbak niet zo best meer te zijn. En dat met een kleine 25.000 km. Verder moet ik zeggen dat het een redelijk snel ding was wat absoluut niet verkeerd stuurde en ook nog aardig comfortabel was. En ik vond het nog een leuk ding om te zien ook, maar da's natuurlijk heel persoonlijk. Waarschijnlijk heb ik gewoon pech gehad, maar ik weet zeker dat je erg veel plezier van zon een FZR kan hebben.
 
Is een prima fiets.
Na 21 uur in het rode gebied te hebben gereden (SS600 '92) verbruikte hij weinig olie en is niet kapot gegaan, stevig blok dus.
Aan te raden veranderingen:
Voorvork 1 cm door de kroonplaat zetten.
Ander luchtfilter (als je de Dynojet kit doet)
Dynojet stage 7 kit, krijgt hij wel dorst van, maar scheelt echt.
Andere uitlaat; en dan: Waauw is dit een 600?
Andere binnenvering voor, originele is vrij slap
Andere achterveer, originele pomp te veel op.
Rene%20Crash.jpg
.

Leuke fiets en erg goed te sturen.
Ben helaas voor je net verhuisd en heb alle onderdelen weggegooid...... echt, da's pas zonde.....
Maar ja, sterkte ermee.

(Kijk de motor na op een race verleden (gaatjes in olie-moeren en remmen), krom frame (staal), electrische bedrading, is vervelend om te vervangen.)

Als je een donker grijze koopt... de mijn is gestolen in oktober 1992..
Ben nog boos.
 
K heb zelf een '90 er en t is idd een fijn fietsje maar.... ze staan er om bekend dat ze een slokje olie lusten ( die van mij dus ook ) en m'n spanings regelaar is al een keer doorgebrand en daar ben ik ook niet de enige in kijk maar eens op http://www.fzrclub.nl/forum/viewtopic.php?t=116 voor een paar mooie mods..

verder is het een lekkere gooi en smijt fiets die je lekker de bocht in kan gooien en die goed van z'n plaats komt. als je er wat langer afstanden op rijd dan kun je wel eens last van je polsjes krijgen maar dat hoort bij een sport fiets hé

eneuhh suc6 met je examen!
 
Zooo, net klaar met werken en thuis eerst de reacties bekijken...

Bedankt allemaal, ben alleen maar nieuwschieriger geworden over hoe die zal rijden! Dat ie veel olie drinkt maakt me niet zoveel uit, dat zal ik goed in de gaten moeten houden.

Wat misschien wel een minpunt is, is de maat van de achterband. Ik heb begrepen dat het een speciale maat is. Achterband vervangen is een dure zaak? Of valt het mee?

Nog twee weekjes, dan mag ik!!!
 
rare maat valt wel mee, de bridestone BT010 kan je erop zetten , deze is wel ietsjes breder maar het is prima rijden hoor. En olie verbruik valt ook nog wel mee (bij die van mij dan) . Zo elke 1500 km moest er ietsjes bij. Echt olie verbruiken deed hij alleen op een vd M-F ritten naar de ring in Dld, veel 200+ op de snelweg om de R1's bij te kunnen houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan