Ervaringen Yamaha TDM

Nijlpaard

Hippos, despite their size and shape, are fast.
26 feb 2002
22.480
804
Na lang rekenen besloten om de Fazer 1000 toch maar even op het verlanglijstje te laten staan. (Tenzij ik de komende tijd de loterij win ofzo ;) )

Natuurlijk ben ik nog steeds op zoek naar een motor, ik heb een Yamaha TDM op het oog met 14000KM op de teller. Alleen heb ik geen idee wat voor motor dit is. Iemand ervaringen, laat dan maar horen.
 
Begrijp ik het nou goed dat je een 93-er op het oog hebt met maar 14000 kilomters er op ??? Das niet veel!

Tot 1996 heeft de TDM ronde koplampen en is het een echte parallel twin. In 1996 kreeg de TDM naast een heel ander uiterlijk het motorblok van de TRX met de 270 graden krukas. Hierdoor krijgt hij wat van de karakteristieken van een 90 graden v-twin. Het geluid van de "oude" vind ik wat karakteristieker (al hoor je daar met de originele uitlaten niet veel van). Met het nieuwe blok zou je wat beter de tractie van de achterband moeten kunnen voelen, maar ik heb nog nooit met een nieuwe gereden, dus ik zou je niet kunnen vertellen of dat echt wat uitmaakt.

Bekende problemen: koppeling schijnt wat happerig te kunnen zijn (nooit gemerkt op de mijne) en schakelen in de lage versnellingen maakt behoorlijk wat herrie (is soms net een stoomwals die in de achteruit schakelt), maar dit kan verder geen kwaad.

Ondanks de zithouding is het is wel een echte asfaltmotor.Verder heb je met een TDM een motor die echt heel erg veel verschillende dingen kan zonder dat je echt het gevoel krijgt dat hij hier niet voor bedoeld is. Hij is comfortabel, heeft een behoorlijk stijf frame, stuurt goed (wel even wennen), voldoende vermogen, heeft hele goede remmen en zelfs de duozit is ernstig OK.

Als je wilt weten hoe de TDM ooit is ontstaan, kijk dan even hier.
 
Begrijp ik het nou goed dat je een 93-er op het oog hebt met maar 14000 kilomters er op ??? Das niet veel!

Tot 1996 heeft de TDM ronde koplampen en is het een echte parallel twin. In 1996 kreeg de TDM naast een heel ander uiterlijk het motorblok van de TRX met de 270 graden krukas. Hierdoor krijgt hij wat van de karakteristieken van een 90 graden v-twin. Het geluid van de "oude" vind ik wat karakteristieker (al hoor je daar met de originele uitlaten niet veel van). Met het nieuwe blok zou je wat beter de tractie van de achterband moeten kunnen voelen, maar ik heb nog nooit met een nieuwe gereden, dus ik zou je niet kunnen vertellen of dat echt wat uitmaakt.

Bekende problemen: koppeling schijnt wat happerig te kunnen zijn (nooit gemerkt op de mijne) en schakelen in de lage versnellingen maakt behoorlijk wat herrie (is soms net een stoomwals die in de achteruit schakelt), maar dit kan verder geen kwaad.

Ondanks de zithouding is het is wel een echte asfaltmotor.Verder heb je met een TDM een motor die echt heel erg veel verschillende dingen kan zonder dat je echt het gevoel krijgt dat hij hier niet voor bedoeld is. Hij is comfortabel, heeft een behoorlijk stijf frame, stuurt goed (wel even wennen), voldoende vermogen, heeft hele goede remmen en zelfs de duozit is ernstig OK.

Als je wilt weten hoe de TDM ooit is ontstaan, kijk dan even hier.

Dank voor de duidelijke info, hier kan je als leek wat mee. :}

Het is inderdaad een 93'er met 14000 op de klok. Net nog een proefrit mee gemaakt en moet inderdaad zeggen, stuurt goed. Ik zit alleen nog een beetje te dubben over de prijs, hij moet nl. 4880 pleuro's kosten. Moet nog ff uitzoeken of dit een goede prijs. Zeker omdat ik hem niet helemaal uit eigen zak betaal, dus ik moet er toch een aantal jaar op kunnen sturen.
 
Zeker omdat ik hem niet helemaal uit eigen zak betaal, dus ik moet er toch een aantal jaar op kunnen sturen.

Ik had 't zelfde dilemma, maar met een TDM met 14000 op de teller moet dat nog wel lukken, toch?

Die van mij (uit '91) heeft zo'n 55000 gereden en ik heb ook op één gereden met meer dan 80000 km. Lopen beide nog als een zonnetje *D .

En inderdaad een lekkere stuur-fiets!
Maar je moet wel goed sturen.... |( ik heb die van mij vanmiddag net in een berm op z'n zijkant gelegd '(
 
Ik heb het gelezen, mooi klote.

Had je veel schade?

Je post in het andere topic al gelezen, viel gelukkig mee
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het gelezen, mooi klote.

Had je veel schade?
Valt mee,ik ben alleen wat bezorgt over 't stuur.
zie:
www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=6116
Over sturen gesproken... ik heb er een superbike- stuur opzitten. Deze zat er al op toen ik 'm kocht, maar is volgens mij een hele verbetering.
De TDM heeft nogal wat last van turbulentie om de helm en door dat stuur zit je iets naar voren en heb (ík in ieder geval niet) je daar geen last van. Verder zit je met een wat actievere houding op de motor.
Alvast succes met het pingelen ;)
 
Dat van die turbulentie was me iid al opgevallen. Ik dacht eerst dat het aan mijn Roof helm lag, maar dat hoeft dus niet het geval te zijn.

Dat pingelen gaat zeker goed komen, ik ga er nog eens even een goed nachtje over slapen en dan neem ik morgen uiteindelijk de beslissing, dus wie weet kunnen we over een weekje weer :]

BTW, voor de nieuwsgierigen onder ons nog ff een piccie

misc.php


De kleur komt niet helemaal goed uit, hij is helder rood
 
Laatst bewerkt:
Dat van die turbulentie was me iid al opgevallen. Ik dacht eerst dat het aan mijn Roof helm lag, maar dat hoeft dus niet het geval te zijn.

Dat pingelen gaat zeker goed komen, ik ga er nog eens even een goed nachtje over slapen en dan neem ik morgen uiteindelijk de beslissing, dus wie weet kunnen we over een weekje weer :]

BTW, voor de nieuwsgierigen onder ons nog ff een piccie
...

De kleur komt niet helemaal goed uit, hij is helder rood

Da's een tweelingbroertje van de mijne *D , op de uilaat na dan...

k' ben benieuwd.......
 
Da's een tweelingbroertje van de mijne *D , op de uilaat na dan...

En een kopie van de mijne, ook op de uitlaat na dan (die van mij heeft de chromen van het nieuwere model). Ik vind dit zelf wel de mooiste trouwens, ik geloof dat de rode een jaar later een lichtgrijs frame en blok heeft gekregen. De prijs vind ik heeeelemaal niet gek eigenlijk voor een motor met zo'n lage kilometerstand.
 
Ik schop dit topic even naar boven.
Kheb gisteren een proefrit gemaakt op een TDM uit 94 en vind het een fijne fiets, maar ook wel wat oud.
Nog wat tips om op te letten, zwakke punten ed.?
 
Ik heb zelf een TDM gehad van de eerste generatie. Ik heb m gewisseld in 97 voor een splinternieuwe van de tweede generatie nadat een dronken manneke mijn machientje omver had gereden. Hij had ondertussen een kleine 80 000 km.

Ik vond het een verrassende motor vanaf de testrit. Hij zag er bijzonder uit en op de baan ging hij er lekker pittig vandoor, bood veel comfort, prima zithouding (ook voor een man van 1.96 m) en nodigde gewoon uit om lange afstanden te bollen. Hij degradeerde probleemloos mijn auto (toenertijd een mercedes 190) naar de rang van tweede voertuig.

Enige minpuntjes : regelmatig een setje kettingen en tandwielen
een tegen het motorblok doorgeroeste uitlaat : goedkoop vervangen door een tweedehandsje (gelukkig vinden mensen het nodig voor de sier of voor het geluid andere uitlaten te monteren)

De TDM van de tweede generatie vond ik iets minder prettig. Ik kan niet écht zeggen waarom, hij voelde gewoon een beetje anders aan - persoonlijk gevoel. Anders wel een prime motor, perfect voor dagelijks en recreatief gebruik.

Ik bol ondertussen al een behoorlijk aantal 90 000 km op een honda 1100 ACE. Om de een of andere reden vond ik die enkele jaartjes terug onweerstaanbaar. Fantastisch betrouwbare machine, prima gezelschap voor dagelijks gebruik maar minder uitnodigend voor echt lange ritten. Zijn onderhoudsvriendelijke cardanaandrijving is super, de mechaniek is erg solide en betrouwbaar maar ik verlang nu toch terug naar de wendbaarheid, het comfort en de actieradius van de TDM.

Kortom : TDM van de eerste generatie vond ik absoluut top. Als je'r inderdaad eentje op de kop kan tikken die echt zo weinig gebold heeft (en die volledig origineel staat) tegen een goed prijsje : kopen !

Bijlage: frank'seerste.jpg
 
Ik heb een jaar een 1997-er TDM 850 gehad met een 95-er blok. Dat is dus het oude type blok en hetzelfde als wat onder een 93-er zit. Ik vond het doorgaans best een fijne fiets om mee te sturen maar hij komt wel 20pk te kort om echt vlot te zijn. Hoewel je er best leuk bochtjes mee kon rijden, heb ik hem vanwege het uitermate saaie karakter toch maar weggedaan. Het was gewoon niet spannend om er op te rijden. De bak van het oude type blok zet ook al helemaal niet aan tot sportief rijden doordat hij zo hakerig schakelt.

Nee, voor mij nooit een TDM meer.
 
Een topic uit 2002 ?

Lekker actueel!


...neuh...


8-) .....eerder een voorbeeld van een zoekfunctie benutten ipv een nieuw topic te openen....
Dit is voor een ander wellicht ook interessant.

full



Ik rij al 25 jaar div. motoren, en dit is m'n aanschaf van dit jaar geweest.
Ik heb de motor nu 5 maanden
Het rijdt enorm makkelijk,...ik moest ff wennen aan het toch wat hoger in toeren rijden dan een 4cilinder.( opschakelen..)
Ik heb de motor goed in de hand door toedoen van een prima zit.
En dat bleek afgelopen weekend wel,....toen ik rijdend naar m'n werk (nachtdienst), een wat minder plesante "ontmoeting" had met een aantal reeën, waarvan ik er één volledig overreed.......en ik bleef overeind én de ree kon ook verder ( blijkbaar,...want ik heb ze niet meer gezien nadat ik stopte om te kijken...)

De TDM is makkelijk, zuinig en 'voelt' gewoon goed, 't is alleen jammer dat er geen middenbok aanwezig is.
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen, het kan aam mijn liggen maar ik vind een TDM niet echt een of/allroad & sm. Wel een mooie motor maar niet echt voor het of/allroad & sm forum. Meer een soort Tour fiest.

gr, Look.
 
Ik heb vier van die tdm'ers gehad, een oud type (3vd) en drie maal een nieuwere (4tx, vanaf 96). Achteraf reed die eerste nog het lekkerst, zag er met die twee koplampen ook het mooist uit. Van die 270 graden krukas heb ik nooit het grote voordeel kunnen ontdekken. Die oude exemplaren liepen voor mijn gevoel soepeler. Voor off-road zijn die dingen totaal ongeschikt. Het is gewoon een wegmotor. Stuurt lekker, is vlot genoeg en redelijk comfortabel. Voor iets meer comfort kun je er een superbikestuur opzetten en handkappen (van de bmw650 dakar passen ze prima). Een hogere ruit is ook handig, want het waait nogal achter het stuur. Inderdaad zou er 20 pk meer bij moeten zijn, dat is ook de reden dat ik uiteindelijk ben overgestapt. Het is een wat brave broeder. De beurten vond ik nogal duur. Komt ook omdat zelfs simpele dingen als nieuwe bougies indraaien veel werk met zich meebrengen. Niet echt sleutelvriendelijk. Nu gaan ze ook zelden kapot, dat scheelt dan weer.
De exemplaren die ik had, reden wat schokkerig. Ga je in een bocht plots van het gas af, dan schiet je meteen van je lijn af. En rijden in de stad is ook geen genoegen. De motor heeft voors en tegens. Voor dagelijks woon-werk zou ik hem niet nemen, dan voldoet zoiets simpels als een diversion beter. Of een oude xt, een f650, kle500 (verrassend handig ding voor korte afstanden), of nog beter, een transalp. Daar was ik altijd het meest tevreden over. Voor woonwerk tenminste, want verder zijn dat onvoorstelbaar saaie apparaten.
De prijs die je voor die tdm zou moeten betalen lijkt me veel en veel te hoog. Hij heeft misschien weinig gelopen, maar dat heeft ie met 50.000 nog steeds, want stuk gaan ze toch niet. Kijk eens in Duitsland, daar ben je voor helft klaar.

mazzel
hans
 
Terug
Bovenaan Onderaan