Ervaringsdeskundigen gezocht: OM vraagt bestuurder op

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Goedenavond!

Ik heb een melding in mijn cjib omgeving omdat mijn motor met hoge snelheid geflitst is. Ik heb deze melding genegeerd en heb nu een brief van het OM. Hierin vraagt men me nu om aan te geven wie de motor heeft bestuurd. Ik weet dat ik als kentekenhouder de boete sowieso ga krijgen. Wat is nu wijsheid? Bericht negeren of reageren en aangeven dat ik niet wil vertellen wie de motor heeft bestuurd?

Edit: om toekomstige verwarring te voorkomen, de boete maak ik me geen zorgen over. Deze krijg je sowieso als kentekenhouder. Wil alleen niet meewerken om te bewijzen dat ik de bestuurder was, in verband met de aantekening op het rijbewijs
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er van uit dat je wel zelf reed, op het moment dat je (motor) werd geflitst?
Zo ja, dan kan je maar beter 'met de billen bloot' en aangeven dat je het zelf was.
Zoals je zelf al aangeeft, blijf je als eigenaar verantwoordelijk voor wat er met die motor wordt gedaan.
Is er een strafbaar feit gepleegd met die motorfiets, dan ben je als burger ook nog eens verplicht mee te werken aan de opsporing.
Niet meewerken aan de opsporing zou je nog eens een extra boete (of strafblad...?) kunnen opleveren.

Tot zover mijn mening, zonder enige kennis op dit gebied.....
Succes er verder mee. Het zal sowieso wel wat €€€€ gaan kosten, vrees ik.
 
Je hoeft natuurlijk niet mee te werken, maar als je dat niet doet, dan gaat de bekeuring op jouw naam komen, en word jij opgeroepen om bij de officier het eea uit te leggen.
@Buellbloke weet jij hier meer over?
 
Ik ga er van uit dat je wel zelf reed, op het moment dat je (motor) werd geflitst?
Zo ja, dan kan je maar beter 'met de billen bloot' en aangeven dat je het zelf was.
Zoals je zelf al aangeeft, blijf je als eigenaar verantwoordelijk voor wat er met die motor wordt gedaan.
Is er een strafbaar feit gepleegd met die motorfiets, dan ben je als burger ook nog eens verplicht mee te werken aan de opsporing.
Niet meewerken aan de opsporing zou je nog eens een extra boete (of strafblad...?) kunnen opleveren.

Tot zover mijn mening, zonder enige kennis op dit gebied.....
Succes er verder mee. Het zal sowieso wel wat €€€€ gaan kosten, vrees ik.
Je roept feiten en zegt dan dat je een mening deelt zonder enige kennis. Wat is het nou? Voor zover mij bekend ben je in NL volgens het strafrecht nooit verplicht om aan je eigen veroordeling mee te werken. Mening delen waardeer ik, maar geef dan wel even aan wat je wel en niet zeker weet.
 
Ik ga er vanuit dat je op het moment van de overtreding bij iemand anders was en dat die dat ook kan en wil... Onderschrijven, is dat het goede woord.
Dus waarschijnlijk een leesfout van het kenteken of een katvanger, iemand die rond kachelt met jouw kenteken.
 
Je roept feiten en zegt dan dat je een mening deelt zonder enige kennis. Wat is het nou? Voor zover mij bekend ben je in NL volgens het strafrecht nooit verplicht om aan je eigen veroordeling mee te werken. Mening delen waardeer ik, maar geef dan wel even aan wat je wel en niet zeker weet.
Dat jij hier opeens wazig en vreemd gaat doen over je flits boete en dat hier zo schrijft lokt dan logischer wijs reacties van anderen uit.
Als jij de flitsboete niet wil betalen zeg dat dan gewoon hier in plaats er een wazig verhaal van te maken.

Ter info:
Gijzeling voorkomen na niet betalen boete? | Het Juridisch Loket
 
Laatst bewerkt:
Je roept feiten en zegt dan dat je een mening deelt zonder enige kennis. Wat is het nou? Voor zover mij bekend ben je in NL volgens het strafrecht nooit verplicht om aan je eigen veroordeling mee te werken. Mening delen waardeer ik, maar geef dan wel even aan wat je wel en niet zeker weet.

Die registratie is er blijkbaar al geweest, en de gevolgen zijn in principe voor jou, tenzij jij via een goed beargumenteerd bezwaarschrift succesvol weet uit te leggen waarom dat niet zo zou moeten zijn. In dat geval worden ze of gecanceld (bij een misverstand, verkeerd gelezen plaat of zo) of op iemand anders gezet (als jij kunt aantonen dat een ander bestuurde), of veranderd aan de hand van de situatie en je bezwaar.

Hoezo al dan niet aan je eigen veroordeling meewerken? Er valt niks wel of niet aan mee te werken.

Bron: eigen ervaring met een WVW 5a op kenteken op een leasemotor opgetekend door (zo bleek bij de zitting) een daartoe bevoegde weginspecteur, waartegen ik succesvol in bezwaar gegaan ben waarna de strafbeschikking is vernietigd en de boete is verminderd van ver boven de 400 euro naar iets van 99 euro geloof ik.
 
De standaard regel is :

Je bent niet verplicht aan je eigen veroordeling mee te werken.


Ik weet niet of het opvolgende sanctie bedrag ( krijgen ga je hem toch wel )
Hoger of lager kan zijn door jou medewerking.


Persoonlijke regel opvolgend is voor mij, door te bekennen is nog nooit iemand vrij gesproken.

Maar als je echt serieus grof te snel hebt gereden, is het misschien verstandiger advies in te winnen
van een echte jurist .
 
1: Jij was het dus je kunt betalen.
2: Was een vriend, dan moet je die bellen.
3: Onbekende die gebruik maakt van je motor (in dat geval heb je aangifte gedaan)
4: Katvanger met dupli kenteken (dan zou ik snel een sluitende zaak maken van waar jij was en je motor incl. herkenbare dingen die misschien de dupli motor niet heeft.)

Tot die tijd zit het kenteken erop wat terug komt op jou naam, je hoeft nergens aan mee te werken ze vouwen je ook wel zonder je hulp op.

Veel plezier spelletjes spelen met justitie:W
 
Hartelijk dank voor deze inzichten, geeft een goed beeld van waar ik nu sta :t

Dat jij hier opeens wazig en vreemd gaat doen over je flits boete en dat hier zo schrijft lokt dan logischer wijs reacties van anderen uit.
Als jij de flitsboete niet wil betalen zeg dat dan gewoon hier in plaats er een wazig verhaal van te maken.

Ter info:
Gijzeling voorkomen na niet betalen boete? | Het Juridisch Loket
Hè? Die boete gaat sowieso betaald worden. Het is alleen de vraag of ik mee moet werken aan de aantekening op mijn rijbewijs of niet. In dat kader ga ik online nog even niets toegeven. Ik snap weinig van je reactie. Dank voor de link :t
 
Die laat ik nog heel even in het midden, maar ben als kentekenhouder wel van plan om de boete van deze overtreding te betalen. Zegt dat je genoeg?
 
Hartelijk dank voor deze inzichten, geeft een goed beeld van waar ik nu sta :t


Hè? Die boete gaat sowieso betaald worden. Het is alleen de vraag of ik mee moet werken aan de aantekening op mijn rijbewijs of niet. In dat kader ga ik online nog even niets toegeven. Ik snap weinig van je reactie. Dank voor de link :t
Dan snap je het maar niet mijn reactie.
Als ik het maar snap en anderen buiten jouw om.
Als jij een aantekening op jouw rijbewijs gaat krijgen moet jij je wel erg misdragen hebben qua snelheid.
En anders moet jij een goede advocaat of jurist zoeken die jouw wilt bijstaan om deze aankomende aantekening tegen te gaan.
Een aantekening op rijbewijs krijg jij toch niet zomaar.
Vraag me nu wel af wat jij gedaan hebt dat dit zover komt .
Maar dat ga jij hier natuurlijk niet schrijven.
Nee jij wilt van de aankomende aantekening rijbewijs af komen.
Succes ermee en de strijd hierin tegen justitie.
 
Valt allemaal wel mee hoor, 122 waar je 80 mag. Nu nog een volledig schoon rijbewijs en dat wil ik graag zo houden om verzwaring van straffen bij eventuele toekomstige staandehouding te voorkomen
 
Valt allemaal wel mee hoor, 122 waar je 80 mag. Nu nog een volledig schoon rijbewijs en dat wil ik graag zo houden om verzwaring van straffen bij eventuele toekomstige staandehouding te voorkomen
🤣druif. Je kan beter zorgen dat je onder de 30 overschrijding blijft. Niks aan de hand dan.
Let op binnen de kom is 30 te hard inname.
Aantekening is na 5 jaar weer weg, je moet je meer zorgen maken over de verzekering, die onthoud het 8 jaar.
Dat schone rb…. Tja, als je te hard rijdt, dan moet je niet janken als je gepakt word.
 
🤣druif. Je kan beter zorgen dat je onder de 30 overschrijding blijft. Niks aan de hand dan.
Let op binnen de kom is 30 te hard inname.
Aantekening is na 5 jaar weer weg, je moet je meer zorgen maken over de verzekering, die onthoud het 8 jaar.
Dat schone rb…. Tja, als je te hard rijdt, dan moet je niet janken als je gepakt word.
Dat van die 30 is alleen met bromfiets volgens mij. Binnen bebouwde kom geldt volgens mij ook gewoon 50..
Wanneer wordt mijn rijbewijs ingevorderd?
 
In een 30 zone is 30 te hard wel invordering. Het is 2x de limiet òf 50 te veel
niet correct...
ook in een 30 zonde is het 50 te hard.
Dit weet ik uit (niet persoonlijke, maar wel uit mijn ZEER directe omgeving) ervaring.
tenzij dit het afgelopen jaar veranderd is, maar dat kan ik nergens terugvinden. Overtreding was gecorrigeerd 64 waar 30 toegestaan, gelaserd en terplekke staande gehouden.

In het gelinkte artikel (Onbekende bestuurder bij overtreding of misdrijf) is dus te lezen dat hij moet verklaren wie het was, of aantonen dat hij niet kon weten wie het was
(edit: wat @Joris zegt dus)
 
Terug
Bovenaan Onderaan